Bukefalos 28 år!

Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

ja jag rider dem, mkt. Var ute idag senast på tävlingshästen, barbacka längs med träningbanan & runt i skogen. Och den äter betydligt mkt mer "krut" än den jag gav som exempel. :) Men visst är det värt att prova! Du kan ju alltid lämna tillbaka honom om det inte fungerar!

Jo men precis och det känns ju väldigt skönt!!
Gud vad roligt att plocka lite från hooks o andra roliga affärer;)
 
Sv: Föredetta travhäst

Han har inte gjort så mycket på banan.. Så ta hem honom o testa! Ett tips är att ta bort allt kraftfoder i början. Min dam fick ett kg kraft om dagen o så undrade de varför hon va het i ridningen ;)

Detta har jag också upplevt. Var skötare på en fd travare som var väldigt het och stissig. Jag funderade över varför han kunde vara det, tills jag fick veta att han fick 3 kg kraftfoder om dagen , trots att jag var den enda som red honom. Och jag red ca 2 dagar i veckan. :eek:

Ska själv få hem en häst snart, ett varmblod som gått som ridhäst de senaste åren. Hon är ganska het, men jag är ju lite konstig och tycker om pigga och busiga hästar. Jag tror det är bra att tömköra och longera lite innan man rider, för att göra av med överskottsenergi. Själv har jag tyvärr aldrig haft någon riktigt het häst, jag är så lugn själv att de blir smittade :)

Men jag önskar dig lycka till, ta hem hästen och ha den på prov och se om det fungerar!

MVH//Ebba
 
Sv: Föredetta travhäst

Det sista i mitt inlägg var riktat till TS, så ingen missuppfattar!
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

Vad är det för fel på dig!?
Jag har en fd travare och det är den bästa häst jag någonsin skulle kunna ha.

1. han tål allt.. dom är ju så hanterade.
2. travhästar lär sig väldigt snabbt och brukar vara mycket posetiva till att bli ridhästar. Och stressade?? Hur många travare har du träffat... Beror helt på hur man hanterat dem. och om jag vore en stressad travhäst skulle jag ju hellre ta de lugnt som ridhäst eftersom de inte är lika hård träning som trav.

Jag tycker verkligen du ska ta hem å prova hästen.. visst hästen kanske är het men det går alltid att träna bort.. du ska se min.. han har världens bästa trav och galopp... stressar inte alls. träning gör susen.

Lyssna inte på djurjouren i denna frågan!!
 
Sv: Föredetta travhäst

Varför skulle just travare vara stressade? Alla vill väl att hästar som tävlar ska prestera, och en stressad häst presterar garanterat inte bra. Sedan kan hästar må dåligt p g a dålig hantering och dylikt, men jag tror att fd travare som blir ridhästar överlag har det väldigt bra. Kan du förklara dig lite närmare tack? Förstår inte riktigt ditt resonemang här. Och det är jag tydligen inte ensam om. Missade ditt inlägg när jag kollade tråden förra gången, men nu uppmärksammade jag det och vill gärna veta hur du tänker.
MVH//Ebba
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag är så nyfiken på hur ni tränat era föredetta travhästar.
Hur ni la upp erat träningschema, era mål och era resultat!

Skulle man rida ut med ett gäng och kanske börja öka tatkten till trav eller galopp måste väl tvälingsinstinkten komma fram, hur tusan jobbar man bort sånt:crazy:?
 
Sv: Föredetta travhäst

Nu vet jag inte om du igentligen ska lyssna på mig så mycket då min travare är extrem åt alla håll.
Jag har (i morgon faktiskt) haft honom i två år.Och han har varit en riktig skendrasut.har lekt självmords kandidat mååånga gånger med den här hästen.Men han börjar arta sig och går nu att rida i alla gångarter ute utan problem.Han har gått från en riktig racermaskin till en ganska hygglig ridhäst.

Det är ju givetvis olika från individ till individ men man bör inte glömma bort att dom faktiskt är avlade för att springa fort och att arbeta bort den delen tar otroligt mycket tid och tålamod och framförallt kunskap.Inte bara ridkunskap utan även förståelse för hur hästens sinnen och instinkter .

Det finns en hel del bilder här på buke på olika ridtravare där kan du se bla min och många andras.Finns en hel del riktig trevliga ridtravare som visas på detta forum.De är en inspirations källa i allafall för mig.

Jag kan inte säga hur du ska lägga upp träningen.Alla hästar är individer och tar olika lång tid på sig.Jag har börjat om från början med min precis som om han vore vilken grön unghäst som helst.Jag började med att skritta och klättra de första 3 månaderna för att börja bygga om från skjutkraft till bärkraft.

MVH/Q
 
Sv: Föredetta travhäst

Har glömt att nämna att det är en kallblodstravare snart 6 år.
 
Sv: Föredetta travhäst

Djurjouren har nog träffat en hel del travare eftersom hon håller på med trav själv. ;)

Synd om de stackars stressade hästar hon har i så fall, tycker jag :). Tyckte bara hon skrev så konstigt, det lät som att travare av naturen är stressade och sedan tvingas bli ridhästar. Tror ju inte man kan tvinga en häst att bli ridhäst, vill den inte så märker man nog det. Att sedan travare vill springa fort för att de är tränade till det är ju inte samma sak som att vara stressad.

För att återgå till ämnet. När jag tränade en fd travare som vi hade på foder, så brukade vi rida ut med två andra, lugna hästar och träna på samlad galopp. I början gick det inte alls bra, hon bara rusade på, men så småningom upptäckte hon att hon inte behövde tävla och då lugnade hon ner sig. Efter några veckor kunde jag rida ut ensam och rida i både samlad trav och galopp. Inte perfekt, såklart, men hon lyssnade iaf mycket bättre.


//Ebba
 
Sv: Föredetta travhäst

Din häst känner jag igen sen förut :)!
Men är det någon slags skillnad mellan varmblod och kallblod inom detta ämne?
Själv tycker jag att kallbloden är steget högre inom ridningen än varmbloden, visst finns det väl bra ridhästar inom varmblodsfronten med, men jag tror kallbloden har lättare för sig, de är inte en lika svårriden häst - missförstå mig inte nu:d
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag tycker helt klart att du ska låna hästen och lära känna h*n. Jag har själv ridit och utbildat både kallblod och varmblodstravare, och det har gått hur bra som helst trots att kallblodet har sprungit på travet i över 7 år.
Hästen du skulle kolla på har ju en väldigt bra ålder, så med rätt träning skulle det nog inte vara så stora problem att skola om h*n.
Kom ihåg att träna någon gång för en duktig tränare, även om du bara har den på prov.
 
Sv: Föredetta travhäst

Det där med "ridaut träningen" brukar jag lägga upp så att man far ut ett gäng endast i skritt och lite trav beroende på hur hästen känns. Börja med att rida först så kanske hästen inte blir lika het. När någon vecka gått kan du testa att en häst travar ifrån gruppen, men du skrittar kvar tillsammans med en annan häst.
När det går bra är det bara att utöka träningen, men inte ge sig på för svåra saker. Ta alltid det säkra före det osäkra ;)
 
Sv: Föredetta travhäst

Snarare tvärtom tycker jag. En travhäst med en lång karriär bakom sig har bevisat sin hållbarhet och mentala styrka. Varför tror du man tar dem av banan? Tre troliga orsaker...
1. Den håller inte - Håller den då som ridhäst? Kolla upp hästens sjukdomshistoria!
2. Den fungerar inte mentalt - Detta går troligtvis att ändra på genom miljöombyte och att den får "stressa ner" som ridhäst, men letar man efter en lugn och trygg häst så är man nog snett ute. Såna hästar kräver tid och tålamod
3. Den är totalt talanglös som travhäst - Behöver inte betyda att den inte fungerar bra som ridhäst. Dock så har man kommit såpass långt i aveln att det är få travare som bara "inte kan trava". Skulle jag köpa en häst som säljs av det skälet så skulle jag definitivt kolla upp skadehistoria och psyke noggrant!
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

Det gör dig inte ledsen att se stressade travhästar som får traggla på travbanan fast de inte har psyke för det då? Tror nog att de flesta travare som upplevs stressade kan tagga ner väldigt av en annan miljö. Sen är det förstås så att man ska vara medveten om vad man ger sig in på när man tar en stressad häst direkt ur träning, det kräver tålamod och tid. Jag skulle titta mer på hästens fysiska förutsättningar att bli ridhäst, psyket kan man alltid jobba med.

/Wildrose som har en f.d "stressad, het idiot" som fortfarande är i travträning men efter ett år totalt personlighetsförändrad till det bättre...
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

kl*

Jag var och tittade på hästen idag.
Fyfan vilken goknöl! Han ska hem hit!:)
I stallet var han så social och lugn, nosade och fipplade med mulen, var så nyfiken. Visst märks det att han är en travare då man rider, men han är lugn och inte alls dragig (nu red jag ju inte ut i skogsväg eller så utan höll till på de vägar på gården där de tränar i körning) Så ja menar de kanske är annat någon annanstans och definitivt med andra hästar, men det lilla jag testa och såg var posetivt.

Klart han gillade att springa men det var inte alls som jag trodde, han lyssnade och verkade vilja ändå, gick att få ner han i mindre tempo utan några problem. Red han på volter och en massa annat, min mer erfarna hästkompis Veronica testade också, henne litar jag på till 100% och hon säger att detta är ingen omöjlighet.

Jag hade han även lös i en mindre hage och drev han runt (nästan lite stil med join up men ändå inte) För att se hur han reagerar. Kanon kanon han verkade vilja få kontakt och var mer eller mindre nyfiken.

Han verkar ha ett bra spyske, men eftersom ingen riktigt "hanterat" han så mycket som de brukar vara bland travhästarna kan han vara lite smårädd vid vissa rörelser och så. Men annars ne.. vilket charmtroll. Ska nog ta hem han till veckan på foder, ska bli intressant! Dags att shoppa kanske;)

Sedan är han grymt söt!:love:
 
Sv: Föredetta travhäst

Om du själv är lugn och villig att lägga ner mycket jobb utan "krav" på att få resultat (i form av tävling t ex) så kör på.
Kolla gärna igenom hästen med t ex ET (och allra helst även vet. besiktning...) det första du gör, för att få en bra start.

Från början får man vara redo på en slötid där hästen behöver få anpassa sig mentalt och i muskulaturen. Denna slötid kan vara från någon månad upp till ett par år...

Jag hade tur med min första travare som var väldigt cool i huvudet. Visst kunde den bli stressad, men den var lat "i grunden" och gick alltid att få stopp på, bara med lite varierande bromssträcka. Blev det tungt att trava på en volt bröt den hellre av än brassade på osv.

Sen har jag haft en som varit mer stressad MEN som blivit väldigt väl inlärd förhållningar. Den hade varit ridhäst ganska länge men med inriktning hoppning, i princip ingen dressyr utöver det mest nödvändiga i hoppning (start, stopp, sväng, galoppfattningar). Den var lättsam just pga lydigheten för tyglarna.

Sen ahr jag varit med om såna som borde tagits väldigt lugnare vid själva inridningen, vant in vid ryttare situation och utrustning mycket bättre innan man ens funderar på att rida långritter eller trava/galoppera. Och då har resultatet blivit därefter - häst som skenat hemåt då och då.
Och så finns det varianterna som har lite fysiska problem och därför inte funkar på travet men som aldrig får det åtgärdat.
 
Sv: Föredetta travhäst

Det låter som om du stressar upp dig lite väl mycket på att han är TRAVARE. Eftersom han dessutom är en kallblodstravare så kommer det säkert att gå galant! :) De är ofta väldigt trevliga att ha å göra med och det är inte alls alla som är nippriga på att springa fort bara för att de startats.

Jag har en kallblodstravare som startas som är lugnet själv. Visst kan han springa på fort på de vägar han travtränas på, men det är alltid kontrollerbart och han är verkligen hur go som helst. Man kan trava galoppera honom på lång tygel utan problem.
Varmblodet som också startar är hetare (ja, hon är ju varmblod. ;) ) men funkar kanon under sadel. Hon har lättare att stressa upp sig och mer springig, men absolut ingen problemhäst.

Bara du själv är lugn så kommer det säkert att gå jättebra. :) Och som jag förstod det så är hästen riden en hel del innan också?
 
Sv: Föredetta travhäst

Nja, han är kanske riden 30 gånger.
Inte utbildad men det var inga som helst problem att rida han som jag trodde. Jag tror det här kommer gå bra. Det känner jag på mig nu när jag träffat han och kännt efter.
Så får jag forma han själv, är inne på westerndelen jag:)
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag har bara haft travhästar.
Jag har nyss skaffat ett fyra årigt sto, ej inriden men travkörd. Hon är jätteduktig! Och inte het.
Hade en vallack innan som var knepig, attakerade människor osv. Han kom jag inte långt med. Sen har jag haft en till, som var helt underbar. Det är från häst till häst och ja, det går att arbeta bort. Oftast!:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 771
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp