Bukefalos 28 år!

Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Det låter som om du stressar upp dig lite väl mycket på att han är TRAVARE. Eftersom han dessutom är en kallblodstravare så kommer det säkert att gå galant! :) De är ofta väldigt trevliga att ha å göra med och det är inte alls alla som är nippriga på att springa fort bara för att de startats.

Haha, för mig är det precis tvärtom! :rofl:
Jag har ett styck varmblodstravare och ett styck kallblodstravare.
Kallblodet vill helst trava hela tiden, och gärna fort! ;)
Varmblodet vill helst stå i hagen och äta :angel: nej men seriöst, när man väl börjat trava och galoppera eller galopperar ute så kan den tända till och bli lagom, annars är den rätt lat. I skritten så halkar den efter även den slöaste gamla ponnyn....

Kallblodet har jag jobbat med ca ett halvår nu och har först senaste 1-2 månaderna kunnat jobba ordentligt i skritt. Så snart man satt sig på ryggen har den yrsat upp sig och tyckt att det är trav som gäller, ville man bromsa så har han kört upp huvudet (väldigt stark hals!!) och ignorerat signalen och spänt emot. Kunde inte jobba i normaltempo varken i skritt eller trav utan gick konstant i övertempo, skulle man sakta ner så kunde det gå an 2-3 steg men sen ökade han igen. Ville inte stå stilla osv.
Ändå var han riden i ca 2-3 år och de hade gjort ett hyfsat bra jobb med tanke på omständigheterna (ung tjej som fick honom direkt från travet).

Ser man i termen "lättsam" så är varmblodet hundra gånger lättsammare i ridningen. Sån där som man kan sätta upp en nybörjare på och lita på att han sköter sig. En kille som hade ridit 2 gånger eller så i sitt liv (fick jag veta i efterhand...) fick rida ut själv på honom och trava, jag gick bredvid men hjälpte inte till. Syrran som är hyfsat nybörjare (aldrig gått på ridskola, bara "skogsridit" sporadiskt) rider honom rätt bra faktiskt, sist fick de t ex öva på öppna.
När syrran satt upp på mitt kallblod vid ett tillfälle så gick det bara några steg innan hon sa "jag vill av! stanna honom!" :rofl:
Sen har han helt klart andra styrkor som att han är mer balanserad i traven och väldigt arbetsvillig, tar i mer ju tyngre det blir (men blir stressad om han egentligen inte orkar, om man rider alldeles för länge t ex).

Min erfarenhet av kallblodstravare är att de kan vara riktiga ånglok om de "vill". Nog rätt olika. Min egen var iaf första hästen någonsin som jag velat betsla upp för att ha en nödbroms. Funkar inte med en stoppsträcka i skritt på 50-100 meter.
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

kl
Riktar mig till alla:
Det verkar som om ni tror att alla travare är heta, stressade monster. Så är inte fallet. De flesta startande travare är inte heta att vare sig köra eller rida. Att de "tar tag" och ligger på lite är nåt man vill ha hos en travhäst men de är fortfarande reglerbara. Att de kan verka stressade, ha svårt att stå still t ex, beror helt enkelt på att de aldrig fått lära sig det. Sen finns det såklart travare som ÄR hårda i munnen och som ÄR heta, men det stora flertalet är det INTE!
 
Sv: Föredetta travhäst

http://www.ridtravare.com/

Lycka till med hästen, jag kommer och fotar så fort du fått hem honom! ;)
Tror nog att Veronica kan hjälpa dig att få fram en riktigt hyffsad ridhäst. ( Ja, kolla inte på mig och Snoddas. Än :angel: )
 
Sv: Föredetta travhäst

Det är nog ingen skillnad om det är travhäst eller inte.Myterna om att en travhäst är förstörd återkommer med jämna mellanrum.Det finns ridhästar som också är stressade likaså travhästar.Det beror på vad de växit upp med eller hur de används.Jag fick hem min första häst när jag var åtta år,en f.d travare och hon var full med ärr efter piskrapp som hennes tränare åstadkommit,detta var 1984 och händelsen var inte i sverige.Tränaren var känd för sina metoder och detta är numera förbjudet och straffbart.Nåja jag var åtta år och gått på ridskola några gånger i två-årstid och på något vis fixade vi det hela.Hon förvandlades från stressad,het till lugn och snäll ridhäst och hon var mitt allt.Hon var ett varmblod och blev 29 år.Nu har jag ett kallblod också stressad p.g.a föredetta ägare med icke humana uppfostrings metoder.Har haft honom snart ett år men vet att det går inte över på en dag från stress till lugn men han är på jättegod väg.Det är ju inte alla hästar som blivit illa behandlade utan dåligt fostrade som också kan utsöndra stress när de måste göra nån uppgift.Nä jag säger det go for it om du känner att hästen är vad du söker!:love:
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag fick hem min första häst när jag var åtta år,en f.d travare och hon var full med ärr efter piskrapp som hennes tränare åstadkommit,detta var 1984 och händelsen var inte i sverige.Tränaren var känd för sina metoder

Fast när "ridmänniskor" läser sånna här inlägg, ja då läser de inte allt runt ikring utan just detta som jag har citerat! Och vips, så är alla travmänniskor djurplågare. (Ingen kritik till just ditt inlägg)
 
Sv: Föredetta travhäst

Nä det var inte meningen det heller att få det som kritik mot dagens travtränare.Denna händelse var som sagt inte i Sverige och det är mera koll i dagens läge och hästfolk är mera måna om att djuren har det bra.Detta var i Finland och de har blivit bättre de med sina djur.De gick faktiskt grymmare till förr.Mitt kallblod är inte heller ifrån sverige utan från holland och till skillnad från min första häst är han ingen travare men lika stressad som min förra travare var.Nåja detta är en lång story.Det jag vill säga att även stressade hästar går att få lugna men det går inte över på en dag om man verkligen vill ta det jobbet.Men det är värt det i slutet!!!:love::love::love:
 
Sv: Föredetta travhäst

kl
Riktar mig till alla:
Det verkar som om ni tror att alla travare är heta, stressade monster. Så är inte fallet. De flesta startande travare är inte heta att vare sig köra eller rida. Att de "tar tag" och ligger på lite är nåt man vill ha hos en travhäst men de är fortfarande reglerbara. Att de kan verka stressade, ha svårt att stå still t ex, beror helt enkelt på att de aldrig fått lära sig det. Sen finns det såklart travare som ÄR hårda i munnen och som ÄR heta, men det stora flertalet är det INTE!

Heta? Nej. Stressade? Ja.
Skulle jag också vara om min tillvaro gick ut på att springa så fort som möjligt utan att egentligen veta syftet med det.

Visst finns det en orsak till stressen och visst kan den jobbas bort - absolut!
Frågan är väl mest om man orkar ta på sig det jobbet (vill man t ex ha en tävlingshäst skulle det ju löna sig bättre att köpa en färdig tävlingshäst snarare än en travare som kommer direkt från travet) iom att det är en liten chansning om det kommer ta några veckor att få bort stressen eller några år.
 
Sv: Föredetta travhäst

Jo, jag har haft agg mot finland förut MEN blev ihop med en finsk man 2004 & han tog mig till norra finland... till Rovaniemi,Pello mfl städer. Fick träffa lite både och, bra & dåligt. Även släppt aggot mot Romer & deras hästhållning, då jag träffat några verkligen måna om sina hästar i både finland & sverige. Men givtevis finns folk till allt. Och även om jag som aktiv inom travet är rätt less på de "stress-troll" till vbl man kan få i sin vård. Men hästarna formas nästan alltid efter "sin" människa. / Erika, som just nu håller på att tömköra en lite "bufflig" & vrång 2 åring åt en bekant :p
 
Sv: Föredetta travhäst

Heta? Nej. Stressade? Ja.
Skulle jag också vara om min tillvaro gick ut på att springa så fort som möjligt utan att egentligen veta syftet med det.

.

Så det är det det går ut på? Man bara tränar dem att springa FORT dagarna i enda??
 
Sv: Föredetta travhäst

Du behöver förmodligen inte vara orolig för att den inte ska hålla. En häst som håller för hård travträning och tuffa lopp kommer nästan gar. att hålla för hobbyridning och lättare klasser i dress/hopp.

För en travhäst är det rena pensionärsaktiviteten om de är i rätt kondis. Se till bara att den är frisk just nu. Sedan att det kan hända saker ut med vägen är ju självklart men det kan ju hända vilken häst som helst. Bedömer en vet att den kan ridas så är det oftast lugnt.

Lycka Till!
 
Sv: Föredetta travhäst

Ang. att travhästar är stressade... Tvärtom tkr jag. Är de i fulltävlingskondis så sprudlar de formligen av energi och kan vara MKT pigga men de är oftast väldigt väluppfostrade och reglerbara. Dessutom kan de varvas med både traktorer och annat skoj utan att vifta på öronen. Det skulle ingen utav mina ridhästar klara iaf :)
 
Sv: Föredetta travhäst

Så det är det det går ut på? Man bara tränar dem att springa FORT dagarna i enda??

Ja? Vore väl rätt korkat att göra något annat om man VILL träna hästen till att springa snabbt.
Sen att man inte kör snabbjobb varje dag, det är en annan femma, man kan pressa hästarna ganska hårt i just lopp/snabbjobb. Vissa hästar klarar pressen, andra inte.
Vissa lär sig även att använda springandet som ett sätt att få utlopp för sin stress. Vilket egentligen är rätt hälsosamt ur hästens perspektiv.
 
Sv: Föredetta travhäst

För en travhäst är det rena pensionärsaktiviteten om de är i rätt kondis. Se till bara att den är frisk just nu. Sedan att det kan hända saker ut med vägen är ju självklart men det kan ju hända vilken häst som helst. Bedömer en vet att den kan ridas så är det oftast lugnt.

Det här låter som en myt! :p
Hästarna blir tåliga och får en mycket god grundkondition. Men absolut inte de muskler och den styrka man vill ha vid ridning.
Det är en himla skillnad på det ton vikt eller så de har på frambenen i snabb trav framför vagn jämfört med vikt som kommer uppifrån. Mao så måste de ändå jobbas om från grunden.
Förutom det faktum att de lätt blir korta/spända i sina muskler och kan behöva gås igenom rejält för att inte slita på sig i onödan.

Har inte sett ett exempel på travhäst som blivit "förstörd" när den ska skolas om till ridhäst (även om det i vissa fall såklart funnits problem redan innan) utan alldeles för många.
 
Sv: Föredetta travhäst

Vad kul med en till westernintresserad med "grönt" kallblod, du råkar inte hålla till i Sundsvall du med? :angel:

30ggr är iaf något, och om han har skött sig bra de 30ggrna så tror jag att det kommer gå fint. :) Om de är körda så har de fått väldigt mycket den vägen, även om det kan innebära att de har lättare för att vilja springa fort, men det brukar inte vara några fåniga hästar som stressar upp sig över småsaker direkt. ;) Har man körts på banan med högtalare, traktorer och alla möjliga störande objekt så är man rätt cool. :)

Om han har det svårt att ta det lugnt så skritta mycket och jobba med tempoväxlingar.
 
Sv: Föredetta travhäst

Men... äh.. suck. Orkar inte ens kommentera detta ens, sån "insnöad" syn på travträning.
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag var medryttare på ett sto som gått på banan bara lite, och som sedan bara ridits och gjort föl ett tag.
Hon var pigg och framåt men inte alls ohanterlig, om bara man hade bomull i öronen på henne :rofl: Hon trodde att utan bomull = tävling... fast det var nog en inlärd sak bara.
Dock red jag ut med en kompis vid ett tillfälle, vi red då på en träningsbana i skogen där hon säkert travtränats som yngre, och JÄKLAR vad hon fräste iväg! :eek:
Nu var hon så fet så hon orkade inte så långt, men tänk på det i början, innan du har bra koll på honom, att det kanske inte är lämpligt att rida ut i grupp...
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag är så nyfiken på hur ni tränat era föredetta travhästar.
Hur ni la upp erat träningschema, era mål och era resultat!

Skulle man rida ut med ett gäng och kanske börja öka tatkten till trav eller galopp måste väl tvälingsinstinkten komma fram, hur tusan jobbar man bort sånt:crazy:?


Då ska du ligga sist, låt de andra trava & galoppera, hästen (travaren i detta fall) du rider ska skritta, detta fungerade i alla fall väldigt bra på min travar dam. Du kan börja trava när du märker att hästen lugnat ner sig..

//Diana
 
Sv: Föredetta travhäst

Synd om de stackars stressade hästar hon har i så fall, tycker jag :). Tyckte bara hon skrev så konstigt, det lät som att travare av naturen är stressade och sedan tvingas bli ridhästar. Tror ju inte man kan tvinga en häst att bli ridhäst, vill den inte så märker man nog det. Att sedan travare vill springa fort för att de är tränade till det är ju inte samma sak som att vara stressad.


Tyvärr ser man en hel del travhästar som köpts för en billig penning av ägare som inte inser arbetet bakom att skola dem till ridhäst utan tror sig ha fixat sig en ridhäst för en billig penning.
jag har sett åtskilliga exempel på travare där rid-ägarna börjat släpa fram bommar och tagit sig över hinder med den, när den knappt landat och knappt kan hålla balansen under ryttare ö.h.t och är så stressade över situationen att de knappt vet med sig. :(

jag tror det är det som Djurjouren är inne på, och som sagt, tyvärr är det alltför vanligt.
men det finns för den skull givetvis även vettiga ägare som vet vad det innebär och vad som är vettigt att förvänta sig/kräva.
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

Då ska du ligga sist, låt de andra trava & galoppera, hästen (travaren i detta fall) du rider ska skritta, detta fungerade i alla fall väldigt bra på min travar dam. Du kan börja trava när du märker att hästen lugnat ner sig..

//Diana

HUR exakt skulle en redan stressad häst som är van att löpa i lopp där det handlar om att vara först, bli mindre stressad och mer avslappnad menar du, av att se andra hästar trava/galoppera iväg framför den, men själv tvingas gå kvar i skritt? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 573
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 184
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp