Förskola och "rätt" till 15 timmar/vecka?

DarkInNight

Trådstartare
Ska försöka hålla mig kort :D
Jag blir så förvirrad av alla regler hit och dit, olika uttalanden från olika avdelningar, och dålig kommunikation från vår kommuns sida.

Två barn; en treåring och en nybliven ettåring.
Jag jobbar 50% och min sambo 100%. Jag jobbar 20 h / vecka mån-fre, och min sambo har ett skiftjobb som innebär att han jobbar mån-söndag varannan vecka och ledig varannan vecka.

Vår önskade plan var att hålla barnen på dagis 7.45- 13.00 under sambons jobbvecka och 15 timmars vecka (tis-tors 9-14) under sambons ledigvecka.

Men när vi pratade med dotterns nya dagisplats lät det som att barnen inte har "rätt" till 15 timmar/vecka om de är under 3 år. Dvs dottern på tre år skulle få gå 15 timmar på dagis även när sambon har ledigvecka, men inte ettåringen.

Är det så ? :confused:
 
Ja men jag tror att undantag kan göras om du pratar med rätt person och kan motivera det. Det känns som att en ettåring behöver mer regelbundenhet i sin plats känner jag och det kan ju vara en motivering.
 
Ja men jag tror att undantag kan göras om du pratar med rätt person och kan motivera det. Det känns som att en ettåring behöver mer regelbundenhet i sin plats känner jag och det kan ju vara en motivering.

Tack för svar men sk*t också rent ut sagt.

Det fetmarkerade, det är exakt så vi känner.
Vi hade storasystern varannan vecka på dagis under en period, hon blev väldigt osäker och tillbakadragen, det blev nästan som en ny inskolning varje ny vecka. Trots att hon alltid varit framåt och trygg i sig själv.
När hon fick börja gå varje vecka blev det en enorm skillnad, hon traskade glatt och självsäkert in på dagis varje morgon.

Så jobbigt, jag har inte alls någon ork eller lust att börja bråka och härja med kommun.
Nästan så jag funderar på att inte låta honom gå på dagis alls, men då måste vi kämpa och pussla så in i vassen för att få det att gå ihop, det blir totalt rutinlöst och snurrigt vilket påverkar hela familjen till det negativa.

Vilken är bäste man att prata med ? Vi har en god kontakt med bvc-sköterskan, har hon något inflytande i sådana här frågor? :)
 
Men när vi pratade med dotterns nya dagisplats lät det som att barnen inte har "rätt" till 15 timmar/vecka om de är under 3 år. Dvs dottern på tre år skulle få gå 15 timmar på dagis även när sambon har ledigvecka, men inte ettåringen.

Är det så ? :confused:

Jag hade för ett tag sen upp frågan hos min förskolans rektor.

Vi arbetar heltid här hemma och betalar maxtaxa för förskolan. Vissa veckor hände det att sonen endast går 2 timmar på en hel vecka då vi överlappar varandra. Vår minsting är 20 månader, 15 månader när han skolades in, och jag ansåg att 2 timmar i veckan var alldeles för lite för en sån liten som behöver rutiner. Rektorn höll med och sa att eftersom vi betalar för en plats så har vi rätt till minst 15 timmar i veckan. Men de veckor med få timmar anmälda på förskolan så får vi anpassa oss till förskolans möjligheter att ta emot honom, dvs de bestämmer vilka dagar samt tider som passar dom bäst efter sin planering med personal.

Nu är jag iofs sjukskriven och sonen följer sambons schema.
 
Förskolan är till för barnen ja och om det mår dåligt av hattandet är det ju bättre för barnet med regelbundenhet.

När föräldrarna har någon variant av sysselsättning ja, ej på förälders lediga dagar.

När det stör regelbundenhet som i TS fall så får man helt enkelt försöka hitta en lösning, kanske prata med förskolerektorn ifall man möter motstånd hos förskolepersonalen. Att barn bara får gå varann vecka tycker jag är knepigt, speciellt med småbarn.
 
Om ni inte lyckas övertyga någon idag kanske det är värt att pröva för att se om er gissning stämmer? Om det gör så kan ni ju bara säga att barnet far illa av hattandet och då kanske de säger att du har rätt och ordnar det med mindre bråk.
 
Måste förskolan ha sambons schema?

Måste och måste, det vet jag inte riktigt. Men jag är alldeles för ärlig för att vilja ljuga ihop en historia. Dessutom är jag världens sämsta lögnare i och med att jag har minne a la guldfisk (jaja, inte helt rätt eftersom det visat sig att guldfiskar har relativt bra minne :D ) och verkligen inte kan komma ihåg vad jag sagt om det inte är sant.
 
Jag hade för ett tag sen upp frågan hos min förskolans rektor.

Vi arbetar heltid här hemma och betalar maxtaxa för förskolan. Vissa veckor hände det att sonen endast går 2 timmar på en hel vecka då vi överlappar varandra. Vår minsting är 20 månader, 15 månader när han skolades in, och jag ansåg att 2 timmar i veckan var alldeles för lite för en sån liten som behöver rutiner. Rektorn höll med och sa att eftersom vi betalar för en plats så har vi rätt till minst 15 timmar i veckan. Men de veckor med få timmar anmälda på förskolan så får vi anpassa oss till förskolans möjligheter att ta emot honom, dvs de bestämmer vilka dagar samt tider som passar dom bäst efter sin planering med personal.

Nu är jag iofs sjukskriven och sonen följer sambons schema.

Låter ju toppen att rektorn var så samarbetsvillig ! :)

Jag har en plan nu.
Jag ska ta och prata med personalen i veckan, annars får jag kliva upp ett steg på hierarkistegen. Blir det ingen respons där så får jag kolla med mvc om de kan hjälpa till på något sätt.
 
Låter ju toppen att rektorn var så samarbetsvillig ! :)

Jag har en plan nu.
Jag ska ta och prata med personalen i veckan, annars får jag kliva upp ett steg på hierarkistegen. Blir det ingen respons där så får jag kolla med mvc om de kan hjälpa till på något sätt.
Vi har utöver rektorn en ansvarig på kommunen man kan prata med, osäker på hur mycket de får säga till om men jag skulle tro att de har lite att komma med då de sitter på plånboken så att säga. Har ni också det?
 
Om ni inte lyckas övertyga någon idag kanske det är värt att pröva för att se om er gissning stämmer? Om det gör så kan ni ju bara säga att barnet far illa av hattandet och då kanske de säger att du har rätt och ordnar det med mindre bråk.
Jag har funderat över om vi skulle våga göra så, men jag är osäker på om jag vågar utsätta honom för den stress det kan innebära.

Vi har utöver rektorn en ansvarig på kommunen man kan prata med, osäker på hur mycket de får säga till om men jag skulle tro att de har lite att komma med då de sitter på plånboken så att säga. Har ni också det?

Vi har ingen rektor vad jag vet, däremot en ansvarig :)
 
Men om det funkar för barnet (de vet ni ju inte än) Varför inte ha barnet hemma på hans ledigvecka???
Allmän förskola är ju från 3 år, och före det ska föräldrarna ta hand om sina barn när dom är hemma/ledig.
Jag vet att det inte passar alla barn, men man kan ju prova?

* Jenny *
 
@lil-sis ja förskolan begär in föräldrarnas arbetstider och det är ju väl magstarkt att blåljuga.

Barn till föräldrar med överlappande arbetstider faller utanför ramen för vad som är "normalt" i förskolans lagstiftning. Jag har själv haft anledning att kolla upp och lösa detta då jag är ridlärare med e.m- kvällsjobb och dottern när hon var 2 bara skulle fått gå 7 h per vecka - tre dagar 14- 16.30... Det hade inte känts shysst att lämna henne nyvaken efter mat och sömn och sedan hade kompisarna börjat gå hem efter nån timme, så hon fick efter lite förhandlande komma kl 11 (alltså innan lunch) i stället. Vad jag då förstod på kommunen så är det tillåtet för förskolan att utöka vid få timmar/ oregelbundenhet men de MÅSTE inte. Hon på kommunen menade dock att de rekommenderade minst ca 15 h per vecka för kontinuitetens skull, och därefter var det ok på vår fsk. Tror mest dåvarande fsk-chef var rädd att göra fel o därav ville kolla m kommun att det var ok.

Det dumma och konstiga i detta är ju att barn (även under tre år) till såväl föräldralediga m yngre syskon som arbetslösa får 15 h utan snack, bl a hänvisat till kontinuiteten. Jag kan inte fatta varför ett barn med föräldrar med överlappande arbetstider ska vara o mindre behov av kontinuitet? Dessutom får ju förskolan mkt högre ersättning för barn till arbetande än till "15-h-barn". Tror helt enkelt att det är en lucka i systemet- ingen fattat att vissa människor jobbar på så sätt att man har omsorgsbehov på mindre än 15 h...

Prata m chef direkt, personalen i barngruppen har inga befogenheter att besluta och bör få slippa det!

Uppdatera gärna! Lycka till!
 
@lil-sis ja förskolan begär in föräldrarnas arbetstider och det är ju väl magstarkt att blåljuga.

Barn till föräldrar med överlappande arbetstider faller utanför ramen för vad som är "normalt" i förskolans lagstiftning. Jag har själv haft anledning att kolla upp och lösa detta då jag är ridlärare med e.m- kvällsjobb och dottern när hon var 2 bara skulle fått gå 7 h per vecka - tre dagar 14- 16.30... Det hade inte känts shysst att lämna henne nyvaken efter mat och sömn och sedan hade kompisarna börjat gå hem efter nån timme, så hon fick efter lite förhandlande komma kl 11 (alltså innan lunch) i stället. Vad jag då förstod på kommunen så är det tillåtet för förskolan att utöka vid få timmar/ oregelbundenhet men de MÅSTE inte. Hon på kommunen menade dock att de rekommenderade minst ca 15 h per vecka för kontinuitetens skull, och därefter var det ok på vår fsk. Tror mest dåvarande fsk-chef var rädd att göra fel o därav ville kolla m kommun att det var ok.

Det dumma och konstiga i detta är ju att barn (även under tre år) till såväl föräldralediga m yngre syskon som arbetslösa får 15 h utan snack, bl a hänvisat till kontinuiteten. Jag kan inte fatta varför ett barn med föräldrar med överlappande arbetstider ska vara o mindre behov av kontinuitet? Dessutom får ju förskolan mkt högre ersättning för barn till arbetande än till "15-h-barn". Tror helt enkelt att det är en lucka i systemet- ingen fattat att vissa människor jobbar på så sätt att man har omsorgsbehov på mindre än 15 h...

Prata m chef direkt, personalen i barngruppen har inga befogenheter att besluta och bör få slippa det!

Uppdatera gärna! Lycka till!

Min sambo arbetar när de finns jobb, så det kommer bli en fin lapp att tyda... Och är jag dagkommenderad kan arbetstiden infalla 03.25-03.00.

Men de är inte så fyrkantiga här, det är en liten ort och de är väl glada för de barn som faktiskt går på förskolan.
 
Men om det funkar för barnet (de vet ni ju inte än) Varför inte ha barnet hemma på hans ledigvecka???
Allmän förskola är ju från 3 år, och före det ska föräldrarna ta hand om sina barn när dom är hemma/ledig.
Jag vet att det inte passar alla barn, men man kan ju prova?

* Jenny *

Vi har våra skäl att tro att det inte skulle fungera med varannan vecka för honom (skulle bli en hel roman om jag ska skriva ut allt..). Förutom det tycker jag inte det är schysst mot en ettåring att ha så långt glapp.

kl
Har sett att några tenderar att tro att det är vi som inte vill ha honom hemma. Det stämmer inte, helt ärligt är det mer jobb och bök med att behöva ta sig till och från dagis med barnen de få timmar det handlar om på femtontimmarsveckan, än att stanna hemma med dem. Helst vintertid..
Klart vi vill umgås med våra barn :love: ! Men det är inte det som det handlar om nu.
 
Vi har våra skäl att tro att det inte skulle fungera med varannan vecka för honom (skulle bli en hel roman om jag ska skriva ut allt..). Förutom det tycker jag inte det är schysst mot en ettåring att ha så långt glapp.

kl
Har sett att några tenderar att tro att det är vi som inte vill ha honom hemma. Det stämmer inte, helt ärligt är det mer jobb och bök med att behöva ta sig till och från dagis med barnen de få timmar det handlar om på femtontimmarsveckan, än att stanna hemma med dem. Helst vintertid..
Klart vi vill umgås med våra barn :love: ! Men det är inte det som det handlar om nu.

Ja tråkig syn att tro att man vill bli av med barnen eller att förskola bara skulle vara förvaring!

Får vi ett barn som fungerar ungefär som jag gör så skulle varannan vecka vara katastrof. Samma tid varje dag fungerar bäst (och är vad vi tänkt pussla ihop med våra knasiga arbetstider).
 
Av egen erfarenhet så har jag arbetat där barn har varit lediga en hel vecka, men för barnets skull fick det komma några timmar tre dagar i veckan för glappet inte skulle bli så stort. Dock har vi bestämt tiderna i samråd med föräldrar för det ska fungera bäst med verksamheten också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 593
Senast: Trott
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp