Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för era svar =D

Ja mina har under veckans gång nu fått stå inne en hel del (första dagarna) då det var riktigt ruskväder men har nu i slutet av veckan fått vara ute hela dagarna och in på natten.
Idag fick dom var ute trots lite lätt regn som kom ner, jag har därmed slutat sova i stallet och tänker nu börja åka dit morgon och kväll (in/utsläpp).

MEN blir det riktigt skitväder, regna hela dagen tex så vet jag inte riktigt. Har inget vindskydd i hagen och kommer inte ha tillgång till den andra lösdriftshagen för tydligen ska vi riva staketet där då grannen lär få åka med grävmaskiner där (dom ska bygga ut huset).
Han blir galet pigg av att stå inne längre stunder, han älskar verkligen att få komma ut och springa, galopp hela tiden... Vet inte ens om han kan trava? :p

Jag ska köra mina till bete när han är 2½-3v gammal, och där blir det tillsammans med ett annat sto och hingstföl som sagt. Dock är den fölungen en månad nu.

Finns stall och box att tillgå, så det känns bra.
Hoppas det är bättre väder då iaf!
 
Det blir nog en del bildbombande på Mirre, men det känns ju inte som om det gör så mkt. Till och med pappa For Romance I ägare tyckte att han var fin nog att visa på deras Facebooksida. Gjorde mig riktigt stolt!

18951231_10159290381135497_2540998310894569306_n.jpg

18835702_10159290393880497_1268443112832593925_n.jpg

18881786_10159290394390497_3420642026199734213_n.jpg

18882029_10159290394875497_9047020827869289707_n.jpg

18951005_10159290394750497_7178100629590619782_n.jpg

.. älskar ju fölskägget! :love:
Åh! Gamla Monette? :confused:Stod granne med min gammelman på Surmulen för måånga år sedan:love::love::love:
 
Min föddes när det var som varmast och har gått ute hela tiden.
De har förvisso tillgång till ligghall.

Ja det var en varm och fin dag när han föddes sen har det inte varit fint alls :( Visst en del dagar med uppehållsväder men oftast någon regnskur som kommit om dagarna och därmed blött i marken.

Önskar regnet kunde sluta för då hade dom nog säkerligen kunnat gå ute nu med, för vi har inte direkt jättekallt, det är som sagt regnet som gör allt blä bara.

Hoppas det vänder snart!
 
Alltså jag måste få fråga, envis och tuff är lillkillen våran och har har nu i tre dagar vänt rumpan till och sparkat när det inte passar herrn. VAD tusan gör jag??
 
@Molin jag daskar/puttar till fölis när han gör så. De gör ofta så mot sina mammor också.

Ja precis, det är precis vad jag gjort men han bryr sig ju inte :( Gör jag något fel?
Livrädd för att denna fason kommer fortsätta :o

Ja han gjorde så mot sin moder idag när dom kom in på kvällen, rediga så pass så hon vände arslet mot honom sista gången.. Jädra tuff liten sak!
 
Ja precis, det är precis vad jag gjort men han bryr sig ju inte :( Gör jag något fel?
Livrädd för att denna fason kommer fortsätta :o

Ja han gjorde så mot sin moder idag när dom kom in på kvällen, rediga så pass så hon vände arslet mot honom sista gången.. Jädra tuff liten sak!
Han är nästan nyfödd. Ignorera det och låt stoet fostra honom först. Han kommer inte förstå vad du menar förrän han är stor nog att förstå vad mamma menar...
 
Han är nästan nyfödd. Ignorera det och låt stoet fostra honom först. Han kommer inte förstå vad du menar förrän han är stor nog att förstå vad mamma menar...

Okej, då vet jag.
Vad skulle jag göra utan er!

Saken är att när jag inte varit berädd då har han träffat mig (3ggr hittills), det är inga små sparkar, gör fasen ont :S
 
Alltså jag måste få fråga, envis och tuff är lillkillen våran och har har nu i tre dagar vänt rumpan till och sparkat när det inte passar herrn. VAD tusan gör jag??
Jag hade sjasat iväg honom när han visar sådana tendenser. Föl eller inte, sparkad på vill jag inte bli! Inte umgås för mkt med honom (tråkigt, men en sån kaxpelle, vill man inte ha i knäet).
 
@dobbis @Mauen
Nej precis, man vill ju inte direkt att sparkarna ska träffas på människan.
Han blir liksom mer och mer kaxig.

Nejdå, umgås mer än det som behövs gör man väl inte men eftersom jag måste ta på/av grimma och leda han ut/in så lär jag ju kunna hantera också.
Han går inte och ta lös, provat flera ggr och han sticker åt andra hållet :o

Får fortsätta som man gör och hoppas att det inser fakta, och ta en hink arslet, är inte det lite för hårt liksom? :o
 
@dobbis @Mauen
Nej precis, man vill ju inte direkt att sparkarna ska träffas på människan.
Han blir liksom mer och mer kaxig.

Nejdå, umgås mer än det som behövs gör man väl inte men eftersom jag måste ta på/av grimma och leda han ut/in så lär jag ju kunna hantera också.
Han går inte och ta lös, provat flera ggr och han sticker åt andra hållet :o

Får fortsätta som man gör och hoppas att det inser fakta, och ta en hink arslet, är inte det lite för hårt liksom? :o
Har också haft en sån.... Blev en trevlig häst av henne också :D
Min nuvarande är så mjuk att jag har tempat henne flera gånger för att se så det inte är ngt fel...

Jag tycker det är bättre att säga till en gång lite mer, än att smådutta. Men det kommer det finnas tusen olika åsikter om det.
 
@Molin Tycker det beror på lite vad de gör. De andra fölen jag har haft har nafsat lite och kanske kommit försiktigt med rumpan nån gång så där, på dem har det räckt att ryta till så har det varit lugnt sen.

Calle har jag fått vara tuff mot. Jag försökte vara "schysst" i början och säga till snällt som med de andra men resultatet blev bara att han la i en extra växel och gick på igen. Han har inte velat leka utan det har varit allvar för honom.

Jag tror man får känna in, har man en normalvek unge så behövs inte så mycket utan beteendet växer bort så småningom när de lär sig det sociala samspelet. Din är ju inte så gammal heller.

Man får nog ta stona lite till hjälp också, i vanliga fall är de väldigt tålmodiga med de små, och korrigerar dem varsamt. Som i Calles fall har de varit påfallande stränga, till och med hans mamma som brukar tolerera det mesta har satt ner foten rejält, jag tycker det är en rätt tydlig indikator på att han är tuffare än de andra jag haft.
 
Senast ändrad:
Tack alla, åter igen VAD skulle man göra utan er :heart

Idag har killen faktiskt varit bättre, visst han har vänt rumpan men inte sparkat, inte mot mig iaf och han har lyssnat bättre på min röst idag och när jag knäpper med fingrarna.

Men han är väldigt busig, han vill leka och nej det gör jag absolut INTE med honom men jag tror det gör gott att han snart får åka iväg och får leka med ett annat föl. Han behöver verkligen det!

Men han kan vara så underbar också, varje gång jag kommer, så fort han hör min röst så gnäggar han och kommer i galopp :love:
I boxen gnäggar han efter mig när jag håller på i gången med diverse saker, man ser öronen sticka upp vid boxdörren och sen hans gnäggning :p

Han älskar att få komma ut, det märks så tydligt!
 
19054972_1990305964328405_8547506933792363775_o.jpg
Snart 11 veckor och ser ut att bli rejält byggd. De andra har sett ut som rena spetorna i jämförelse i samma ålder. Tanken är att visa honom i augusti om jag inte ligger på förlossningen då. Ska bli mycket spännande att få det exteriöra omdömet på honom. Jämfört med "gårdsfölen" som går i planare och mindre hagar så är den här extremt välmusklad, det är bara muskler på hela kroppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp