Förbjudet att ha häst ensam.

Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

"nog tycker jag att kravet på vatten 2 ggr per dygn är helt berättigat liksom kravet på daglig tillsyn"

Jepp, jag frågade just vad ni tycker.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Redhorsefarm skrev:
Hördu lille vän, du säger inte åt andra vad dom ska svara på eller inte.
Ja alla människor får sköta sina göranden utan inblandning från myndigheter.
Stat, kommun mm. är tillsatt av medborgarna för att sköta vissa gemensamma saker. Dom är service åt oss.
Men idag är medborgaren så korkad att han inte kan snyta sig själv utan ska ha hjälp av mamma till det. Och med påföljden att makten har tagit över och gjort medborgaren till slav.
Om du vill överlämna allt åt andra, gör det. Men tala inte om för andra att de ska göra lika.

Men snälla. Du tror väl inte på det här själv, eller?

Nu har inte jag läst alla inlägg i tråden... men det här tar priset...

och gör att du tappar i trovärdighet.

Norrland
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

peter_lundin skrev:
Knapplån. Här har delvis diskuterats som om alla djurskyddsproblem skulle bero på nyblivna okunniga djurägare men i min värld är djurägare av den gamla stammen som tror att de vet vad de håller på med o tappat kontrollen ett lika stort om inte större problem.
Nybörjarna är oftast villiga att lyssna o ta åt sig men det är den senare gruppen absolut inte, för dem är myndighetspersoner bara idioter som gör allt för att komma åt dem, hur illa det än ser ut anser dessa att det är just de som har den perfekta djurhållningen.
PL

PL - tack för att du finns och för att du försöker! Skulle behöva finnas fler veterinärer på Buke! Läser dina inlägg med respekt för dina kunskaper - du går ofta in och styr det hela rätt! :bow:

Norrland
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

längesedan man var inne i den här tråden. Nu har den ju spårat ut fullständigt.
Finns sjukt mkt galna människor som helst av allt vill ha anarki!
PL-du gjorde ett tappert försök!!!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag kan hålla med om att vissa i tråden drar det hela lite väl långt.
Men jag har ställt en fråga i tråden som även en annan användare i tråden refererat till och önskat ett svar på.

Hur 17 ska man tycka att en ny regel är bra när man inte ens kan få svar på sakliga frågor???
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Lite överallt faktiskt! ;) Bland folk som snackar om den här nya regeln.......tex. i den här tråden. :)
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag kan nämna att jag har två hästar. Dom går i gemensam hage och har ingen hel vägg mellan boxarna!
Så jag ligger inte det minsta lilla till. Men jag tycker att det här förslaget/regeln/lagen eller vad du väljer att kalla det verkar ganska lam.

Hästar ska ha det bra. Och om hästar inte har det bra ska det utredas varför och vad som kan ändras på.
Det finns tusentals djur som inte ens får mat och vatten så att dom mår hyggligt.
Om hästar mår bra och har det bra i sitt stall så tycker jag inte om att någon "förståsejpåare" ska komma med tumstocken och säga att en boxvägg ska flyttas två cm åt höger för att "så ska det vara"
:smirk:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Om hästar mår bra och har det bra i sitt stall så tycker jag inte om att någon "förståsejpåare" ska komma med tumstocken och säga att en boxvägg ska flyttas två cm åt höger för att "så ska det vara"

Kunde inte ha sagt det bättre själv

Jag tycker att reglerna skall vara från fall till fall.. om djurskyddet kommer till ett stall där hästarna är välmående får bästa omvårdnad som nu kan tänkas!
Och massa kärlek och ompyssel
Sen så står en häst på 165 i en box som är 2 cm för kort och takhöjden är 2 cm för låg.Ja då stängs hela stallet ner och ägaren måste riva ner hela taket och höja det vilket kostar extremt mkt pengar!

Ja då blir den tvungen att sälja hästarna och det kasnke visar sig att den nya ägaren varken skor eller fodrar sin häst väl.Så det slutar med att hästen står där mager och eländig och efter 6 månader står på hästens värn och ingen vet om den överlever natten!

Allt kunde ha förhindrats om djurskyddet kunde ha sagt.. ja 2 cm ahh allt annat är ju perfekt ni får dispans men ta inte in större hästar än vad som finns i dag bara så är det oki!



Min åsikt om vanvård och lagens är helt olika..

JAG tycker att en häst lider mer när dess ägare slänger på den 10 täcken och ställer in sin "värdefulla" häst i en box 23 timmar om dygnet och kommer ut efter jobbet och rider 1 timme bara!

Visst hästens päls glänser hästen är perfekt i hull och ägaren lägger ner massa pengar på både ET och bra foder.
MEN jag anser iaf att detta är vansinne och djurplågeri.
Alla levande varelse skall ha rätt till utevistelse och få kunna springa fritt i en stor hage stor nog att hästen kan springa lite om den vill!

Jag tycker det är upp till hästägaren att bedömma utifrån sina djurs bästa.


I djurlagen står det att mans kall åka ut minst 1 gång om dagen så att man då i en ny lag måste åka ut och bevattna minst 2 går ju inte ihop... hur fasiken skall dom ha sig??:confused: :mad:

Djurlagar är bra MEN det får inte gå över till dalt.. det är en häst man har och ingen jäkla porslinsdocka.
Fick jag välja skulle jag vilja köpa en egen ö släppa fri alla mina hästar så de fick gå helt fritt på ön precis som på lojsta hed.
DET är för mig det allra bästa hästhanteringen då hästen får leva ett nästan helt naturligtliv som den är skapt från innan människan kom på att hästen går att rida på!

Nackdelen är väl att man kan få knata en del innan man hittar hästen om man ska rida/köra:D
MEN det är de värt isf:love:

Någon som har en ö till salu?:D
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Usch, det är så otroligt korkat det här med nya regler.
Ska vår shetlandsponnykorsning dö av fång bara för att nån har bestämt att hon inte får gå i egen hage, trots att hon har kompisar på andra sidan staketet?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

När det gäller mått så är det i stort sett ingen skillnad från tidigare o precis som titigare står det att mindre avvikelser skall godtas om miljön i övrigt är god.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Vad jag menar är att här kan vi bara diskutera vad vi tycker o vad som egentligen står i förslaget o tilläggen. Vill man ha riktiga svar på hur det egenligen är tänkt får man nog vända sig direkt till DSM som troligen är överhopade av folk med synpunkter o frågor.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Här ser man plötsligt att om man måste tänka till och själv räkna ut hur det fungerar så upphör alla svar. Symptomatisk för alla tyckare.
Man kan bara klar sig om det finns en detaljerad anvisning att följa. på så sätt behöver man inte införskaffa sig kunskap, och slipper ansvar då man kan skylla ifrån sig.
Därför finns reglerna, men stiftade av fel människor.
Om vi tar hästen som ska var ute i veckor. Rätt svar är ju att den ska ha den mängd vätska den behöver.
Men hur den ska få vätskan är underordnat. En snötäckt hage en vinter som inte är för bister håller en häst med all vätska den behöver. Så lämnar man en storbal hö och häst i en snötäckt hage så klara den sig helt perfekt. Den har noll behov av vatten utburet i flytande form. Att man tycker att den ska ha utburet vatten två gånger per dag är just bara tyckande, inget behov.
Man behöver bara veta hur saker fungerar så kan man hitta lösningar som är fullvärdiga i funktion men inte i sätt. och det är sättet folk reagerar på.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Gazzan skrev:
Sen så står en häst på 165 i en box som är 2 cm för kort och takhöjden är 2 cm för låg.Ja då stängs hela stallet ner och ägaren måste riva ner hela taket och höja det vilket kostar extremt mkt pengar!
---
Allt kunde ha förhindrats om djurskyddet kunde ha sagt.. ja 2 cm ahh allt annat är ju perfekt ni får dispans men ta inte in större hästar än vad som finns i dag bara så är det oki!

Kan du ge ett konkret exempel på ett stall där detta har hänt?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Dressyr_flicka skrev:
Usch, det är så otroligt korkat det här med nya regler.
Ska vår shetlandsponnykorsning dö av fång bara för att nån har bestämt att hon inte får gå i egen hage, trots att hon har kompisar på andra sidan staketet?

Det står ingenstans i lagförslaget att hästen inte får gå i egen hage. Läs det innan du fantiserar ihop sånt här!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Inte att de inte får vara ensamma i hagen.

Hästar i en hage intill går alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: tanten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 161
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp