Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Jo jag är en jäkel på att skola om travare till ridhästar faktiskt, nästan proffs :D. Tyvärr finns det inte så många människor som KAN skola om en travare till ridhäst så att den fortfarande är en glad och lycklig och välmående HÄST.
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

det är sånna här åsikter som gör mig rädd..inte konstigt att det åker så mycket slakthästar från Sverige utomlands som genomgår plågsamma transporter...:crazy:

som någon annan sa, om de inte passar till travet, vad ska man göra med dem då? ska de dö bara för att man inte "får" erbjuda dem ett annat liv?
så här tycker jag om häst som häst: att individen ska passa för det den ska prestera, klarar den inte av det så får man hitta det som passar.
har även sett alltför många "ridhästar" ex halvbloden (inte för att jag tänker peka ut någon speciell ras) som inte passar för det som de tränas till. har sett hästar hoppa fast de fysiskt sätt inte klarar av det, de har inte haft fysiska förutsättningar till att ex utföra vissa moment i dressyren..det man då har gjort i stället är att plocka fram alla dessa former av hjälptyglar och i stort sätt tvingat fram det man vill ha ur hästen..
inte ett bra hästliv tycker jag.
alla har olika förutsättningar för att klara av saker och jag kan hålla med om att även föredetta travhästar inte alltid passat för ridsporten heller alla gånger..men skogsmulle hästar passar alla hästar in i, travhästarna ridtränas även på travet som omväxling för vagnen..det har man gjort väldigt länge, så jag tycker det är konstigt att uttrycka sig om vilken ras som passar vad och inte, det är inviduellt!

som även någon sa; ska man tänka så här så ska man nog plocka bort allt som heter ridutrustning och travutrustning eller vad det kan vara från hästarna då de generellt sett från början aldrig är byggda för varken att bära en ryttare heller ens ha ett stycke bett i sin mun
 
Sv: Föredetta travhäst

Det snällaste vi kan göra för travarna är att börja käka hästkött så att de slipper plågsamma transporter till tex Italien.
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

inte alla travare blir stressade att bli ridhästar! En del utav dem kanske inte ens är till för att trava snabbt! En jag känner har 2 travhästar, och de galopprar som en helt vanlig häst och hoppar som en helt vanlligt häst också. Dessutom har de gått medel svår dressyr och L:b Hoppning! Och det är bergs lugna, skulle aldrig göra en fluga förnär! Så alla "travare" är faktiskt inte till för trav!
 
Sv: Föredetta travhäst

Jo jag är en jäkel på att skola om travare till ridhästar faktiskt, nästan proffs :D. Tyvärr finns det inte så många människor som KAN skola om en travare till ridhäst så att den fortfarande är en glad och lycklig och välmående HÄST.

Det verkar ju inte som det eftersom du skriver att "hästarna bli stressade i ridhäst rollen" Tränar inte du dem fel då? Eftersom när vi tränar dom visar de inte ens ett tecken eller ett uns på att de är stressade!
 
Sv: Föredetta travhäst

kl*

Jag var och tittade på hästen idag.
Fyfan vilken goknöl! Han ska hem hit!:)
I stallet var han så social och lugn, nosade och fipplade med mulen, var så nyfiken. Visst märks det att han är en travare då man rider, men han är lugn och inte alls dragig (nu red jag ju inte ut i skogsväg eller så utan höll till på de vägar på gården där de tränar i körning) Så ja menar de kanske är annat någon annanstans och definitivt med andra hästar, men det lilla jag testa och såg var posetivt.

Klart han gillade att springa men det var inte alls som jag trodde, han lyssnade och verkade vilja ändå, gick att få ner han i mindre tempo utan några problem. Red han på volter och en massa annat, min mer erfarna hästkompis Veronica testade också, henne litar jag på till 100% och hon säger att detta är ingen omöjlighet.

Jag hade han även lös i en mindre hage och drev han runt (nästan lite stil med join up men ändå inte) För att se hur han reagerar. Kanon kanon han verkade vilja få kontakt och var mer eller mindre nyfiken.

Han verkar ha ett bra spyske, men eftersom ingen riktigt "hanterat" han så mycket som de brukar vara bland travhästarna kan han vara lite smårädd vid vissa rörelser och så. Men annars ne.. vilket charmtroll. Ska nog ta hem han till veckan på foder, ska bli intressant! Dags att shoppa kanske;)

Sedan är han grymt söt!:love:

Visa gärna n bild på han :):bump:
 
Sv: Föredetta travhäst

inte alla travare blir stressade att bli ridhästar! En del utav dem kanske inte ens är till för att trava snabbt! En jag känner har 2 travhästar, och de galopprar som en helt vanlig häst och hoppar som en helt vanlligt häst också. Dessutom har de gått medel svår dressyr och L:b Hoppning! Och det är bergs lugna, skulle aldrig göra en fluga förnär! Så alla "travare" är faktiskt inte till för trav!

Medelsvår dressyr säger du? Vad heter hästarna?
 
Sv: Föredetta travhäst

Jo jag är en jäkel på att skola om travare till ridhästar faktiskt, nästan proffs :D. Tyvärr finns det inte så många människor som KAN skola om en travare till ridhäst så att den fortfarande är en glad och lycklig och välmående HÄST.

Det förvånar mig lite, att du då är jätteduktig på att skola om travhästar till bra ridhästar, som är glada och välmående, ändå är du emot att dom ska bli ridhästar??
Det är inte lätt att omskola travare, men inte omöjligt heller. (om man har kunskaperna, såklart)
Alla blir ju inte bra ridhästar, men de allra flesta!
Alla halvblod mm lever ju inte ett kanonliv heller, hos fel ryttare.
Sen finns det många travare som far illa, vilket är sorgligt.
 
Sv: Föredetta travhäst

Det förvånar mig lite, att du då är jätteduktig på att skola om travhästar till bra ridhästar, som är glada och välmående, ändå är du emot att dom ska bli ridhästar??
Det är inte lätt att omskola travare, men inte omöjligt heller. (om man har kunskaperna, såklart)
Alla blir ju inte bra ridhästar, men de allra flesta!
Alla halvblod mm lever ju inte ett kanonliv heller, hos fel ryttare.
Sen finns det många travare som far illa, vilket är sorgligt.

Om du ens visste ett uns om Djurjouren ( som vistas mest på trav & KAN travhästar!) så skulle du inte ens ifrågasätta utan veta hur denne menar ist.
 
Sv: Föredetta travhäst

Är inge större skillnad på att skola en travare än någon annan ras. Om man undantar gångarter osv..

Kan man inte skola en travare kan man inte skola någon annan häst heller ochkan man skola en annan häst kan man skola en travare.
 
Sv: Föredetta travhäst

Det snällaste vi kan göra för travarna är att börja käka hästkött så att de slipper plågsamma transporter till tex Italien.

eller erbjuda dem ett bättre liv...dessa hemska transportresor gäller inte enbart just travare..massvis med andra raser som inte passar in någonstanns..
man kanske ska börja ta ihjäl människor också som inte förstår sig på eller passar för vissa ändamål ? det skulle se snyggt ut de.. :smirk:
 
Sv: Föredetta travhäst

Är inge större skillnad på att skola en travare än någon annan ras. Om man undantar gångarter osv..

Kan man inte skola en travare kan man inte skola någon annan häst heller ochkan man skola en annan häst kan man skola en travare.

Fast det där känns som en sanning med modifikation.
Visst stämmer det på ett sätt, men många travare blottar tränarens/ryttarens brister på ett tydligare sätt.
Om du lyckas träna en häst upp till MSV-nivå så skulle man förmodligen kalla dig för skicklig tränare.
Ändå är det ingen garanti för att man klarar att skola en travare till LB-nivå! :p Lite beroende på hur petig man är med kvaliteten givetvis, tralopp är inte så poppis på dressyrtävlingar har jag hört. Och beroende på individen.
 
Sv: Föredetta travhäst

Alla travare är inte "heta & galna" och alla gillar inte att trava fort heller! Med rätt kunskaper kan en travare bli en underbar ridhäst!!

Exakt!Men hur många är det som skaffar sig en travare,som har dom rätta kunskaperna?Jag har sett många skräck exempel på detta,därför skulle jag aldrig sälja någon av minna som ridhäst.
Hellre slaktar jag hästarna.
 
Sv: Föredetta travhäst

Om du ens visste ett uns om Djurjouren ( som vistas mest på trav & KAN travhästar!) så skulle du inte ens ifrågasätta utan veta hur denne menar ist.


Jag svarar på det jag läser, jag vet inte allt om någon jag svarar på tråden till. Dessutom skulle jag inte tycka automatiskt att tex Malin Bayard hade allt rätt i det hon skrev om hon var här på buke.
Hur vet du att jag inte kan jättemycket om travhästar tex?
Jag har inte sagt att det finns många travare som far illa, bara att dom som andra kan bli bra ridhästar.
 
Sv: Föredetta travhäst

Exakt!Men hur många är det som skaffar sig en travare,som har dom rätta kunskaperna?Jag har sett många skräck exempel på detta,därför skulle jag aldrig sälja någon av minna som ridhäst.
Hellre slaktar jag hästarna.

Inte alla, det vet jag. men det finns absolut bra folk som omskolar travare med! Jag vet en del halvblod & ponnyer som inte har duktiga ryttare och ägare heller...
 
Sv: Föredetta travhäst

Jo jag är en jäkel på att skola om travare till ridhästar faktiskt, nästan proffs :D. Tyvärr finns det inte så många människor som KAN skola om en travare till ridhäst så att den fortfarande är en glad och lycklig och välmående HÄST.

Jag tycker det viktigaste är att ta hänsyn till att hästen avlats med ett visst syfte som självklart påverkar deras kropp också. Man måste ta hästen för vad den är: en travare, uppfödd till att trava fort framför vagn.

De kan bli trevliga ridhästar hos rätt folk, men tyvärr tror ju många tycks det, att man kan minsann göra om dem till något helt annat, dvs tävlingshästar i dressyr coh hoppning med drömmar om högre klasser. Man pressar hästen på fel sätt och bussiga som de är ställer de ofta upp. Man kräver mer av dem än vad de är byggda för.
Hur kan man tex tro att en travare med det rörelsemönster bak som de avlats för att ha, ska kunna hoppa med den aktionen, det är väl självklart att ryggen tar stryk:crazy: Eller att de ska klara att gå i en ren tretaktig galopp så pass att man samla hästen. Det blir fyrtakt och slitage på hästen. Då kallar ryttarna det i värsta fall "skolgalopp" och tror att det är något riktigt fint:angel: och fortsätter.

Om man kan utgå från varje hästs förutsättningar kan travare få ett bra liv efter travbanan, i annat fall kanske hästen borde fått somna in.

Galopphästar har andra förutsättnngar för ridhästarbete, där handlar det ibland om att människor som inte är vana vid fullblodens känslighet bla för intryck får problem med dem, samt känslighet vid ridning. Det uppstår stress och man sätter på skarpa bett, osv:crazy:

Vissa (även om det är få) är ganska speciella i psyket också de avlas för snabbhet, inte ridbarhet i första hand.

Jag tycker att tränare o ägare av både trav och galopphästar har ett stort ansvar när man säljer dem vidare som ridhästar.
 
Sv: Föredetta travhäst

Inte alla, det vet jag. men det finns absolut bra folk som omskolar travare med! Jag vet en del halvblod & ponnyer som inte har duktiga ryttare och ägare heller...

Nu har inte jag påstått att alla travare som skolas om till ridhästar
far illa.Det finns dom som har det bra oxå.Men dom är få.
Man måste vara en kunnig ryttare för att kunna skola om en trav häst till en rid häst.Hur många är det som är kunniga som ger sig på detta.
Dom som är kunniga skaffar sig inte en travare,dom köper ett halvblod.
Ja,det finns halvblod o ponnyer som far illa oxå,det vet vi alla.
Men nu diskuterar vi Travare.
 
Sv: Föredetta travhäst

Kl
En sak som många glömmer är att det inte går att dra en hel hästras över en kam. Det finns travare som har relativt goda förutsättningar för att bli trevliga ridhästar, och det finns travare som har noll förutsättningar. Om man tittar på de travare som omskolats med bra resultat så är de oftast ganska "halvblodslika" i typen med bra överlinje och kort rygg. Ska man ha en travare till lite mer avacerad ridning så är det en sån man ska leta efter. Den låååånga, ofta ganska lågställda typen har inte alls samma fysiska förutsättningar. (De kan säkert bli trevliga "rakt-fram-i-skogen" hästar, men när det kommer till högre utbildning så blir det svårt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 510
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 303
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp