Förbjuda husdjur?

fryckan

Trådstartare
Jag har en privat hyresvärd som sa att husdjur inte är tillåtna i lägenheterna, tänkte inte så mycket på det förutom att det är väldigt dumt att min hund inte kan bo här :( Pratade med en kompis om det som säger att husdjur inte får förbjudas bara sådär. Har någon koll på hur det är? Detta är inte ett allergiboende vad jag vet. Om det är så att husdjur faktiskt inte får förbjudas, hur tar jag lämpligast upp det med hyresvärden? Hoppas någon kan ge lite input i frågan :) Ska också tillägga att det är grymt svårt att få tag på lägenhet i Östersund överlag så det är tyvärr inte bara att flytta till en ny lägenhet sådär.
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjuda husdjur?

KL, eller nåt...
Bra länk!

Fryckan: Gå med i Hyresgästföreningen! Om det blir "bråk" med hyresvärden kan de hjälpa dig! :)
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Tack för länken!


Pepson2 - väldigt dum fråga :o Men är hyresgästföreningen en förening för alla som bor i hyresrätt? Typ som ett fackförbund för arbetare?
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Oh, tack för tråden! Jag bor nämligen högst avtalsbrytande ändå, jag har hund i lägenheten trots att man inte får ha det. Då ska jag prata med hyresgästföreningen alltså!

Edit: Nu är min hyresvärd iofs en kommunal hyresvärd men det borde väl gälla samma ändå?
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Tack för länken!


Pepson2 - väldigt dum fråga :o Men är hyresgästföreningen en förening för alla som bor i hyresrätt? Typ som ett fackförbund för arbetare?

Hyresgästföreningen är till för alla som hyr en bostad, hus, stuga, villa eller lägenhet, är du med där får du gratis juridik-hjälp vid konflikt med hyresvärd etc, gå med genast om du inte är med, de kan vara till ovärdelig hjälp!'

Lycka till!
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Där jag bodde innan var det enligt hyresvärden (privat) förbjudet med vissa hundraser t ex pitbull, amstaff, rottweiler och korsningar med dessa raser. Även ormar var förbjudna, men alla andra djur tillåtna.
Jag hade ingen hund då så jag brydde mig inte så mycket, men kul att få veta ändå att det inte är tillåtet att förbjuda. :)
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Just vad gäller tex ormar kan däremot kommunen ha åsikter i sin lokala ordningssstadga. Finns flera kommuner där det krävs tillstånd av miljökontoret att ha giftiga ormar i detaljplanerat område.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Så länge det inte uppstår några olägenheter för övriga hyresgäster och djuret inte förorenar/förstör bostaden så är det lugnt.
Detsamma gäller rökning, även där saknar hyresvärdar lagligt stöd att förbjuda.

Det jag personligen inte kan förstå är hur man med gott samvete kan ingå ett avtal och sedan medvetet bryta mot den önskan ens hyresvärd uttryckt i avtalet, oavsett om det gäller husdjur eller rökning.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Det jag personligen inte kan förstå är hur man med gott samvete kan ingå ett avtal och sedan medvetet bryta mot den önskan ens hyresvärd uttryckt i avtalet, oavsett om det gäller husdjur eller rökning.

För att man inte har något val? Jag skulle aldrig ta bort min hund för en lägenhet men kan samtidigt inte bo i en annan typ av lägenhet, dels pga bostadsbrist och dels pga pengabrist.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Tack alla för svar.

Precis så är det för mig, fick väldigt hastigt jobb i den här stan och trots snart 3 års kö i kommunala bostadsbolaget så får jag ingen lägenhet där. Fick tag i den här och hade inte så mycket att välja på. Min vovve är just nu hos min pappa och det var tanken från början att han ska vara där ett tag. Men bostadsbristen gör att jag mest troligt inte kommer få tag i en annan lägenhet den närmsta framtiden och jag vill inte vara utan min hund flera månader till.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Det jag personligen inte kan förstå är hur man med gott samvete kan ingå ett avtal och sedan medvetet bryta mot den önskan ens hyresvärd uttryckt i avtalet, oavsett om det gäller husdjur eller rökning.

Därför att hyresvärden utnyttjar personers behov av bostad genom att införa oskäliga villkor i avtalet.

Det är helt enkelt viktigare att ha en bostad, än att efterleva ett avtal som ändå inte har stöd i lagen, tänker jag mig. (Jag har själv aldrig varit i situationen, utan har haft turen att ha vettiga hyresvärdar i hela mitt liv.)

Så långt möjligt bör vi nog se bostäder som en social rättighet, och därmed bör man även i hyrda bostäder ha rätt att leva ett normalt liv. Att ha en hund ingår helt klart i det, om man vill ha en.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Därför att hyresvärden utnyttjar personers behov av bostad genom att införa oskäliga villkor i avtalet.

Det är helt enkelt viktigare att ha en bostad, än att efterleva ett avtal som ändå inte har stöd i lagen, tänker jag mig. (Jag har själv aldrig varit i situationen, utan har haft turen att ha vettiga hyresvärdar i hela mitt liv.)

Så långt möjligt bör vi nog se bostäder som en social rättighet, och därmed bör man även i hyrda bostäder ha rätt att leva ett normalt liv. Att ha en hund ingår helt klart i det, om man vill ha en.




Den villkorslösa sociala rättigheten anser jag kan begränsas till allmännyttan medan privata hyresvärdar ska ha rätt att villkora hyresavtalen.

När det kommer till önskan att slippa katt/hundägare och rökare så ser jag det inte alls som orimligt. Det är en potentiell riskgrupp och det är betydligt enklare att undvika att hyra ut till rökande hyresgäster/hyresgäster som har hund/katt än att vid senare tillfälle kräva dem på kostnader för underhåll.
Det finns även en överhängande risk att dessa hyresgäster bidrar till irritation hos övriga hyresgäster, kan vara ett tillräckligt svårt problem även om det inte direkt innebär en ekonomisk katastrof.

Nu läste jag nyligen att deposition börjar bli vanligare vid uthyrning av lgh, det är en bra metod att tackla lagbegränsningen och samtidigt ta sig runt den ekonomiska biten. Med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut så går det att begära en saftig deposition utan att riskera att inte kunna hyra ut.
Det är så klart bra.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Det finns även en överhängande risk att dessa hyresgäster bidrar till irritation hos övriga hyresgäster, kan vara ett tillräckligt svårt problem även om det inte direkt innebär en ekonomisk katastrof.
Det argumentet är ju skapligt tunt. Varför just rökare och husdjursägare? Finns en massa annat som hyresvärdar skulle kunna vilja välja bort då; människor med musikintresse, barn, stora familjer, unga människor som festar etc.

Jag tycker att det är väldigt bra att hyresvärdar inte får sätta regler hur de vill. De befinner sig i ett enormt maktöverläge gentemot hyresgästerna, särskilt så som marknaden ser ut idag. Segregationen, särskilt i städerna, skulle ta en sanslös otäck snurr om inte vi hyresgäster hade det skydd vi har.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Rökning och husdjur kan skapa akuta hälsoproblem för allergiker. Så jag kan tycka det är rimligt att just de "pekas ut".

Det finns ju 55+ boenden, där lär man slippa småbarn :D och ungdomar.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Allergihus finns, vill man som hyresvärd absolut inte ha rökare och djur i sin fastighet får man se till att allergiklassa huset. Så det är inte ett problem.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Det argumentet är ju skapligt tunt. Varför just rökare och husdjursägare?

Just rökning och djur kan man som hyresvärd förbjuda.
Men då så blir det alla pälsdjur och inte bara vissa.

Allergihus heter det då.
Jag hyr ut med krav om rökfritt men tillåtet med pälsdjur.
För att även rökallergiska hund- och kattägare skall ha någon stans att ta vägen.
I mina bostäder så är det rökfritt som gäller vilket har stöd i lagen.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Jag vet. Jag tolkade det som att det inte var allergi och allergihus No1 syftade på när hen skrev om "irritation hos övriga hyresgäster" och kostnad för underhåll. Hen argumenterade ju för att dagens lagstiftning inte är bra (= hyresvärdar borde ha större möjlighet att sätta egna regler). Allergihus finns ju som sagt idag, det ryms inom den rådande lagen.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Jag vet. Jag tolkade det som att det inte var allergi och allergihus No1 syftade på när hen skrev om "irritation hos övriga hyresgäster" och kostnad för underhåll. Hen argumenterade ju för att dagens lagstiftning inte är bra (= hyresvärdar borde ha större möjlighet att sätta egna regler). Allergihus finns ju som sagt idag, det ryms inom den rådande lagen.

Rökare och husdjur är de grupper som är svårast att komma åt. För andra problem kommer man långt med störningsjour.
Man kan visst lägga resurserna på att kvala in sin fastighet som allergihus men det blir definitivt och i många fall överdrivet - om det nu inte är allergier man vill förebygga.

Att ha husdjur behöver inte vara problem men just hund, och även katt, brukar vara förknippat med problem.

Rökare är i regel alltid ett problem så länge de röker i bostaden, i trapphus, på balkonger och utanför entré.
Klart man kan vilja slippa dessa utan att lida av allergier.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 322
Senast: Cattis_E
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 855
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 463
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 265
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp