Förskola och "rätt" till 15 timmar/vecka?

Inte läst tråden, men för de 15 timmarna som är avgiftfria så får inte barnen äta på förskolan.15 timmars barnen brukar få schema typ 8-11 varje dag. De kommer efter förskolan serverat frukost och får åka hem innan lunch.

Ta en 30 timmars plats och när sambon har sin lediga vecka så får ni säga till personalen att ni hämtar tidigare, tar sovmorgon eller kanske tom är lediga!
Fast 30- h plats existerar bara på vissa ställen i landet så det är inte så enkelt. Här är den allmänna förskolan (alltså gratisvarianten för 3 år o över) 3h per dag utan lunch och man har om man väljer det ingen platsgaranti på den fsk man är på när man sedan behöver gå "på riktigt". De allra flesta väljer därför en fast plats på 15 h vid föräldraledighet etc och betalar då ca 20 procent av ord avgift. Då kan man om förskolan tycker det passar (det är upp till varje fsk) få gå t ex 3 dagar 5 h. De flesta fsk här har så. 30 h- varianten existerar inte. Alltså, om de verkligen vill så kan förskolan att barn under tre år (förutsatt att föräldern inte är f l med yngre syskon eller arbetslös - då gäller minst 15 h i hela landet) enbart får tid vid förälders arbetstid och restid (trots att man betalar fullt). Förskolan får utöka tiden förövarna med litet eller oregelbundet omsorgsbehov men de måste inte om man inte har intyg e d från t ex BVC. Det är ju ovanligt att man har omsorgsbehov som är så litet om man jobbar, men de familjerna finns ju oxå (bl a vi p g a deltid o kvällsjobb) o om inte förskolan är shysst och erbjuder fler timmar hamnar ju helt klart det fåtal barn det berör i kläm. Vi var ju där med A men lyckades lösa det.
 
Du skulle kunna ange en schablon o om det handlar om att du inte kan ange faktiska arbetstider är det säkert helt lugnt. Jag syftade inte på dig utan på grejen i sig att man får ange arbetstider, vilket är ett faktum i många (de flesta?) kommuner. Jag tror att bara det att man faktiskt uppmanas att ange tiderna gör att folk som annars kanske skulle ange fler timmar (t ex för att träna, shoppa mm - vilket inte är tillåtet i de flesta kommuner) inte gör det.

Är man inte van vid det systemet, så känns det som ett integritetsingrepp och ett misstroendevotum från förskolans sida. Min chef frågar inte efter hur eller när jag jobbar, så det skulle vara väldigt märkligt om förskolepersonalen gjorde det, lite förmyndarartat sådär. Jag antar att om man är van vid att förskolan ställer en till svars, så känns det kanske inte så.
 
Här också om du betalar för platsen.
Vill du bara nyttja allmänna förskolan som är kostnadsfri är det 8-11 må-fr. Lite trist för barnen tror jag för det hörs på min dotter att de är väldigt sociala även vid måltiderna.
Här är det så oberoende om du betalar eller inte. Frågan är om man får skilja på det så.
 
Fast 30- h plats existerar bara på vissa ställen i landet så det är inte så enkelt. Här är den allmänna förskolan (alltså gratisvarianten för 3 år o över) 3h per dag utan lunch och man har om man väljer det ingen platsgaranti på den fsk man är på när man sedan behöver gå "på riktigt". De allra flesta väljer därför en fast plats på 15 h vid föräldraledighet etc och betalar då ca 20 procent av ord avgift. Då kan man om förskolan tycker det passar (det är upp till varje fsk) få gå t ex 3 dagar 5 h. De flesta fsk här har så. 30 h- varianten existerar inte. Alltså, om de verkligen vill så kan förskolan att barn under tre år (förutsatt att föräldern inte är f l med yngre syskon eller arbetslös - då gäller minst 15 h i hela landet) enbart får tid vid förälders arbetstid och restid (trots att man betalar fullt). Förskolan får utöka tiden förövarna med litet eller oregelbundet omsorgsbehov men de måste inte om man inte har intyg e d från t ex BVC. Det är ju ovanligt att man har omsorgsbehov som är så litet om man jobbar, men de familjerna finns ju oxå (bl a vi p g a deltid o kvällsjobb) o om inte förskolan är shysst och erbjuder fler timmar hamnar ju helt klart det fåtal barn det berör i kläm. Vi var ju där med A men lyckades lösa det.
Det där låter ju heltokigt :crazy:
 
Är man inte van vid det systemet, så känns det som ett integritetsingrepp och ett misstroendevotum från förskolans sida. Min chef frågar inte efter hur eller när jag jobbar, så det skulle vara väldigt märkligt om förskolepersonalen gjorde det, lite förmyndarartat sådär. Jag antar att om man är van vid att förskolan ställer en till svars, så känns det kanske inte så.
Vadå ställer en till svars? Integritetsingrepp? För att man måste skriva upp sina arbetstider?
 
Vadå ställer en till svars? Integritetsingrepp? För att man måste skriva upp sina arbetstider?

Ja, om de sen ansåg att jag fuskade om jag inte varje dag följer mina uppskrivna schablontider, så skulle jag uppleva det som att de ställde mig till svars, och det känns ju lite märkligt om dagispersonalen snarare än arbetsgivaren är den som som står med klockan och kollar när man jobbar.

Jag är ju van vid stockholmssystemet, där förskolepersonalen aldrig frågar efter när eller hur man jobbar. De frågar efter barnens ramschema, så att de kan planera verksamheten, och det är ju självklart, men hur jag sen råddar mitt liv för att få ihop allt är min ensak, inte deras.
 
Behöver man mer än 15timmar/veckan när man ändå är ledig?????
De är väl toppen med 15 gratis timmar och resten av tiden får man vara tillsammans med sitt barn =)

*Jenny *
 
Vet inte men jag har avdrag på räkningen för de 15h som allmänna fsk är.
Avdrag på räkningen?

Jag betalar 1250 kr (eller något sådant) vare sig barnet går 1h eller 50 h (dvs maxtaxa).

Om barnet bara går 15/h i veckan i genomsnitt när barnet fyllt tre år så betalar jag ingenting.

Dvs fram tills barnet är tre år så betalar jag 1250kr oberoende av hur många timmar barnet går.

Om barnet bara går 15 h i veckan efter det fyllt 3 år så är det gratis. Går barnet mer än 15h/veckan så kostar det 1250kr.

Tänk att det kan vara så olika från kommun till kommun.
 
Avdrag på räkningen?

Jag betalar 1250 kr (eller något sådant) vare sig barnet går 1h eller 50 h (dvs maxtaxa).

Om barnet bara går 15/h i veckan i genomsnitt när barnet fyllt tre år så betalar jag ingenting.

Dvs fram tills barnet är tre år så betalar jag 1250kr oberoende av hur många timmar barnet går.

Om barnet bara går 15 h i veckan efter det fyllt 3 år så är det gratis. Går barnet mer än 15h/veckan så kostar det 1250kr.

Tänk att det kan vara så olika från kommun till kommun.
Ja avdrag eller rabatt eller vad de kallar det :D
Maxtaxan är 1269 eller 1289 eller något sånt och från hösten året dottern fyllde tre år har jag knappt 500kr i rabatt för de 15h/v som är gratis oavsett hur många timmar hon går på fsk.
Vill jag inte betala för hennes plats är hon välkommen må-fr 8-11 annars är det bara att betala för att ha henne ti-to 9-14.

Så jag betalar för henne nu medan jag är hemma med lillebror för att hon ska få bättre kvalité på sin tid på fsk.
 
Ja avdrag eller rabatt eller vad de kallar det :D
Maxtaxan är 1269 eller 1289 eller något sånt och från hösten året dottern fyllde tre år har jag knappt 500kr i rabatt för de 15h/v som är gratis oavsett hur många timmar hon går på fsk.
Vill jag inte betala för hennes plats är hon välkommen må-fr 8-11 annars är det bara att betala för att ha henne ti-to 9-14.

Så jag betalar för henne nu medan jag är hemma med lillebror för att hon ska få bättre kvalité på sin tid på fsk.
Jag är nog osedvanligt korkad i kväll :o.

Du menar att du betalar 1269kr-500kr för att ha henne på förskola 15h i veckan ti-to 9-14?
 
@kamomillo, varför alla frågetecken? Nu handlade ju inte ens tråden om huruvida man bör lämna sitt barn på förskolan 0, 15 eller 30 h per vecka om man inte jobbar. Detta m 30 h togs upp som ett exempel på att reglerna varierar mellan kommuner.

Jag har varit fl o haft syskon 15 h på fsk två gånger. För vår nu 3.5- åring har det känts rätt lagom om hon såklart gärna skulle gått en dag till (hon går 2 dagar kl 9-14 o en dag 11-16). För dåvarande 5- åring blev det ett lyft då han gick upp från 15 h till 26, han älskade fsk o är supersocial.
 
Är man inte van vid det systemet, så känns det som ett integritetsingrepp och ett misstroendevotum från förskolans sida. Min chef frågar inte efter hur eller när jag jobbar, så det skulle vara väldigt märkligt om förskolepersonalen gjorde det, lite förmyndarartat sådär. Jag antar att om man är van vid att förskolan ställer en till svars, så känns det kanske inte så.

Jag upplever inte att fsk ställer till svars eller kontrollerar. Det är liksom bara grundstandarden här att man lämnar arbetstider och förskoletider. Det känns inte värre än någon annan info msn får lämna.
Jag med mina knasiga tider kan lätt säga att jag är lite avis på Stocholmssystemet i det avseendet att man sluppit "tjafsa" och vara undantag för att barnen ska få vettiga tider och vara med på aktiviteter (ofta ligger de på f m).

Å andra sidan har vi världens underbaraste fsk; liten, föräldrakooperativ med 28 barn fördelat på två avdelningar med hög p- täthet, och självklart har vi oxå hittat lösning för våra barn, även om det fick diskuteras lite innan.
 
Alla barn som går i ordinarie verksamhet får lägre avgift fr o m hösten det år de fyller tre eftersom 15 h räknas in i allmän fsk.

Ja jag vet.
Frågan jag svarade på med att jag inte vet från @Tora var som jag uppfattade det om man fick skilja på det på det sättet som det är i min kommun, alltså gratis 8-11 eller betala 9-14 för samma timmar.

Jag har som sagt valt att betala för att dottern ska få mer kvalité på tiden hon är där än att jag ska komma och hämta henne mitt inne i bästa leken.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 593
Senast: Trott
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp