Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Fast om man tycker det är fel att travare blir ridhästar så är det lustigt om man samtidigt skolar om dom till det?..
 
Sv: Föredetta travhäst

Nu tror jag snarare att djurjouren tänker på alla dessa travare som hamnar hos folk som inte besitter den kunskap som behövs för att skola om dem på rätt sätt..ett sätt som är bra för dem och som hästen kan förstå.
Det är vad jag tror.
Men det är iof bättre hon får svara för sig själv.
 
Sv: Föredetta travhäst

Det finns många som kan vara heta i vagn men inte under ryttare.

Bara att prova och träna.
 
Sv: Föredetta travhäst

Hmm, en nyfiken fråga lite OT sådär:
Du bor i Västernorrland (enligt profilen) men hur sjutton har ni lyckats behålla snön som syns på bilderna? :rofl:
Jag bor också i Västernorrland (Härnösand) och här är nästan all snö borta, ersatt med is sen någon månad tillbaka... Inte någon fin pudersnö som det ser ut hos er inte!

Mina travarkusar tittar på häst som tömkörs längre bort:

(klickbar)
Låt inte snön utanför hagen lura er, i deras är det 98% is eller bar backe! :p
 
Sv: Föredetta travhäst

Hmm, en nyfiken fråga lite OT sådär:
Du bor i Västernorrland (enligt profilen) men hur sjutton har ni lyckats behålla snön som syns på bilderna? :rofl:
Jag bor också i Västernorrland (Härnösand) och här är nästan all snö borta, ersatt med is sen någon månad tillbaka... Inte någon fin pudersnö som det ser ut hos er inte!

Vi ser till att ha tillräckligt kallt så den stannar kvar :p
Sen bor vi i inlandet, det är ovanligt lite snö längs hela norrlandskusten
 
Sv: Föredetta travhäst

Kommer snart ut en bok om omskolning av travhästar till ridhästar. Ges ut av ICA-förlaget av en författarinna som heter Lillian Holmer. Den verkar bra :)

Tyvärr blir jag skeptisk om man tror sig ha universallösningar för omskolning av travare :angel:
Ska absolut kolla upp. Blir intressant att se om de tar upp viktiga detaljer som att lära hästen rätt teknik med sina höfter, vikten av att de aldrig låser/spänner ryggen osv!
 
Sv: Föredetta travhäst

Nu tror jag snarare att djurjouren tänker på alla dessa travare som hamnar hos folk som inte besitter den kunskap som behövs för att skola om dem på rätt sätt..ett sätt som är bra för dem och som hästen kan förstå.
Det är vad jag tror.
Men det är iof bättre hon får svara för sig själv.


Håller såklart med dig om att det är synd om dem som hamnar i fel händer, och alla har ju inte samma förutsättningar.
Men å andra sidan så ser man ofta ponnyer, halvblod mm som också hamnat i helt fel händer.:crazy:
 
Sv: Föredetta travhäst

Hmm, en nyfiken fråga lite OT sådär:
Du bor i Västernorrland (enligt profilen) men hur sjutton har ni lyckats behålla snön som syns på bilderna? :rofl:
Jag bor också i Västernorrland (Härnösand) och här är nästan all snö borta, ersatt med is sen någon månad tillbaka... Inte någon fin pudersnö som det ser ut hos er inte!

Mina travarkusar tittar på häst som tömkörs längre bort:

(klickbar)
Låt inte snön utanför hagen lura er, i deras är det 98% is eller bar backe! :p

Så himla mycket snö har vi inte;)
Idag var det plusgrader och regnade så den lilla snö vi har kvar lät väl försvinna snart!
Var i härnösand förr förra veckan och hade stadskörning, kan hålla med om att det ser vårigt ut:D Men lyllos för ja vill ha våren!
 
Sv: Föredetta travhäst

Så himla mycket snö har vi inte;)
Idag var det plusgrader och regnade så den lilla snö vi har kvar lät väl försvinna snart!
Var i härnösand förr förra veckan och hade stadskörning, kan hålla med om att det ser vårigt ut:D Men lyllos för ja vill ha våren!

Ja idag var det riktig vårkänsla ute.. Fast som trenden varit hittills lär det komma lite snö - bli varmt och halkigt, komma lite snö - regna bort tills bara isen ligger kvar osv i ett par månader till! Sjuk vinter! :crazy:
I stan håller det sig hyfsat, men så snart man kommer lite utanför så är det halt och läskigt.
 
Sv: Föredetta travhäst

Regn?!?! Vart har du varit egentligen??
Jag har varit ute hela dagen och här har det inte regnat nåt :p
 
Sv: Föredetta travhäst

Haha, hur vet du det?:rofl:
Finns en hel del travare i större klasser och hur många med halvblod ligger i elit??? Men har man inte kunskaperna att omskola en travare trivs man kanske bättre med ett halvblod.

Hur jag vet det? Ren fakta bara. Vart finns alla travare i större klasser menar du? Jag har aldrig sett nån i msv överhuvudtaget.

Att omskola en travare kräver mer än kunskaper, tro mig jag vet.
 
Sv: Föredetta travhäst

Att omskola en travare kräver mer än kunskaper, tro mig jag vet.

Ja, ofta assistans i form av tränare, ev. veterinär/ET, hovslagare, inte "bara" kunskap utan att kunna se lite utanför ramarna och se till helheten på ett lite annat sätt, ofta riktigt stadig sits, osv! ;)
Sen är det såklart inte alla som har "kapaciteten" men så är det ju med alla hästar.
Tror fortfarande det är ryttaren som sätter flest begränsningar.
 
Sv: Föredetta travhäst

Källa?

Jag vet att det finns undantag, det finns det alltid. Men "en hel del" är verkligen att ta i.
 
Sv: Föredetta travhäst

Ja, ofta assistans i form av tränare, ev. veterinär/ET, hovslagare, inte "bara" kunskap utan att kunna se lite utanför ramarna och se till helheten på ett lite annat sätt, ofta riktigt stadig sits, osv! ;)
Sen är det såklart inte alla som har "kapaciteten" men så är det ju med alla hästar.
Tror fortfarande det är ryttaren som sätter flest begränsningar.


Jo jag menade mer vad man behöver ha själv, tex mod, vilja, envishet, tålamod mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 510
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 303
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp