Bukefalos 28 år!

Förslag: Ta bort en av smileysarna

K

Kat

Många av de smileys man kan använda här är väldigt roliga. Men jag ser ett problem med den här:
:bow: :bow: :bow:

Den används företrädelsevis när man vill berömma någon för ett inlägg eller en åsikt.
Är man föremål för berömmet är det väldigt trevligt när de vänds till en såklart, men det är ett problem när det används i debatter för att ge cred till ena sidan, eftersom man (åtminstone jag) kan uppleva den som aningen provocerande.
Ett utrop i stil med "jag håller med!" eller "bra inlägg" upplevs inte alls på samma sätt, tycker jag.
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Tycker den är en av de självklara, värre är det med denna: :smirk: Den fattar jag aldrig vad som menas med eftersom den används i så olika sammanhang.
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Man väljer vad man blir provocerad av!! :angel:
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Visst. Men det känns lite onödigt att förstärka motsättningarna med en smiley, än att diskutera, på ett diskussionsforum.

Smirk-smileyn förstår inte jag heller. Tror inte det är någon som gör det.
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

:smirk: är en lite "tyken" smiley i mina ögon som "fattar du nu sego" eller " du kanske borde lyssna på vad man säger istället för att skrika på utan att ha fakta "
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Jag har tjatat om smileysarna mååånga gånger och läääänge att en hel del av dem ska bort och är en primär orsak till bråk och missförstånd i många trådar.

försöker undvika i den mån det går att över huvud taget använda dem om det inte är de HELT självklara som :) :eek: eller :p

Tycker mer att det stör än något annat med smileysar, men ibland är det bra att kunna understryka ett positivt inlägg med en positiv smiley (de som helt självklart och uppenbart illustrerar denna känsla). Det svåra med skrift är ju att kunna tolka tonfallet, och vill man då vara säker på att det tolkas positivt så kan en smiley vara bra.

värst och borde bannlysas är:
:angel: (överlägset) missbrukas frekvent, som ett sätt att komma undan med taskig kommentar utan att direkt kunna fällas för det.
:smirk: (spydigt)
;) (lite vad man vill typ, men tvetydig och ej helt positiv är den)

:bow: har jag aldrig haft ngt emot.
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

:smirk: är en lite "tyken" smiley i mina ögon som "fattar du nu sego" eller " du kanske borde lyssna på vad man säger istället för att skrika på utan att ha fakta "

Den används till både det ena och det andra.
Bland annat 'småskojar lite'
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Att vissa av oss retar sig på somliga smileys och andra på somliga, är förstärker min känsla av att vissa borde bort.
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Ja kan tycka att visa tvetydiga ska bort! men ja tycker att några andra mer konkreta smileysar borde läggas till!
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

*protest!

men de hjälper så mycket när man försöker visa på vilket sätt man menar något! Om man är ironisk eller menar alvar tillexempel! För folk talar inte klarspråk, och på ett forum där man bara läser text och itne kan se människors ansiktsutryck eller kroppspråk tycker jag att de i många fall hjälper att förtydliga vad man menar!
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Ja, det håller jag med om.
Men "bow"-smileyn används för att reta motståndarsidan i stor utsträckning, upplever jag. Det känns inte riktigt bra.
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Ja, det håller jag med om.
Men "bow"-smileyn används för att reta motståndarsidan i stor utsträckning, upplever jag. Det känns inte riktigt bra.

Men hallååååå!
Hur i H-VTE kan :bow: uppfattas värre än :angel: , :smirk: och ;)


?????
:D
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Den används till både det ena och det andra.
Bland annat 'småskojar lite'

Men eftersom "smirk" betyder typ hånflin kan man ju inte använda den när man skämtar? :confused:

Ja, det håller jag med om.
Men "bow"-smileyn används för att reta motståndarsidan i stor utsträckning, upplever jag. Det känns inte riktigt bra.

Nej, bow-smilyn använder man när någon har skrivit något bra eller något som man håller med om (enligt mig). Hur kan man se den provocerande?
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Ändå används den så hela tiden.

Mackan: Ja du, vad är det som gör att vi upplever saker?
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Ok, jag tar bort alla utom :) men den kanke ses som drogpropaganda av vissa.

Många har länge tjatat om fler smiliesar, bland annat en spy-smiley. Där har jag bromsat för hur illa skulle den inte kunna användas mot folk. Raka motsatsen till att buga kanske. De som vill ha den vill ha den för att visa på att något är äckligt, typ rutten mat eller så.

Det kan vara svårt att uttrycka känslor och sinnesstämning i skrift. Smiliesar kan vara ett snabbt sätt att göra detta. Självklart kan detta misstolkas som all annan kommunikation.
Jag anser nog oftast att det är de som skriver som skall ställas till svars för om de sprider dålig stämmning eller de som läser och ibland jobbar hårt på att misstolka. Skjut inte på Smileyn ;)

Eftersom jag i princip alltid använder snabbsvar använder jag bara de som är enkla att komma ihåg :) och ;) Denna är också enkel att komma ihåg :( men eftersom jag försöker vara så positiv som möjligt när jag skriver brukar jag inte använda den.
Kan kanske vara ett tips :smirk:
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Jag menar att just bugsmileyn blir något som retar upp motståndaren mer än den ger glädje åt den som den vänder sig mot.

Jag håller för övrigt med dig om spysmileyn.

*sitter och funderar om Gunnar hånflinar*
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Har då aldrig jag upplevt iallafall :confused:
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Inte jag heller, har endast sett den som en ödmjukssmiley, eller bra!smiley.
 
Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Men Gunnars :smirk: undrar jag över där, var det skämt på något vis, eller? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 485
Senast: Milosari
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 342
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 476
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp