Bukefalos 28 år!

Före och efter (renovering utav stall)

Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Vi tog bort det gamla taket inkl bjälkarna och satte upp nya reglar 85 cm högre (på den höjd där taket troligen var från början). Samtidigt säkrades takstolarna upp med extra reglar. Från de nya reglarna sattes ett "hängande tak" av tjock takplywood. Takhöjden är drygt 3 meter (inget kul jobb att måla det!) Detta isoleras sedan uppifrån. I taket finns ventilation - tilluft i varje box, frånluft med fläkt. Taket är alltså inte avsett att gå på - det är inget höloft. Vi har ett foderrum för hösilage i samma plan som stallet, med dubbla portar och gjutet golv, och dörr in till stallet - allt för lätt foderhantering...
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Se där, så du är också i det stallet.
hur kommer det sig att ni drog ut all gammal inredning?
den verkade funka fortfarande?
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Men ååh så snyggt!!! Härlig belysning också. Är så trist att hålla på med hästar i halvmörker tycker jag :)
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Ja, bra belysning var en sak som stod högt på vår lista! Det ljusa taket hjälper dessutom till. Vi valde många kortare lysrör för att få jämnt ljus. De är uppdelade i tre grupper som kan tändas var för sig.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Se där, så du är också i det stallet.
hur kommer det sig att ni drog ut all gammal inredning?
den verkade funka fortfarande?

Nja ... Här följer lista på ej godkända saker ;)
Boxdörrarna för smala
stallgångarna för smala
boxarna för små, (ej godkända för häst över 160)

Så vi rev ut allt och fick ju nu ist 2 stallgångar ist för 3.
Och 22/30 är nu godkända för alla hästar, 8/30 får inte användas av häst över 170.

=)
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

KL

Vårt projekt under hösten:

Olsg%25C3%25A5rd+028.JPG


Skidell+%252B+stall+018.JPG

Oj vilken skillnad, jättefint! :)
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Håller med och väldigt tråkigt att dra en hel ras över en kam :( dåligt!
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Håller med och väldigt tråkigt att dra en hel ras över en kam :( dåligt!

Ni får tolka det som ni vill... Antingen är jag elak mot rasen eller så kan det ju va så att jag är elak mot de som har den rasen.. (Då de uppenbarligen inte har samma "tänk" som jag i min hästhållning då jag aldrig träffat en "trevlig" guling.)
:cautious:
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Vi har haft 4 fjordhästar, 3 ston en valack (valacken såldes som 3 åring). Stona hade vi kvar tills jag lade ner verksamheten. Helt underbara hästar som kunde ridas i alla väder, i alla områden, inkörda. Tävlades i hoppning med vinster o placeringar.

Vid körning: lyssnade perfekt, kunde med vagn börja galoppera på kommande direkt från halt. Stod helt still vid sadling, selning, skötsel. Små barn kunde sköta utan problem. Rädda vuxna blev orädda ryttare på dessa underbara varelser.

Allt har bara med hur människan hanterar, gäller alla raser oavsett färg. Jag har haft det mesta.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Det är gröna plastplank i boxarna. Jättesnyggt tillsammans med det galvade.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Filmat med iphonen... Så jo det blir ju inte den bästa kvaliten direkt ... Spec inte när man går samtidigt ;)

the connemara...
Det är en ridskoleponny, och nej jag tål den inte. Den är ouppfostrad och dryg.
Det är tur jag inte har hand om den... (och det står jag för)

Finns det ridskolehästar på Snäckstavik nu igen? Tycker också att det var en onödig kommentar om den fina fjordingen. Huruvida den är ouppfostrad är knappast hästens fel och sådant vet alla som har lite erfarenhet av häst.
Hur som helst är det lite nostalgi för mig att se gamla, fina Pärlviken. Skönt att någon förvaltar det.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Ansluter mig till denna tråd då även jag och min sambo numera är gårdsägare :bump: Om en månad ca bör avstyckningen vara klar och vi får flytta in :)

Och som så många andra ska vi också göra om ladugården till stall och jag suger åt mig alla tips och idéer som en svamp! Vårt största problem är takhöjden, saknas närmare 50 cm. Vi är osäkra på om vi kan höja taket så har ställt in oss på att bila bort golvet och gjuta nytt istället. Eller så blir det en helt ny stallbyggnad på gödselplattan, vi får se ;)

Tips på vad man inte ska missa när man gör liknande ändringar av en befintlig konstruktion?
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Om ni bilar ner golvet måste ni vara observanta på byggnadens läge. Om golvet kommer under marknivå kan det bli problem med fukt underifrån. Vi läste på massor från olika håll och tog ut en konsult som är mycket kunnig på just stallbyggnader innan vi satte igång. Det kostade en del, men vi fick mycket bra tips och råd.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Ja vi har tänkt ta kontakt med nån konsult så fort vi får tillträde. Dock svårt att veta var man hittar nån bra...
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

image.jpg


image.jpg


image.jpg


Stallet används inte längre, bor inte kvar på gården oh står inackorderad. Men vi har fortfarande kvar gården med stall :) som numer bara har en stor box istället för två små.

Och nej det inte godkända mått. Men som sagt det används inte längre. Användes dock till ponnyer och man kan se det som "spiltor" då de stod där i ca 6-9 timmar dygn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: mily
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp