Bukefalos 28 år!

Förhållande på jobbet

Trissa

Trådstartare
Som en liten spin-off undrar jag hur policyn på era jobb är när det gäller förhållanden mellan kollegor? Är det uttalat ok/förbjudet, vad tycker folk om det, efterlevs det, osv?

Jag har tidigare jobbat på ett stort företag där det var helt ok, och det fanns flera par i samma kontorslandskap. Jag minns inte heller att det var ett problem, och på aw och fester blev det ofta nya par... ;)
 
Samma här, mina senaste jobb har inte haft någon policy och det har varit par som arbetat på samma arbetsplats. Till och med då att någon är chef över sin egen man/fru :D Kan inte heller komma ihåg att det varit några problem.
Känns väldigt stenålder med någon slags policy mot detta idag, 2017 :grin: Vore intressant att veta i vilket område det finns policy som de i den andra tråden skriver.

Tissel och tassel blev det förstås på och efter firmafester och AW :D
Själv brukade jag bli pissefull på de tillställningarna, bästa alkoholen är den som är gratis :angel:
 
Två av tidigare arbetsplatser har haft förbud. En av parterna har blivit omplacerad i de fall det blivit relationer.

På ytterligare två platser har det varit regel att anmäla relation till närmsta chef, för kännedom.

Andra platser har inte brytt sig mer än som skvaller över kaffet.
 
På mitt gamla jobb var det många som blev par... Bland annat jag och min sambo. Inga konstigheter alls, stort företag och många anställda i yngre åldrar.

På mitt nuvarande jobb tror jag inte det finns någon policy... men å andra sidan är vi en kraftigt kvinnodominerad arbetsplats och vad jag vet är alla hetero. Frågan har nog aldrig varit aktuell skulle jag tro. Min gissning är att det skulle bli en omplacering så ingen i ett par skulle vara chef över den andre i alla fall.
 
På mitt jobb avråder man från det, men när folk blivit ett par har inget hänt. Däremot har person nekats förflyttning till samma kontor som dennes partner jobbar på vet jag.
 
Vi har nog ingen policy hos oss. Däremot är det verkligen inte typen av arbetsplats där folk går på AW ihop, blir asfulla och strular. Det händer liksom inte.

Jag har på en tidigare arbetsplats inlett en relation med en kollega. Det var döden på en jävla pinne när relationen på ett väldigt nasty sätt tog slut och jag sen tvingades träffa människan på jobbet. Idag skulle jag aldrig någonsin sätta mig själv i den sitsen.
 
Bland kollegor är det helt okej hos oss.
Har flera par på jobbet. Men även några fd par det där är kaos och väldigt dålig stämning. Skulle någon ha ett förhållande med en ec i sin grupp tror jag det skulle bli en del snack och missnöje.
Jag skulle själv inte vilja ha det, ha medarbetersamtal med min partner osv.
Dock vet jag inte om vi har någon uttalad policy om det.
 
På mitt jobb är det förbjudet om någon av parterna är i beroendeställning till den andre, oavsett hur nära man jobbar ihop eller inte. Det är också icke önskvärt inom samma arbetsgrupp, tveksamt om det hade ansetts vara okej inom samma avdelning, det beror lite på...

Chansen att par skulle bildas mellan nära kollegor är dock liten då könsfördelningen är 90/10
 
Tissel och tassel blev det förstås på och efter firmafester och AW :D
Själv brukade jag bli pissefull på de tillställningarna, bästa alkoholen är den som är gratis :angel:
Vilken bransch var det? Jag kan inte ens tänka mig att som vuxen arbeta på en sån arbetsplats. Det känns så omoget på nåt vis.
 
Inte par men väl relationer.

På mitt jobb är vi en liten arbetsgrupp om ett tiotal personer. Två kvinnor med avkommor jobbar ihop. Funkar utmärkt.
 
Vilken bransch var det? Jag kan inte ens tänka mig att som vuxen arbeta på en sån arbetsplats. Det känns så omoget på nåt vis.

Olika Elektronikproduktionsföretag mellan 30-100 anställda och sen också butik där de firmafesterna var sammanslagna med alla butiker/arbetare från butikerna inom samma kedja i det området.
 
Som en liten spin-off undrar jag hur policyn på era jobb är när det gäller förhållanden mellan kollegor? Är det uttalat ok/förbjudet, vad tycker folk om det, efterlevs det, osv?

Jag har tidigare jobbat på ett stort företag där det var helt ok, och det fanns flera par i samma kontorslandskap. Jag minns inte heller att det var ett problem, och på aw och fester blev det ofta nya par... ;)
Vi har ingen övergripande policy för det.

Det skulle också vara svårt; det är en stor arbetsgivare (över 1000 anställda) på liten ort. Men inom vissa delar av verksamheten undviker man att t ex anställa anhöriga i samma grupp osv.

Jag har jobbat i samma grupp som en ingift släkting, suttit i en arbetsgrupp med min svärfar och ringer min man om viss support emellanåt. (Det är systerorganisationer kan man säga) ;) Det fungerar rätt bra, men så har jag alltid varit medveten om att det KAN finnas andra som TROR saker. På arbetsplatsen/det hus jag jobbari genom de år jag varit där har det funnits ytterligare 4 par; gifta eller sambos. Men de har inte jobbat i samma arbetsgrupper och bara i ett fall var det en chef som blev ihop med en underställd (de löste det själva genom att den ena slutade).

Nu ska jag snart sluta där efter 15 år och börjar i annan stad där jag inte har några släktingar som jobbar. :)
 
Hos oss är det väldigt vanligt med kollegor som är par. Tex min man och jag.

Vi har varit både kollegor och varandras arbetsledare. Aldrig några problem. Man måste helt enkelt skilja på arbetsrelationen och den privata relationen.

De regler som finns är att man får tex inte löneförhandla med sin partner utan då får det tas med nästa chef på stegen. Även att anställa familjemedlemmar får man vara försiktig med och ha det väl förankrat så inget konstigt dyker upp vid en kontroll.

Eftersom människor är som dom är så har det blivit problem då och då genom åren men inget som inte gått att lösa.

Jag har lite svårt för att man på en arbetsplats skall förbjuda relationer mellan kollegor. Känns lite ålderdomligt och som om det skulle kunna bli en hel del smygande och tassande bakom ryggen på kollegor och chefer.

Har svårt att tro att folk inte blir intresserade av varandra bara för att det är förbjudet.
 
Vi har nog ingen policy hos oss. Däremot är det verkligen inte typen av arbetsplats där folk går på AW ihop, blir asfulla och strular. Det händer liksom inte.

Jag har på en tidigare arbetsplats inlett en relation med en kollega. Det var döden på en jävla pinne när relationen på ett väldigt nasty sätt tog slut och jag sen tvingades träffa människan på jobbet. Idag skulle jag aldrig någonsin sätta mig själv i den sitsen.
Det där var min farhåga när jag och maken träffades. OM det skulle ta slut - hur skulle det då kännas?
Men jag valde att ta risken; tänkte att om det blir så; ja, då får jag sluta helt enkelt om det inte fungerar. Än så länge har det inte tagit slut, 13 år senare... Men nu slutar jag på arbetsplatsen av helt andra skäl. ;)
 
Man får inte vara chef åt sin partner, gissar att samma gäller för föräldrar. Däremot är det gott om par både inom och mellan avdelningar. På min avdelning finns ett gift par och ett syskonpar, man kan nästan fundera över om närstående premieras i anställningen.
 
Det finns en del par på mitt jobb, både officiella och mindre officiella. Man får inte ha sin partner som chef och inte heller jobba på samma avdelning.
Jag jobbar i statlig myndighet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 420
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp