Bukefalos 28 år!

Föräldraledighet

Sv: Föräldraledighet

Du har rätt i att rent generellt så blir man inte sjukskriven av kejsarsnitt om op gick väl vill säga. Men dom jag pratade med i samband med mitt snitt som hade fått komplikation till följd av op hade iaf utan krångel fått sjukskrivning och pappan hade då kunnat vara hemma med fp.
 
Sv: Föräldraledighet

Fast det stämmer inte riktigt, jag har fått massor av sjukskrivning för graviditets- och förlossningsrelaterade besvär, och sjukpenning. Utan om och men från försäkringskassan. Plus gräddfil in i vården - ska man vara sjuk ska man se till att vara gravid, för jäklar vad med vård och läkare man får!

Du skrev att du inte kan förstå varför man inte delar på matningen. En enkel anledning är att man helammar. Då blir det inga flaskor att ge. Och många gör det. För dem som inte helammar har jag inte hört någon där inte andra än mamman också ger mat.
 
Sv: Föräldraledighet

Fast det stämmer inte riktigt, jag har fått massor av sjukskrivning för graviditets- och förlossningsrelaterade besvär, och sjukpenning. Utan om och men från försäkringskassan. Plus gräddfil in i vården - ska man vara sjuk ska man se till att vara gravid, för jäklar vad med vård och läkare man får!

Du skrev att du inte kan förstå varför man inte delar på matningen. En enkel anledning är att man helammar. Då blir det inga flaskor att ge. Och många gör det. För dem som inte helammar har jag inte hört någon där inte andra än mamman också ger mat.

Du har missförstått. Jag förstod inte att man inte delar på matningen där amning inte fungerar. Och man ändå ger ersättning.

Vad gäller sjukskrivningen är det, officiellt, inte tillräckligt för att söka sjukpenning om man bara upplever "normala" besvär. Vilket betyder att en läkare först ska avgöra om det är normal ryggvärk eller inte, och att försäkringskassan sedan ska godta den bedömningen. Helt godtyckligt, med andra ord. Så även om du blivit sjukskriven finns det massor av kvinnor som inte blir det, på grund av den här otydligheten.
 
Sv: Föräldraledighet

Du har rätt i att rent generellt så blir man inte sjukskriven av kejsarsnitt om op gick väl vill säga. Men dom jag pratade med i samband med mitt snitt som hade fått komplikation till följd av op hade iaf utan krångel fått sjukskrivning och pappan hade då kunnat vara hemma med fp.

Ja, men pappadagarna är en helt annat typ av ersättning. Det är inte konsekvent någonstans att du kan bli sjukskriven för ett plastikkirurgiskt ingrepp, men inte för kejsarsnitt. Sjukskrivning borde vara automatisk oavsett komplikationer. Den är ju till för att förhindra att komplikationer uppstår. Sedan är det ju rart i o f s att kvinnor som föder vaginalt ändå "får" pappadagarna som en bonus. Men det är ändå något skevt här. Mammans hälsa borde inte ha något med pappadagarna att göra. Är man sjuk eller icke arbetsför så är man, och det borde inte kopplas ihop med varken barnpassning eller pappans rätt att vara hemma med en nyfödd. Tycker då jag.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag skrev inget om de där 10 pappadagarna, jag konstaterade bara att om mamman får komplikation till följd av kejsarsnitt så får hon vara sjukskriven från rollen som föräldraledig och då kan pappan vara hemma och plocka av föräldradagarna.

Men jag håller förövrigt med dig, det är inte konsekvent och ja det är skevt.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag tror det är oerhört ovanligt att endast mamman matar om man inte ammar, har aldrig hört talas om någon som gjort så (förutom om mamman är ensamstående och det inte finns någon annan).

Och som sagt, man kan visst bli sjukskriven för konvalescens efter kejsarsnitt. Jag har blivit det, en hel månad. Inga problem. Så jag ser faktiskt inte riktigt problemet, mår man det minsta dåligt så får man en sjukskrivning. Och all upptänklig läkarhjälp och medicinering. Jag tycker man blir så oerhört ompysslad av både sjukvård och försäkringssystem som gravid (bara detta att få betalt i mer än ett år för att gå hemma och gulla med sin bebis är ju superlyxigt) att jag har svårt att uppröras särskilt mycket över att inte alla automatiskt blir sjukskrivna vare sig de vill eller inte. Själva såret efter ett snitt läker på tre-fyra dagar, och många klarar sig på bara alvedon som smärtlindring efter andra-tredje dagen, så det är ju inga långa sjukdomsperioder vi pratar om.

Dessutom så ska ju läkarna göra en bedömning för sjukskrivning med avseende på det arbete man ska utföra. När man åker hem från BB är de flesta snittade mammor pigga nog att ta hand om sin bebis själva, det finns alltså ingen anledning till sjukskrivning från föräldraledigheten. Finns det däremot någon mamma som inte tänkt vara föräldraledig ens en dag utan vara tillbaks på jobbet dagen efter förlossningen, och inte klarar det pga snitt, så skulle hon säkert få sjukskrivning från sitt arbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledighet

Men nu måste jag protestera lite faktiskt ;-)

Så enkelt är det faktiskt inte att få till en sjukskrivning för minsta lilla. Det är ju sjukt bra att du fått den hjälp du behöver dock. Men det är många mammor som fått bråka för sjukskrivning ( vid graviditet ex )

Men jag håller också med dig, från en okomplicerad snitt-op behövs rent generellt ingen sjukskrivning från att vara föräldraledig.
 
Sv: Föräldraledighet

Men jag håller också med dig, från en okomplicerad snitt-op behövs rent generellt ingen sjukskrivning från att vara föräldraledig.

Utan att kunna reglerna helt (får dubbelkolla) är det ju arbetsförmågan som ska bedömas, inte förmågan att ta hand om ett barn, så länge du inte är officiellt tjänstledig.

Systemet fungerar just därför att så få kvinnor går tillbaka till arbetet dagarna eller veckorna efter födseln. Man förutsätter alltså att kvinnorna väljer att vara hemma, och männen arbetar, och systemet drar fördel av det. Two birds with one stone.

Ungefär.

Vi är annars som sagt var helt överens i den här frågan. För mig är det mer principer om hur vården betraktar kvinnor, och det är - just i det här avseendet i alla fall - definitivt en särbehandling (negativ). Och jag håller även med dig när du skriver att man inte kan dra slutsatser utifrån ett gott exempel. Tyvärr är landstingen mycket olika benägna att sjukskriva gravida, vilket har belysts ett flertal gånger.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag tycker man blir så oerhört ompysslad av både sjukvård och försäkringssystem som gravid (bara detta att få betalt i mer än ett år för att gå hemma och gulla med sin bebis är ju superlyxigt)

Det lät inte så lyxigt förut när du beskrev att du inte kunde sova en minut, typ, på dagarna. Jag fick inte precis intryck av att ledigheten innebär ett evighetslångt gullande. Men det är ju väldigt bra om du upplever det så. För mig är det inte lyxigt alls, bara pengar som går fram och tillbaka i systemet, skatteintäkter som återanvänds för att barnen ska få en hyfsat god start i livet.
 
Sv: Föräldraledighet

Men ditt arbete är att sköta barnet när du är föräldraledig, kan du inte sköta ditt barn ( exempelvis komplikation till följd av snitt ) så beviljas du ofta sjukskrivning, men inte enbart för att du genomgått kejsarsnitt utan komplikationer ( jag kan inte uttala mig om alla fall såklart ). Ibland hänger det på en så simpel (tycker jag ) sak som att läkaren på FK anser att läkaren som skrivit intyg har skrivit ett undermåligt intyg. Istället då för en komunikation avslår man begäran om sjukskrivning.

Men det är skevt och orättvist att det ska handla om vilken försäkringskassa man har att göra med. Det är stora skillnader mellan olika städers f-kassor tyvärr.
 
Sv: Föräldraledighet

Men ditt arbete är att sköta barnet när du är föräldraledig, kan du inte sköta ditt barn ( exempelvis komplikation till följd av snitt ) så beviljas du ofta sjukskrivning, men inte enbart för att du genomgått kejsarsnitt utan komplikationer ( jag kan inte uttala mig om alla fall såklart ). Ibland hänger det på en så simpel (tycker jag ) sak som att läkaren på FK anser att läkaren som skrivit intyg har skrivit ett undermåligt intyg. Istället då för en komunikation avslår man begäran om sjukskrivning.

Men det är skevt och orättvist att det ska handla om vilken försäkringskassa man har att göra med. Det är stora skillnader mellan olika städers f-kassor tyvärr.

Inte om du inte är tjänstledig, och är du sjukskriven utgår det i stället för fp. Alltså borde du kunna vara sjukskriven och sedan ta ut fp med tjänstledighet. teoretiskt. Det är därför jag menar att systemet gynnas av att förutsätta att alla kvinnor är tjänstlediga en längre tid för barnafödsel.
 
Sv: Föräldraledighet

Ärligt så hänger jag inte med i ditt resonemang nu ?

Om du är sjukskriven så kan du inte ta ut fp och det säger sig självt tycker jag. Du är sjukskriven och då kan du inte ta hand om ditt barn ( förlossnings relaterat ex ) då kan du ju inte ta ut fp som är betalning för att du tar hand om barnet?

Men som sagt, jag förstår inte riktigt hur du menar med tjänstledighet osv.
 
Sv: Föräldraledighet

Fast jag har ju inte sagt att pappor inte bör eller kan ta hand om spädbarn.
Det är helt upp till varje familj hur de gör. Jag tycker bara som sagt att det är märkligt att man ska bli ifrågasatt om man väljer att enbart amma sitt barn.
Det var någon som undrade om det hade med tradition att göra eller om det berodde på något annat att mamman oftast är hemma den första tiden.
Jag förklarade att det beror på naturen.

Det är ju som att ifrågasätta varför man ska gå när man kan åka bil. Eller varför man ska äta färsk mat när det finns fryst.

Om ni läser igen så ser ni nog att jag inte skrivit att en pappa är en sämre förälder, inte heller att flaskmatande föräldrar är sämre än ammande.
 
Sv: Föräldraledighet

Själva ätandet tar inte mer än kanske 15 minuter varannan timme, på sin höjd.

Ättiden är nog ytterst individuellt. För mina tjejer tog det närmare en timme i början och de åt var 3:e timme så det blev två timmars mellanrum (med förhoppningsvis sovande barn...nattetid).
 
Sv: Föräldraledighet

Mår man dåligt efter kejsarsnitt blir man sjukskriven och får sjukpenning. Så det är inte riktigt sant att man inte får sjukpenning. Men många läker fort och mår ok igen efter pappadagarna, då behövs ju ingen sjukskrivning. Det är väl därför man inte blir sjukskriven med automatik, utan bara om man behöver.

Jag mådde inte så bra efter snittet och fick dessutom PUPPP men fick ingen sjukskrivning. Nu gjorde det inte speciellt mycket eftersom både jag och sambon fick gå på vård av barn när vi låg inlagda.
Jag har hört om flera kvinnor som haft problem att bli sjukskrivna efter kejsarsnitt samt även under graviditet. "Graviditet är ingen sjukdom"...(spysmiley om jag hade hittat en!)
 
Sv: Föräldraledighet

Jag har läst ditt inlägg flera gånger nu, men jag anser fortfarande att din jämförelse till djuren var både konstig och förlegat. Iom ditt starka antagande i det inlägget så kan man lätt tolka det som att du tycker att mamman är det bättre alternativet. Nu förklarar du att det inte var så du menade, men det bortser ju inte från ditt jämförande som var det jag reagerade på =)
 
Sv: Föräldraledighet

KL

Har inte läst tråden så noga nu, hoppas jag inte tar upp något ni redan har diskuterat.

Men jag undrar om båda föräldrarna får vara föräldralediga samtidigt?
Får den ena föräldern vara föräldraledig om den andra skulle vara arbetslös?
För studenter, hur räknas sommaren? Arbetslös om man inte vill jobba? Ledig från det sommarjobbet man annars hade haft? Eller?
 
Sv: Föräldraledighet

Det lät inte så lyxigt förut när du beskrev att du inte kunde sova en minut, typ, på dagarna. Jag fick inte precis intryck av att ledigheten innebär ett evighetslångt gullande. Men det är ju väldigt bra om du upplever det så. För mig är det inte lyxigt alls, bara pengar som går fram och tillbaka i systemet, skatteintäkter som återanvänds för att barnen ska få en hyfsat god start i livet.

Fast jag har en bebis som sover om nätterna (i princip), så det gör inte så mycket att jag sällan kan sova om dagarna. Lite sömnbrist är en ganska liten uppoffring för att få ägna sig åt sin bebis på (nästan) heltid.

Mina föräldrar betalade också skatt, men de fick inte gå hemma och pyssla med mig ett år. Och min syster betalar också skatt, men bor inte i Sverige, så hon kunde inte heller vara hemma ett helt år med sina barn. Jag tycker det är oerhört lyxigt att leva i en tid och ett land där jag faktiskt får betalt för att ta hand om mitt eget barn. Skatteintäkter kan användas till mycket annat, det är inte alls självklart att de ska gå till 13 månaders föräldraledighet för alla som får barn.

Gullandet är givetvis valfritt, men jag skulle tro att de flesta gullar en del med sin bebis under det första året.:D Det är svårt att motstå, även om man nu skulle vilja det.
 
Sv: Föräldraledighet

Nej båda föräldrarna kan inte vara föräldralediga samtidigt och lyfta fp.

Ja man får givetvis vara föräldraledig om den andre är arbetslös, en arbetslös ska ju stå till arbetsmarknadens förfogande och kan således inte vara bunden till ett barn.

Om du anmäler dig till ams under sommaren så är du ju arbetslös, eller hur menar du med sista frågan?
 
Sv: Föräldraledighet

Jag mådde inte så bra efter snittet och fick dessutom PUPPP men fick ingen sjukskrivning. Nu gjorde det inte speciellt mycket eftersom både jag och sambon fick gå på vård av barn när vi låg inlagda.
Jag har hört om flera kvinnor som haft problem att bli sjukskrivna efter kejsarsnitt samt även under graviditet. "Graviditet är ingen sjukdom"...(spysmiley om jag hade hittat en!)

Vad konstigt, för jag blev sjukskriven på förslag av personalen på BB pga PUPPP och snitt. Utvecklad sömnstörning pga klåda, och konvalescens efter akut sectio, tror jag det var. Inga problem.

Men det kanske var sömnstörningen som avgjorde, behövde du ta sömntabletter för att kunna sova, eller klarade du dig ändå? Bad du om sjukskrivning?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 403
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 837
Senast: orkide
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 237
Senast: Hajfisk
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 972
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp