Bukefalos 28 år!

Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Tvingas? Du de flesta travare som blir ridhästar stormtrivs.

Vet inte var du fått den iden i från

Vad då de flesta?
det finns oerhört mkt travare som inte trivs som ridhästar därför att ryttarna har orimliga krav samtidigt som de inte klarar av att utbilda dem pedagogiskt.

Djurjouren sysslar med travhästar så hon är ganska insatt : )
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej, nu har du missuppfattat lite. Det är max 0,4kg/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle när det är spannmålsbaserat kraftfoder. Så en travare i träning mår inte dåligt av tre kg kraftfoder om dagen om den behöver den energin. Det är dock väldigt sällsynt att en ridhäst egentligen behöver den mängden kraftfoder.

Möjligt att jag blandat ihop faktan på den punkten! ;)
Det hindrar inte mig från att tycka att 3kg kraftfoder är mycket. För en hästmage som inte är "gjord" för kraftigt foder.
 
Sv: Föredetta travhäst

Då bordde hon rimligen veta att dom trivs ganska bra när dom slipper stressen:-).
 
Sv: Föredetta travhäst

Då bordde hon rimligen veta att dom trivs ganska bra när dom slipper stressen:-).

Har du över huvud taget läst hela tråden.

Många travare blir stressade när de skall skolas om till ridhästar av inkompetent folk. Dvs de kan ha varit synnerligen ostressade under sitt liv som travhäst : )
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.


Och köp för fanken inget halvblod, det är en KÖRhäst från början.:smirk:
 
Sv: Föredetta travhäst

Alla travare är inte "heta & galna" och alla gillar inte att trava fort heller! Med rätt kunskaper kan en travare bli en underbar ridhäst!!
 
Sv: Föredetta travhäst

God erfarenhet av detta. Vårt varmblod gick på bana innan. Hade lättare för galoppen än traven. Lägg om kosten till vanlig normal hästkost utan en massa energi i, tar ett tag att ställa om. Har blivit jättetrevliga ridhästar med lätt för samling. Prova absolut o lycka till
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

:confused:Otroligt fånigt svar. Klart at travare kan bli väldigt duktiga ridhästar. Har och har sett åtskilliga sådana i mina dar. Bristen sitter nog mer i ryttaren och dennes kompetens. Många med inte så feta plånböcker köper travare och får en bra ridhäst till ett mindre pris. sen är det klart att en häst som gått på bana måste skolas om och sätta nya muskler men det är en helt annan sak.Du verkar ha obefintlig erfarenhet av travare om man fäller en sådan kommentar
 
Sv: Föredetta travhäst

kl*

Här är han :) Hästen som gjorde att tråden startades!

Bilderna är tagen av Elin Karlsson
http://www.pixbox.se/alb_show_id715408_page0.html

Tycker du ska länka till ditt album med, det var ju lite mer fart där! När jag var där med kameran åt han ju bara :p :rofl:



Till er andra: Snälla ge er! Ridtravares vara eller icke vara har diskuterats i minst en miljon andra trådar! Alla vet redan vad alla tycker om det!
 
Sv: Föredetta travhäst

Travare är ju kapplöpningshästar och det kommer man aldrig ifrån, de har det i blodet.

Om du vill satsa på ridningen tycker jag inte du ska köpa en travare. De kan vara mysiga och roliga att rida i skogen på och kanske tom tävla lägsta klasserna med, men sen kommer du inte längre.
 
Sv: Föredetta travhäst

prova först en tid, var också beredd på att om hästen är het på hemmaplan lär det under en tid bli snäppet värre när han byter hem!
 
Sv: Föredetta travhäst

Travare är ju kapplöpningshästar och det kommer man aldrig ifrån, de har det i blodet.

Om du vill satsa på ridningen tycker jag inte du ska köpa en travare. De kan vara mysiga och roliga att rida i skogen på och kanske tom tävla lägsta klasserna med, men sen kommer du inte längre.


Haha, hur vet du det?:rofl:
Finns en hel del travare i större klasser och hur många med halvblod ligger i elit??? Men har man inte kunskaperna att omskola en travare trivs man kanske bättre med ett halvblod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 801
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 586
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 213
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp