Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla tjej jobbar på. Hon har en helt fantastisk inställning till allt. Ibland blir jag bara så fascinerad å nykär i unghästar. De är så otroligt roliga att pyssla med. Vill behålla alla å få vara med på resan på nära håll men det har jag inte råd med. :-( Hon har varit ute i skogen och där travar hon iväg före hjälphästen. haha! Hon har också hoppar bana, det tyckte hon om! Har lite filmer på damen. :-)
liten video
hoppar bana, andra gången med ryttare som hon hoppar. min lilla stjärna!

Jag är så stolt över denna tjej. Mitt hjärta väller över. :heart
 
Här var det tomt på uppdateringar! Min har haft en kortare vila på 10 dagar efter besöket på terrängbanan, den gjorde honom gott och nu har vi ridit 3 ggr sedan dess. Funderar på om jag ska klippa halsen på honom, då han sätter riktig björnpäls. Hur gör ni andra?
dsc4447_580d19bfddf2b33fc76e3a41.jpg
 
Jag tror jag klipper Florence på halsen och ev halva magen om ett par veckor när jag flyttar henne till andra stallet med ridhus, kortre utevistelse och ensamhagar.
 
Iska har precis tagits in från betet, jag tänker jag flyttar upp henne till mig till våren. Kommer ändå inte ha råd att tävla medan jag studerar så jag har ingen brådska att få igång henne till nästa års tävlingssäsong. :p
 
Erna kommer helklippas, hon är ju kallblod och sätter jättemycket päls så hon blir redan ganska svettig bara man skrittar och travar lite.

Hennes fula sårskada, om ni kommer ihåg den, har läkt ihop över all förväntan, men hon är ännu inte i full träning pga et mindre sår på hasen samt att maken håller på att efterutbilda sig o har lite ont om tid just nu.
En vän av mig har dock börjat rida henne ibland, hon rider akademisk dressyr och tränar även akademiskt "markarbete" vilket jag tror kan vara nyttigt för Erna. Så planen är att hon kommer tränas ganska varierad i vinter, med körning och travträning varvat med uteritter, dressyr och tömkörning.
 
Nu har jag äntligen börjat med inridning av min treåring! min egen uppfödda hingst. Han är islandshäst och dem börjar man med lite senare (ca 3½ - 4½år).
Han har varit väldigt enkel hela tiden och idag satt jag på honom för första gången. Väldigt härlig och speciell känsla att sitta på sin egna uppfödning :heart
 
Och Frans har blivit terrorist. han härjar i hagen, biter och drar i täcken och viftar med ben åt alla håll. busar vid in och utsläpp. Igår sparkade han sönder sin vattenkopp när han muckade med boxgrannen. Tränsningen är en kamp. Han är allmänt störst, bäst och vackrast nu men tackolov har han respekt för människor och sköter sig jättebra vid ridning.
 
Hämtade hem min O i fredags. Fick se honom riden i alla gångarter först. Han är såg väldigt stabil ut. Sedan åkte vi hem och dagen efter red jag honom själv här hemma ridbanan med sällskap, fast bara i skritt. På söndagen fick jag en kompis att komma och rida med och vara moraliskt stöd, och då red jag honom i alla gångarter i båda varven. Jag har inget staket på min ridbana och den ligger vid en 4 vägskorsning så det var lite vingligt. Sedan blev han tittig mot ett hörn med då fick den andra hästen trava vid min sida på innerspår så jag fick hjälp att få ut honom mot hörnet på ett "naturligt sätt". Efteråt skrittade vi hem genom sommarhagen och "hoppade" ett dike. Inte illa pinkat av en feg, 50 årig kärring, eller hur?
Han har en fin galopp och även trav och bär sig naturligt fast han är så stor. Och han är väldigt behaglig och mjuk att sitta på. Jag ska inte rida honom i vinter, det blir för mycket att hålla igång 3 hästar, och jag vill inte att han ska gå mer på ridbanan just nu utan bara i skog och mark, tänkte försöka rida några gånger till om vädret tillåter.
 
Florence har fått vila sedan det blev mörkt och isigt, men idag fick hon nya skor och sedan flyttade vi bort henne till "ridhäststallet". Ska bli kul att komma igång ordentligt! :)
 
är tanken att du behåller honom Mimus? tre hästar låter som a lot men O låter fin!
Såg en bild, pampig kille!
Jag ska behålla honom, men allt är väl till salu för rätt pengar? 3 hästar är mycket att rida och träna, och rent krasst så är det väl B jag borde göra mig av med, men allt kan hända, så jag har is i magen över den här vintern. O är inte bara fin, han är så otroligt lättsam att ha att göra med. För mig är det enormt mycket värt. Tänkte tömköra i morgon och sedan rida lördag och söndag om jag får sällskap/hjälp/moraliskt stöd.
 
Det är ett tufft beslut förstår jag. Jag har egentligen inte tid med två men kör som du, allt kan hända så jag kör på och hoppas det löser sig naturligt.
 
Haha ;)

Har ni sett att kvalitén kommer gp redan i vår? Förstår inte hur de tror att fler deltar när det kommer Med så kort varsel. Jag känner nog att vi inte hinner, jag har planerat till hösten. Tänker främst på hoppningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
412
· Visningar
52 463
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 718
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
238
Senast: annersia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp