Bukefalos 28 år!

Föräldrapenningsfunderingar..

aemaria

Trådstartare
Ska snart börja jobba igen efter f-led och då sonen passerat 1 måste man ju verkligen tänka till när det gäller föräldrapenningen. Är det nån här som är en fena på detta? Har mailat nedanstående till kassan men de brukar vara sega (och vaga!) i sina svar tycker jag...

Jag ska börja jobba 50% den 1 mars. Mitt barn har fyllt 1 år så jag vet att jag måste ha sysselsättning 5 dagar per vecka för att inte förlora min SGI. Frågan är hur jag ska ansöka om föräldrapenning dagarna framöver.

*Vissa dagar jobbar jag 8 timmar dvs full dag men annars varierar dagarna väldigt. Om jag t ex jobbar 7,25 timmar en dag(=90%), kan jag då räkna den dagen som heldag eller måste jag söka f-penning 12,5% den dagen? (Diffar ju dock en kvart..)

*Har alla möjliga procentsatser när jag tittar på hur många timmar per dag jag ska jobba - 65%, 69% , 78%, 81%, 84%. Hur gör jag när %-satserna diffar från de man kan ansöka om (12,5%, 25%, 50%)?

*Hur räknas röda dagar, t ex långfredag och påskdagen? Räknas de in i de fem dagarna så man måste ansöka om föräldrapenning om man inte jobbar den dagen?

*Om man jobbar 4 timmar en lördag (dvs halvtid), kan man då söka f-penning 50% en vardag och det räknas ihop till en dag som räknas som en av fem dagar per vecka?
 
Ska snart börja jobba igen efter f-led och då sonen passerat 1 måste man ju verkligen tänka till när det gäller föräldrapenningen. Är det nån här som är en fena på detta? Har mailat nedanstående till kassan men de brukar vara sega (och vaga!) i sina svar tycker jag...

Jag ska börja jobba 50% den 1 mars. Mitt barn har fyllt 1 år så jag vet att jag måste ha sysselsättning 5 dagar per vecka för att inte förlora min SGI. Frågan är hur jag ska ansöka om föräldrapenning dagarna framöver.

*Vissa dagar jobbar jag 8 timmar dvs full dag men annars varierar dagarna väldigt. Om jag t ex jobbar 7,25 timmar en dag(=90%), kan jag då räkna den dagen som heldag eller måste jag söka f-penning 12,5% den dagen? (Diffar ju dock en kvart..)

*Har alla möjliga procentsatser när jag tittar på hur många timmar per dag jag ska jobba - 65%, 69% , 78%, 81%, 84%. Hur gör jag när %-satserna diffar från de man kan ansöka om (12,5%, 25%, 50%)?

*Hur räknas röda dagar, t ex långfredag och påskdagen? Räknas de in i de fem dagarna så man måste ansöka om föräldrapenning om man inte jobbar den dagen?

*Om man jobbar 4 timmar en lördag (dvs halvtid), kan man då söka f-penning 50% en vardag och det räknas ihop till en dag som räknas som en av fem dagar per vecka?
Man kommer överens med sin handläggare hur arbetstiden beräknas. Det kan tex vara att man räknar varje dag, varje vecka, varje månad osv.

För att skydda sin SGI om man jobbar så har jag för mig att man måste ta ut minst 1,25 dagar i veckan i genomsnitt (tror jag det var).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 607
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 469
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 174
Senast: lundsbo
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
37 085
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp