Bukefalos 28 år!

Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Undrar detsamma jag..? Vet av egen erfarenhet att detta inte är något bra alls.. Fick mig en redig resa av min fd häst pga mitt ridsällskap som inte förstod det där med att tala om att "nu travar vi!"... Att hålla igen en häst i skritt när de andra travar iväg är inget rekommenderat tränings sätt!
 
Sv: Föredetta travhäst

Då ska du ligga sist, låt de andra trava & galoppera, hästen (travaren i detta fall) du rider ska skritta, detta fungerade i alla fall väldigt bra på min travar dam. Du kan börja trava när du märker att hästen lugnat ner sig..

//Diana

Eller så tar dom andra helt enkelt hänsyn till den stressade hästen och så skrittar allihopa. Kanske...? :angel:

Borde funka bra till en början innan hästen börjat lugna ner sig
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag kan inte annat än hålla med.Jag tycker inte att denna övning som föreslås är bra för någon typ av häst.Hästar är flockdjur och vill inget hellre än att följa flocken.att tvinga den att stanna kvar är rent sagt elakt.
 
Sv: Föredetta travhäst

Men... äh.. suck. Orkar inte ens kommentera detta ens, sån "insnöad" syn på travträning.

Insnöad? :crazy:
Hmm.. Säger du det så.
Jag har en syster + pappa som är amatörtravtränare även om ingen är aktiv just för tillfället. Tycker inte man ska förringa själva huvudsyftet med travhästar "bara" för att man själv hellre rider! :p
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag var medryttare på ett sto som gått på banan bara lite, och som sedan bara ridits och gjort föl ett tag.
Hon var pigg och framåt men inte alls ohanterlig, om bara man hade bomull i öronen på henne :rofl: Hon trodde att utan bomull = tävling... fast det var nog en inlärd sak bara.

Haha! :rofl: :bump:

Att jag inte tänkt på det!:p :bow:

Förra ägarna till min häst red alltid/ofta med tussar i öronen för att den blev orolig av ljud, ffa vid blåsväder... Och jag som tyckt att den varit så "skvätten" av sig :smirk:
Ska bannemej testa någon gång med tussar och huva för skojs skull. Vill gärna lära bort den där oron för ljud, men kanske skulle det bli mindre trav då! ;)
 
Sv: Föredetta travhäst

HUR exakt skulle en redan stressad häst som är van att löpa i lopp där det handlar om att vara först, bli mindre stressad och mer avslappnad menar du, av att se andra hästar trava/galoppera iväg framför den, men själv tvingas gå kvar i skritt? :confused:

Det där är nog lite olika (håller f ö med i resten, tyvärr vanligt att man går för snabbt fram med stackars kusarna innan de är med på vad det är frågan om!). Nu kanske inte den här kusen räknas, men förra hästen härdade jag att bli lugn på uteritter genom att andra kusen drog iväg själv. Men givetvis inte det första man gjorde.
För det första så var den ju rätt mycket riden innan jag köpte den. Dock rätt stressad och ville absolut inte hamna på efterkälken.
Det funkade inte när jag hade ett uterittssällskap som inte ville skritta 99% av uteritten (jag red barbacka och var mån om min hälsa... och hästens rygg! ;) ). Så vi vande den vid att den andra kusen gick iväg på en annan stig och sen brände iväg över stock och sten. Sen mötte jag dom en bit bort. Från början var det jobbigt för den men det resulterade i att det inte gjorde något om den andra tjejen helt plötsligt drog iväg och skulle hoppa över något utan att förvarna.

Som inlärningsmetod bland det första man gör i ridväg - nja. Kan funka men kan likagärna bli för mycket. Är ju dock bra om de lär sig någongång, att de lär sig lyssna på ryttaren istället för situationen i övrigt.
 
Sv: Föredetta travhäst

För det första så var den ju rätt mycket riden innan jag köpte den. Dock rätt stressad och ville absolut inte hamna på efterkälken.
Det funkade inte när jag hade ett uterittssällskap som inte ville skritta 99% av uteritten (jag red barbacka och var mån om min hälsa... och hästens rygg! ;) ). Så vi vande den vid att den andra kusen gick iväg på en annan stig och sen brände iväg över stock och sten. Sen mötte jag dom en bit bort. Från början var det jobbigt för den men det resulterade i att det inte gjorde något om den andra tjejen helt plötsligt drog iväg och skulle hoppa över något utan att förvarna.

Som inlärningsmetod bland det första man gör i ridväg - nja. Kan funka men kan likagärna bli för mycket. Är ju dock bra om de lär sig någongång, att de lär sig lyssna på ryttaren istället för situationen i övrigt.

Fast vad är syftet liksom? självklart kan man lära dem - de går med på det mesta om man insisterar. Jag förstår dock inte varför man skall tycka det är så viktigt att gå ifrån hästens djupaste instinkt på det stadiet - att följa med flocken, genom att forcera på detta vis. Har man sällskap så har man, ungefär. vad är det för hänsynslös människa du rider i sällskap med som utan förvarning drar iväg och börjar hoppa saker hej vilt, om du har en häst under omskolning? :confused: Jag förstår helt enkelt inte den prioriteringen, varför man skulle välja i ett sånt läge, att fokusera på en sån sak.
 
Sv: Föredetta travhäst

Fast vad är syftet liksom? självklart kan man lära dem - de går med på det mesta om man insisterar. Jag förstår dock inte varför man skall tycka det är så viktigt att gå ifrån hästens djupaste instinkt på det stadiet - att följa med flocken, genom att forcera på detta vis. Har man sällskap så har man, ungefär. vad är det för hänsynslös människa du rider i sällskap med som utan förvarning drar iväg och börjar hoppa saker hej vilt, om du har en häst under omskolning? :confused: Jag förstår helt enkelt inte den prioriteringen, varför man skulle välja i ett sånt läge, att fokusera på en sån sak.

Jo men nu är det så att ibland kommer det faktiskt situationer då man måste sära hästen från "flocken" Det blir ju som en del i vardan för vissa, ska vi ha hästen i vår sport så får vi försöka tänka på konsekvenserna, vi lär den och tränar den egentligen redan helt onaturligt, ska vi låta hästen få vara så naturlig som möjligt är det väl lika bra vi slutar avla och låter dess förfäder sköta jobbet istället på prärien. Men missförstå mig inte.

Visst ska man förstå dess instinker o.s.v absolut, jag är en sådan som är mkt intresserad på kommunikation och allt vad det heter, men ändå klär vi på den underliga saker och leker med dom över stockar och stenar.
Får den onaturligt att snurra runt eller sätta sig på baken.
Vore det inte skönt för en häst att slippa känna sig stressad och orolig bara för att dennes hästkompis försvinner en sväng?
Då har man väl ändå lyckats skapa ett förtroende med sin häst? Det är ju det vi vill nå fram, att kunna förändra och skapa en vacker relation mellan två helt olika individer.

(Man måste även ha i åtanke, från häst till häst, från människa till människa)
 
Sv: Föredetta travhäst

du har helt missat kontentan av det jag skrev.

jag undrade varför, man i det SKEDET, - då en stressad individ under omskolning till en helt annan situation som ridhäst snarare än löphäst, skall forceras att tränas på ett sånt moment mitt i allt annat som stressar den. Man måste ju välja sina tillfällen, och man väljer utefter det man prioriterar just då. Jag förstår inte varför man prioriterar det i det läget. det är hela kontentan av min kommentar.

är inte syftet i första skedet att få hästen att vänja sig vid sina nya omständigheter och miljö på ett sätt som får den att stressa av och komma lite till ro? Kunna ta in ryttaren på ryggen och vad denne vill och ber om? och ha sinnesro nog att orka och kunna lyssna - för att förstå och vara till lags?
hur i helvete, ursäkta mitt uttryck, går det ihop med att då, som grädde på moset, stressad och i en ny miljö - först ta ut den i sällskap med andra hästar, och sen forcera att den minsann ska pressas att gå ifrån de andra hästarna/de andra hästarna går ifrån den på de extrema sätt som avhandlats i tråden?

har inget att göra med att den inte ska klara att vara ensam/separeras.
men var sak har sin tid.
och jag tror att en travare kan vara ensam/separeras precis som vilken annan häst som helst. :angel: Den har säkert varit med om det åskilliga gånger under sitt travarliv- under omständigheter och miljöer den förstod och kunde hantera.
men det är olämpligt och inte särskilt pedagogiskt att i det LÄGET - när prio borde vara - och sägs vara - på ANDRA primära saker som att få den att slappna av - blanda in det här momentet.
säger som Quodrofenia - rent ut sagt elakt och opedagogiskt. I det LÄGET.
 
Sv: Föredetta travhäst

Själva huvudsyftet med travträning är väl ändå att ha en frisk, glad häst som med glädje presterar i lopp? Sen hur detta uppnås finns det lika många varianter på som det finns travhästar, men en sak är vi nog alla överens om: Nöjd Häst = Bra Häst.
Skulle man konstant forcera en häst att springa fort så skulle man inte komma långt. Tiderna ska sänkas allt eftersom hästen är mogen för det och VILL springa själv. Och så fungerar det också hos de flesta travtränare, resultaten talar för sig själva... Det som utmärker de duktiga tränarna är förmågan att läsa hästarna!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "utan att förstå syftet"... Tror du en häst förstår syftet med att gå i form? Eller hoppa hinder? Allt vi gör med våra hästar är det ju VI som vill att de ska göra. Att de gör det med glädje är ett uttryck för hästars underbara mentalitet, men syftet med att vara häst är att leva i flock och äta gräs...
 
Sv: Föredetta travhäst

Fast vad är syftet liksom? självklart kan man lära dem - de går med på det mesta om man insisterar. Jag förstår dock inte varför man skall tycka det är så viktigt att gå ifrån hästens djupaste instinkt på det stadiet - att följa med flocken, genom att forcera på detta vis. Har man sällskap så har man, ungefär. vad är det för hänsynslös människa du rider i sällskap med som utan förvarning drar iväg och börjar hoppa saker hej vilt, om du har en häst under omskolning? :confused: Jag förstår helt enkelt inte den prioriteringen, varför man skulle välja i ett sånt läge, att fokusera på en sån sak.

För min del var jag ju "tvungen", men så extremt behöver man såklart inte träna.
Att bara lära hästen gå i ett saktare tempo än hästen framför (och att lära vissa öht att de inte behöver gå först) tycker jag är en bra kontakt- och lydnadsövning, förutsatt att det inte är alldeles för överkurs, typ tredje gången man sitter på hästen.
Hästen får lära sig att lyssna på ryttaren i första hand och instinkterna i andra hand.

Att vänja hästen vid att andra hästar travar iväg/galopperar iväg före, det tycker jag är BRA, men inget "måste" som jag tycker det är i längden att hästen lyssnar på vart jag som ryttare vill att den ska gå även om man rider ut med andra. Annars vore det lite jobbigt om den andra hästen skenar iväg eller om man går i en brant nedförsbacke/dålig terräng och hästen inte pallar att hålla balans och koll på fötterna i tempot som den andra hästen håller.

Har varit riktigt praktiskt att kunna ha koll på sina hästar även om de andra bränner iväg i sken! ;)
 
Sv: Föredetta travhäst

även du missar min poäng.

att vara systematisk och välja det man prioriterar i ett visst läge.

om hästen är grundstressad och saknar grundläggande lugn och förtroende och förmåga att kunna lyssna in vad den som försöker lära den ngt helt nytt säger eller vill?

varför då blanda in en tredje komponent - just då?
varför var du "tvungen" att prioritera det just då? vore väl bättre att ha sällskap med en människa som inte oförvarnat lägger iväg, och börjar hoppa saker och lägga iväg i tempo, om du håller på att omskola din häst till att fungera och kunna slappna av?
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

är osäker om du svarar Totola som det ser ut från inlägget - eller mig?
det är jag som pratat om "syften".
blir förvirrad av ditt inlägg. du pratar om travhästar i lopp och löpträning? här pratar vi väl om omskolning av en sådan - till ridning? :confused:
 
Sv: Föredetta travhäst

du har helt missat kontentan av det jag skrev.

jag undrade varför, man i det SKEDET, - då en stressad individ under omskolning till en helt annan situation som ridhäst snarare än löphäst, skall forceras att tränas på ett sånt moment mitt i allt annat som stressar den. Man måste ju välja sina tillfällen, och man väljer utefter det man prioriterar just då. Jag förstår inte varför man prioriterar det i det läget. det är hela kontentan av min kommentar.

Du har rätt i det du skriver. Om det gäller en häst där det faktiskt är överkurs.
Hästar kan bli tryggare och mindre stressade av att 1. ryttaren aktiverar den (övar lätta lydnadsövningar på väg, om så bara små halvhalter eller ställa pyttelite i nacken) 2. ryttaren sätter tydliga gränser och "visar vem som bestämmer" men på ett juste sätt. Och såpass successivt att hästen inte bara blir orolig utan får härdas i lagom takt.

Det är ju knappast så att hästarna behöver miljötränas *egentligen*, de är vana vid traktorer som kör omkring i princip bredvid dom, de är vana vid naturen och trafik (till viss grad iaf) sen travtiden. De behöver lära sig vad ryttaren vill och vad som förväntas av den för att kunna coola ner. Vilken väg man kan ta för bra resultat på en specifik häst kan vara olika så det viktigaste är såklart att lyssna på hästen. Men själva grejen att få hästen bry sig om ryttaren och kunna koppla bort omgivningen (+ inte vara så fäst vid andra hästar) det känns som en bra sak att öva på.
 
Sv: Föredetta travhäst

även du missar min poäng.

att vara systematisk och välja det man prioriterar i ett visst läge.

om hästen är grundstressad och saknar grundläggande lugn och förtroende och förmåga att kunna lyssna in vad den som försöker lära den ngt helt nytt säger eller vill?

varför då blanda in en tredje komponent - just då?

För att den tredje komponenten kanske är nyckeln till att få bort en del av stressen? ;)
(Läs senaste inlägget så kanske du förstår hur jag tänkte nu..)
 
Sv: Föredetta travhäst

Nix jag förstår inte varför man väljer att öva på såna saker i ett grundläge där hästen är förvirrad av situationen och stressad redan i grundläge.
det är ju att försvåra för hästen.

då är det bättre och justare att ta ut och rida den helt själv - utan att blanda in att forcera att samtidigt träna den på att andra hästar försvinner iväg i full kareta framför och bort från den.
 
Sv: Föredetta travhäst

är osäker om du svarar Totola som det ser ut från inlägget - eller mig?
det är jag som pratat om "syften".
blir förvirrad av ditt inlägg. du pratar om travhästar i lopp och löpträning? här pratar vi väl om omskolning av en sådan - till ridning? :confused:

Wildrose svarar på Totolas svar till mig.

Till Totola: Jag ÄR amatörtränare, har jobbat hos flertalet proffs & har EN 9 åring jag just nu rider för trivsel & slippa vagnen. Vet mkt väl att travhästar tränas i snabbare tempon men inte Fullt ös medvetslös. I träning går inte travare i maxfart, ej heller alltid i lopp heller för den delen.
 
Sv: Föredetta travhäst

Själva huvudsyftet med travträning är väl ändå att ha en frisk, glad häst som med glädje presterar i lopp? Sen hur detta uppnås finns det lika många varianter på som det finns travhästar, men en sak är vi nog alla överens om: Nöjd Häst = Bra Häst.
Skulle man konstant forcera en häst att springa fort så skulle man inte komma långt. Tiderna ska sänkas allt eftersom hästen är mogen för det och VILL springa själv. Och så fungerar det också hos de flesta travtränare, resultaten talar för sig själva... Det som utmärker de duktiga tränarna är förmågan att läsa hästarna!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "utan att förstå syftet"... Tror du en häst förstår syftet med att gå i form? Eller hoppa hinder? Allt vi gör med våra hästar är det ju VI som vill att de ska göra. Att de gör det med glädje är ett uttryck för hästars underbara mentalitet, men syftet med att vara häst är att leva i flock och äta gräs...


Olika tränare är givetvis olika duktiga på att tolka hästar. Men har även olika bra "öga" för olika typer av hästar (ibland räcker det ju t ex att byta tränare för att en häst ska springa bättre, eller tvärtom...). Och om vi säger såhär - om en häst är apstressad så fort det sätts en vagn bakom den men kolugn vid ridning - betyder det att den skulle vara extremt smart och veta att vid körning är det fullt ös som gäller och vid ridning att ta det lugnt? Nja, snarare så har någon "misstolkat" den, eller så pallar den inte med själva situationen. Nu pratar jag såklart inte utifrån proffstränare/skickliga tränare (i huvudsak) utan rent allmänt. Alla är inte proffs, och knappast alla travare som blir ridhästar har tränats av skickliga proffs.
Jag tycker inte trav är dåligt. Tvärtom så tycker min ena häst det är skitkul att bli körd och har konstant öronen framåt och "glad" vaken blick på travbanan eller öht när den blir körd, och tycker ridning är pest och kolera i jämförelse! :p Det är ju liksom det den "kan".
Framförallt så tycker jag trav är himla kul/spännande. Men syftet är annorlunda än i ridning och verktygen är annorlunda, det kan man inte komma ifrån. Vissa trivs jättebra med det och förstår "syftet", känner sig hemma med det, andra blir hyperstressade i samband med trav - kanske i kombination med att de egentligen tycker det är kul men att de blir stressade i sammanhangen, kraven kanske? Andra pallar inte med helt enkelt. Och alla andra femtielva varianter.
Men en stor skillnad som jag ser det - när man kör så kan hästen inte få stanna och titta om något är läskigt. I längden nästan måste man driva fram den, och då kan det lätt bli att den lär sig ta ut sin stress genom att springa av sig den. Vid ridning kan och vill man sällan göra på det sättet.
 
Sv: Föredetta travhäst

Till Totola: Jag ÄR amatörtränare, har jobbat hos flertalet proffs & har EN 9 åring jag just nu rider för trivsel & slippa vagnen. Vet mkt väl att travhästar tränas i snabbare tempon men inte Fullt ös medvetslös. I träning går inte travare i maxfart, ej heller alltid i lopp heller för den delen.

Så du håller inte med om att träningen är annorlunda mentalt sett för hästarna jämfört med ridning?
Annorlunda betyder inte alltid dåligt vettu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 868
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 398
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp