Bukefalos 28 år!

Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Blev bara lite störd på att det kom tillbaka, ska tvätta med koksalt nu i kväll igen.

Piggelin och kotan är mkt bättre också. :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

På tal om Diaradoavkommor så har jag träffat på både helt fantastiskt temperament på avkommor (Daquar :) ) och de med mindre trevligt temperament (men som börjar ge sig nu vid 4 års ålder och ordentlig motion psykiskt och fysiskt). Jag hoppas Donnie ärver Daquars supertemperament men just nu är han lite känslig och tjurskallig :(
Vet inte vad jag ska göra men han vill inte bli ledd i grimma och grimskaft, tips på hur jag ska göra? Jag promenerade ju en hel del i höstas med hans mamma och även själv också. Han står ju på lösdrift och har gjort hela tiden så tyvärr finns ju inte det dagliga leda till och från hagen :( Innan jul fick han en stöt av staketet när jag skulle ta ut honom ur hagen (han la nosen mot staketet, klantponny, så det var inte grinden eller nåt sånt) men han blev såklart livrädd och sen dess kan jag inte leda honom. Försöker jag bara leda in honom från hagen till uppbindningsplatsen fryser han fast i marken och hänger baklänges i grimman och ser tjurskallig ut, har jag medhjälpare så man kan trycka på bakifrån får han nästan lite panik och kastar sig bakåt så vet inte hur jag ska göra för då han blir han lite känslig :confused: Är jag inne i lösdriften eller vid uppbindningen kan jag leda runt honom därinne och han följer med men inte så fort jag ska in/ut/gå runt lite i hagen. Ska jag bara låta det va och hoppas han kommer på att han ska följa med igen om nån månad eller har ni några tips? Funderar på att skicka honom på inledning, kan man det? ;) :D
Donnie är 8,5 månad och ca 140 fram, lite högre bak :)

Nu är ju min mindre i storleken än din, så det är nog lite lättare för mig.. Men jag har ju också haft problem med min lilla. Jag går brevid vid bogen, vänster hand i grimskaftet, höger hand vid rumpan. Så när hon stannar krafsar jag/petar med handen på rumpan så hon går framåt, sen styr jag med hela kroppen. När vi ska ut ur grinden går jag framför och lockar ut med en morot.. :P Mina har ju med lösdrift, så det blir ju inte riktigt någon daglig ledning.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Ja, jag når inte riktigt runt längre :p

Idag hade jag gott gott om tid (blir så av nån anledning när man har hemtenta, kan va i stallet hela dagen ;) ) så då stod jag helt enkelt och väntade ut honom och till sist följde han med några steg i taget och sen stanna och inte vilja och sen några steg igen, blev så glad :) Självklart massa morötter och godis, tur han är en gottegris! Så idag följde han med in till uppbindningsplatsen utifrån i grimma och grimskaft och kunde gå lite med honom utanför i hagen också :) Blir glad för det lilla :)
Idag lärde han sig även slicka på slickstenen :p
 
Sv: Föl 2013 del 2

På tal om Diaradoavkommor så har jag träffat på både helt fantastiskt temperament på avkommor (Daquar :) ) och de med mindre trevligt temperament (men som börjar ge sig nu vid 4 års ålder och ordentlig motion psykiskt och fysiskt). Jag hoppas Donnie ärver Daquars supertemperament men just nu är han lite känslig och tjurskallig :(

Jag störtgillar Dorris temperament :p Hon är cool och kaxig och orädd - en tuff brud i lyxförpackning helt enkelt!

IMAG0327_11_zpse5a7bad0.jpg


Sen är jag ju inte störtförtjust i att hon kommit på att hon kan hoppa över staket :cautious:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hej allihopa. Vad stora och fina alla 1åringar har blivit!:)

Min lilla Melinda (welsh cob) är ca 137cm nu och ganska grov tycker jag.

Jag har nästan funderat om hon är konstant drogad;) eftersom hon är så otroligt cool och lugn om allt.
Jag tog henne på en lite längre promenad runt omgivningarna och då spärrade hon upp sina ögon och tyckte det var lite läskigt/ konstigt och försökte till och med springa över mig:mad: när det var "farligt".
Så hon var inte drogad...hon kunde hon med!;)

Melinda har fri tillgång till ensilage både ute och inne på natten. Eftersom ensilaget inte var det allra bästa får hon lucern, mineraler, vitaminer och proteinpellets i krubban till kvällen. Hon har väldigt lång utevistelse tid, men jag tycker hon behöver komma in och få äta och vila ifred.

I sommar ska hon på sin första utställning! Det ska bli spännande, hon kommer ha sin 2åriga kompis med sig, så hon tar det säkert med ro!

melindaochmor_zps809d35a2.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur mycket pellets och lucern ger du?
Lite nyfiken på hur mycket kraft småttingar äter. Så van vid Frans mamma som äter mycket så funderar lite på vad som är "normalt".
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag är ingen expert på foder. Men enligt analys på ensilaget så har min tjej en foderstat på: fritt ensilage(ca 7kg), 1,5kg lucernpellets, 150gr proteinpellets, mineraler och vitaminer. Foderstaten är uträknad av min svägerska som är nyutbildad agronon. Så jag litar på henne!
 
Sv: Föl 2013 del 2

Kl... I morse var vår "skitåring" billig... Jäkla busfrö... *ARG*
Det blåste och hon var jätte uppjagad, stegrade och var allmänt kivig...

Men sen öppnade jag upp mellan hagarna nu när tjälen släppt och det är mjukt (läs geggigt och blött :( ) men då visade hon upp sig från sin bästa sida!!

Traven hade hon ju en 9a på som föl men hennes galopp (en 8a) har förbättrats enormt!!

Trots att hon är kraftigt överbyggd ser hon ut såhär när hon galopperar

DF623D94-89F0-4DE5-9DF4-72C69A31CC3A_zpshadgwf3y.png


Är så himla glad för denna fina häst...
 
Sv: Föl 2013 del 2

Har förstått att det bästa är ju grovfoder när de är unga.
Jag ger Lilla O nu ca 1 kg lusern och ca ½ kg granngården avelsfoder.
Sedan tror jag han petar i sig ca 3-4 kg hö och ca 3-4 kg hösilage.

Han står snällast när jag bandagerar när han äter ur krubban.:) Han har också vuxit sedan han kom.

Är förvånad över att han är så pass lugn, visst busar de en del, men jag försöker att han är inne så mycket som möjligt för sårläkningen och nu är det gräsligt blött och lerigt. Har dock halmat en del i hagen. :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur mycket äter era små? Räcker fri tiilgång på hö eller ger ni kraft också?

För Ricky räcker det med hösilage och mjölk just nu. Har ett riktigt bra hösilage (5,4 MJ och 51 g smb. rp) så det känns skönt.

Grålle har fortfarande inte gått upp tillräckligt efter sin avvänjning, så han får en näve lusernhack som suger upp den deciliter linfröolja som jag ger honom för viktuppgång. Jag har kunnat minska ganska rejält på fodergivan, tidigare åt han 8 hg krafft pluss protein, 4 hg sojamjöl, 2 hg betfor och 3 dl linfröolja. :crazy:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur mycket äter era små? Räcker fri tiilgång på hö eller ger ni kraft också?

Vet inte hur mycket min äter, hon har fri tillgång på hösilage (och halm). Hon får inget kraftfoder.
Hon har bra hull, superpäls och är MYCKET pigg och busig (går på lösdrift).
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur mycket äter era små? Räcker fri tiilgång på hö eller ger ni kraft också?

Dea får så gott som fri tillgång på Hösilage. Ca 14 kg ger jag henne. 1/2 skopa betfor, 1 liten näve kraft miner grön, samt 0,5kg krafft pluss protein. Hon är rund, fin och busig. Växer väl lite dåligt på höjden just nu (förutom rumpan som stuckit iväg). Men det är ju vinter trots allt...
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur får du i henne 14 kg ensilage ?


Vår fölunge äter väll ca 7-8 kg hösilage och är rund och god kan ibland numer få en slatt fölpellets och mineraler om mamman ska ut .

Hon har klarat sig gott på hösilaget + slatt tutte med gott hull , hela tiden .
Men får det andra för att avleda gott när mamsen försvinner .
 
Sv: Föl 2013 del 2

KL

Jag hoppar med in i forumet lite. Köpte mig en bebis ca 8 månader gammal i veckan. Han fick bli ersättning till min tävlingshäst som fick somna in.

Han är efter Zaladin - De noir
Ohanterad kille som gått i flock men är enormt duktig här hemma =)
Går med min 2års hingst

Såg att vi diskuterar lite foder.
Har rätt bra hö men räcker inte då han inte får i sig så mkt. Får fri tillgång.
Så han får 1kg kraft muskel.

1781939_1418919738354999_2032737219_n.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Frans petar i sig 10 kg ungefär av ett silage med 8mj och 81 i smrp, riktigt bra med andra ord. Halvt kg havre och halvt kg breed också. Ändå inget extra över revbenen. Svårfödd var ordet...
 
Sv: Föl 2013 del 2

Småttingarna här, 7 och 8 månader, äter ca 7 kg hö om dagen och mineraler plus 0,5 kg avelspellets och lite linfrökaka. Det saknas protein i höet så därför tilläggen. De har halm att tugga på också.
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

KL
Vilka fina ungar ni har:)
Jag läser med intresse vad ni ger era små.:)

Jag har inte haft en liten på mer än 20 år o då frågade jag min vet. vad ungen skulle äta.
Han rek. "mäsk". En ökning sakta till 2 kg havrekross, betfor, soja, kli o linfrö fritt hö.

För att inte ge en åring mindre än en vuxen iom att de sällan orkar äta så mkt hö som de behöver.
Den andra som var 2½ fick 3 kg K. groov o inget annat vid köp . var tunn.
Uppfödaren följde rek. på påsen fastän den inte var en normalstor 2åring.
Vill inte vara med om resan med att få en svårfödd igen.

Idag är fodren en Djungel:crazy:

Mitt hö idag är på 10 MJ o 73 smb råpr. o kort o finstråigt. Ska nog beställa ett liknande till nästa vinter om jag nu får en liten.

Ponte...
Kan du inte öka kraftfodret o även ge betfor? Den behöver väl mer energi?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: jemeni
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
777
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp