Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jo volymen är helt klar en fördel. Dock tveksamt om de gillar så mycket olja.
jag ger färdigfoder också, därav att jag inte vill ligga på maxgränser eftersom det fodret också innehåller det mesta.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag tycker det var ganska höga krav på en fölunge (eller ok åring nu då ;) ) att lämna stallet och stå ute och bli verkad utan kompisar nära.

Min hovslagare vill inte heller ha föl uppbundna utan vill att man håller dem och står närma och pratar lite med dem, de brukar lära sig snabbt :)

Nä, alltså, alla kompisarna var ju i lösdriften, stod kanske 2 meter från dem och mamma. Hon går på lösdrift, har inte stått på box förutom den första månaden i livet. Det blev nog lite för "luftigt" för henne. Tidigare gånger har vi varit i stallet med bara hon och mamman, stängt dörrar osv. Då har det varit lugnare. Nu hände det massa runtomkring, det stod folk i stallet och det var en massa spring.
Jag tänkte inte lära henne bli uppbunden för hovslagarens skull, utan för min egna, så jag kan röra mig runt henne, lyfta ben osv utan att hon hänger med efter :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Ja men det förstår jag att du behöver lära henne :)

Ok, missade att hon gick på lösdrift.
Inte så konstigt att det blev lite mycket för henne igår, tyckte ändå hon verkar samarbetsvillig som gick med på att ta framhovarna. Hoppas inte betten gjorde någon skada haha :D En kompis till mig fick ett bett i bröstvårtan när de skulle till att verka unghästen/åringen en gång. Så jag tycker ni kom lindrigt undan ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag har nog bara nämnt det för länge sedan att de är på lösdrift, så det är inte konstigt att du trodde de hade stall :)!

Nä, hon är ju egentligen väldigt snäll, bara man inte stressar henne. Hon gör det jag ber henne om, så länge jag har en morot och tålamod att vänta medan hon tänker. Tror hovslagaren bara fick ett litet nyp, och min väska verkar ha hållt, fast hon kastade runt den... :P Mammahästen bet mig dock i fingret igår, hon missade moroten.... :wtf: Blir nog ett fint ärr av det, man ser där tänderna är XD
Får fasiken ont i mina bröstvårtor när du säger sådär... :arghh:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur har ni lärt era föl att stå i gången/uppbundna?

Jag band min utanför mammans box. Hade först testat att hon var ok med att ha en lina fast i grimman och att jag höll grimskaft på andra sidan grimman (jag simulerade en uppbindning). Uppbindningen har panikhakar så jag kan snabbt lossa om det krävs. Hon var superduktig med en gång. Har inte dragit eller kastat nåt alls. Hon kolla bara hur långt hon kunde gå innan det tog stopp och sen var hon helt ok med att stå uppbunden. Hur smidigt som helst. Hon åker ju trailer nu med uppbunden i ett fack som en "vuxen". Nemas problemas.
IMAG0218_1_zps10c2bd4b.jpg


kl
Däremot är hon kaxig som jag vet inte vad och kommer farande i hagen och ska upp inpå och helst över mig :rage: Springer nära och försöker skrämmas genom att kicka och resa sig. Hon backar av när jag schasar bort henne men jag hade gärna haft ögon i nacken O_o
 
Sv: Föl 2013 del 2

Du är något av en mästerfotograf måste jag säga :sneaky::p

Haha håller med om att Iskas polare är för skön!

Jag är ju vinnare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi två år i rad nu :angel:
Hur lätt att fota med mobil när föl står och viftar med skallen för hon trodde jag höll godis i handen (mobilen)....:meh:
 
Sv: Föl 2013 del 2

kl
Däremot är hon kaxig som jag vet inte vad och kommer farande i hagen och ska upp inpå och helst över mig :rage: Springer nära och försöker skrämmas genom att kicka och resa sig. Hon backar av när jag schasar bort henne men jag hade gärna haft ögon i nacken O_o

Whaaaat? :eek: Och jag tycker Iska är kaxig när hon ska testa och ha sig (nypa främlingar lite lätt som leder henne, dra åt sig benen när nån annan än jag eller hovis lyfter på dem etc...). :angel:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Ska prova ta in båda om det är lugnt i stallet nästa gång jag är ute. Tack för tips! :D Får inhandla panikhakar om det inte sitter i stallet redan.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Tackar :) Ja hon är extremt långhårig! Mycket mer långhårig än kompisen! (Förresten ser det kanske ut som det är revben som syns på bilden, men det är det inte, hon är tjock och go om magen, det är pälsen som vågar sig, hon har haft vågor i hela pälsen, manen och svansen sen födseln).
 
Sv: Föl 2013 del 2

Vart har du köpt dina boxskyltar? Jag vill ha i mässing men hittar ingenstans? :D

Sorry för kl.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag ska ju flytta Chloetta i morgon är det tänkt. Så pratade jag med de som har stallet i går och då kläckte de att de kanske inte ska ha stallet i samma regi som tidigare utan att det blir tre mindre kollektiva delar :banghead::nailbiting: Jag blir så trött!!

Det känns dumt att första köra dit henne och sedan flytta igen...:(
 
Sv: Föl 2013 del 2

Men så hopplöst :(
Jag ska flytta Frans mamma igen, efter att inte ha flyttat på 8 år känns dessa flyttar uttröttande :wtf: Men det är verkligen svårt att veta INNAN hur allt funkar.

Frans har det iaf kalas nu, han och polaren leker järnet i sin lerfria hage. Sen sover de i en hög :love:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Usch, allt erat flyttande gör mig sjukt nervös. :nailbiting:

Om allt går som jag hoppas (jag kommer in på utbildningen) flyttar jag och hästarna till Göteborg i höst. Om jag kan och har hjärta att lämna ifrån mig mammahäst ska jag försöka hitta någon som vill avla på henne, för efter ett samtal med en bekant i gbg blir kostnaderna för uppstallning där högre och högre... Hon fick panikflytta själv efter att hennes gamla ställe skulle bygga ridhus och därför höjde kallhyran med nästan 200%. :crazy:

Sen får jag hoppas jag kan hitta någon vettig lösdrift till Iska inom ok avstånd, och slippa flytta runt på henne efter det. :(
 
Sv: Föl 2013 del 2

Till alla vänner här: glöm inte bort att hästarna är djur. De ska göra som ni säger och tycker. Ni har deras väl och ve som intresse och det är DÄRFÖR ni byter stall. Det är inte synd om dem!! :)

När jag flyttade min märr senast trodde jag som vanligt att hon aldrig skulle trivas och att jag var en hemsk matte. Nu när jag ser tillbaka och jämför har jag en otroligt lycklig och harmonisk häst. Jag borde flyttat henne tidigare :o
 
Sv: Föl 2013 del 2

Iska är en nallebjörn och min är en räv så är det bara :D
Jag är inte så oroad - tror nog att det kommer bli fason på lilla Dorri också :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
391
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp