Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Ponte...
Kan du inte öka kraftfodret o även ge betfor? Den behöver väl mer energi?

Eller linfröolja. Jag har sett enormt bra resultat på Grålle med oljan, det är första gången i mitt liv jag behövt ge en häst extra energi...
 
Sv: Föl 2013 del 2

Det får hans mamma men hon gillar den inte.

Klart jag kan dra på mer kraftfoder men inte säker på om jag är så sugen på det.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Visst är det nu som man ska avmaska för .. Fölmask. Eller är det spolmask? Minnet är kort och dåligt ibland! Hur tänker ni?

När jag läser om era foderfunderingar känner jag mig tacksam över min stora pålle. Han älskar mat. Han hänger vid höhäcken och äter det jag ger honom :D det mest intressanta är att så länge det finns mat så kan det hända vad som helst. Han kompis står på box pga hobvböld (han låter mest som en stucken gris), herr H knatar in och äter lugnt. Samtidigt brakar hans mor in i lösdriften och kräver upprört min uppmärksamhet. Jomenvisst då ska stallägarens lille son åka på sin mini4hjuling. Jag höll andan men nä, inte fan ballade Helix ur!

Kontentan är att jag är ovan att ha snälla lugna hästar! :o
 
Sv: Föl 2013 del 2

Iska försöker jag ge fri tillgång på inne (hennes matlust har gått lite upp och ner sen mamma åkte) de senaste nätterna har hon fått ca 4-5 kg inne, och ca 3+2+1 kg ute under dagen. Men där är det svårt att veta exakt hur mycket hon äter, möjligt att ponnyn roffar åt sig något av hennes kilon också.
Hon får ca i kg Krafft Muskel pga det värdelösa höet, plus mineraler och lite kalk.

Hon har ok hull, underbar sammetspäls och är pigg och glad.

Jag provade var det Gabby_Ossis teknik att ta sovmorgon och släppa ut dem lite senare (de fick frukost samma tid som vanligt, men inte av mig och inte ute som vanligt), men detta var den enda reaktionen jag fick på det:

SAM_4081_zpsef3e0f91.jpg

:meh:

Sen en liten bildserie på hur det ser ut när jag kommer hem från skolan, går till hagen och ropar "Iskaaaa!"
Hon svarar glatt, sen blir det såhär:

"Matte är här! Skynda!"
6d7fe80f-6b3b-418b-a85b-2cdd862dbbb1_zpsfc71d6b9.jpg


"Jag är på väg, Matte!"
7139256a-4577-4ba6-9c3c-89123c7e2a2f_zps93697165.jpg


"Nu kommer jag Matte!"
33b487f9-6ad6-4cca-a5d5-ca181441b5ea_zpsaeb82368.jpg


"Nästan framme!"
SAM_4117_zps98b1379c.jpg


"HEEEEEEJ"
SAM_4118_zpse336d66c.jpg


"Ska vi hitta på nåt matte?"
9149bd6b-d1bf-4d93-94d0-d545cd8cd778_zps0a6c97a5.jpg


Hähä, jag gillar min lilla tuffs. :D
 
Sv: Föl 2013 del 2

Iska är så läcker! Hoppas hon får behålla färgen! Vore verkligen synd om hon skimlade!

kl

Här kommer en bild på mitt pälsmonster! Hon fäller nu oxå så jag har allt som oftast Itzy-hår i hela munnen när vi myst färdigt.
Itzy är den röda, den mörka är Skorpanorpans superfina Zack-avkomma.

1798235_10152243911201397_1748660662_n_530257319606ee30cf5729c0.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Haha, så söt hon är! :D :love:
Donnie brukar också komma men tvivlar på att det är för mig, snarare allt gottis jag bjussar på ;)

48921006-dd97-4ba2-bdac-35c37df3d6f5.jpg

CAM00959.jpg

Såhär ser Donnie ut at the moment. Han älskar att bli borstad iaf och står blickstilla under tiden :) Följde med in i grimma och grimskaft idag också med lite tid och godis :)
Nu har han äntligen vuxit i sin ponnygrimma, dock undrar jag om hans framdel nånsin kommer växa ikapp bakdelen :p
 
Sv: Föl 2013 del 2

Haha, tack, visst är hon? ^^ Ja, man kan ju hoppas. ;)

Oj oj vad fluffig din var, såg fluffigare ut än min och vi har väl ändå kallare? :D Fina pållar! :d

Vaggvisa: Ja, godis kommer hon inte för i alla fall, för sånt får hon aldrig, och det var långt till nästa utfodring så hon var nog bara glad att se mig. :D

Men gud vilket fint uttryck Donnie har! Ögonen är ju bara to die for! :love:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Så gulligt när hon kommer springandes!

Frans får också fri tillgång på hö och äter bra. Vill bara tillägga det :)

neko, jo nu är det dags för avmaskning mot spolmask :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

kl
Igår var det en liten skit som inte ville få bakhovarna verkade. Så hon fick bli utan. Det var så mycket folk i stallet så hovslagaren ville stå utomhus = lite för mycket grejer för en liten fölhjärna. Hon blev så sketaförbannad att hon bet i min väska... Och hovslagaren fick sig ett litet nafs i rumpan :o Annars var hon rätt "snäll", hon sparkade liksom inte, ville bara komma loss. Framhovarna var no problems.
Hur har ni lärt era föl att stå i gången/uppbundna? Känns som det kan vara bra att träna på, så kan jag börja greja lite mer med henne, det är svårt att borsta en häst som bara går runt en i jakt på morötter.
 
Sv: Föl 2013 del 2

När Iska fick bärrandsröta så passade jag på att skura medan hon åt sitt kraftfoder, dvs hon stod lös i boxen men ville självmant vara still på ett ställe. Funkade bra, när hovis sen kom ett par veckor senare så höll jag i henne i boxen och han verkade, hon var van då att man höll upp fötterna i längre stunder så hon skötte sig mycket bra efter ett första test (testar lite med alla nya har jag märkt).

Hovis vill inte ha henne uppbunden så det har vi aldrig försökt. Men hon står normalt sett snällt på gången också, började ha henne där mitt emot mamma på gången, bara någon halvmeter ifrån varandra. Inga problem för oss, men hade ju tränat tidigare i boxen också såklart så hon visste ju vad som gällde sen tidigare.
 
Sv: Föl 2013 del 2

jag försöker att knussla så lite som möjligt, det jag vill göra det gör jag.
Vid ett tillfälle när Frans inte är upprörd, på ett ställe han är trygg på och med bra grejer. Så band upp honom utanför mamsen i säkra uppbindningar,
mao såna som sitter men som vid panik går att släppa.

En gång har han dragit och stegrat sig, inte fått panik utanblev mest sur.
Lät han inse att han satt fast och då slutade han och vi har fortsatt borsta. Nu står han som ett ljus.
 
Sv: Föl 2013 del 2

OKi, tack båda två!
Jag har ju ingen box direkt, så det är lite svårt där, men ska nog gå att lösa. Hon är ju egentligen van att bli verkad, det har aldrig varit några problem innan, men tror det blev för mycket för henne att vara ute + att det var en ny hovslagare. Hon fattar ju att jag håller fast henne, hon sticker max en halvmeter när hon "sticker". Hon känner ju att det tar stopp. Ska prova ställa in mamma hennes och placera henne i gången brevid och pyssla med henne, se vad hon säger!
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag tycker det var ganska höga krav på en fölunge (eller ok åring nu då ;) ) att lämna stallet och stå ute och bli verkad utan kompisar nära.

Min hovslagare vill inte heller ha föl uppbundna utan vill att man håller dem och står närma och pratar lite med dem, de brukar lära sig snabbt :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag binder inte upp när hovis är där utan för att träna vanlig uppbindning.
lyfter fötter och borstar/bankar lite på dem för att han ska vänja sig.
Vill han tycker uppbindning är kul och lätt så det kommer dröja innan han sitter fast när hovis kommer. Att kunna stå still är lika viktigt som att kunna sitta fast för mig :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Tjuvläser allt som oftast i en här tråden och måste bara säga att lilla Iska är såååå söt... :love:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Tjuvläser allt som oftast i en här tråden och måste bara säga att lilla Iska är såååå söt... :love:

Haha, oj, tack så mycket! Visste inte att hon hade "hemliga" beundrare. ;) Hon tackar och bockar, jag tycker ju också hon är hemskt söt faktiskt. :love:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur har ni lärt era föl att stå i gången/uppbundna?

Jag började redan när Ricky var någon dag gammal. I början så han kunde se mamma (och hon kunde se honom) och därefter successivt med andra hästar men inte mamma och slutligen helt själv.

Nu står han uppbunden när han sköts om eller verkas, men jag kan lika gärna ta in honom ensam i stallet och binda upp, eller sätta fast honom i hagen i ett träd och de andra hästarna är inom synhåll. Likaså kan jag hantera honom (och kratsa hovarna) när han är lös i hagen.

Grålle kunde också stå uppbunden ensam när han kom som sex månaders, det har inte heller varit något bekymmer att hantera honom lös i hagen. Men han är en extremt cool kille, Ricky är superfjantig i jämförelse. ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Det får hans mamma men hon gillar den inte.

Klart jag kan dra på mer kraftfoder men inte säker på om jag är så sugen på det.

Fast bara för att mamman inte gillar det måste inte Frans vara lika kräsen. ;) Fördelen med olja är ju att det blir mycket energi utan så mycket mängd. Ett par dl gör stor skillnad och märks knappt i foderhinken. :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Ett par dl tycker jag är i mesta laget för en liten skrutt. Vet att maxmängden är 1dl per 100kg men vill inte ligga på maxmängd.

Det är inte så att jag har ett benrangel, funderar mest inför framtid och som jämförelse :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Ett par dl tycker jag är i mesta laget för en liten skrutt. Vet att maxmängden är 1dl per 100kg men vill inte ligga på maxmängd.

Det är per giva, inte per dag. ;) Har gett Grålle 3 dl som mest och han väger cirka 200 kg. Jag tycker olja är ett så bra foder att ge när de är små och har svårt att få i sig volym.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
377
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp