Status
Stängd för vidare inlägg.
@Molin: Tärenäs hade ett stoföl för några år sedan som de alltid fick leda för hon sket totalt i att följa med mamma från början :p Hon hade skitkul i fölklassen på Kumla, hon rejsade runt som en galning över hela ringen :D
 
Den här filmen är det första riktiga jag sett honom röra sig och jag tänkte också att han påminner om din! När jag var nere så stod han ju på tå så då fick jag inte se så mkt... Men 2,5 vecka kvar till min semester så snart får jag träffa honom live igen =) Jag tycker också har ser väldigt fin ut. Var inne på att sälja då det blev en hingst men nu vette tusan.
Mycket mekanik i bakkärran ser de ut att ha bägge två, super då jag tycker att min märr är helt ok bak, men det är mer frambenssprattel och hon är lite för långsam i aktionen för min smak, jag tycker de behöver en hel del kvickhet och energi bakifrån om de ska orka de mer samlade rörelserna. Min är ju till salu men jag har ingen brådska, tycker nog att det är bättre att han blir kvar än att han säljs till nån som inte kan förvalta honom då jag tror han kan bli bra med rätt matchning. Sen är han ju "tråkbrun" utan direkta tecken, dåligt ur försäljningssynpunkt krasst sett. ;)
 
Åh vilken fin mamma häst:love: o bebis oxå såklart!:D

Haha, tack! När jag bläddrade igenom bilderna var det mamman som var bra på den flesta, ska se om vi kan ta lite bättre bilden på lillen när det blir sol igen och han vågar springa runt mer på egen hand :)

18814626_10154630332799290_1311853366440220684_o.jpg

18768502_10154630330264290_3339224010894510492_o.jpg

18922539_10154630329529290_7162333341581493900_o.jpg
 
@Molin: Tärenäs hade ett stoföl för några år sedan som de alltid fick leda för hon sket totalt i att följa med mamma från början :p Hon hade skitkul i fölklassen på Kumla, hon rejsade runt som en galning över hela ringen :D

Jösses, ja se där.
Provade faktiskt idag igen och ta han löst in från hagen, första biten gick riktigt bra men sen strax innan stallet så stannar han och bara tittar runt, gnäggar lite varpå Miraz ropar på honom men nej, han vänder....

Vi försöker gå ikapp (inte springa lr så) men då hjälper min sambo mig att skära av honom lite så att jag kunde få tag i han, sen fick min sambo ta Miraz och jag lill vildingen!

Så nej, han får fasen sitta i koppel hädanefter, HUR ska jag kunna visa denna lillskit sen? :o Han struntar fullständigt i att mamma ropar efter honom ibland, han tycker livet är skit kul. Haha

När vågar man leda dessa små utan "hundkoppel" och runt rumpan?
När vågar man ta dom som en vanlig häst så att säga.

Mitt förra föl följde mamma sin i flera månader så där behövde jag inte leda henne alls, nu vet jag inte hur man ska göra riktigt :p

Just det, Miraz har börjat brunsta rejält, stinker brunst om hela henne!
Så nu blir det koll i rumpen på lilleman också, ska bli spännande och se vad han säger om det.
 
Jag ledde mammahäst in från hagen idag och lilla Mirre följde så bra. Men sen tog mamman ett steg till vänster i boxdörren och trängde ut både mig och fölis. Jag stannade men inte fölis som gick rakt in i boxväggen :banghead: <-- på riktigt. Det gick bra, men han blev lite ledsen först. Jag har fått klia idag och i morgon ska jag prova grimma på honom. Han är ganska självständig och provar gärna att sparka mot mamma så fort han får chansen. Men hon ser nöjd och stolt ut ändå!
 
En skitig lins på mobilen gör att filmen är lite skruttig. Men just nu har jag stiltje på jobbet så jag klippte ändå ihop en liten film. Har man inget annat för sig så kan man ju titta på den.

Släppte ut dem igår efter regnet slutat, så det var lite halt i hagen. Men han sköter sig ganska bra. Planen är att släppa dem i stor hage till helgen, när kompis lärt sig följa mamma bättre. De föddes exakt samtidigt, 2:30 natten till i förrgår. Två bruna hingstföl med stjärn. Vad är oddsen på den?
 
Måste hålla med, wow vilken bild :love: @_Peplis_

Idag blir min kille 1 vecka gammal och jag tror jag bestämt namn, Mazeen... Vad tycker ni? :o Kommer uttalas som Masen helt enkelt.

När har ni andra släppt ut era på betet, hur mycket går er ute i väder och vind osv?
Tycker detta är skit svårt.

Jag har även fixat så jag kan köra Miraz och Mazeen till sommarbete så dom får gå med ett till sto och föl, ett hingstföl som är ca 3v äldre. Skit bra tycker jag och vi sa det att vi har dom ute så länge som det går, sen blir det väl helt enkelt att han får vara själv med mamma under hösten och fram tills man skiljer dem åt.
 
Mina ston med föl går på gräs dagtid men kommer in till natten. Jag tycker att det är viktigt att stona och fölen får vila i lugn och ro och äta hö och kraftfoder inne , då kan jag även hålla koll på fölens benställning mm. men alla gör vi på olika vis finns inget rätt eller fel.
 
Jag är av uppfattningen att friska, exteriört korrekta fölungar ska röra på sig. Min gick ut till havsbetet som 5 veckors fölunge och har klarat det utmärkt, jag hittar honom ofta liggandes i en grästuva och sover. Betet är på åtskilliga hektar med mycket kuperad terräng. Jag är övertygad om att det bygger starka och hållbara hästar, men det är min personliga övertygelse, alla gör vi olika och huvudsaken är att slutresultatet blir bra.
 
Just nu är jag lite försiktig med min. Hon är ganska "ny" och behövde plasma. Hon är inne på natten och ute i hage med tillgång till ligghall på dagen. Regnar det mycket tar jag in och ut några gånger om dagen. Senare i sommar kommer hon gå på bete dygnet runt tillsammans med annat föl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp