Förskola och "rätt" till 15 timmar/vecka?

Här kommer vi också ha en lite annorlunda schemasituation till hösten. Jag jobbar deltid och extremt oregelbundet, med olika schema månad till månad, så är lite orolig för hur vårt barn ska ta att det blir så olika veckoscheman. Men har fått okejat att när jag jobbar em-kväll får han börja till lunch oavsett vilken tid jag börjar. Och när jag jobbar astidigt morgonpass får han vara kvar till 14 även om jag slutar 10, (jag ska kunna sova lite om jag behöver det). Jag tror det blir bra för honom att inte ha tusen varianter av förskoletider så det blir nåt slags rutin. Så antingen går han 11.15-17, eller 8-14. Någon gång längre dagar. Oftast 2-3 dar i veckan, men vilka dar är helt oregelbundet, ibland blir det kanske 5 dar och ibland ingen alls. Måste vara en mardröm att planera en verksamhet efter vår familj, men som tur är så är det ju inte så många som har det så. Hoppas bara som sagt att det inte blir för knasigt för vårt barn.
 
Har likadant som dig, Jag jobbar 50% och sambon 100%, nu börjar dock min sambo jobba kl. 04.00 och slutar vid 13.15. Jag jobbar 08.00-13.00 må-tor. Dottern är på förskolan 07.20- 1400 må-fre. Trots att jag är ledig på fredagar fick jag inte ha dottern hemma för kommunen. Detta för att kommunen ska slippa betala lön för assistent till mig (är funktionshindrad) en hel dag istället för någon timme på morgonen. (det är väl självklart att kommunen föredrar att vi betalar för att ha barnet på förskolan istället för att de betalar lön för att jag ska kunna ha henne hemma).

I övrigt är det inga problem med hur länge barnen är på förskolan här vad jag förstått.
 
Varför skulle dom inte? :confused: Förskolan är till för när föräldrar har någon variant av sysselsättning, och sambon är ledig varann vecka = barnen lediga.

F.ö se min text här ovan :)

Vi har haft barnen på två olika förskolor, ingen av dem har nånsin gjort anspråk på att vilja se något schema. Så jag tycker nog inte det är så självklart.
 
Varför skulle dom inte? :confused: Förskolan är till för när föräldrar har någon variant av sysselsättning, och sambon är ledig varann vecka = barnen lediga.

F.ö se min text här ovan :)

Jag heller aldrig hört talas om att en förskola skulle vilja se en förälders schema eller veta arbetstider.
 
Jag har aldrig varit med om att behöva visa ett schema. Däremot behöver ju förskolan få in barnets tider och dessa ska ju korrelera med föräldrars arbetstider. Det står tydligt uttryckt på schemat.
Till ts: jag tycker det låter helt bisarrt att barnet bara ska gå varannan vecka. Nu finns det ju också ett äldre syskon som lika ska iväg. Jag tror att ni kommer att få igenom detta, vid problem gå högre upp. Blir det tvärstopp hade jag kontaktat bvc och bett dem skriva en rad om barnets behov.
 
Jag heller aldrig hört talas om att en förskola skulle vilja se en förälders schema eller veta arbetstider.

Mig kollar dom t om upp ibland på internet :rofl: (mina arbetstider ligger bokade på samma sida som deras vikarier)
Även sambon (som de inte kan titta upp) har de frågat efter hur han arbetar.

Så det förekommer.
 
Här har vi haft föräldrarnas scheman sedan 2006 (tror jag) Och barnens tider har styrts efter arbetstiderna.
Eller busstider, eftersom vi haft många barn som kommit med skolbuss även till förskolan.
Hur det är nu, när barnens tider bokas in via mobilen vet jag inte.

* Jenny *
 
Jag tror att ni som bor runt Sthlm har en helt annan situation. T ex erbjuds ju alla 30 h där oavsett vad man gör på dagarna och varför då bry sig om att kolla scheman för någon? Sen fattar jag ju att många går mer än 30 h förstås, men grundinställningen verkar annorlunda än på många ställen ute i landet. Vi har haft tre förskolor (flytt o ett extra byte då vi inte var helt nöjda med den första efter flytten) och på alla tre ställen(två kommunala men olika kommuner i Östergötland, ett föräldrakooperativ) har standardblanketten innehållit rutor för både arbetstid och barnets tid. Det är så förfarandet är här. Tillsynstid = arbetstid och restid (15- h barn undantaget förstås). Dock har jag aldrig hört att någon försökt extrakolla eller "sätta dit" någon, och på vår förskola är det aldrig något problem att ändra tider etc. Dock förutsätts det att man jobbar när barnen är där. Vi har ju som jag skrev ovan haft lite special där eftersom jag jobbar kvällar.
 
Vi får fylla i våra arbetstider samt när barnet hämtas och lämnas på ett schema. Trodde faktiskt alla fick redovisa så, fast tiderna är inget som kollas om de stämmer med verkligheten (vad jag vet).
 
Kl

Ni bör vända er till förskolechef/specialpedagog (eller vem det nu är som håller i ansökningar om utökad tid) och ansöka om utökad tid för ert barn om ni snart att han behöver mer tid på förskolan.

Fungerar inte det kan ni alltid söka en distanskurs på universitetet. Då lägger ni ju studietiden som ni vill och kan därför ha barnet på förskola även om ni är lediga från jobbet. Då kan de inte neka er plats för den lille under den veckan som ni inte arbetar.

Det känns ju surt att behöva "fulspela", men tyvärr är det så man får göra ibland för att kringgå systemet... Det handlar ju enbart om barnets bästa här och inte om att gå några långa dagar, och då tycker jag att det känns ok att göra så.
 
Jag tror att ni som bor runt Sthlm har en helt annan situation. T ex erbjuds ju alla 30 h där oavsett vad man gör på dagarna och varför då bry sig om att kolla scheman för någon? Sen fattar jag ju att många går mer än 30 h förstås, men grundinställningen verkar annorlunda än på många ställen ute i landet. Vi har haft tre förskolor (flytt o ett extra byte då vi inte var helt nöjda med den första efter flytten) och på alla tre ställen(två kommunala men olika kommuner i Östergötland, ett föräldrakooperativ) har standardblanketten innehållit rutor för både arbetstid och barnets tid. Det är så förfarandet är här. Tillsynstid = arbetstid och restid (15- h barn undantaget förstås). Dock har jag aldrig hört att någon försökt extrakolla eller "sätta dit" någon, och på vår förskola är det aldrig något problem att ändra tider etc. Dock förutsätts det att man jobbar när barnen är där. Vi har ju som jag skrev ovan haft lite special där eftersom jag jobbar kvällar.

Det är mitt intryck också, Stockholm är mycket mer generösa med förskoletid än på många håll ute i landet. Har man som regel att vilja få in föräldrarnas schema så bygger det ju också på att de flesta har jobb där det finns ett schema. I Stockholm är det ju många som har jobb där man inte har det, varken jag eller min man har något, t ex, så jag vet inte riktigt vad jag skulle fylla i på ett sånt.
 
Inte läst tråden, men för de 15 timmarna som är avgiftfria så får inte barnen äta på förskolan.15 timmars barnen brukar få schema typ 8-11 varje dag. De kommer efter förskolan serverat frukost och får åka hem innan lunch.

Ta en 30 timmars plats och när sambon har sin lediga vecka så får ni säga till personalen att ni hämtar tidigare, tar sovmorgon eller kanske tom är lediga!
 
Det är mitt intryck också, Stockholm är mycket mer generösa med förskoletid än på många håll ute i landet. Har man som regel att vilja få in föräldrarnas schema så bygger det ju också på att de flesta har jobb där det finns ett schema. I Stockholm är det ju många som har jobb där man inte har det, varken jag eller min man har något, t ex, så jag vet inte riktigt vad jag skulle fylla i på ett sånt.
Det finns ju gott om folk som inte har fast schema på lite olika håll i och för sig, men någon form av arbetstid (som ju kan variera) kan nog de flesta ange ändå. Man kan ju jobba hemifrån oxå o det är ok. Däremot är det nog för samvetet lättare att fuska om man bara skriver i barnets tider än om man medvetet skulle ljuga om sina faktiska arbetstider för att få mer tid.
 
Det finns ju gott om folk som inte har fast schema på lite olika håll i och för sig, men någon form av arbetstid (som ju kan variera) kan nog de flesta ange ändå. Man kan ju jobba hemifrån oxå o det är ok. Däremot är det nog för samvetet lättare att fuska om man bara skriver i barnets tider än om man medvetet skulle ljuga om sina faktiska arbetstider för att få mer tid.

Man kan givetvis ange någon sorts schablon, men den kommer ju inte vara korrekt alla dagar ändå. Fusk vet jag inte om jag skulle kalla det.
 
Inte läst tråden, men för de 15 timmarna som är avgiftfria så får inte barnen äta på förskolan.15 timmars barnen brukar få schema typ 8-11 varje dag. De kommer efter förskolan serverat frukost och får åka hem innan lunch.

Ta en 30 timmars plats och när sambon har sin lediga vecka så får ni säga till personalen att ni hämtar tidigare, tar sovmorgon eller kanske tom är lediga!
Här går dom mellan 09:00-14:00, tis-tors. Lunchen anses vara en del av den pedagogiska verksamheten.
 
Här har vi haft föräldrarnas scheman sedan 2006 (tror jag) Och barnens tider har styrts efter arbetstiderna.
Eller busstider, eftersom vi haft många barn som kommit med skolbuss även till förskolan.
Hur det är nu, när barnens tider bokas in via mobilen vet jag inte.

* Jenny *

Jag skulle vilja se de erbjuda förskola enligt mitt schema... :rofl:
 
Här går dom mellan 09:00-14:00, tis-tors. Lunchen anses vara en del av den pedagogiska verksamheten.

Här också om du betalar för platsen.
Vill du bara nyttja allmänna förskolan som är kostnadsfri är det 8-11 må-fr. Lite trist för barnen tror jag för det hörs på min dotter att de är väldigt sociala även vid måltiderna.
 
Man kan givetvis ange någon sorts schablon, men den kommer ju inte vara korrekt alla dagar ändå. Fusk vet jag inte om jag skulle kalla det.
Du skulle kunna ange en schablon o om det handlar om att du inte kan ange faktiska arbetstider är det säkert helt lugnt. Jag syftade inte på dig utan på grejen i sig att man får ange arbetstider, vilket är ett faktum i många (de flesta?) kommuner. Jag tror att bara det att man faktiskt uppmanas att ange tiderna gör att folk som annars kanske skulle ange fler timmar (t ex för att träna, shoppa mm - vilket inte är tillåtet i de flesta kommuner) inte gör det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 802
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 303
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 860
Senast: Trott
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp