Bukefalos 28 år!

Förhållande på jobbet

Jag och min sambo arbetar på samma arbetsplats. Dock var vi ett par innan vi började jobba där, så jag antar att det inte är några problem. ;)
 
På mitt nuvarande är det inget problem med förhållande på jobbet/inom företaget. Då min chefs man har varit en av de högre cheferna i vårt distrikt, men han har nyligen bytt distrikt. Det har inte varit nå problem med det på tidigare jobb heller.
 
Hos min brukare har det aldrig varit en aktuell fråga (mycket för att vi nästintill alltid har ensamarbete och inte träffar våra kollegor) men jag vet att det finns par inom företaget som jobbar hos samma brukare. Dock är det ju i slutänden vår brukare som styr, även om företaget skulle ha en åsikt i frågan.

När jag jobbade inom ekonomi har det oftast inte funnits några uttalade regler (på sista stället var det familjeföretag så där var folk gifta och släkt på olika vis till höger och vänster typ :D ). Men jag uppskattar faktiskt när par inte jobbar inom samma grupp - även om de allra flesta har försökt att sköta det någorlunda snyggt så lyckas sällan folk så bra så kollegorna blir påverkade. Och tar det slut på något mer eller mindre otrevligt sätt brukar det bli väldigt märkligt att jobba tätt inpå båda :crazy: Fast det gäller ju, för mig iaf, mest den närmaste arbetsgruppen och där det blir chef/underordnad. Jag har lite svårare att se att om båda är anställda på ex Volvo på olika avdelningar att det skulle vara ett problem (för då skulle väl typ en tredjedel av alla par i Göteborg behöva separera :o :D) jämfört med någon som är anställd på dammråttorna HB med fem anställda.

Nu träffade jag min sambo delvis genom jobbet, men förutom möjligheterna till att luncha ihop ibland och ha sällskap till jobbet på morgonen så hade vi noll med varandras arbete att göra. Trots det tyckte jag ändå det var lite skönt när jag bytte arbetsplats och gjorde något helt eget och jag hade inte tvekat en sekund över att be om förflyttning ifall våra jobb skulle varit närmare. :)
 
Jag har hört det från tre ICA-butiker förutom den jag jobbade på :meh:

Men det är ju ett franchise (fan, hur stavas det?) och det är ju ofta små familjeföretag. Känns som att det är så det är ganska stor del små-ICA som har det problemet, eller fördelen beroende var man står i det hela. ;)

Vi jobbar på familjeföretag där min familj är ägare (inte ICA) och det har nog snackats genom åren, självklart, huruvida nepotism är en faktor, samtidigt kan jag nog säga att samtidigt som det givetvis kan kännas som att familjemedlemmar får fördelar så tillkommer iallfall i vårat företag en del nackdelar som inga anställda vill ta i med tång.

Vi har ingen policy angående par (kanske inte så förvånansvärt i ett familjeföretag) där vi nu är runt 20 anställda. Vi har haft ett förhållande vi vet om där två i unga 20-årsåldern blev ett par och sedan gifta och barn. De jobbade ihop under hela tiden, vi bara upplyste om de nackdelarna det kan medföra och att de måste uppträda proffsigt.
Den ena var direkt chef över den andra och de var väldigt duktiga att hålla allt proffsigt trots ung ålder.

Efter ett antal år har en av dem bytt jobb och den andra jobbar fortfarande kvar.
 
Ingen policy, vi hade ett par för många, många år sen. Hon var dessutom svägerska med chefen.
Vad gäller familjeband så jobbar ju far(chefen), dotter och dotterson här + chefens svägerskas svågers dotters man. Chefens ena ex-svärson arbetade tydligen också här en kort period.
Chefen har dessutom tjatat i flera år på om inte min sambo kan börja jobba på firman.
 
Men jag uppskattar faktiskt när par inte jobbar inom samma grupp - även om de allra flesta har försökt att sköta det någorlunda snyggt så lyckas sällan folk så bra så kollegorna blir påverkade. Och tar det slut på något mer eller mindre otrevligt sätt brukar det bli väldigt märkligt att jobba tätt inpå båda :crazy: Fast det gäller ju, för mig iaf, mest den närmaste arbetsgruppen och där det blir chef/underordnad. :)

Jag tycker dock att alla hela tiden blir påverkade negativt av allt och det är svårt att sortera ut vad. Ibland är det som att slå huvudet i väggen. Den ena tycker att de får för mycket information och andra för lite, som exempel.
Men, med par är det alltid lättare att skylla på något, såklart. Det är lättare att veta VAD som utlöst obekvämlighet när det tar slut, t.ex.
 
Jag och min sambo träffades på jobbet. Där fanns en policy om förhållanden, så när mitt vikariat gick ut förnyades det inte pga vår relation. Lite märkligt kan jag tycka, när vi är kollegor som jobbar på olika avdelningar. Men så är det.

Det var städjobb på ett sjukhus.
 
Jobbar ju på kommun i mellanstor kommun. Här är det många par inget konstigt. Men man jobbar inte tillsammans utan på olika förvaltningar/avdelningar eller liknande. Hur många av dom som faktiskt träffats på jobbet vet jag inte.
 
Men det är ju ett franchise (fan, hur stavas det?) och det är ju ofta små familjeföretag. Känns som att det är så det är ganska stor del små-ICA som har det problemet, eller fördelen beroende var man står i det hela. ;)

Vi jobbar på familjeföretag där min familj är ägare (inte ICA) och det har nog snackats genom åren, självklart, huruvida nepotism är en faktor, samtidigt kan jag nog säga att samtidigt som det givetvis kan kännas som att familjemedlemmar får fördelar så tillkommer iallfall i vårat företag en del nackdelar som inga anställda vill ta i med tång.

Vi har ingen policy angående par (kanske inte så förvånansvärt i ett familjeföretag) där vi nu är runt 20 anställda. Vi har haft ett förhållande vi vet om där två i unga 20-årsåldern blev ett par och sedan gifta och barn. De jobbade ihop under hela tiden, vi bara upplyste om de nackdelarna det kan medföra och att de måste uppträda proffsigt.
Den ena var direkt chef över den andra och de var väldigt duktiga att hålla allt proffsigt trots ung ålder.

Efter ett antal år har en av dem bytt jobb och den andra jobbar fortfarande kvar.

Ingen av butikerna skulle jag räkna som "små" med tanke på omsättningen.

Jag har väl egentligen inte problem med att släktingar jobbar på samma plats men i det här fallet blev det merjobb för oss andra när chefernas ungar och deras kompisar inte gjorde det de skulle. De fick också jobba flera somrar på raken, dvs cheferna gav blanka fan i att de inte skötte sig. Då är det verkligen ett stort problem.
 
Jag tycker dock att alla hela tiden blir påverkade negativt av allt och det är svårt att sortera ut vad. Ibland är det som att slå huvudet i väggen. Den ena tycker att de får för mycket information och andra för lite, som exempel.
Men, med par är det alltid lättare att skylla på något, såklart. Det är lättare att veta VAD som utlöst obekvämlighet när det tar slut, t.ex.
Fast alltså, visa saker är ju helt uppenbara problem kopplade till par-bildning? Som när den ena i paret har en konflikt med någon och den andra hälften blir indragen så det helt plötsligtr tre personer som sprider dålig stämning istället och bidrar till att konflikter blir svårare att lösa.

Eller när par diskuterar saker hemma och tar beslut ovanför huvudet på resten av gruppen utan att reflektera över det.

Så jag tänker inte att en ska använda par på arbetsplatsen som något att skylla allt på - men vissa saker är mer problematiska och märks av :)
 
På mitt gamla jobb fanns det några par så bara folk jobbade och gjorde det dom skulle så var det inga problem.

Nu jobbar jag på en litet företag och min närmsta kollega är gift med VDn och den andra delägaren har sin fru i bolaget också så det känns ju okej även här :p Nu ses vi väldigt sällan då vi är utspridda i Sverige och Norge och har hemmakontor så risken är rätt liten att det blir något.
 
Fast alltså, visa saker är ju helt uppenbara problem kopplade till par-bildning? Som när den ena i paret har en konflikt med någon och den andra hälften blir indragen så det helt plötsligtr tre personer som sprider dålig stämning istället och bidrar till att konflikter blir svårare att lösa.

Eller när par diskuterar saker hemma och tar beslut ovanför huvudet på resten av gruppen utan att reflektera över det.

Så jag tänker inte att en ska använda par på arbetsplatsen som något att skylla allt på - men vissa saker är mer problematiska och märks av :)
Jag läste någon studie om det där. Den hävdade att paren själva säger att det är problemfritt, medan i stort sett ingen av övriga kollegor höll med om det.

Det gällde möjligen särskilt för förhållanden mellan över- och underordnad, jag minns inte riktigt.

Själv tycker jag att förhållanden mellan över- och underordnad är lite obehagligt på många sätt.
 
Tror inte det finns någon policy hos min arbetsgivare, inte vad jag märkt av hittills iaf. Vi har inga par på min nuvarande arbetsplats men har jobbat på andra ställen inom samma arbetsgivare där det funnits par. Jobbar inom landstinget.
 
Det här varit olika på olika arbetsplatser (äldreboende).
På vissa har det varit strängt förbjudet, om det har blivit par har den ena fått byta arbetsplats, släktingar fick inte ens jobba på samma avdelning (men att ha mamma/pappa/mormor som vårdtagare var helt ok...).
På andra ställen har det varit ok men de har avrått från det.
På nuvarande ställe verkar alla singlar hitta partnern på jobbet. :p
 
Fast alltså, visa saker är ju helt uppenbara problem kopplade till par-bildning? Som när den ena i paret har en konflikt med någon och den andra hälften blir indragen så det helt plötsligtr tre personer som sprider dålig stämning istället och bidrar till att konflikter blir svårare att lösa.

Eller när par diskuterar saker hemma och tar beslut ovanför huvudet på resten av gruppen utan att reflektera över det.

Så jag tänker inte att en ska använda par på arbetsplatsen som något att skylla allt på - men vissa saker är mer problematiska och märks av :)

Jo, dock tycker jag det är mer regel än undantag att så fort det är två inblandade så blir det fler för att de är kompisar och kompisars kompisar.
Jag vet inte.......jag upplever dagisnivå på massor av ställen utan parbildning, många fler. Det var nog det jag ville belysa. Att det givetvis kan bli problem och blir det ganska ofta men faktum är att på de jobb jag jobbat (inte många alls) så har det varit just liknande problem utan parbildning, alltid. Inga undantag.

Att det kanske är specifika problem för just parbildning må vara hänt men de kan jag inte se som större eller svårare än andra skitproblem som inte borde finnas på en "vanlig" arbetsplats.

När det gäller känsliga jobb har jag full förståelse för att detta kan vara en stor sak men tror inte att det egentligen är större än andra problem på samma ställe men lättare att förbjuda. Svårt att förbjuda dumhet tänker jag.
 
Senast ändrad:
Fördelen med stora företag och par är ju att om någon skulle bli överordnad över den andra och det inte är ok så är det ju inga problem att byta jobb grupp, jobbar på golvet på Volvo men vet inte hur reglerna runt det ser ut på värken PV eller lastvagnar:o
 
Vi har inte heller någon policy gällande ämnet. Vi har ett par som arbetar i samma butik idag (De blev ett par efter att mannen flyttats till kvinnans anläggning), de sköter sitt jobb precis som innan.
Dock kan det vara lite väl mycket gulle-gull på arbetstid för att jag skall tycka att det är okej, men nu ligger det beslutet på deras anläggningschef. Så jag får bita mig i tungan och låta det gå förbi. :D
 
Jag ligger med företagsägaren.





...som även är min sambo och företaget vårt egna. :D

Mig veterligen har jag dock inte varit på en arbetsplats med policy för förhållanden mellan anställda. När jag jobbade i butik var sex mellan anställda väldigt vanligt, speciellt vid blöta AW's och företagsfester.
 
Vi har inte heller någon policy gällande ämnet. Vi har ett par som arbetar i samma butik idag (De blev ett par efter att mannen flyttats till kvinnans anläggning), de sköter sitt jobb precis som innan.
Dock kan det vara lite väl mycket gulle-gull på arbetstid för att jag skall tycka att det är okej, men nu ligger det beslutet på deras anläggningschef. Så jag får bita mig i tungan och låta det gå förbi. :D

Det känns jätteknepigt. Aldrig att jag skulle gulla med särbon när vi jobbar.

Edit: Ja, när det bara är vi två ute i skogen är väl en sak :D men inför våra kollegor-nej.
 
Har aldrig jobbat på något ställe som haft policy kring par eller parbildning. Och tur är väl det... :D

Jag har i två omgångar med 7-8 års mellanrum (på två olika företag) jobbat tillsammans med min exmake (vid båda tillfällena var han dock fortfarande min make). Första stället var ett familjeföretag och därmed var det många par- och syskonkonstellationer på företaget. Och andra stället var ett konsultföretag i IT-branschen - större, svenskt, börsnoterat företag där det också bildades ett antal andra par genom åren (jag jobbade där i tio år, dåvarande maken i fyra, varav två år var överlappande). Vi har också haft (och har!) kund- leverantörsrelation.

Min nästa relation inledde jag på mitt nuvarande jobb - med min närmast överordnade medan vi fortfarande var gifta med våra ex bägge två (dock ingen av dem som jobbade på samma företag iaf)... Upplagt för en rätt jobbig situation, med andra ord. Vi "räddades av gong-gongen" i och med en omorganisation som gjorde att vi hamnade på samma nivå istället för över- och underordnad. Tror att våra kollegor också tyckte det var bra! Idag är det bara jag som jobbar kvar på företaget, min partner/särbo bytte jobb för ett par år sedan.

Generellt har jag tyckt att det funkat väldigt bra att jobba ihop med den som jag också lever med och har en relation med - det finns ju någon anledning till att man valt den personen, liksom!

Tror dock att det var många kollegor som tyckte det var jobbigt när jag och vår dåvarande chef inledde vår relation (det festliga är att de misstänkte att vi hade en relation och gnällde över detta redan innan vi ens hade någon!!). Det tror jag bottnade i att vi var en ganska liten, informell organisation och de trodde att jag på något vis fick jobbmässiga fördelar som de själva därmed gick miste om. Helt ärligt vet jag inte om det var så - vet bara att det funkade så otroligt bra att jobba ihop med den här personen, det bara stämde på så väldigt många plan! Jag har aldrig jobbat bättre eller ansträngt mig mer på jobbet vid någon annan period i mitt yrkesverksamma liv (dock inte bara beroende på den personliga relationen - det var också ett fantastiskt roligt jobb). Om det gick ut över någon annan eller någon annans chanser är jag säkert inte rätt person att svara på, men jag tror inte det. Vet bara att våra kollegor inte var så förtjusta...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 159
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp