Bukefalos 28 år!

Förlovning.

Narcissa

Trådstartare
Då det snart är dags för mig och sambon att förlova oss vill jag gärna höra om era förlovningar.
Vem frågade? Var skedde det? Hur lång tid efter gifte ni er/planerar att gifta er?
Hur gjorde ni med ringar mm? :D
 
Vi förlovade oss på vår årsdag, var på semester i hans hemtrakter och bodde i en sommarstuga där. Det var absolut vedervärdigt åskoväder, halv storm och ösregn ute så vi ställde in planerna vi hade på att ta oss någonstans och göra något. Istället tände vi massor av levande ljus, drack bubbel och låg i sängen och pratade halva natten. När vi hade pratat en del om vår relation så frågade jag om han ville gifta sig med mig, vilket han ville. Jag var så jäkla nervös innan, men det blev precis rätt och inte för pretentiöst eller en stor grej. Bara väldigt fint och sådär förälskat fnittrigt.

Jag hade tänkt en del på en förlovning under hela våren, vi hade pratat om bröllop som något inom en överskådlig framtid i vårat gemensamma liv och i efterhand kom det fram att han hade tänkt fråga mig framåt hösten annars. Vi åkte in tillsammans och provade ut ringar hos en guldsmed under sista veckan på semestern så när vi åkte hem så hade vi dem på oss graverade och klara.

Bröllopet kommer att gå av stapeln nästa sommar, ganska exakt 2 år efter förlovningen. Dels för att vi behövde spara och dels för att det är så trevligt att gå och fundera på planeringen att jag gärna gör det ett år till, plus att det passar bättre in i mina studier.
 
Vi sket i förlovningen. Ingen av oss tycker det är något av intresse när man är "vuxen".

Hade dragit ihop bjudning på slott, många vänner tackade ja. Dåvarande sambon tyckte då att "var det inte smart att gifta sig innan, när alla ändå var samlade?". Jo, det var det ju.

Vi vigdes på slottet några timmar innan middagen. Till fördrinken berättade vi att vi hade gift oss. Det var ingen bröllopsmiddag, utan bara vigsel och en helt vanlig sammankomst. Vittnen var två av våra närmsta vänner.

Ringarna hade vi fått via postbeställning dagen innan, den ringen jag ville ha fanns inte att uppbringa i butik i det materialet, så vi fick specialbeställa och hoppas på det bästa. Gick vägen, jag har dem ju fortfarande. Gifte oss december 2006.
 
Då det snart är dags för mig och sambon att förlova oss vill jag gärna höra om era förlovningar.
Vem frågade? Var skedde det? Hur lång tid efter gifte ni er/planerar att gifta er?
Hur gjorde ni med ringar mm? :D

Vi förlovade oss när jag sov, hehe.
Hunken hade varit uppe sent och sett på film och var tydligen helt romantisk när han kröp ner i sängen. Jag var däremot inte lika romantisk, utan grymtade typ ett "mmhm" till svar i sömnen när han frågade om vi skulle förlova oss. Han godtog det som svar och när jag vaknade förklarade han läget och vi gick ut på stan och valde ringar tillsammans. Ringarna är helt olika, precis som vi ;)

Efter ganska precis ett år gifte vi oss, det var helt fantastiskt och i augusti har vi varit gifta i fyra år. :love:
 
Jag och min man var på miniweekend, bodde på pensionat och gick en promenad efter middagen för att smälta maten. Vi stannade till vid en utkiksplats och där gick min man ner på knä, väldigt oväntat för mig. Vi hade pratat löst om att gifta oss men jag var väl lite fånig och hade framfört att jag ville att han skulle fria till mig, men jag trodde att det skulle dröja. Vi såg ut ringar tillsammans veckan efter förlovningen. Min man ville att vi skulle gifta oss inom ett år och när vi hittat ett bra datum blev det 11 månader från förlovning till bröllop. Vi gifte oss på samma ställe som vi förlovade oss, eftersom det var så fint där.
 
Nyårsafton 2011/2012, vi firade hemma bara han, jag och våra då 2 hundar. Min man (eller ja, dåvarande sambo :D ) hade lagat 3-rätters middag (jag stod för fördrinken. Den var äcklig :P ). När han serverat mig efterrätten så gick han iväg med hundarna, och sen kom min stora hund springade med ett kort runt halsen där det stod att hon tyckte att vi borde gifta oss under 2012 :D! Och vem kan säga nej till en hunds förfrågan ;)?

Vi gifte oss 4/8 2012, hemma i trädgården med närmsta familj och vänner med. Kort ceremoni med vigselförrättaren (den kortaste vi kunde få, tänk det slutliga giftemålet i Spaceballs :D! ) och sen party!

Ringar har vi struntat i helt, vare sig han eller jag är smyckesmänniskor. Jag vägrade även lägga ut massor på en vit brudklänning som jag bara skulle använda en gång utan tog en rosa som jag hittat och matchande rosa converseskor, och min man hade jeans och den t-shirten jag tycker att han är allra snyggast i :love:.

Vårt bröllop passade oss perfekt och blev ett superminne :up:!
litenimg_1494.jpg

litenimg_1088.jpg
 
Då det snart är dags för mig och sambon att förlova oss vill jag gärna höra om era förlovningar.
Vem frågade? Var skedde det? Hur lång tid efter gifte ni er/planerar att gifta er?
Hur gjorde ni med ringar mm? :D

Det tog 16 år efter förlovningen för giftermålet att inträffa. Plan fanns inte.
 
Vi kommer inte heller ha någon regelrätt förlovning. Det blir svårt att säga hur lång tid det blir mellan "förlovning" och vigsel, vi har nog båda varit bestämda i att vi ska gifta oss från första dagen och nu har vi varit tillsammans i tre år. Snacket tog dock ordentlig fart bara för någon vecka sedan eftersom andra saker som hänger ihop med giftermålet har aktualiserats. Troligtvis kommer vi gifta oss inom ett år om inget går på tok.

Ceremonin ska vara borgerlig, kort och mitt mål är att jag ska prata så lite som möjligt eftersom jag kommer börja tokgråta så fort jag öppnar munnen (hej känslomänniska!). Ingen av oss är så mycket för stora tillställningar så vi vill hålla det litet.

Ringar kommer vi växla vid vigseln. Vi kommer ha ringar i samma material men min kommer troligtvis ha stenar, har hittat en som är helt fantastisk i sin enkelhet.
 
Dagen efter min student låg jag bakfull hemma i soffan efter nästan två veckors festande, jag bodde fortfarande hemma hos min mamma. Då passade han på och jag blev så himla paff. Vi hade varit par i drygt 1,5 år och varje gång jag tagit upp frågan om giftermål/förlovning hade han verkat väldigt obekväm. För min del var det bara på skoj, jag drev med honom, men jag slutade med det eftersom han verkade bli illa berörd. Det föregicks inte av någon middag eller något sånt, utan han gick helt enkelt ner på knä vid mig där jag halvlåg och kved. Oerhört romantiskt. :p

4,5 år senare hade vi rest bort över nyår och då friade han igen eftersom bröllopsplanerandet varit obefintligt. Vi hade dragit igång husbygge och hade ganska mycket annat att både tänka på och lägga pengar på, så vi bestämde gemensamt ett datum ytterligare 1,5 år framåt då vi sedan gifte oss. Så det gick 6 år mellan förlovning och giftemål och det blev alldeles perfekt för vår del. :up:
 
@Miao

Ni gifte er samma dag som oss :D

Inget frieri har inte, maken tror inte pa det utan tyckte att det skulle vara ett gemensamt beslut. Eller vi beslutade oss for att gifta oss och skaffade ringar efter det :)

Det tog val kanske 9 manader efter att vi bestämt oss tills vi gifte oss :)
 
Min sambo hade tjatat om giftemål i minst ett år, sa att jag aldrig vill gifta mig och drog ner honom från hans rosa moln :o Men på midsommar fyllde han 30 och sa att han ville bli överraskad. Köpte hans dyra amerikanska favoritgodis och en burk, fyllde burken med godiset men gömde ringen i botten. Har inga planer på när bröllopet ska bli av, för min del kan jag göra det imorgon på rådhuset och äta pizza efteråt och ta en tupplur. Vill absolut inte ha något stort.
 
Vi förlovade oss 20/11 2012.
Det var inte jätteplanerat eller romantiskt, utan vi satt hemma och spelade WoW en kväll, sambon raidade, och sa "Om jag får 2-set bonus ikväll så förlovar vi oss"
Jag svarade väl nåt i stil med "Mm, visst.."
Tio minuter senare blev han knäpptyst, jag sneglade på hans skärm och såg att han lyckats, han såg på mig och sa "Jaha, då åker vi och köper ringar direkt imorn bitti!" Sagt och gjort ;)

Vi har båda tyckt det kändes jobbigt hela grejen med frieri och sånt, så det passade oss bra att det bara blev!
Bröllopet ska gå av stapeln den 11/7 nästa sommar, hemma i vår trädgård med våra närmaste vänner :love:

Vi har helt släta guldringar nu, och vigselringarna blir de här:
il_570xN.450338405_alu3.jpg
il_570xN.570489783_psex.jpg
 
Hade den mest oromantiska förlovningen ever, passade oss alltså.

Jag sa väl ungefär "ska vi förlova oss?"
Och han svarade "kan vi väl".
Vi åkte och köpte de billigaste ringarna.

En vecka senare hämtade vi ut dom, satte oss i bilen för att köra hem.
Han sa "jaha, ska vi sätta på oss ringarna nu?"
Jag sa "kan vi väl"

Sen åkte vi hem och åt middag med min familj. :D
 
Då det snart är dags för mig och sambon att förlova oss vill jag gärna höra om era förlovningar.
Vem frågade? Var skedde det? Hur lång tid efter gifte ni er/planerar att gifta er?
Hur gjorde ni med ringar mm? :D

Jag hade frågat min dåvarande sambo om vi skulle gifta oss en sisådär 100-150 gånger, så han visste att jag var sugen på det. En dag när vi käkat en god middag och satt och drack lite rödvin i soffan efteråt frågade jag så ytterligare en gång, och den gången sa han ja. Jag blev otroligt paff, och sa något i stil med "Sa du ja?" varpå min otroligt romantiske sambo mumlar något liknande "Ehhh,,, hmmmm... jag tror det". Så bad jag honom fundera en stund på om han verkligen ville (med tanke på hur övertygande han lät...), och så sa han till slut att han ville gifta sig. Detta skedde i oktober 2012, och i juli 2013 gifte vi oss. Som tur var så blev bröllopet betydligt mer romantiskt än frieriet, även om jag själv inte är någon vidare romantiker jag heller.

 
Med mig och sambon var det verkligen kärlek från första stund, läskigt gulligt, och vi var snabbt införstådda med att vi skulle gifta oss i framtiden.
Ett halvår efter att vi blev ihop åkte vi till Island, och han smusslade med ringar och friade när vi satt och drack en sanslöst god öl i en varm utomhuspool, med en fors och vackra berg bakom oss :love:
Nu har vi snart varit förlovade i ett år och vi pratar lite löst om när vi ska gifta oss. Och hur. Vi vill inte ha ett stort bröllop med kyrka och balklänning och trerätters, men vi vill nog ändå kunna bjuda alla vänner.
Det lutar åt att vi gifter oss i rådhuset och sen har en stor fest på en pub i närheten som vi kan hyra ovanvåningen på, och så får folk beställa mat och dricka till bra pris. Eller så kör vi nåt hemma, med ceremonin, bjuda på bubbel och tårta och sen åka in till stan gemensamt.
Man måste ju inte bjuda på massor med mat. Vi har inte råd med det, och vi vill inte ta kuvertavgift, och vi tänker inte önska oss något. Vi vill bara att folk kommer, och har kul.
 
Jag hade frågat min dåvarande sambo om vi skulle gifta oss en sisådär 100-150 gånger, så han visste att jag var sugen på det. En dag när vi käkat en god middag och satt och drack lite rödvin i soffan efteråt frågade jag så ytterligare en gång, och den gången sa han ja. Jag blev otroligt paff, och sa något i stil med "Sa du ja?" varpå min otroligt romantiske sambo mumlar något liknande "Ehhh,,, hmmmm... jag tror det". Så bad jag honom fundera en stund på om han verkligen ville (med tanke på hur övertygande han lät...), och så sa han till slut att han ville gifta sig. Detta skedde i oktober 2012, och i juli 2013 gifte vi oss. Som tur var så blev bröllopet betydligt mer romantiskt än frieriet, även om jag själv inte är någon vidare romantiker jag heller.


Du är så in i bomben vacker i den där klänningen!
 

Liknande trådar

Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 751
Senast: Piaff
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 879
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 001
Senast: Therese1988
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 557
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp