Efter mycket slit och långa vakna timmar kan vi nu pusta ut lite och glädjas över den sista avkomma Winette gav oss - Och vilken fin gåva hon är, Wonenara (arbetsnamn Vera)

Varning bildbomb!

HJHkASh.jpg

J1lOyJ1.jpg



RcFhe3t.jpg

dzjrhAg.jpg

StyKAdK.jpg
 
Nu är min fölis lite mer samarbetsvillig! Det vände när jag började träna henne att gå i snöre. Det var som att något bara klickade då! Övade 2 ggr, och nu kan hon flytta sig både framåt och åt sidorna med hjälp av grimman, så länge jag ger ett lätt lätt tryck. Mkt känslig! Precis som sin mamma.

Jag verkade henne lite idag med. Än så länge är hon inte bekväm med att andra gör det så experten får hålla sig borta ett tag till. Men det syndes väldigt tydligt på hovarna på henne vart det behövde tas.
Jag kan nu få tag på henne i hagen och hon är inte hälften så skeptisk till mig :)
 
Patrycja fölade på dygn 322, ganska plötsligt men med tydliga tecken på kvällen när jag tog in dem.
Resultatet blev KE Passionata, en alert liten tjej som var på benen inom 30 minuter och direkt gav sig på maten! Patrycja är förstföderska, men att vara mamma var självklart för henne, hon har imponerat på mig med sitt lugn och sitt självklara sätt gentemot fölet.
018.JPG
 
Nu ska vi se om jag lyckas lägga in bilder på fölet som föddes igår em... Hon föddes till min förskräckelse i hagen när vi höll på sitt ta in hästarna. Längst ner i hagen vid äppellunden. ..vi fick in sto och föl tillslut och hon diade bajsade och la sig sen för att sova... E Timetosaygoodbye EU Donerail
 

Bifogade filer

  • 20180502_192738.jpg
    20180502_192738.jpg
    391,2 KB · Visningar: 96
@Kristall10 Jag såg dina inlägg nu, och ni kanske redan nappat i ungen cirka 1.5 liter råmjölk, fått upp henne på fötter eller tillkallat veterinär - Men jag skriver ändå. Den förra mängden råmjölk du nämnde i andra tråden är inte tillräckligt för ett fullgott skydd, och tarmens upptagningsföfmåga minskar successivt för varje timme efter födseln så det är bråttom att få i dem råmjölken. Är ni osäkra hade jag tagit ut vet som tar en foal check. Vår första i år fick i sig 1.3 liter råmjölk med värde 24 inom de första 2 timmarna, och hon hade inte ett fullgott skydd utan fick ges plasma, så jag vill bara höja ett varnande finger.
Hoppas er lilla/lille kommit upp på benen nu och att allt är bra med er!
 
Tack för din kommentar! :heart
Den lilla har inte kommit upp på benen ännu. Hon har fått i sig ca 1.20 l råmjölk och jag tycker hon blir svagare. Ska nappa i henne allt jag kan.
IMG_6663.JPG

Väntar på veterinären som såklart var på annat uppdrag och inte kunde komma på en gång. Hon skulle dessutom till stationen och leta reda på foalchecken....

Håll alla era tummar för att det går vägen!

"Maja"
Född i natt 01.30
E. Highcrusier - Solos Carex
 
Tack för din kommentar! :heart
Den lilla har inte kommit upp på benen ännu. Hon har fått i sig ca 1.20 l råmjölk och jag tycker hon blir svagare. Ska nappa i henne allt jag kan. Visa bifogad fil 14735
Väntar på veterinären som såklart var på annat uppdrag och inte kunde komma på en gång. Hon skulle dessutom till stationen och leta reda på foalchecken....

Håll alla era tummar för att det går vägen!

"Maja"
Född i natt 01.30
E. Highcrusier - Solos Carex

Håller alla tummar för er!

Ser fin ut på bilden, men jag ser inte riktigt om hon har andra kännetecken för prematura föl än att hon är muskelsvag. Hur är koordinationen på henne, är hon bara svag eller tycks hon ha svåra motoriska problem med att stå? Alla har ju lite problem med motoriken sas, så jag menar såklart om det är något extremt.
Vi fick en hingst förra året som var superslö, honom lyfte jag handgripligen och ställde honom upp några gånger första dygnet, för när han väl var uppe stapplade han runt och hittade juver till sist. Sen piggade han på sig, och foal checken var i det fallet bra sen när den togs, så han var bara trött i början.
 
Håller alla tummar för er!

Ser fin ut på bilden, men jag ser inte riktigt om hon har andra kännetecken för prematura föl än att hon är muskelsvag. Hur är koordinationen på henne, är hon bara svag eller tycks hon ha svåra motoriska problem med att stå? Alla har ju lite problem med motoriken sas, så jag menar såklart om det är något extremt.
Vi fick en hingst förra året som var superslö, honom lyfte jag handgripligen och ställde honom upp några gånger första dygnet, för när han väl var uppe stapplade han runt och hittade juver till sist. Sen piggade han på sig, och foal checken var i det fallet bra sen när den togs, så han var bara trött i början.

Hon ser ut att veta hur hon ska göra när hon ska ställa sig med orkar helt enkelt inte.
Nu har stoets mjölk runnit till ännu mer så nu har jag gett henne 3x220 ml utöver de 1.20 liter hon fick under morgonen, och då orkade hon faktiskt upp och stå en kort stund på benen men jag var tvungen att stötta. Det var bara några sekunder sedan la hon sig ner.
Ena benet har hon svårt att räta ut tillräckligt så där har vi ett problem också. Försöker stretcha så gott det går.
 
Hon ser ut att veta hur hon ska göra när hon ska ställa sig med orkar helt enkelt inte.
Nu har stoets mjölk runnit till ännu mer så nu har jag gett henne 3x220 ml utöver de 1.20 liter hon fick under morgonen, och då orkade hon faktiskt upp och stå en kort stund på benen men jag var tvungen att stötta. Det var bara några sekunder sedan la hon sig ner.
Ena benet har hon svårt att räta ut tillräckligt så där har vi ett problem också. Försöker stretcha så gott det går.

Skönt att höra! Det låter som att det går åt rätt håll för er :up::)
 
Skönt att höra! Det låter som att det går åt rätt håll för er :up::)
Nu när hon blev piggare och kunde komma upp efter lite glukosdropp så ser vi ju att det är kontrakturerna i hov och kotled som är problemet.
Så hon har fått tetracyklin och smärtstillande. Och så stretchar vi allt vad vi bara kan.
Tyckte vi såg en liten förbättring direkt droppet hade gått in. Så vi håller alla tummar vi kan!
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
435
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
421
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp