Förköpsrätt/livstidsfoder

Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Jovisst ett par månader kan försvinna med rasande takt om det vill sig så. Men man står iaf i en dag helt plötsligt med en häst man inte har plats till.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Beklagar verkligen att du haft dåliga erfarenheter av fodervärdar!
Men du har fel, det finns fodervärdar som tar hand om hästen lika bra som om de ägde den. Jag hade en sådan fodervärd till min gammelpålle! :love:
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Det där med att få ta föl på hästen man sålt, det har jag också sett vad det kan ställa till med! En säljare och köpare var helt överens om att det var helt ok att skriva i köpekontraktet. Det var helt ok tills köparen upptäckte vilken typ av människa säljaren var! :crazy:
Här snackar vi dolda skador, fejkade veterinärintyg osv. Och med det i verkligheten så tyckte ju köparen knappast det var en höjdare att säljaren hade rätt att ta ett föl på hästen! Speciellt som köparen i sin tur med sorg i hjärtat efter många år var tvungen att sälja sin häst.
Så något sådant skulle jag aldrig i livet gå med på att det stod i ett kontrakt! Enda gången det skulle kännas ok är om jag kände säljaren mycket, mycket väl.

Synd du var ekonomiskt tvungen att sälja din häst, sådant är ju alltid tungt!
Men ändå, du behövde pengarna, hade det varit jag hade jag ändå inte skrivit in något så tvingande till köparen som ju köpt hästen och bestämmer över den att jag hade förköpsrätt. Däremot hade jag vädjat muntligt att köparen fick mycket gärna kontakta mig om den skulle sälja hästen, och så hade jag hållit regelbunden kontakt så jag skulle bli "ihågkommen".
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Klokt att påpeka att man om man lånar ut hästen på foder faktiskt måste räkna med att man kan få tillbaka hästen på kort varsel.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Men du har fel, det finns fodervärdar som tar hand om hästen lika bra som om de ägde den. Jag hade en sådan fodervärd till min gammelpålle! :love:

Eller också kan man enas om att det finns både bra och dåliga fodervärdar och ägare?
Jag vet av vad jag har sett att det finns mindre bra fv/ägare, men även bra.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Kan man någonsin vara 100% på att ens häst får det bra? Ovs om man säljer den eller har en fodervärd? Men med en fv har du som ägaren fortfarande (lite) kontroll på din häst. Och skulle den inte skötas på ett sätt som du accepterar så e det bara att ta hem hästen/leta efter en ny.

Jag kan förstå att din instälning mot fv med tanke på att du har erfarenhet av dåliga fv. Och det e många här inne som säkert tänker: "Jag ska minsan inte låna ut min häst. Man har ju fått höra så många dåligt historier om fv." Men hur e det med alla dom bra? Dom få man ju inte höra något om. För dom finns där ute. Det gäller bara att hitta dom.
 
Sv: Förköpsrätt/livstidsfoder

Nej, man (jag) kan aldrig lita på någon till 100% när det gäller detta.
Absolut, håller med om att man kan ha kontroll över hästen om man lånar ut den, men inte om man säljer den. Finns för- och nackdelar med båda, lånar man ut kan man få hem den med kort varsel, å andra sidan kan man ta hem hästen om den missköts. Säljer man kan man inte göra något åt saken, sålänge det inte bryter mot lagen om den inte sköts om så bra, å andra sidan kan man vara säker på att man inte får hem den plötsligt.

Ja, dom bra fv/ägarna finns väl någonstans där ute, men ibland undrar jag om det inte går 10 dåliga på 1 bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 996
Senast: Magnum
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp