Förskola och "rätt" till 15 timmar/vecka?

Alla vill inte vara med sina barn hela dagen.
Jag tycker tvärtom att skiftarbetande föräldrar brukar slå knut på sig själva för att barnen ska hålla regelbundna tider varje dag. Det tullas mycket på sömnen osv för att kunna hämta och lämna.

Det låter så fint och trevligt med ledigvecka. Men det är inte säkert att de jobbar halvtid för det. Har du jobbat 60-70 timmar eftermiddagsskift en vecka är det kanske inte så att man studsar upp klockan 7 på måndag morgon och så är man LEDIG! De flesta jag känner behöver tre dagar på sig att sova i kapp och vila.

Den där attityden från förskolan känns som en kommun som är traditionellt ovana vid skiftarbete. Annat i kommuner som har en stor arbetsgivare med tex treskift.
 
@kamomillo, varför alla frågetecken? Nu handlade ju inte ens tråden om huruvida man bör lämna sitt barn på förskolan 0, 15 eller 30 h per vecka om man inte jobbar. Detta m 30 h togs upp som ett exempel på att reglerna varierar mellan kommuner.

Hoppsan! Jag visste inte att det fanns begränsningar på antal frågetecken ;)
Jag kan bara inte förstå varför folk inte vill vara med sina barn:confused: Varför vill man ha barn då:banghead:
De är ett himla tjat om pedagogik, och att det gör sociala barn av mycket tid på förskola.

Men är det någon som funderar på hur mycket förskolan kostar för samhället? Skulle personalen bara tjäna det som "barnen kostar" så blev det ingen personal kvar alls....
De är ingen självklarhet att samhället ska stå och betala för att föräldrar i vissa fall inte VILL vara med sina barn?
Vi har så himla tur att vi har 15 timmar gratis i Sverige. Varför inte bara vara nöjd med det?
Nä.. det ska vara "egentid" för att få ihop "livspusslet" :banghead: (2 modeord som jag verkligen hatar!
Vad skulle hända om staten och kapitalet drar in all subvention som har med förskola att göra?

Förlåt mej, nu kom jag ur kurs, jag drar mej ur tråden baklänges och skäms:angel:

* Jenny *
 
Hoppsan! Jag visste inte att det fanns begränsningar på antal frågetecken ;)
Jag kan bara inte förstå varför folk inte vill vara med sina barn:confused: Varför vill man ha barn då:banghead:
De är ett himla tjat om pedagogik, och att det gör sociala barn av mycket tid på förskola.

Men är det någon som funderar på hur mycket förskolan kostar för samhället? Skulle personalen bara tjäna det som "barnen kostar" så blev det ingen personal kvar alls....
De är ingen självklarhet att samhället ska stå och betala för att föräldrar i vissa fall inte VILL vara med sina barn?
Vi har så himla tur att vi har 15 timmar gratis i Sverige. Varför inte bara vara nöjd med det?
Nä.. det ska vara "egentid" för att få ihop "livspusslet" :banghead: (2 modeord som jag verkligen hatar!
Vad skulle hända om staten och kapitalet drar in all subvention som har med förskola att göra?

Förlåt mej, nu kom jag ur kurs, jag drar mej ur tråden baklänges och skäms:angel:

* Jenny *
Om vi drog in subventionerna skulle det väl bli som i andra länder utan subventioner: låg nativitet, kvinnor tvingas välja mellan yrkesliv och barn, och välbeställda föräldrar anställer en barnflicka att ta hand om barnen. Det är ju ingen hemlighet, finns massor av länder man kan titta på om man undrar hur det skulle gå utan subventioner.

Tycker du att det låter som lockande alternativ kan du ju försöka driva frågan politiskt?

Gillar du inte ordet "egentid", prova med "sömn" istället. För det var vad jag gjorde när stora barnet var på förskolan och jag var föräldraledig. Förskoletimmarna var den chansen man hade att sova ikapp efter nattens amningar.

Likadant med "livspusslet", om du inte gillar det ordet, så använd "yrkesarbeta fast man har barn" istället.

Argumentet "varför skaffa barn om man inte vill vara med dem 24 timmar om dygnet" har jag aldrig riktigt förstått. Det finns väl massor av saker man gör, utan att för den skull vilja göra dem dygnet runt? Jag är gift, fast jag inte umgås med min man 24 timmar om dygnet, jag har ett jobb, fast jag inte är på jobbet 24 timmar om dygnet, jag rider, fast jag inte är i stallet 24 timmar om dygnet - om kriteriet för att det ska vara legitimt att göra något är att man gör det 24 timmar per dygn, så skulle ju ingen människa kunna göra mer än en sak? Antingen vara gift, ha barn, ha ett husdjur, ha ett intresse, eller ha ett jobb? Det låter ju lite torftigt och trångsynt.
 
Inte läst tråden, men för de 15 timmarna som är avgiftfria så får inte barnen äta på förskolan.15 timmars barnen brukar få schema typ 8-11 varje dag. De kommer efter förskolan serverat frukost och får åka hem innan lunch.

Ta en 30 timmars plats och när sambon har sin lediga vecka så får ni säga till personalen att ni hämtar tidigare, tar sovmorgon eller kanske tom är lediga!

Det skiljer också från kommun till kommun ang. måltid på förskola. Här får barnen lunch där jag arbetar. Fast då blir det bara 3 dagar i veckan!
 
J
Hoppsan! Jag visste inte att det fanns begränsningar på antal frågetecken ;)
Jag kan bara inte förstå varför folk inte vill vara med sina barn:confused: Varför vill man ha barn då:banghead:
De är ett himla tjat om pedagogik, och att det gör sociala barn av mycket tid på förskola.

Men är det någon som funderar på hur mycket förskolan kostar för samhället? Skulle personalen bara tjäna det som "barnen kostar" så blev det ingen personal kvar alls....
De är ingen självklarhet att samhället ska stå och betala för att föräldrar i vissa fall inte VILL vara med sina barn?
Vi har så himla tur att vi har 15 timmar gratis i Sverige. Varför inte bara vara nöjd med det?
Nä.. det ska vara "egentid" för att få ihop "livspusslet" :banghead: (2 modeord som jag verkligen hatar!
Vad skulle hända om staten och kapitalet drar in all subvention som har med förskola att göra?

Förlåt mej, nu kom jag ur kurs, jag drar mej ur tråden baklänges och skäms:angel:

* Jenny *
Ja du tappade verkligen tråden där- den här tråden handlar inte pm att någon tycker 15 h är för lite utan om ett barn som får ett schema utan kontinuitet. Jag tycker faktiskt att det är lätt anmärkningsvärt att du i varenda tråd som överhuvudtaget berör ämnet förskola (oavsett vad inom ämnet) är så snabb att skrika ut att folk minsann inte vill vara med sina barn. En bra förskola är ju ett fantastiskt bra komplement till livet hemma och just också en förberedelse för skolan. Själv är jag glad att vi haft möjlighet att låta våra barn gå motsvarande halvtid - MEN tycker inte på något vis att mer är fel heller, alla har ju inte mina knasiga arbetstider- , och ser hur de både verkligen älskar förskolan, utvecklas där och odlar relationer.

Det måtte ha varit ett påvert ställe du jobbade på eftersom du är så enormt negativ och dessutom tror att folk vill "göra sig av" med sina barn...
 
Nej då! Jag jobbade på världens bästa ställe :love: Underbara barn och så härliga föräldrar och personal, att jag gärna haft dom boende i min hall resten av livet!
Men.... Efter 25 år i yrket har jag sett hur det förändras. Jag har stött och blött med kolleger i alla dessa år, och träffat oändligt många i samma yrke. Och.. Tyvärr är vi rätt överens.:(
Då för massor av år sedan fanns det gott om personal, som HADE KUL med barnen! Vi lekte busade och det fanns alltid ett ledigt knä att krypa upp i för det barn som behövde.
Nu är det pedagogik, portfolio, utvecklingssamtal, läroplaner, utredningar och dokumentation till förbannelse!
Vi hinner inte HA KUL med barnen!

Allt ska ha ett inlärande syfte, vi kan inte bara ta tillfället i flykten att leka fram siffror, färg, form osv...
De som skrämmer mej mest är att de som går förskollärarutbildningen nu får lära sig att typ mörka hur det är. Dvs de ska ha barnen i fokus så länge föräldrarna ser på. sedan får dom flytta fokus på nästa barn:crazy:
(säker källa, nyutbildad förskollärare jag träffade förra helgen )

Sedan för 1000 år sedan tog föräldrarna tillvara på sin tid med barnen, inte va de någon som gnällde över egentid:crazy: Var sak har sin tid, just nu har VI barn, pappan har sitt ibland, mamman sitt andra dagar.
Man löste "livspusslet" utan samhällets inblandning. Och endast en gång vet jag att någon försökt en "fuling" och fått mer tid i förskolan.
Just här hos oss var det många mammor som åkte iväg och jobbade, medans pappor blev kvar arbetslösa, eller på "åtgärd" och hade tid och ork att ta hand om hus och hem.

I dag har jag bra kontakt med ca 80% av mina gamla barn, dom visar upp bil, flickvän/pojkvän och barn för gamla fröken, och jag vet att vi DÅ gjorde ett gott jobb. NU gör jag ett bättre jobb, både pedagogiskt och känslomässigt som städerska. Jag har TID med barnen, och dom får gärna tvätta väggar så det skvätter. Vi kan alltid prata lite pedagogiskt under tiden. Trasan över/under, hur många bänkar i ett klassrum, eller skriv ditt namn på tavlan innan du torkar den.
Det är inte bara förskolepedagoger som kan ta hand om barn;)

Förskola ÄR BRA för barn, men föräldrarna är SÅ VIKTIGA!! De är tiden med föräldrarna som lägger värdegrunder och vägleder sina barn. det SKA inte förskolan göra... :angel:
Njut av era barn! De är det bästa ni har, och tiden nu kommer aldrig tillbaka.
Ge barnen lugnet, myset och högläsningen, en fröken och 14 barn... Det blir inget lugn:cry: Hur duktiga pedagogerna än är!

Nu lovar jag att simma ut ur bild och lämna tråden ifred.

* Jenny *
 
Sedan för 1000 år sedan tog föräldrarna tillvara på sin tid med barnen, inte va de någon som gnällde över egentid:crazy: *

Vad menar du med detta? Vad jag minns av historia så hade knappast barn kvalitetstid med sina föräldrar för 1000 år sedan.

Har du läst tråden över överhuvudtaget? Det som efterfrågas är ju just de 15 timmar som arbetslösa/föräldralediga har eftersom det är berättigat just för att det ska vara kontinuerligt. Vilket inte är okej för den som jobbar t.ex skift och har varannan vecka ledigt. Här gäller det ju dessutom eftersom ena barnet får åka (över 3 år) men andra inte får åka.

Jag är så jäkla glad att jag har pedagogisk utbildad personal på min förskola och att de inte tycker som du att de har det bättre hemma i alla lägen. Jag kan ju lätt säga att den bästa personalen har varit den som varit utbildad de som är typ "gamla" dagmammor har varit sjukt dåliga. Ser inte barnen, glömmer den pedagogiska planerna vi gjort upp, tröstar inte utan typ bara väntar. Så pedagogisk verksamhet är jag glad för. Mina barn lär sig jättemycket på förskolan och älskar att vara där.
 
@kamomillo Jag läser till förskollärare och känner inte alls igen mig i det du skriver.

När jag är ute på VFU har jag kul med barnen, likaså när jag är ute och vikarierar. Jag ser pedagoger som leker och har kul med barnen, som stöttar barnen i deras lek, som utmanar och stimulerar barnen. Jag ser pedagoger som är både närvarande och härvarande. Jag ser tyvärr också pedagoger som är passiva eller auktoritära, som bara klagar om hur allt var bättre förr, som borde bytt yrke för länge sedan. Tack och lov är den första kategorin vanligare.

Jag fångar ofta ett tillfälle för inlärning, jag dokumenterar det för att kunna arbeta vidare och fortsätta utmana barnet. Läroplanen är ett viktigt styrdokument, den tar jag till min hjälp när jag planerar aktiviteter och den finns i mitt bakhuvud hela dagen. Utredningar och kvalitetsarbete är viktigt för att kunna utvärdera verksamheten och säkerställa att den håller den kvalité den ska.

Vi får verkligen inte lära oss att mörka något för föräldrarna. Fokus finns hela tiden i barngruppen, ibland behöver ett barn mer av mig än ett annat. Ibland finns det tid att prata en god stund med en förälder som hämtar, ibland pockar barnen på min uppmärksamhet och det blir en snabb avstämning.

En fröken och 14 barn, var är det så? Jag är den första att skriva under på att barngrupperna är förstora, men inte ens här i Malmö gör det 14 barn per pedagog. 4-5 barn per vuxen på småbarns, och 6-7 barn per vuxen på stora verkar vara det vanligaste här.
 
Nej då! Jag jobbade på världens bästa ställe :love: Underbara barn och så härliga föräldrar och personal, att jag gärna haft dom boende i min hall resten av livet!
Men.... Efter 25 år i yrket har jag sett hur det förändras. Jag har stött och blött med kolleger i alla dessa år, och träffat oändligt många i samma yrke. Och.. Tyvärr är vi rätt överens.:(
Då för massor av år sedan fanns det gott om personal, som HADE KUL med barnen! Vi lekte busade och det fanns alltid ett ledigt knä att krypa upp i för det barn som behövde.
Nu är det pedagogik, portfolio, utvecklingssamtal, läroplaner, utredningar och dokumentation till förbannelse!
Vi hinner inte HA KUL med barnen!

Allt ska ha ett inlärande syfte, vi kan inte bara ta tillfället i flykten att leka fram siffror, färg, form osv...
De som skrämmer mej mest är att de som går förskollärarutbildningen nu får lära sig att typ mörka hur det är. Dvs de ska ha barnen i fokus så länge föräldrarna ser på. sedan får dom flytta fokus på nästa barn:crazy:
(säker källa, nyutbildad förskollärare jag träffade förra helgen )

Sedan för 1000 år sedan tog föräldrarna tillvara på sin tid med barnen, inte va de någon som gnällde över egentid:crazy: Var sak har sin tid, just nu har VI barn, pappan har sitt ibland, mamman sitt andra dagar.
Man löste "livspusslet" utan samhällets inblandning. Och endast en gång vet jag att någon försökt en "fuling" och fått mer tid i förskolan.
Just här hos oss var det många mammor som åkte iväg och jobbade, medans pappor blev kvar arbetslösa, eller på "åtgärd" och hade tid och ork att ta hand om hus och hem.

I dag har jag bra kontakt med ca 80% av mina gamla barn, dom visar upp bil, flickvän/pojkvän och barn för gamla fröken, och jag vet att vi DÅ gjorde ett gott jobb. NU gör jag ett bättre jobb, både pedagogiskt och känslomässigt som städerska. Jag har TID med barnen, och dom får gärna tvätta väggar så det skvätter. Vi kan alltid prata lite pedagogiskt under tiden. Trasan över/under, hur många bänkar i ett klassrum, eller skriv ditt namn på tavlan innan du torkar den.
Det är inte bara förskolepedagoger som kan ta hand om barn;)

Förskola ÄR BRA för barn, men föräldrarna är SÅ VIKTIGA!! De är tiden med föräldrarna som lägger värdegrunder och vägleder sina barn. det SKA inte förskolan göra... :angel:
Njut av era barn! De är det bästa ni har, och tiden nu kommer aldrig tillbaka.
Ge barnen lugnet, myset och högläsningen, en fröken och 14 barn... Det blir inget lugn:cry: Hur duktiga pedagogerna än är!

Nu lovar jag att simma ut ur bild och lämna tråden ifred.

* Jenny *

Hur vet du att föräldrarna för tusen år sen inte ville ha egentid? Det måste ju vara omöjligt att veta, sånt syns ju knappast i utgrävningar eller runstenar? För allt vad vi vet kan de ha tjatat om egentid och livspussel från morgon till kväll.
 
Hoppsan! Jag visste inte att det fanns begränsningar på antal frågetecken ;)
Jag kan bara inte förstå varför folk inte vill vara med sina barn:confused: Varför vill man ha barn då:banghead:
De är ett himla tjat om pedagogik, och att det gör sociala barn av mycket tid på förskola.

Men är det någon som funderar på hur mycket förskolan kostar för samhället? Skulle personalen bara tjäna det som "barnen kostar" så blev det ingen personal kvar alls....
De är ingen självklarhet att samhället ska stå och betala för att föräldrar i vissa fall inte VILL vara med sina barn?
Vi har så himla tur att vi har 15 timmar gratis i Sverige. Varför inte bara vara nöjd med det?
Nä.. det ska vara "egentid" för att få ihop "livspusslet" :banghead: (2 modeord som jag verkligen hatar!
Vad skulle hända om staten och kapitalet drar in all subvention som har med förskola att göra?

Förlåt mej, nu kom jag ur kurs, jag drar mej ur tråden baklänges och skäms:angel:

* Jenny *
Har du egna barn?
 
Hoppsan! Jag visste inte att det fanns begränsningar på antal frågetecken ;)
Jag kan bara inte förstå varför folk inte vill vara med sina barn:confused: Varför vill man ha barn då:banghead:
De är ett himla tjat om pedagogik, och att det gör sociala barn av mycket tid på förskola.

Men är det någon som funderar på hur mycket förskolan kostar för samhället? Skulle personalen bara tjäna det som "barnen kostar" så blev det ingen personal kvar alls....
De är ingen självklarhet att samhället ska stå och betala för att föräldrar i vissa fall inte VILL vara med sina barn?
Vi har så himla tur att vi har 15 timmar gratis i Sverige. Varför inte bara vara nöjd med det?
Nä.. det ska vara "egentid" för att få ihop "livspusslet" :banghead: (2 modeord som jag verkligen hatar!
Vad skulle hända om staten och kapitalet drar in all subvention som har med förskola att göra?

Förlåt mej, nu kom jag ur kurs, jag drar mej ur tråden baklänges och skäms:angel:

* Jenny *
Samhället tjänar bra mycket mer på att allmän förskolan finns än om den inte skulle finnas alls eller vara väldigt dyr. Förskolan möjliggör nämligen för föräldrarna att kunna förvärvsarbeta, ofta på heltid. Mycket inkomster för Sverige på många olika sätt.
 
Japp! Jag har ett biologiskt barn, och en placerad tjej, som nu är vuxen .( Nu har vi 2 barnbarn som inte är biologiska, men minst lika kära) Plus att vårt hem alltid varit öppet för barn som haft det lite jobbigt..... Hela mitt liv har jag funnits till för barn i alla åldrar. Kanske därför jag ser att föräldrar inte bara kan abdikera och be samhället ta hand om deras barn:confused:
Jobb hit och pensionspengar dit... Vårt liv med våra egna barn måste vara det viktigaste!

* Jenny*
 
Japp! Jag har ett biologiskt barn, och en placerad tjej, som nu är vuxen .( Nu har vi 2 barnbarn som inte är biologiska, men minst lika kära) Plus att vårt hem alltid varit öppet för barn som haft det lite jobbigt..... Hela mitt liv har jag funnits till för barn i alla åldrar. Kanske därför jag ser att föräldrar inte bara kan abdikera och be samhället ta hand om deras barn:confused:
Jobb hit och pensionspengar dit... Vårt liv med våra egna barn måste vara det viktigaste!

* Jenny*
Likställer du att ha sina barn på förskola med att abdikera som förälder och be samhället ta hand om ens barn?
 
Japp! Jag har ett biologiskt barn, och en placerad tjej, som nu är vuxen .( Nu har vi 2 barnbarn som inte är biologiska, men minst lika kära) Plus att vårt hem alltid varit öppet för barn som haft det lite jobbigt..... Hela mitt liv har jag funnits till för barn i alla åldrar. Kanske därför jag ser att föräldrar inte bara kan abdikera och be samhället ta hand om deras barn:confused:
Jobb hit och pensionspengar dit... Vårt liv med våra egna barn måste vara det viktigaste!

* Jenny*
För du låter nämligen som mig innan jag fick barn. Och som mina kollegor som jobbar deltid pga utbrändhet, men de var absolut hemma jättemycket med sina barn på 70-talet. Lite duktiga tjejer som inte ens hade dammigt hemma och ändå lyckades sköta allt.

(Jag förstår inte hur de tog hand om sina barn närvarande när de verkade städade hela tiden?)
 
Var i hek
Nej då! Jag jobbade på världens bästa ställe :love: Underbara barn och så härliga föräldrar och personal, att jag gärna haft dom boende i min hall resten av livet!
Men.... Efter 25 år i yrket har jag sett hur det förändras. Jag har stött och blött med kolleger i alla dessa år, och träffat oändligt många i samma yrke. Och.. Tyvärr är vi rätt överens.:(
Då för massor av år sedan fanns det gott om personal, som HADE KUL med barnen! Vi lekte busade och det fanns alltid ett ledigt knä att krypa upp i för det barn som behövde.
Nu är det pedagogik, portfolio, utvecklingssamtal, läroplaner, utredningar och dokumentation till förbannelse!
Vi hinner inte HA KUL med barnen!

Allt ska ha ett inlärande syfte, vi kan inte bara ta tillfället i flykten att leka fram siffror, färg, form osv...
De som skrämmer mej mest är att de som går förskollärarutbildningen nu får lära sig att typ mörka hur det är. Dvs de ska ha barnen i fokus så länge föräldrarna ser på. sedan får dom flytta fokus på nästa barn:crazy:
(säker källa, nyutbildad förskollärare jag träffade förra helgen )

Sedan för 1000 år sedan tog föräldrarna tillvara på sin tid med barnen, inte va de någon som gnällde över egentid:crazy: Var sak har sin tid, just nu har VI barn, pappan har sitt ibland, mamman sitt andra dagar.
Man löste "livspusslet" utan samhällets inblandning. Och endast en gång vet jag att någon försökt en "fuling" och fått mer tid i förskolan.
Just här hos oss var det många mammor som åkte iväg och jobbade, medans pappor blev kvar arbetslösa, eller på "åtgärd" och hade tid och ork att ta hand om hus och hem.

I dag har jag bra kontakt med ca 80% av mina gamla barn, dom visar upp bil, flickvän/pojkvän och barn för gamla fröken, och jag vet att vi DÅ gjorde ett gott jobb. NU gör jag ett bättre jobb, både pedagogiskt och känslomässigt som städerska. Jag har TID med barnen, och dom får gärna tvätta väggar så det skvätter. Vi kan alltid prata lite pedagogiskt under tiden. Trasan över/under, hur många bänkar i ett klassrum, eller skriv ditt namn på tavlan innan du torkar den.
Det är inte bara förskolepedagoger som kan ta hand om barn;)

Förskola ÄR BRA för barn, men föräldrarna är SÅ VIKTIGA!! De är tiden med föräldrarna som lägger värdegrunder och vägleder sina barn. det SKA inte förskolan göra... :angel:
Njut av era barn! De är det bästa ni har, och tiden nu kommer aldrig tillbaka.
Ge barnen lugnet, myset och högläsningen, en fröken och 14 barn... Det blir inget lugn:cry: Hur duktiga pedagogerna än är!

Nu lovar jag att simma ut ur bild och lämna tråden ifred.

* Jenny *
Var i hela friden har de en fröken på 14 barn? Jag tycker du säger emot dig själv hela tiden när di å ena sidan säger att du hade ett jättebra jobb och att förskolan är bra, och å andra sidan menar att det vore bättre för alla barn att spendera 24/7 med sina föräldrar fram till skolstart.
Resonemanget går liksom inte i hop.

Sen tror jag inte att man direkt gav barnen full uppmärksamhet för 1000 år sedan. Man hade nog fullt upp med att överleva, hitta mat etc, och barnen fick nog klara sig bäst de kunde...
 
Sen tror jag inte att man direkt gav barnen full uppmärksamhet för 1000 år sedan. Man hade nog fullt upp med att överleva, hitta mat etc, och barnen fick nog klara sig bäst de kunde...

Vi har en gammal hembygdsförening som lagt upp alla klipp som innefattar vår lilla håla. Det är ju förvisso inte 1000 år sedan 70-150 år gamla. Efter att ha läst dessa så är det rätt uppenbart att det inte var någon mystillvaro för barnen. Barn lämnades bort, dränktes eller blev påkörda av tåget eller dog i arbetsplatsolyckor när det skulle hjälpa till.

Men det är ju klart att det var bättre förr :angel:
 
Var i hek

Var i hela friden har de en fröken på 14 barn? Jag tycker du säger emot dig själv hela tiden när di å ena sidan säger att du hade ett jättebra jobb och att förskolan är bra, och å andra sidan menar att det vore bättre för alla barn att spendera 24/7 med sina föräldrar fram till skolstart.
Resonemanget går liksom inte i hop.

Sen tror jag inte att man direkt gav barnen full uppmärksamhet för 1000 år sedan. Man hade nog fullt upp med att överleva, hitta mat etc, och barnen fick nog klara sig bäst de kunde...

Jag var ute med 11 barn själv häromdagen på utegården. Det blev till att skicka in barn genom altandörr till kollegor på annan avdelning när de behövde gå på toa/blöjbyte. Jag kan säga så här - jag var allt annat än närvarande och medforskande pedagog med barnen för jag hade full sjå att räkna in dem och se till att inget hände med dem.

I övrigt så är vi inom förskolan mångsysslare. Många av oss vrider och vänder ut och in på oss själva för att just barnen ska ha det väldigt bra på förskolan. Jag är säkert inte ensam om att ta med arbetet hem och funderar ut lösningar på problem som uppstår, försöka få dagarna att flyta på för att barnen inte ska känna av den stress som många gånger finns inom förskolans väggar. Det har gått så långt att jag faktiskt överväger att byta bransch helt och hållet trots jag egentligen älskar mitt yrke. Men nog om detta utan till trådens start. Hur har det gått? @DarkInNight
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 254
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 589
Senast: Trott
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp