Födda -21

Skor alltid runt men plockar av efter testet eftersom de brukar gå direkt ut på bete. De ska visas i 8:an på testet som jag förstod det av en bedömningsledare.
Jag har fattat det som att åttan endast är på finalerna (istället för att gångarterna bedöms under ryttare).
Enda skillnaden på unghästtestet är att ridningen inte är obligatoriskt för att få ett diplom.
 
Gullponnyn börjar äntligen få lite bredd. Hon har varit så himla späd så någon ridning har inte funnits på kartan, men nu börjar det hända saker på bredden så snart kanske vi kan börja prova lite smått med ryttare.
Nästa helg ska vi iväg på westernträning vid hand, det ska bli väldigt intressant eftersom ingen av oss varit iväg på sånt innan.
Det lutar även åt att det blir betäckning i vår, hon får då skjuta på sitt ridprov ett år så vi har ännu mer tid på oss (min ras gör normalt ridprov som fyraåringar, men ston som fått föl får göra det som femåringar istället)

IMG_0451.jpeg
 
Gullponnyn börjar äntligen få lite bredd. Hon har varit så himla späd så någon ridning har inte funnits på kartan, men nu börjar det hända saker på bredden så snart kanske vi kan börja prova lite smått med ryttare.
Nästa helg ska vi iväg på westernträning vid hand, det ska bli väldigt intressant eftersom ingen av oss varit iväg på sånt innan.
Det lutar även åt att det blir betäckning i vår, hon får då skjuta på sitt ridprov ett år så vi har ännu mer tid på oss (min ras gör normalt ridprov som fyraåringar, men ston som fått föl får göra det som femåringar istället)

Visa bifogad fil 139830
Hon är superfin! Vad är det för ras?
 
Gullponnyn börjar äntligen få lite bredd. Hon har varit så himla späd så någon ridning har inte funnits på kartan, men nu börjar det hända saker på bredden så snart kanske vi kan börja prova lite smått med ryttare.
Nästa helg ska vi iväg på westernträning vid hand, det ska bli väldigt intressant eftersom ingen av oss varit iväg på sånt innan.
Det lutar även åt att det blir betäckning i vår, hon får då skjuta på sitt ridprov ett år så vi har ännu mer tid på oss (min ras gör normalt ridprov som fyraåringar, men ston som fått föl får göra det som femåringar istället)

Visa bifogad fil 139830
Kan för övrigt varmt rekommendera att fläta in reflexskosnören i man och svans på mörka hästar. Det underlättar enormt när man ska hitta hästen i hagen i vintermörkret :D (och rymmer dom ut på bilvägen så finns det åtminstone en chans att dom syns på tillräckligt stort avstånd för att undvika en olycka)
 
Jag har fattat det som att åttan endast är på finalerna (istället för att gångarterna bedöms under ryttare).
Enda skillnaden på unghästtestet är att ridningen inte är obligatoriskt för att få ett diplom.
Då har vi fattat olika men det lär ju komma ut mer info/regler skulle jag tro snart så allt är helt klart vad som gäller. Min info kommer från en swb ordförande men det är klart h*n också kan blandat ihop saker 🙂
 
Då har vi fattat olika men det lär ju komma ut mer info/regler skulle jag tro snart så allt är helt klart vad som gäller. Min info kommer från en swb ordförande men det är klart h*n också kan blandat ihop saker 🙂
Kollade nu och det har kommit ut ett uppdaterat bedömningsreglemente för i år på SWBs hemsida och där står det att de fortfarande visas för hand längs spåret i trav, samt lösgalopp längs spåret, vilket stämmer överens med hur jag tolkade SWBs inlägg på facebook.
Kanske synd, för min hade nog kunnat gjort sig bra på 8an :)
 
Har fått hem en loksele till fröken. Den är aningen för stor fortfarande, men eftersom hon ännu inte drar något tungt så funkar den att börja öva med. Vi ska få hjälp med inkörningen av en brukskusk, så sportkörningsselen hon ärvt av sin mamma får hänga på väggen en stund till.
Hon har övat parkering vid tre tillfällen nu, idag kunde jag ställa henne lös i stallgången medan jag gick iväg och hämtade en grej, hon är så himla lättlärd ❤️

471D8A00-7AE5-4AC2-9EBC-124A9CD2FBFB.jpeg
 
Kollade nu och det har kommit ut ett uppdaterat bedömningsreglemente för i år på SWBs hemsida och där står det att de fortfarande visas för hand längs spåret i trav, samt lösgalopp längs spåret, vilket stämmer överens med hur jag tolkade SWBs inlägg på facebook.
Kanske synd, för min hade nog kunnat gjort sig bra på 8an :)

Det var detta jag såg också, så jag blev osäker.... Tråkigt om det bara är i finalen de ska bedömas på 8-an, man får ju en mycket bättre bild av register och hur balanserade de är där än på rak linje/fyrkantspår....

Kan för övrigt varmt rekommendera att fläta in reflexskosnören i man och svans på mörka hästar. Det underlättar enormt när man ska hitta hästen i hagen i vintermörkret :D (och rymmer dom ut på bilvägen så finns det åtminstone en chans att dom syns på tillräckligt stort avstånd för att undvika en olycka)

Men Gud vad smart! Min rymmare har täcken med reflexar, men de går ju inte med täcke året runt... Och som du säger underlättar det enormt när man har stoooor hage och det är mörkt ute. (Mina brukar annars tack och lov komma när jag ropar på dem, men ibland vill man ju bara kolla så de fortfarande är kvar i hagen :angel: )
 
Kollade nu och det har kommit ut ett uppdaterat bedömningsreglemente för i år på SWBs hemsida och där står det att de fortfarande visas för hand längs spåret i trav, samt lösgalopp längs spåret, vilket stämmer överens med hur jag tolkade SWBs inlägg på facebook.
Kanske synd, för min hade nog kunnat gjort sig bra på 8an :)
Toppen, då är det utrett 😊
Du får ta dig till final helt enkelt 😁
 
Vi har ridit i alla gångarteroch han har haft en paus och nu repeterar vi lite och ska avsluta med lite Löshoppning och åka till ny plats sen får han vila tills alls is är borta

Sen ska vi fokusera på skogen bara innan ett långt sommarlov.

Vi har 3 års sista augusti här så ingen stress för den sakens skull.

Han är 166-167 och alldeles lagom.

älskar min lilla bebis häst ❤️





IMG_0655.jpeg
 
Alltså denna fantastiska lilla häst. Min första egna uppfödning, och om jag får välja så kommer hon stanna hos mig livet ut. Vissa dagar ger hon mig gråa hår när hon är mer i luften än på marken, tappat hörseln och plötsligt inte kan någonting som hon tidigare lärt sig. Men så kommer dagar som denna, när hon är fantastiskt lyhörd, följer klockrent och lyssnar på minsta kommando. Trots att vi i nuläget knappt tränar någonting (eftersom jag är skadad och väntar på operation) så utvecklas hon jättefort.

Hon är jättelik sin mamma i huvudet: kontaktsökande, lättlärd som attan och stor vilja att göra rätt, och sätter därigenom krav på mig som då måste bromsa så vi inte gör för mycket av bara farten.
"Blir fölet en kopia av sin mamma så är jag mer än nöjd" sa jag när hennes mamma var dräktig. Och den här är som sagt lik mentalt, men med ännu ett snäpp bättre exteriör och hoppförmåga. En riktig fullträff :heart . Det ska bli så spännande att få se hennes halvsyskon som föds inom kort (dock hos annan uppfödare, då stoet är utlånat)

1710071639779.png

(vad jag längtar efter att det där getskägget ska fällas bort)
 
Lilla B har vilat en månad och bara blivit borstad på och gosad med, lekt med farbror och blivit hunsad av sin mor :D

En sak jag verkligen uppskattar med honom är att han alltid är nyfiken, positiv, kontaktsökande och vill vara med. Han är väldigt olik sin mor på det sättet, hennes integritet verkar han inte ha ärvt..

Vi ska börja sätta igång med lite skola igen. Det blir nog uppsittning i ridhuset första gången men sen är planen att fortsätta stärka honom genom lek i skogen. Igår fick han följa med i snöre och då passade vi på att träna vatten och hoppa ett dike, superskönt att han bara hänger på och gör det naturligt ❤️
 

Bifogade filer

  • C00E7DFA-6670-4582-B03E-C3654AEBFB64.png
    C00E7DFA-6670-4582-B03E-C3654AEBFB64.png
    291,6 KB · Visningar: 39
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 741
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp