Bukefalos 28 år!

Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Är det din fula Ampere med dålig stam som blir dvärg? Stackare, jag kan rädda dig från henne :sneaky::p hur stor är hon?

Ha ha ha... Ja precis, det är min lilla fuling med dålig stam som blir dvärg :p
(de andra två är ju sålda och har flyttat hemifrån)

Hon är 148 cm fram och 153 cm bak... Hon är snart 10 månader....
Mamman är ca 165 bara...
 
Sv: Föl 2013 del 2

men det låter väl inte litet alls?
Frans är som sagt 142 vid 9 mån och jag är inte alls rädd att han inte tar sig 20 cm till.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Nu gör ni mig lite glad..
Min unge är 125 +/- nån cm är snart 9 månader å jag skulle såå gärna se att han får vara en ponny.




Varför ska dom alltid springa så långt bort i hagen när dom upptäcker kameran ??
Har zoomat allt som går :meh:

 
Sv: Föl 2013 del 2

Chloetta blev inte förändrad något alls, varken när hon stod i samma stall men i en annan box som mamman, när vi knycklade in henne i transporten gnäggade hon konstant i en timme. Sen var det inte mer med det när vi kom fram. :) Hoppas att det går över för Iska.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Mja, det blir lite mindre intensivt för varje morgon, och inatt/imorse åt hon bättre också, så det tar sig väl. :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Är kanske för hon inte går med några jämnåriga som hon ser så liten ut jämfört med de stora hästarna...
Men så länge hon blir 165 är jag nöjd... då passar hon den tilltänkta ryttaren utmärkt :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Dea är ju 148 cm fram nu... Hennes mamma är 164-165.
Pappa Ampere är 168.
Mormor Supreme är närmre 170 cm, morfar Topaasch är 170 cm
Mormors mor Matinique var 169 cm och mormors morfar martini minns jag tyvärr inte storleken på... (Sitter med mobil så jag har lite svårt att kolla)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Vad har du för stam på din och hur stora gener ligger bakom? Hur stor tror du din blir?

Hollyday av bolex - E: Cortez - Ue: Anart

170 - 172 - 164

Dalwhinnie - E: De Niro - Ue: Rohdiamant

167 - 170 - 167


Storebror till Avatar var sen och först när han var 7-8 år hade han grovnat och låg då strax under 170 i mkh. På kvaliteen mätte storebror 165 i mkh. Han var E: Akribori.

Jag hoppas att Avatar håller sig på 165. Jag är själv 164 och vill gärna räcka runt;)
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

Längesedan jag skrev här! Men min lilla loppa är ju också e diarado! Och hon är verkligen super snäll! Pigg tjej är det. Men cool och lugn på samma sätt trots att hon har maloubet de pleville som morfar! Och snygg som bara den trots hon bara är brun ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

På tal om Diaradoavkommor så har jag träffat på både helt fantastiskt temperament på avkommor (Daquar :) ) och de med mindre trevligt temperament (men som börjar ge sig nu vid 4 års ålder och ordentlig motion psykiskt och fysiskt). Jag hoppas Donnie ärver Daquars supertemperament men just nu är han lite känslig och tjurskallig :(
Vet inte vad jag ska göra men han vill inte bli ledd i grimma och grimskaft, tips på hur jag ska göra? Jag promenerade ju en hel del i höstas med hans mamma och även själv också. Han står ju på lösdrift och har gjort hela tiden så tyvärr finns ju inte det dagliga leda till och från hagen :( Innan jul fick han en stöt av staketet när jag skulle ta ut honom ur hagen (han la nosen mot staketet, klantponny, så det var inte grinden eller nåt sånt) men han blev såklart livrädd och sen dess kan jag inte leda honom. Försöker jag bara leda in honom från hagen till uppbindningsplatsen fryser han fast i marken och hänger baklänges i grimman och ser tjurskallig ut, har jag medhjälpare så man kan trycka på bakifrån får han nästan lite panik och kastar sig bakåt så vet inte hur jag ska göra för då han blir han lite känslig :confused: Är jag inne i lösdriften eller vid uppbindningen kan jag leda runt honom därinne och han följer med men inte så fort jag ska in/ut/gå runt lite i hagen. Ska jag bara låta det va och hoppas han kommer på att han ska följa med igen om nån månad eller har ni några tips? Funderar på att skicka honom på inledning, kan man det? ;) :D
Donnie är 8,5 månad och ca 140 fram, lite högre bak :)
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

Det är bara uppfostran. Att ha honom på box ett tag och leda underlättar, nu tar du honom från det roliga till tråkiga grejer, ofta lättare ut till hagen.

När Frans lekte åsna hade jag ett dressyrspö och duttade på rumpan a la ponnyakuten tills han gick framåt. Hellre att han hoppar framåt än står still.
Gå bakåt är ALDRIG ett alternativ. precis som vid ridning, en enkel dutt först och sen förstärker man om han inte lyssnar. Viktigt att inte stå framför så han inte får nån utväg.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Och ja, det går att skicka iväg dem. jag skickade hem Frans till charlottee och stalltjejen för lite hantering. Nu är han snäll som ett lamm och kommer framspringandes för pyssel :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

kl.

Iska 8 månader (och en vecka) fortsätter växa jämt och ligger nu på ungefär 143 cm fram och rumpan har i vanlig ordning dragit iväg varannan månad och ligger på ca 146-147 cm, och jag tänker fortsätta hoppas hon håller sig under 170-strecket. :p

Sällan omöjlig på något sätt, men har fortfarande en del kvar att lära. Har slutat väcka grannarna på mornarna i jakt på mamma i alla fall. ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag hade tagit en annan häst som morot. Gärna mamman.
Ha den gärna med som handhäst på små turer o den lär sig per automatik vad ett litet drag i grimman o - Kom! innebär.
PV.
Är anti spö då en stressad stallägare hade använt spö på mitt föl när den inte vågade gå över det vattenfyllda diket i grindhålet (dressyrspöt låg vid grinden)- vilket inte ens vuxna vågar många gånger. På ditt ställe med förra ägaren.

Hon menade att tyska hästar var hårda i skallen:banghead: o skulle provoceras så man kunde läxa upp dem- bara för att hon tyckte så om sina.

Det gick ypperligt med lite tålamod o den äldre mentorn före.

här har Vaggvisas häst fått känna på el o har fått en rejäl mental uppfattning som verkligen blivit den mentala barriär man är ute efter med el.
Den är INTE "dum"
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag tror inte vaggvisa har mamman tillgänglig, de är avvanda nu.
Det är klarskillnad på att spöa en häst rädd och använda spöet som en pekpinne a la Tobbe Larsson. Sen behöver du inte referera till "mitt ställe" för vad nån gjorde där för femton år sen. Du känner till stallet, I get the point.
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

*kl*

Jag blir gaaaaalen!! :arghh: först kotan och nu har vä.ögat börjat rinna igen. Ser inget smuts eller liknande, är isåfall damm eller om luggen kan irritera ögat så pass mycket...

Är lite gojsigt ibland. Hon hade problem med detta öga för ca.1-2 mån.sedan (försvann på ca.1 v.)och nu är det tillbaka igen. Tips/förslag? ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Man kan använda vilken häst som helst som morot.

"Pekpinnen" är ett spö oavsett o jag anser inte att fölen ska lära sig med vuxenhästmetoder som vid lastning- Tobbes metod.

Man kan fösa o lära dem vad en smackning betyder o nu är DETTA fölet rädd.
Ska man då börja picka på den?

De förstår ju inte vad som förväntas av dem ännu- simple as that;)

Skrev anekdoten för att det var den första, enda o sista gången som min enda fölunge blev illa hanterad.
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

*kl*

Jag blir gaaaaalen!! :arghh: först kotan och nu har vä.ögat börjat rinna igen. Ser inget smuts eller liknande, är isåfall damm eller om luggen kan irritera ögat så pass mycket...

Är lite gojsigt ibland. Hon hade problem med detta öga för ca.1-2 mån.sedan (försvann på ca.1 v.)och nu är det tillbaka igen. Tips/förslag? ;)

Försvann det på en vecka förra gången så verkar det väll inte vara ett större problem ?
Spola ögat själv med kok saltlösning ser du det som ett större problem kanske du ska be veterinären spola tårkanalen .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 104
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp