Bukefalos 28 år!

Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Länge sedan jag uppdaterat. Jag flög ju av gossen riktigt illa i början på maj. Han bockade till å vips låg jag på marken. Vi travade på långa tyglar längs långsidan. Han blev väldigt rädd. Tyvärr landade jag illa å skadade axeln samt hjärnskakning. Lång rehab på axeln och jag lär vara svagare iaf 8 månader till. Beslöt därför att skicka iväg pojken för inridning pga jag är så ojämn.

Så på lördag hämtar jag honom å ska fortsätta hans utbildning . Gossen sköter sig exemplariskt! Hoppas enstaka hinder, ridit ut och börjar söka sig neråt. Även egen motor börjar komma! Filmen är från idag. Dvs 3 v sedan jag lämnade honom. Han är mycket lättlärd å positiv till arbete. Fick skor fram förra veckan och det gick kalas!

Kan inte önska mer av en tre åring!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153565249526353&id=700541352
 
14088687_10154563748578013_8514837981367402393_n.jpg


Vårt allra första språng tillsammans i tisdags. :love:Eller språng och språng, Allan klev mest, han tyckte det var oförskämt lågt. :D
 
Det är så fantaastiskt roligt med unghästar och när man kommit såhär långt med en pålle man jobbat och format helt själv, ja då blir man lycklig.

Igår red jag på vår stoooora stubbåker. Ensam, han är så okomplicerad. Allan var otroligt fin, galoppen helt fantastisk. Jag log hela tiden :love::love: Tog skrittpaus efter högergaloppen. Skrittade iväg där det var lite högre stubb och mer grönska. Helt plötsligt hoppar ett rådjur upp mitt framför näsan på Allan, jag tror till och med han höll på att kliva på den. Antagligen låg rådjuret och sov gömd i halmen, för ingen av oss såg den innan. TJOFF sa det och rådjuret skuttade iväg, Allan flög rät upp i luften i ett luftsprång och jag flög av som en vante. Låg på stubbåkern och var livrädd att han skulle springa ut på vägen.
Reste mig upp, sa "ptrooo, haaalt" och han stannade snällt kvar så jag kunde hämta honom och leda honom tillbaka till pallen vid ridbanan så jag kunde ta mig upp och avsluta passet med vänstergaloppen också. Snacka om lättnad att han blev så lugn och lyssnade på min röst.
Så kan det gå! Men vilken häst som helst hade blivit rädd för det där rådjuret. Olycksfall i arbetet helt enkelt. ;)

Söndag ska vi besöka en liten terrängbana!
 
Iska roar sig tydligen med att vada ut i sjön för att kunna runda staketet och på så sätt hänga i båda hagarna - både i sin hage (flock med ett par yngre ston samt några dräktiga märrar) och i kidsens hage (flock med ettåriga ston).
Och jag som trodde hon kanske skulle bli svårövertalad när det kom till vattenhinder i terrängen. :laugh:
 
Tores tid med att bara lata sig i hagen är över. Han är lite tjurig över detta. Tore har även tagit makten i hagen och testar om det även går att bestämma över människorna, men det kan han glömma! Mig rubbar man inte på i första taget. Tore går motvilligt med på att låta sig longeras. Träns är djävulens påfund och jag är ondskan själv som sätter det på honom. :devil: Sadel och longergjord är däremot helt ok.
Inridning har påbörjats, syrran har suttit på honom och skrittat med ledare. Inga problem där. Syskonbarnen har också fått rida/åka häst om någon håller i barnet. Det tycker Tore är kul, barn är fjäderlätta och man får komma ut och se sig omkring.:love: Barn är även benägna att ge mutor i olika form. :d Egentligen är Tore en väldigt lugn individ som inte hetsar upp sig i onödan, vare sig om det kommer kalkoner eller traktorer i hans väg, det är bara när jag kör arbete från marken som han tjurar ihop.
Inkörningen har stannat upp. Vi har tömkört och det går bra, men vi har ingen passande sele än. Vi letar begagnad och hoppas på att hitta en lämplig snart. Vi skulle även behöva en ny sulky/kärra. Shettisens grejer är för små.
 
Bara en litenfråga.Bor någon iSthlmstrakten//bro/ och hyfsat nära dit så är jättevälkommna!Vi har draghästmed oss!
 
Klart det är görbart! vet dock ingen på rak arm! Men säg gärna till om ni i sthlmstrakten vill ta med era småttingar på den lilla terrängbanan :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
417
· Visningar
54 169
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 226
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
261
Senast: annersia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äldre hund äter valpfoder
  • Arg och stressad katt
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp