Bukefalos 28 år!

Förbjudet att ha häst ensam.

Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

vad menar dom som ensam då? om en häst har en åsnekompis tex, klassas det som sällskap då? eller får?

eller är det bara hästsällskap dom menar?

själv tycker jag det är självklart att en häst ska ha MINST 1 hästkompis el åsna
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Ärligt talat så trodde jag inte att detta var ett stort problem med ensamma hästar jag menar jag har nog aldrig stött på en sådan artikel i tidningen eller så, kanske är naiv men har åtminstånne trott det hör till undantagen, men att behöva lagstifta? Jag vet inte jag.
Ta krafttag mot alla plågsamma djurtransporter i stället. Iof ska man väl vara tacksam att hästarna uppmärksammas i någon form.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

En intressant sak var de konstiga kostnader jag läste i en artikel om detta i Sydsvenskan.

En sällskapshäst kostar 5000 kr, fastslog de. Och en (stor!) rasthage kostar 80 000.

Tja, kanske om man ska köpa in marken först. 80 000 får man ganska mycket mark för där jag bor. Eller så köper man 16 sällskapshästar i stället!
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Min pappa berättade att han också hade hört detta, men att det då bara vart på förslag.

Själv tycker jag att det är bra att lagsätta detta. Hästar är inte gjorda för att vara ensam men det lät lite kraftigt med fängelse för det..

Sen är det ju det problemet på ex bete. Tänk om man har fånghäst och inte hittar någon annan häst som bör gå på magert bete, ska då hästen ägare betala böter för att hon/han gör det som är bäst för sin häst?

Hade nån av mina hästar haft fång hade jag mycket helldre haft hästen på magert bete ensam än på normalt/kraftigt bete med hästkompisar.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Hmm ids inte läsa igenom hela tråden men jag kan tycka att (om nu detta inte var ett aprilskämt) så är det bättre att göra igenom lag om daglig utevistelse än en polare.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag undrar hur man definerar "ensam"? Ska hästen alltid ha minst en annan häst i samma hage? Hur gör man med en konvalescent som står i boxhage då? Eller ska den ha minst en annan häst inom ett visst avstånd? Måste den ha kompis i stallet? Hur länge får en häst vara ensam i stallet? Och är det okej att ha en fristående box en bit bort från en rad uteboxar?
Tror att det kommer att bli svårt att lagstifta om något sådant, och ärligt talat så tycker jag nog att det är en lite skum lag...
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Inget tvingande om utevistelse men att hästar dagligen skall få röra sig fritt vilket kan innebära rastning i ridhus.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

jag tycker det är ett bra lagförslag och jag hoppas det går igenom efterson hästar är flockdjur!!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Om jag fattade min gubbe rätt som han hade hört det så var hästen tvungen att SE andra hästar. Dom kan ju tex inte kräva att en 16 årig hingst som alltid har gått själv skall gå med andra hästar.

Sen kan man ju börja undra när det blir lag på att man måste ha andra hundar, katter, kaniner mm.
Daglig utevistelse är ju något som dom skall satsa på tycker jag. Det finns ju hästar som står på stall som inte ens har en hage ju.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

:bow: :bow: :bow:
Det här kanske ger en del "bortkastade" travare en chans, så de slipper hamna på "tippen"!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

:bow: :bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre själv.

Jag är för lagen ang ensamhästar, ett flockdjur skall inte gå själv.
Nu står iofs. min häst själv i hagen ett par dagar pga Kung Tulle, vars ponny jag lånat som sällskap behövdes hemma pga besök av en mycket liten ridsugen släktning.
Natt får helt enkelt bita ihop så länge & nöja sig med mig så länge. :crazy:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Hmm...Jag undrar vad som kommer gälla för min äldsta häst!?!
Hon är STOR(171cm)&det finns inget stall i närheten som har godkända mått för henne! Så hon har en eget lyxstall natte tid med katter som sällskap+att hon ser polarna från sitt stall.Hon&hennes kompisar går ute minst 12h/dygn.Vad kommer gälla i hennes fall???
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

jag tror att lagen kan genomföra mkt gott :är mkt bra i syfte för:

:devil: *låtsas citat*
"jag som icke hästkunnig förälder köper en söt liten ponny till min hästtokiga 7 åring(jag vet inte att den behöver vaccineras, avmaskas, verkas osv eller vad den ska äta..) och så ställer jag den i vårat garage/ boda(det finns ju en krok i väggen)och bygger en hage på gräsmattan.. och vadå sällskap vi ger den ju mat när vi kommer hem från jobbet!? och vi har ju faktiskt haft hund när jag var liten så jag har djurvana och jag red lektion 10 ggr när jag var 8 år..."

om ni förstår vad jag menar:angel:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det borde vara ok, men det förslag som presenterades för oss för två månader sen var ganska luddigt o inte riktigt konsekvent just när det gäller biten om social kontakt så vi får se var det hamnar i slutändan.
Det kan hända att det ändrades redan innan det gick ut på remiss.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

nässla skrev:
Jag undrar hur man definerar "ensam"? Ska hästen alltid ha minst en annan häst i samma hage? Hur gör man med en konvalescent som står i boxhage då? Eller ska den ha minst en annan häst inom ett visst avstånd? Måste den ha kompis i stallet? Hur länge får en häst vara ensam i stallet? Och är det okej att ha en fristående box en bit bort från en rad uteboxar?
Tror att det kommer att bli svårt att lagstifta om något sådant, och ärligt talat så tycker jag nog att det är en lite skum lag...

Håller med dej! Det finns nog en risk för att det blir väldigt luddigt vad som gäller...

Och alla hästar går ju faktiskt inte ihop, Har ett russ nu som måste stå själv för annars slåss han bara (enl. ägaren), sen måste vi dela på två av de andra också för dom är för dominanta för att samsas, så för allas trevnad får dom gå i olika hagar. Visserligen ser dom varandra, men dom kan inte "umgås" fysiskt... vilket väl borde vara det som man ska vara ute efter?? Är dom en flock om dom bara ser varandra, för dom har ju inget flockbeteende som att springa tillsammans eller klia på varandra osv...?? För isf räcker det ju med att grannen har en häst han också...
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Brazza skrev:
Hmm...Jag undrar vad som kommer gälla för min äldsta häst!?!
Hon är STOR(171cm)&det finns inget stall i närheten som har godkända mått för henne! Så hon har en eget lyxstall natte tid med katter som sällskap+att hon ser polarna från sitt stall.Hon&hennes kompisar går ute minst 12h/dygn.Vad kommer gälla i hennes fall???
Som jag ser det så måste du bygga ett nytt stall och köpa kompisar till din häst, för att få lov att ha kvar henne. Annars blir det fängelse direkt.
Alltså, kan du inte skaffa sällskap till din häst så blir du själv isolerad som straff :crazy:
Sjukare än så kan det väl inte bli :confused:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

*knapp lån*
Nu tycker jag att denna tråd börjar urarta till att "bara se omöjligheterna"
Kan vi inte enas om att
-Hästar är flockdjur
-att "lagen" inte är till för att jävlas med ägare

Jag tror säkert att det går att med sunt förnuft genomföra någon sorts "lag" om att hästar ska ha ett vettigt liv.
Jag tror faktiskt inte att någon vill göra en lag där en 16 årig hingst ska gå tillsammans med en häst den tar ihjäl....:crazy:

Nog måste man kunna ha hästar i olika hagar, om dom nu inte kan gå tillsammans, om dom ser varann, och kan "prata" hästspråk med varann.
Om man tillfälligtvis måste ha en häst ensam, typ över en helg, pga. tävling eller skada eller något, kommer man knappast ens få fotboja för:angel:

Jag tror och hoppas att denna lag ska göra det bättre för alla dessa ensamma hästar, som tvingas leva ett "icke hästliv"

Jag har sett ett skräckexempel, där en häst gick ensam år ut och år in, helt avtrubbad, men väldigt "snäll"
När han blev såld till ett stall med flera hästar, blev han plötsligt HÄST! inte alls lika "foglig/snäll" men normal....
I dag är han en glad och pigg häst! :banana:

* Jenny *
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Lagens mening som sådan, att en häst ska ha kompisar, är ju inte fel. Hur man än vrider och vänder på det.
Det sjuka i det hela är att det finns upp till 14000 hästägare i landet som inte har tillräckliga kunskaper om att äga häst, som inte inser/ vill inse att hästar är flockdjur.
Att det ska behövas att lagstiftas om en sådan sak är ju skrämmande.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

mizz skrev:
Lagens mening som sådan, att en häst ska ha kompisar, är ju inte fel. Hur man än vrider och vänder på det.
Det sjuka i det hela är att det finns upp till 14000 hästägare i landet som inte har tillräckliga kunskaper om att äga häst, som inte inser/ vill inse att hästar är flockdjur.
Att det ska behövas att lagstiftas om en sådan sak är ju skrämmande.
:bow: :bow:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

MrsScabtree skrev:
Ja det stämmer, hoppas detta går igenom! E n häst är en häst och ska hållas på så vis att dess naturliga behov kan gynnas på bästa möjliga sätt! Jag har aldrig förstått mig på folk som bara har en enda häst på en gård och anser att den inte på något vis "lider av detta"..:bump:


Hoppas inte att detta går igenom. Jag har själv en Nordis (som jag har med en islandshäst). Köpte hästen i maj förra året, och hon stod då ensam ca 2 månader. Sen hyrde en tjej härifrån en minishettis. Hästen lämnades tillbaka till ägaren, och min häst blev ensam. Hon stod ensam ca 2 månader igen, och sen kom en häst som skulle stå med min häst (den hästen var inte min), som var kvar hela vintern till Januari-Februari nån gång, innan den skickades till Kulmungi. Den hästen sprang rakt genom hagen när jag tog ut min häst, sparkade sönder ett stall och lite till. Därför kunde ägarna inte ha den hos oss längre. Samma dag som den skickades iväg, så hämtade vi våran islandshäst som vi fått, annars skulle den slaktats. Min häst mådde mycket bra av att stå ensam. Kanske t.o.m. bättre. Och så kan man ju fråga sig hur jag vet det. Sånt ser jag på min häst. Självklart tycker jag att hästar som vantrivs ensamma, måste få en kompis. (Skriver inte hästkompis därför att det kan lika gärna vara en get, ko, eller en höna). Och jag vet att de flesta hästar, nästan alla, trivs bättre om den inte behöver stå själv. Men det finns faktiskt finns hästar som trivs bättre själv, och blir det en lag på att hästen MÅSTE ha en kompis, så kanske man gör mer "skada" än nytta?
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 026
Senast: tanten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 607
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 244
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp