Bukefalos 28 år!

Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ut på terrängbanan, hoppar man inte in de på vanlig bana först? Nyfiken, tänkte inte hinder förräns -17.

Jag har semester och Frans vilar på betet. Inplanerat men jag är rätt omotiverad också. Tog en sväng i skogen och det känns som man kan råka drutta ned i diket närsom, gillar inte känslan av noll kontroll. Längtar till han är typ 5-6 iaf.
 
@Pontevecchio : Jag (och säkerligen många andra fälttävlansryttare) föredrar att hoppa in dom på terränghinder, det är mycket mera naturligt och logiskt för hästarna än att hoppa färgade pinnar. :) Då jag jobbade på stall och red in en hel del unghästar fanns det en egen slinga i skogen med pyttehinder som användes för att introducera unghästarna till hoppning.


Erna är fortfarande ute ur träning pga. sin skada, men den läker ganska bra så nu ska hon skos med specialsko och så kan vi förhoppningsvis börja träna lite försiktigt om några veckor.

Hon har behandlats med stamceller, och veterinären tycker det ser lovande ut, så vi får hålla tummarna att hon blir tillräckligt bra för att fortsätta som travare...
 
Jag har börjat sätta igång Florence nu också, tänker mest uteritter och lite jobb på töm medans hon går kvar här hemma på bete. Sen tar vi inhoppning när vi flyttar tillbaka till ridhuset i höst och kanske till terrängbanan i oktober-november om vädret är bra.
 
@Pontevecchio : Jag (och säkerligen många andra fälttävlansryttare) föredrar att hoppa in dom på terränghinder, det är mycket mera naturligt och logiskt för hästarna än att hoppa färgade pinnar. :) Då jag jobbade på stall och red in en hel del unghästar fanns det en egen slinga i skogen med pyttehinder som användes för att introducera unghästarna till hoppning.


Erna är fortfarande ute ur träning pga. sin skada, men den läker ganska bra så nu ska hon skos med specialsko och så kan vi förhoppningsvis börja träna lite försiktigt om några veckor.

Hon har behandlats med stamceller, och veterinären tycker det ser lovande ut, så vi får hålla tummarna att hon blir tillräckligt bra för att fortsätta som travare...
Låter logiskt :)
Lycka till med Erna
 
@Pontevecchio Precis som Sorbifolia skrev så är det därför. Handlar om att skutta 60 cm hinder, skritta ned i vattnet och lite sånt med draghjälp av andra hästar. De fullblod jag hoppat in har fått gå över små häckar och liknande på gräset.
Har bara hoppat in en på banhoppningshinder men den var dressyrhäst och inte tänkt för fälttävlan -även om jag tycker det är ett bra sätt att hoppa in de flesta på om man har möjlighet!
Vill gärna introducera terrängbanan så tidigt som möjligt för en blivande fälttävlanshäst. Sedan är det inte fråga om många språng på några höjder.
Banhoppning kan man ju göra i vinter men terrängen får man ju anpassa efter säsong av förklarliga skäl :)
Jag kör bara promenader och på töm några veckor nu innan jag sitter upp. Sedan ägnar jag hösten i princip bara åt uteritter rider väldigt sällan på banan med 3-4 åringar.

Mitt fullblod var inte rolig att sätta igång efter treårsvilan, kändes som vi skulle ramla omkull i skritt ungefär så jag förstår känslan. :angel:
 
wibbe3_5788e2d59606ee5f5a8d1391.jpg



Min hästs planering den närmaste tiden är att äta gräs. haha. Han var växt lite och är nu ca 163-164 cm och fått lite mer massa.
Han blev sparkad för ett tag sedan och har varit lite varm vid griffelbenet. Visar ingen hälta och det ömmar inte, men det ser ut som att han får ett överben nu när såret har läkt. Men jag funderar på att åka in och slå en plåt på det för att utesluta att det inte är någon fara. Vila gör han ju oavsett, men kan vara bra att veta säkert så det inte är en fraktur och att han måste vila ännu längre.

Jag har planerat att han ska ha totalt 3 månaders bete/vila efter 3års, sedan ska jag sätta igång honom i slutet av augusti.
Tänker att det passar oss bättre att hålla igång september, oktober, november och gå 1 månad tidigare på vintervila. Istället för att börja rida i slutet på september och rida december ut när backen förmodligen är stenhård och jag antingen måste stalla upp vid ridhus (vilket iofs inte är ett problem, men mer tidskrävande att ha hästar på 2 olika ställen, mammahäst håller på och bakar på ett helsyskon till 2017!)

När vi sätter igång ska vi först och främst kolla så att han kommer ihåg hur man blir riden ;)
Jobba vidare med den fina framåtbjudningen han hade, mycket uteritter. 3-4 korta pass/vecka varierat ridning och tömkörning. Givetvis ska allt anpassas efter hur han känns, om han växer osv.

Sedan när jag känner att det fungerar bra är planen att hoppa in honom och ge oss ut på en terrängbana för att introducera några enklare (låga) hinder och vad i vatten med sällskap/ev. draghjälp. Detta främjar både framåtbjudningen och så får jag se om hans försiktighet är på ett bra sätt, så jag vet om han kan bli fälttävlanshäst.

Blir så sugen på att sätta igång nu! Men får ge mig till tåls!
 
https://www.facebook.com/photo.php?...062584.-2207520000.1470082932.&type=3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?...062584.-2207520000.1470082932.&type=3&theater

Hej! Ny i denna tråd.
I helgen köpte jag ett litet russ, Torex KL. :love: En riktig liten raring som inte är mycket, men bra hanterad, han har ett underbart temperament, rör sig bra och är i dagsläget ca 127cm. Lille Tore ska vara sällskap till mitt lättgödda halvblod och så ska vi rida/köra in honom. Min ena syster är två äpplen hög och väger lika mycket så hon ska få äran, själv växte jag ur D-ponny när jag var 14år så det blir ingen ponnyridning för min del. Har en hel hög med syskonbarn och hoppas på att någon av dem vill rida och tävla lite, annars tänker jag muta/tvinga dem. :devil:
Tore har sedan han kom, gått i hagen och bekantat sig med de andra hästarna och "landat". Tänkte börja träna lite i grimma om ett par dagar, start och stopp, flytta osv. Vi har ingen större brådska, hästar har en viss benägenhet att bli kvar här i en 20-30år... :D
 
Min kille kom precis hem från hingsthållaren och har alla sina ston dräktiga :) så nu fick han komma hem, gå tillbaka till sin flock och ha lite sommarlov innan inridningen kör igång till hösten :)
Ska bli så spännande att se fölen nästa år! :D och se vad han lämnar.
 
https://www.facebook.com/photo.php?...062584.-2207520000.1470082932.&type=3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?...062584.-2207520000.1470082932.&type=3&theater

Hej! Ny i denna tråd.
I helgen köpte jag ett litet russ, Torex KL. :love: En riktig liten raring som inte är mycket, men bra hanterad, han har ett underbart temperament, rör sig bra och är i dagsläget ca 127cm. Lille Tore ska vara sällskap till mitt lättgödda halvblod och så ska vi rida/köra in honom. Min ena syster är två äpplen hög och väger lika mycket så hon ska få äran, själv växte jag ur D-ponny när jag var 14år så det blir ingen ponnyridning för min del. Har en hel hög med syskonbarn och hoppas på att någon av dem vill rida och tävla lite, annars tänker jag muta/tvinga dem. :devil:
Tore har sedan han kom, gått i hagen och bekantat sig med de andra hästarna och "landat". Tänkte börja träna lite i grimma om ett par dagar, start och stopp, flytta osv. Vi har ingen större brådska, hästar har en viss benägenhet att bli kvar här i en 20-30år... :D


Hej och välkommen!
Vilken sötnos! :love:
 
Lilla fröken går fortfarande på bete och kommer göra det i ca 1,5 vecka till sen blir det hem och träning inför treårstest i september.
Tjuvstartade igår då vi tog transporten och hämtade hem henne så hon fick skutta lite småhinder på banan, fått tillbaka lite gångarter så känns rätt att hon inte visades i våras. :)
Helt cool fast hon inte har åkt transport på ca tre månader, traskade rätt in både när vi skulle hem och sen tillbaka till betet. Skötte sig jättebra både med hoppningen och hanteringen. :love:
 
Frans går på bete tills 1a sept då han flyttar till nytt stall. Väntar med igångsättning tills dess. I vinter har vi ridhus så lite lättare att planera vilor.,
 
Nu har jag satt igång lite smått, först var det veterinärbesök och röntgen, som visade en frisk häst!
Sen har vi tömkört och longerat lite, men blandade resultat ;) sen har vi har en alldeles underbar stubbåker utanför gården som vi hade premiär på idag. Emellanåt är ridkänslan helt fantastisk. Emellanåt kändes det som att han har många promille i sig och att styrningen går överallt utom dit vi ska ;)
stubbaker_1_57b0c3339606ee7d487f6568.jpg
 
@_Peplis_ Vad fin han är! :love:

Jag har inte träffat mitt troll sen treårs - tentor, operation, sjukskrivning, sen jobb och kass ekonomi pga sjukpenning har gjort att det inte blivit av alls i sommar att åka ner och klia på henne. :(
Hade lite planer på att flytta henne till gbg nu efter sommaren så jag kan börja jobba med henne själv, men så som det ser ut nu tror jag inte att jag hinner få loss tid till att flytta henne under hösten, så kanske blir först till våren ändå... :arghh:
Hon har det ju bra där hon är med stora, kuperade hagar och jämnåriga kompisar. Men det kliar i fingrarna. :o
 
Kl
Hörni, hur funkar det med tävlingsdatabasen map 3-årstesten? Min lilla stjärna gjorde ju fint ifrån sig, men det syns inte på blup eller i TDB, varför inte? Måste man rapportera in detta på egen hand..?
 
Skit också, hela mitt inlägg försvann så nu orkar jag inte skriva om allt en gång till.
I korta drag har jag börjat rida på Allan igen denna vecka men bara på ridbanan. Har ju kört igång långsamt med tömkörning och lånpromenader och dessutom går han fortfarande på bete så där får de lågintensiv träning hela tiden och de rör sig en hel del. Han är den enda som inte blivit sommartjock. :)
Hoppas kunna rida ut i helgen, sedan blir det bara ut i skogen framöver, samt inhoppning på terränghinder och även små banhoppningshinder. Som jag har längtat efter detta!

Häromdagen gick vi till naturreservatet och hälsade på hans bästisar korna. De är så jäkla nyfikna och Allan med, han skulle säkert kunna gå i hage med dem och ha jättetrevligt. :D

13901532_10154540135563013_8412276194901749303_n_57b5b4d9ddf2b30db1a9b9c3.jpg


13925173_10154540135633013_3932774952439606123_n_57b5b4dd2a6b228e50d45f60.jpg


14021543_10154540135608013_5546212140157292347_n_57b5b4e1ddf2b30d75b4c144.jpg

Slickpuss!
 
Nu har vi påbörjat inridningen av Erna med! :)

Maken fick äran av att sitta på henne första gången iom att det är hans häst, men han lämnade gladligen över det resterande "arbetet" till mig. :rofl:

13907003_661075937377494_9134855674590974661_n.jpg


Tror hon kommer bli en supertrevlig skogsmulle/hobbyhäst för maken, oavsett hur det går framöver på travbanan. :)
Skadan på hoven är nästinntill läkt, så nu tränas hon ganska normalt, dvs. 4-5 dar/vecka.
 
Nu har vi påbörjat inridningen av Erna med! :)

Maken fick äran av att sitta på henne första gången iom att det är hans häst, men han lämnade gladligen över det resterande "arbetet" till mig. :rofl:

13907003_661075937377494_9134855674590974661_n.jpg


Tror hon kommer bli en supertrevlig skogsmulle/hobbyhäst för maken, oavsett hur det går framöver på travbanan. :)
Skadan på hoven är nästinntill läkt, så nu tränas hon ganska normalt, dvs. 4-5 dar/vecka.

Modigt att släppa helt första gången någon sitter på :nailbiting:
 
Modigt att släppa helt första gången någon sitter på :nailbiting:

Det var 2. gången iofs, första gången hade vi grimskaft på. :) Och hon är inkörd, så hon stannar så fort man säger "prroo", kände mig faktiskt mycket tryggare med att knata rundt på henne (vi skrittade en sväng bort till grannen och tillbaks) än vad jag gör ibland på mina vuxna hästar...! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
419
· Visningar
55 377
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 749
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: annersia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp