Föredöme

Trissa

Trådstartare
Rätt ofta när jag kommer att prata om en av mina hobbies så säger folk (och jag upplever att de faktiskt menar det) att "åh, vad kul, det skulle jag också vilja göra!" När jag då bjuder in dem att vara med så säger de 9 gånger av 10 att tiden inte finns, och då är det alltid barnen som gör att de inte hinner.
Hobbyn ifråga handlar om ett pass två timmar en kväll i veckan, och det är förstås fint om man tränar hemma en 20-30 min några dagar i veckan. Ibland någon helgaktivitet, om man vill. Alltså inte så väldigt tidskrävande.

Då undrar jag hur man framstår som föredöme för sina barn? Om man inte kan lägga den förhållandevis lilla tiden på sig själv, utan offrar allt för barnen? Skulle man själv vilja att barnet gjorde så för någon annan människa; helt lade åt sidan sina egna önskningar och sitt eget mående?
 
Så kan det säkert vara i en del fall.
Det kanske också är rätt många saker som man tänker att man vill göra i teorin? Jag har i alla fall så..
Gå på språkkurs, lära mig fota, keramik, silversmide, bygga en båt är saker som jag skulle kunna utbrista så om. Men inget av dessa kommer jag nog göra de närmaste 20 åren. Annat kommer i mellan.
Sen kanske alla inte vill eller orkar ha fritidsintressen. Även fast jag vill ha det så vill nog andra ha det annorlunda.
 
Det kanske också är rätt många saker som man tänker att man vill göra i teorin? Jag har i alla fall så..
Gå på språkkurs, lära mig fota, keramik, silversmide, bygga en båt är saker som jag skulle kunna utbrista så om. Men inget av dessa kommer jag nog göra de närmaste 20 åren. Annat kommer i mellan.
Sen kanske alla inte vill eller orkar ha fritidsintressen. Även fast jag vill ha det så vill nog andra ha det annorlunda.
Visst, men i en del av fallen vet jag att (i mitt tycke) osunt mycket tid läggs på barnen och deras aktiviteter, och i princip ingen på föräldrarnas.
 
Visst, men i en del av fallen vet jag att (i mitt tycke) osunt mycket tid läggs på barnen och deras aktiviteter, och i princip ingen på föräldrarnas.
Och jag har ordnat det så vansinnigt vist att dotterns och mitt stora intresse sammanfaller :D Två hästar som tränas och tävlas vid sidan av jobb och skola gör liksom att vi inte behöver leta efter andra fritidsintressen...;)
 
Det finns mycket folk teoretiskt vill och mycket färre saker folk är villiga att omsätta till praktik. Det har nog inte så mycket att göra med att man gör allt för någon annan eller något annat utan mer att man drömmer mer än vad man sedan gör.
 
Det är alldeles ypperligt!! Skall man se det lite från den seriösa sidan också, så innebär det också att jag tillbringar väldigt mycket mer tid med min tonårsdotter än vad jag tror att många andra föräldrar gör - och det blir många och långa samtal om allt möjligt i bilen på väg till tävlingar!
Hur gör man för att beställa en hästintressetad unge?
Är det blankett 7A?
 
Jag tror också vissa föräldrar tycker det är kul med ungarnas intressen? När jag ser mammor i stallet och pappor i ishallen så ser många också ut att gilla det?
 
Jag tänker att många orkar nog inte boka in ännu mer tider att passa i en närapå full kalender.
 
Jag tror också vissa föräldrar tycker det är kul med ungarnas intressen? När jag ser mammor i stallet och pappor i ishallen så ser många också ut att gilla det?
Min kollega hatade fotboll. Sen fick hon två barn som råkade älska att spela fotboll, och nu är hon jätteivrig och kan massor. Hon verkade helt ärlig så hon berättade det för mig så jag antar att det är sant även om det känns väldigt frömmande för mig.
 
Borde man inte fundera över det som förälder? Är inte det viktigt?
Jo men jag tror inte att det är särskilt vanligt att man ens hinner eller orkar fundera över sånt på en daglig basis eller bara för att nån bekant bjuder med en på crossfit. Jag tror man, särskilt som förälder, mest bara vill få ihop sin vardag faktiskt.
 
Jo men jag tror inte att det är särskilt vanligt att man ens hinner eller orkar fundera över sånt på en daglig basis eller bara för att nån bekant bjuder med en på crossfit. Jag tror man, särskilt som förälder, mest bara vill få ihop sin vardag faktiskt.
Det vill vi ju alla, barn eller ej. Vore det lika okej att inte reflektera/hinna/orka om det vore ens partner som var ursäkten?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 959
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 087
Senast: Voeux
·
Relationer Jag och min kille har varit tillsamman i två år och levt på distans hela tiden. Vi har pratat om att flytta ihop men vi har svårt att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 120
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp