Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Status
Stängd för vidare inlägg.
(DT)
Hästen Gilda utsattes för övergrepp i sitt stall i Vikarbyn och veterinären kunde konstatera yttre skador på hästen. Polisen har inlett förundersökning och tagit DNA-prov i jakten på förrövaren. Flera förhör gjordes under tisdagen, men ännu har ingen misstänkt gripits.

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article386207.ece
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

läsfel bara.
men det spelar ingen roll. Du kan inte legalisera att ta fler hål i örat för ditt eget nöjes skulle bara för att det är legalt att öronmärka. (jo, det gör ont att ta hål i männskoöra.)
Blanda in in pastejhunden i den här jämförelsen.


Läsfel?:grin:, ja, ja, hoppas du kommer ihåg att det kan drabba vem som helst....


Och vad tror du händer med den personen som filmas och blir åtalad för att ha gjort ett x hål på sitt eget djur, tror du ens det går till åtal?, dålig jämförelse.

Och ännu en gång, tycker du, som Carinah och Bortkommen att kvinnan och fotografen ska kunna åtalas med ert tidelagsförslag, dvs att utnytjande av djur av sexuell karaktär ska förbjudas?

Antagligen tycker du inte det, eftersom du inte tycker att pastejhunden lider och att inte det ska leda till åtal , hästen lider knappast heller på bilden, eller hur?

Du ser, det finns redan lite sexuella utnyttjanden som du inte tycker ska gå till åtal- varför då införa en lag som inbegriper just sådana händelser, och när man ganska enkelt istället skulle kunna förtydliga,effektivisera och utnyttja den djurskyddslag som redan finns?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

men jag ska maila journlisten istället och fråga var hon har för källa, verkar som man kan få bättre svar då. :cool:

Ska det vara så svårt?
Kolla wikipedias engelska sida, där det finns ett antal exempel med källor. Ett exempel där, vad gäller Danmark, är länk till en utredning som presenterades 2006 och som konstaterade att dåvarande lag kring djurskydd (väldigt likt det svenska) var tillräckligt. För Belgiens räkning finns där länk till en dom.

Överhuvudtaget har bara ett fåtal saker hänt sedan sent 90-tal:
- Skärpning i England
- De två bitarna från Belgien och Danmark
- Den svenska debatten
- Inte mycket mer.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Ska man vara nog långsökt så gynnar det knappast jordens sinande resurser att det föds fler människor som ska dela på dem. Även om det beror på fördelningen så gynnar det knappast att vi i västvärlden behöver mer mat - desto hårdare belastas jorden och desto hårdare drabbas de som redan är fattiga. Det var långsöktheten det var talan om.

Jag äter inte kött. Därför gör jag inte anspråk på lika stor del av jordytan för den mat jag äter, eftersom det inte krävs någon betesmark för att min mat ska kunna produceras. Det enda som krävs för att odla växter är mark, inte både mark, vall och annan foderproduktion. Det finns faktiskt de som är vegetarianer av enbart sådana skäl :idea: Med den kosthållning jag har bidrar jag i minsta möjliga mån till världssvälten, nästa steg skulle bli att helt sluta dricka de 4 decilitrar med mjölk och fil jag äter per dag, efter det blir det väl att ta bort sig - då belastar man verkligen inte världen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Eftersom du vill diskutera detta slänger jag in frågan på senior.Välkommen.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Det var du som drog upp värdssvälten, inte jag, och du vet precis som jag att för stora utsvävningar från ämnet kan få tråden låst.
Seså pallra dig till rätt ställe så kan vi diskutera svälten i värden och vem som orsakar vad.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Du drog den långsökta parallellen att vara emot sexövergrepp mot djur och att stödja slaktindustri. Jag var långsökt på annat sätt för att visa orimligheten i det resonemanget, men det passade sig tydligen inte. Lycka till med din kampanj mot mig.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Lycka till med din kampanj mot mig.

Det är inte alls någon kampanj, jag tycker bara att du släppte inte frågan så den kan diskuteras på senior, dessutom har vare sig jag och inte heller någonannan där varit otrevlig mot din åsikt, tvärtom.Du gör som du vill.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

KL

Det kommer säkert fler trådar om detta i vilken ni alla kan fortsätta tjaffsa ;)
Jag har bannat en användare i denna tråd och funderat på fler. Lyssna, försök förstå, använd hellre hjärnan än hjärtat i diskussionen och respektera varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) För en månad sedan utsattes två hästar för övergrepp i Vikarbyn. Polisen har ännu inte hittat något som kan peka ut...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Drabbade kräver att polis och åklagare ser till att misstänkt åker fast VIKARBYN Oron för fortsatta hästövergrepp...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DT) En man är skäligen misstänkt för två konstaterade övergreppen på hästar i Vikarbyn för några månader sedan. - Vi har nu fått...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp