Föreställningar om att ha barn innan ni fick egna

Vad roligt det är att läsa om era erfarenheter. Känner verkligen igen mig i mycket.

En annan sak som jag kom på när jag läste barnrumstråden, är att det kändes som att allt praktiskt var tvunget att vara fixat tills barnet skulle födas. T.ex. skulle barnvagn vara fixat, alla kläder skulle vara redo, barnrummet inrett innan bebisen kom. När han sedan anlände insåg jag att det var långt från allt det där vi hade fixat som vi egentligen hade behövt ha bråttom med. Behöver jag tillägga att vi därför knappt fixade något inför 2:ans ankomst :P.
Det enda vi fixade innan var en barnvagn vi hittade på rea turligt nog. Kläder en grej av varje var för små när vi kom hem efter en vecka, stor grabb enligt bm. Jag har aldrig varit så vidskeplig nån gång, jag tänkte nog på min faster som fick ett dödfött fullgånget barn.
 
Trodde nog aldrig att jag skulle bli så arg på mina barn som jag kan bli. :o
jag älskar dom över allt annat och för det allra mesta är det mysigt värre men när sömnbrist, tjat, bråk och stress har färgat en hel dag och man får nåt hårt slaget i skallen, då brinner det i mamman.... Då får man ta ett djupt andetag!
 
Kan vi inte dela med oss om vad vi hade för föreställningar om hur livet med barn skulle vara INNAN vi fick barn, och hur det sedan blev?

Jag kan till exempel dela med mig av att jag var helt övertygad om att barn somnar när de är tillräckligt trötta och jag kunde inte förstå varför föräldrar var så engagerade i sina barns sömnvanor. Det är ju bara att låta dem sova, tänkte jag. Varför lägga så stor vikt vid just sömnen?

Sedan föddes sonen och jag fick omvärdera mina tankar totalt. Visst, barn somnar väl till slut men vägen dit kan vara lång och framförallt högljudd. Dessutom fick jag erfara hur grinigt ett barn kan vara om den inte sovit ordentligt.

Jag var även övertygad om att alla barn ÄLSKADE att ligga i vagn och att alla barn dessutom somnade gott i vagnen strax efter att den satts i rullning. Det kom som en spark i ansiktet när det visade sig att sonen hatade vagnen.

Vad har ni fått omvärdera sedan ni fick barn?

Jag skulle aldrig ge mina barn nåt (leksaker osv) bara för att, alltså typ skämma bort dem. Innan jag fick barn dvs. Nu gör jag ju det ändå :o Jag har möjligheten att göra det och det är svårt att inte. Jag vill ge dem allt som jag inte fick på nåt sätt men det finns ändå en gräns och vi försöker lära dem värdet av pengar, men det är mycket svårare än jag trodde innan.
 
Jag la upp en bild på min 1,5 åring som låg på diskbänken med sin napp och snutte medan jag lagade mat med texten:
Innan jag fick barn så hade jag nog rätt höga tankar om hur man ska vara som småbarnsföräldrar och ”så ska mina barn aldrig få göra” var lätt att tänka - jag tänker inte så längre. 🤷‍♀️ #låtbarnvarabarn #livetmedenhuligan

Hög igenkänningsfaktor på den.
 
Jag hade inte en tanke på att det kunde bli en sån brännande känsla i bröstvårtorna när mjölken rinner till. Både det bröstet barnet ammar på men även det andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 104
Senast: warg
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 251
Senast: Amha
·
Övr. Barn Min son är 6,5år och fick sin ADHD-diagnos för snart ett år sedan. Jag har skrivit trådar här på Buke ett flertal gånger genom åren sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
25 238
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp