Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tibra

Trådstartare
Jag har sökt häst så länge men finner ingen.
Nu äntligen dyker det upp en i min hemtrackt:eek:
Annars har de flesta stått 60 mil bort.
Denna skulle jag säkert kunna få låna på foder för test liksom, han har bra ålder och fått för mig väldigt fin kropp.

Men det jag är rädd för är att han är rätt het dock. En sådan har jag inte sökt efter direkt.
Ni som skaffat föredetta travhästar, hur har det gått? Har ni lyckats träna bort den här heta springtoken? Går det?

Jag tänkte att jag iaf kan titta på honom och kanske ta hem han på prov bara för att se om det funkar bra, eller gör jag fel?
 
Sv: Föredetta travhäst

ta hem den och testa tycker jag.
ni kanske trivs jätte bra med varandra.
jag har själv en dam med väldigt mycket spring i benen, när jag fick henne så ville hon inte göra något annat än att springa jätte fort rakt fram.
nu är hon en helt annan häst, visst hon är fortfarande pigg och framåt men man har alltid kontroll över henne och hon stannar alltid när man ber henne om det.
men det gäller att vara hård och konsekvent, och visa att springandet är inget som du uppskattar eller tolererar. jag har gjort så att varje gång hon försökte öka tempot så har jag istället gjort en halt. och sen gått framåt igen, går hon lugnt får hon fortsätta, ökar hon blir det en ny halt. och det har hon förstått väldigt bra, hon upptäckte snart att det var roligare att gå i lagom tempo än att vara tvungen att stå stilla.
 
Sv: Föredetta travhäst

Ja man kanske ska testa.
Men jag har ju själv varit så anti mot de där "förstörda" travhästarna. Man vill ju helt ha en lugn kuse.
Men det kan vara som du säger att vi kanske funkar ihop.

Jag skulle gärna vilja höra andras träningsmetoder och historier om föredetta travhästar!
 
Sv: Föredetta travhäst

kan även vara en bra idé att kolla upp hästen på atgs hemsida och se hur många lopp den har sprungit, ur hållbarthets synpunkt som ridhäst så är det ju bättre ju färre lopp den har gått. (även om det finns undantag)
lycka till!
 
Sv: Föredetta travhäst

HEJ ta hem och prova stämmer det inte kan du alltid lämna tillbaka .4 st omskolade travar har passerat i mitt hästliv. alla med mycket trevliga personligheter vad de hade gemensamt var stress, vinglighet och påskjutande steg.vi tog oss framtill lekfulhet, tillit och samling. då till den tysta undrande frågan..varför är de inte kvar?? den senase som jag saknar mycket "henry":love: hans hovar växte i felvinkel antagligen inte korrigerade sen liten vilket ledde till fel rörelse mekanik som gav kollapsade trakter. annars oj vilken grabb total knäpp hispboll:eek: som gick i tölt, pass trav,galopp i en salig i röra när han kom. han slutade som väl fungerade lång ritts häst.:) foder byte och lung hantering med konsekvent träning. det var ungefär samma hantering för de andra som inte dög! till travare. vi tränade mycket situationer där de blev tvungna att börja tänka på vad de gjorde. ledande tygel tag i tät tallmo. följ eller krocka med trädet typ.:crazy: så länge de är snälla och skadefria så är travaren en väldigt trevlig individ. lycka till våga prova många .
 
Sv: Föredetta travhäst

Min kompis äger brorsan Bork maggen är den där hästen bara hälften så fin så köp köp köp!!:bump::bump:
 
Sv: Föredetta travhäst

Han har inte gjort så mycket på banan.. Så ta hem honom o testa! Ett tips är att ta bort allt kraftfoder i början. Min dam fick ett kg kraft om dagen o så undrade de varför hon va het i ridningen ;)
 
Sv: Föredetta travhäst

Min kompis äger brorsan Bork maggen är den där hästen bara hälften så fin så köp köp köp!!:bump::bump:

Jasså=) har du bild på den hästen? Hur är han då?
Mo Maggan (Maggie) är dennes mamma, kanske Bork maggens med?
 
Sv: Föredetta travhäst

Han har inte gjort så mycket på banan.. Så ta hem honom o testa! Ett tips är att ta bort allt kraftfoder i början. Min dam fick ett kg kraft om dagen o så undrade de varför hon va het i ridningen ;)

Haha ok, ja de har ju erkännt att han är het, men.. ja det måste väl gå att få till tycker man. Kan väl inte vara omöjligt, men om man har den erafrenheten var en annan femma:crazy: Ska dit på månad och titta på han!
 
Sv: Föredetta travhäst

Han har inte gjort så mycket på banan.. Så ta hem honom o testa! Ett tips är att ta bort allt kraftfoder i början. Min dam fick ett kg kraft om dagen o så undrade de varför hon va het i ridningen ;)

Ta bort all krafft? Är väl inte alls vad man ska göra, men man kan fodra ner dem.

till TS; det är ett kallblod & som ej gjort så många starter. Prova, kallblod är i regel trevliga. Är juh inte alls säkert att han ens är het för att han tränats som travhäst. Är han het för vagn? eller är det under sadel han är het? det kan juh ta några mpånader innan de coolar ner sig när de inser att de är ridisar. Eller så lugnar de sig av bara miljö ombytet!
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

Jo det var visst hans mamma med. Henne har ja ridit för några år sedan, dock skrämde hon vettet ur mig då hon stack för en moped, men har hört att hon ska vara lugn och snäll idag, hon rids även av handikappade.

Hon stod med min sköthäst 2004.

15862954.jpg
 
Sv: Föredetta travhäst

Ta bort all krafft? Är väl inte alls vad man ska göra, men man kan fodra ner dem.

till TS; det är ett kallblod & som ej gjort så många starter. Prova, kallblod är i regel trevliga. Är juh inte alls säkert att han ens är het för att han tränats som travhäst.

Han kom nyss hem från flera månaders träning hos en travgubbe.
Sedan har "ägaren" erkännt att han faktiskt är het och gillar att springa.
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.
 
Sv: Föredetta travhäst

Jo men säger det att den är det hos dig? Jag är en travmänniska, fått hästar efter träning osv o jag har inte tagit bort allt krafft foder, jag har bara dragit ner det till som ex en har idag(fördelat på hela dagen) : 2 kg Krafft Blå/Röd, 1 kg Havre & Betfor, 8 kg hö.

Ofta är juh travare lugnare under sadel, även om de är i träning.
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

Hmm, du gör mig lite brydd. Häst som häst tycker jag. Ursprungligen är dom inte till för att ridas eller köras alls.
Det finns de travhästar som inte trivs i travet, ska man då låta hästen stå eller slakta den pga detta?
 
Sv: Föredetta travhäst

Jo men säger det att den är det hos dig? Jag är en travmänniska, fått hästar efter träning osv o jag har inte tagit bort allt krafft foder, jag har bara dragit ner det till som ex en har idag(fördelat på hela dagen) : 2 kg Krafft Blå/Röd, 1 kg Havre & Betfor, 8 kg hö.

Ofta är juh travare lugnare under sadel, även om de är i träning.

Jo men tjejen som ridit han litegrann säger att han är även het under sadeln ;)
Men tur är väl det att jag har en riktigt erfaren westernryttare som kan hjälpa mig, ända hästmänniska jag litar på!
Rider du dina hästar?
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

det är långt ifrån alla travare som är stressade... det finns minst lika många stressade "ridhästar" av alla de raser...
 
Sv: Föredetta travhäst

sök på ridtravare så kommer det upp lite hemsidor.. där kan du säkert få en massa tips och råd :D
 
Sv: Föredetta travhäst

ja jag rider dem, mkt. Var ute idag senast på tävlingshästen, barbacka längs med träningbanan & runt i skogen. Och den äter betydligt mkt mer "krut" än den jag gav som exempel. :) Men visst är det värt att prova! Du kan ju alltid lämna tillbaka honom om det inte fungerar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 510
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp