Förbjudet att ha häst ensam.

attempt

Trådstartare
Jag tittade nyss på nyheterna, där de sa att det nu är förbjudet att ha en häst ensam. Man får då antagligen böta eller fängelse. (?)

Är det någon här som har sin häst ensam? Se till att skaffa en polare till den snarast, det är onödigt att böta..
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

eeeeh, är det 1.a april eller har jag missat ngt?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Än är det inte förbjudet att ha en ensam häst, men det ligger på förslag. Enl Kvällsposten:

"14 000 ensamma hästar söker en kompis

Hästar behöver sällskap. Därför måste de 14 000 hästägare i Sverige som bara har en pålle i stallet köpa ytterligare en häst, hysa in hästen hos en annan hästägare eller sälja den.
Det föreslår Djurskyddsmyndigheten i nya regler för hästhållning.
- Jag räknar med ett visst motstånd fast inte från någon organiserad grupp, säger veterinärinspektör Åsa Regnander-Dahl till Sydsvenskan.
- Hästar behöver social kontakt och kan få det genom betesdjur eller socialt utbyte av människor. Men det bästa är ändå kontakten med artfränder. Hästar ska man inte ha ensamma, säger Åsa Regnander-Dahl.
Många sakkunniga är positiva till förslaget att förbjuda ensamhästar.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Ja det stämmer, hoppas detta går igenom! E n häst är en häst och ska hållas på så vis att dess naturliga behov kan gynnas på bästa möjliga sätt! Jag har aldrig förstått mig på folk som bara har en enda häst på en gård och anser att den inte på något vis "lider av detta"..:bump:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Hoppas också att det går igenom....
Om man tänker efter så är det konstigt att det inte redan är förbjudet.
Kan inte komma på ett enda hållbart argument för att det skulle vara ok att hålla en häst ensam.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Visst -hästar är flockdjuroch behöver "polare"...men ska vi ändå lagstifta om att "80-åriga bonden Petterssons 21 åriga ardenner valack" - som gått ensam de senaste 10 åren skall behöva flyttas/avlivas alternativ att gubben skaffra sig ett sällskap trots att han egentligen knappt orkar med ardennern längre...
OM det blir till en lag,hoppas jag att det blir med lååång övergångstid och ev discpenser i särfall...
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

us_lover skrev:
Än är det inte förbjudet att ha en ensam häst, men det ligger på förslag. Enl Kvällsposten:

"14 000 ensamma hästar söker en kompis

Hästar behöver sällskap. Därför måste de 14 000 hästägare i Sverige som bara har en pålle i stallet köpa ytterligare en häst, hysa in hästen hos en annan hästägare eller sälja den.
Det föreslår Djurskyddsmyndigheten i nya regler för hästhållning.
- Jag räknar med ett visst motstånd fast inte från någon organiserad grupp, säger veterinärinspektör Åsa Regnander-Dahl till Sydsvenskan.
- Hästar behöver social kontakt och kan få det genom betesdjur eller socialt utbyte av människor. Men det bästa är ändå kontakten med artfränder. Hästar ska man inte ha ensamma, säger Åsa Regnander-Dahl.
Många sakkunniga är positiva till förslaget att förbjuda ensamhästar.

Oj, mina öron är visst fulla med vax. Jag var bergsäker på att de sa att det redan var bestämt. :smirk:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Rebeccah skrev:
Oj, mina öron är visst fulla med vax. Jag var bergsäker på att de sa att det redan var bestämt. :smirk:

Du kanske tänker på Danmark? Har inte dom redan lagstiftat om samma sak?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det ligger ute på remiss eller är på väg ut. De nya reglerna är tänkta att börja gälla från årsskiftet.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Sakfrågan är väl riktig.
Men det är fel när livsmedel går före människan i lagstiftning och politisk intresse.
Det finns kanske 1 miljon människor som far illa för att de inte har möjlighet till egen försörjning mm. Ingen kommer på tanken att lagstifta så att dessa människor skulle få det lindrigare. Andelen människor som slås ut blir större, kolla in hur många av bukes skribenter sitter med ena handen i pillerburken medans de skriver.
Men det är enkelt att lagstifta om livsmedel, kostar inget. Och att det hos medborgaren blir dyrare är oväsentligt.
Men att lagstifta om mäniskor välfinnande går inte.
14 tusen livsmedels enheter räknas högre än 1 miljon människor.
Jag har ingen svårighet att välja vad som skulle prioriteras.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

:bow: :bow: :bow:

Men varför ska vi behöva välja mellan människor och livsmedel (hästar?)?

Ang diskussionen i övrigt:

Inom allt kan regler och lagar bli en förbannelse, jag är visserligen för att alla hästar ska ha kompisar, men jag tror till exempel att min hingst mår sämre när han får gå ensam och se stona i hagen på andra sidan vägen än vad han skulle göra om han skulle gå helt ensam. Nu har jag inte möjlighet att ha honom med stona (vill inte ha föl), ensam på gården eller med någon annan häst, och jag tror inte han mår särskilt dålkigt av det, men nog skulle han må bättre av att vara ensam eftersom han springer rätt mycket efter staketen om stona är brunstiga.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det finns massor av lagstiftning och nätverk för människor. De som har det svårt ändå har ofta på många sätt "valt det själva" (nu kommer jag få skäll...).

Dessutom är det förmodligen bara en bråkdel av de 14000 hästarna som är livsmedel så där får du hitta en ny klatschig replik.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Bara för att allt inte är bra när det gäller folk så skall vi skita i djurskyddet o låta alla tokar göra vad dom vill:confused:
Jämförelsen är korkad o irrelevant o bara en ursäkt för dålig djurhållning.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Redhorsefarm skrev:
Sakfrågan är väl riktig.
Men det är fel när livsmedel går före människan i lagstiftning och politisk intresse.
Det finns kanske 1 miljon människor som far illa för att de inte har möjlighet till egen försörjning mm. Ingen kommer på tanken att lagstifta så att dessa människor skulle få det lindrigare. Andelen människor som slås ut blir större, kolla in hur många av bukes skribenter sitter med ena handen i pillerburken medans de skriver.
Men det är enkelt att lagstifta om livsmedel, kostar inget. Och att det hos medborgaren blir dyrare är oväsentligt.
Men att lagstifta om mäniskor välfinnande går inte.
14 tusen livsmedels enheter räknas högre än 1 miljon människor.
Jag har ingen svårighet att välja vad som skulle prioriteras.

Ja, de borde först lagstifta mot att "ha" ensamma människor. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

"valt det själva"
Jup, vid riksdagsvalet.
I lagstiftningen är hästar livsmedel.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

inget beslut ännu utan bara ett förslag men gud vad jag hoppas att det klubbas igenom och det fort utan dispenser och övergångsbestämmelser.
Det är tragiskt att vissa männskor inte kan ta till sig att hästar är flockdjur och behöver sällskap och att man ska behöva lagstifta för att tvinga människor till något som borde vara självklart, dvs förse sina hästar med sällskap!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

jag hoppas det går igenom :bow:
lider med lla ensamma hästar, åkte förbi en hagen idag det det stod en underbart vacker ardenner i en stor fin sommarhage :love: men den var helt ensam :(
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Detta är en tråd om en föreslagen djurskyddsförfattning(inte lagstiftning) o då är det väl ganska irrellevant att hästar klassas som livsmedelsproducerande djur enligt livsmedelsreglerna.
Livsmedel blir hästar inte förrän dom är slaktade besiktigade o godkända.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Kanske i lagstiftningen men de blir det inte i praktiken varvid argumentet faller.

Så du tycker inte man ska ha någon djurskyddslagstiftning innan alla människor har det bra? Varför ska det ena utesluta det andra?

Fö tror jag inte att denna lagstiftning hjälper så många hästar tyvärr. Bara för att hästen faktiskt står i ett stall med andra hästar betyder det inte att de ges möjlighet till ett umgänge med andra hästar och får leva ett socialt liv.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

peter_lundin skrev:
Bara för att allt inte är bra när det gäller folk så skall vi skita i djurskyddet o låta alla tokar göra vad dom vill:confused:
Jämförelsen är korkad o irrelevant o bara en ursäkt för dålig djurhållning.
PL

Just min tanke:bow:

* Jenny *
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: tanten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Hage

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp