Bukefalos 28 år!

Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Precis vad jag satt och tänkte på faktiskt.... Var ute och gick med Lillan för några dar sedan. Hade egentligen tänkt att hon skulle vila helt ett tag till och inte mer än borstas och kollas varje dag men fick ett infall och fick för mig att gå ut en promenad i skogen. Vilken katastrof! Hon gick nästan på mig flera gånger och lyssnade skitdåligt! :mad: Usch och fy...hoppas inte igångsättningen blir likadan bara....att hon "helt plötsligt" har "glömt" allt hon kan :grin:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Vet precis hur du känner! Började rida Avalon igen efter 2 månades uppehåll med enbart enstaka longeringar, han var lysande! :love:

Började igår med att lina honom några minuter och satt sedan upp (det är alltid lika spännande precis när man tar sats och sätter sig i sadeln, vad kommer hända nu!?). Vi skrittade och där var FRAMÅTBJUDNING!! Övade på att gå framåt vilket han klarade mycket bra och att göra halt utan att köra fram huvudet och ta tyglarna från mig.

Idag red jag igen och jag galopperade honom för första gången - vilken galopp!! :love: Fattningen tog han superbra och man märker verkligen att det är ett proffs som ridit in honom. Jag var så nöjd att det var svårt att lägga band på sig själv och sluta när det gick som bäst men det får man ju göra iaf. och nu längtar jag SÅ till onsdag när vi ska rida igen.

Ska försöka ta lite bilder nästa gång.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Min har nu vilat i några veckor och idag red jag ut en liten sväng. Han tyckte det var jätte roligt..
Ska börja med tömkörningen igen i veckan, vi var på kurs för Anders Eriksson innan vilan... får se om man minns något :) Hoppas att han kommer hit igen i höst!! Ska även börja rida kortare pass i centrerad ridning i slutet av sommaren...
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

det är ju skönt att det är någon mer som känner igen sig! ska ut och gå med han i morgon igen och är han likadan då ja då får vi fortsätta gå, inte förrens han är lugn och lyssnar på mig rider jag den rundan. han ska ha fokus på mig och inte stolla omkring.. Återkommer i hur det går...
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

KL


Kommer med lite bilder på Tras :)

21716833.jpg

21716834.jpg

21716836.jpg

21716837.jpg

21716925.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

ska du någon gång sälja så kan du ju höra av dej :), när min gammeldonna inte finns mer så vill jag ha tag i en nordis till. Gamlan är nu 22 men man vet ju aldrig hur länge hon är pigg.. Har haft 2 nordisar innan varav en jag hade i 7 år och var störtförälskad i !! hon var typ som din! hon var en smäcker nordis... kanske kan fixa bilder om jag fattar hur man använder scannen på skrivan :p
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Det låter nästan som din pålle behöver vila lite? Han kanske har mkt i huvudet? Låt honom stå i 1,5-2 veckor och prova sen igen och få till en galopp å ställ av honom en längre period sen... men jag är ingen expert... min blev jätteknäpp när jag hållt igång efter kastreringen, attackerade mig, ville inte gå fram, ville inte galoppera, tjaffsade emot... ställde honom på vila i två veckor och sen var han som vanligt igen! Så därför slog tanken mig om din häst oxå, att det kanske är lite förvirrat på hjärnkontoret??

Och visst vågar du galoppera ute! Håll dig inom gångavstånd hemifrån ifall du trillar i backe så har du inte så långt att gå hem *ler* Nä skämt åsido... jag har aldrig ridit med sällskap så jag är lite avis på er som har den möjligheten. Kanske är det som gör att jag helt enkelt MÅSTE våga rida alla gångarter ute i skog och mark. ingen kommer å hjälper mig.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Ja visst är det svårt att sluta??? Jag red ut igår för första gången sen betet. (longerade lite dag 1 och skrittade uppsuttet. dag 2 :red på stallbacken å en sväng på vägen och dag 3 red vi ut)
Han var helt underbar! jättepigg och framåt och tog galoppfattningen direkt (fast än det är jag som lärt honom...hahaha)
Nästa helg ska jag dra med honom till ridklubben och rida på banan, nu ska här börja trimmas lite ;) (lugnt och fint såklart)

Men jag tänkte precis som du! "Undrar vad som händer nu!?" låg på hans hals en stund och reste mig saaaaaakta i sadeln, klappade på halsen... gav en försiktig säteshjälp=framåt och han lunkade snällt iväg. verkade som han tyckte jag var knäpp som smög runt på stallbacken och klappade om honom vartannat steg *skratt* (när vi sista ridturen innan vilan galopperade överallt hursomhelst efter vägarna :D)
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

glömde nämna att min lilla kråka växer så det knakar. han har t.o.m problem att gå i nedförsbacke för hans bakben är längre än frambenen så han får inte "plats"! Han släpar bakhovarna i marken när det sluttar nedåt. Han ser väldigt konfunderad ut, stannar, kollar bakåt, tar några steg, stannar å ser allmänt förvånad ut :p men annars reagerar han ingenting på växteperiod och som tur var är det platt där vi rider *ler*
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

jag vill oxå ha nsv! Har ridit in ett sto för många år sen och de är så vackra. har även haft en korsning mellan hbl-nsv å letar nu med lykta efter nsv, gärna inkörd, som sällskap till min treåring men hittar ingen :(
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Nej, han ska aldrig lämna mig :love:
Nordisar är bäst ja, dom är så lättlärd och de är en helt annan dimension än dessa skvättiga halvblod. Älskar dom :love:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Vet precis hur du känner! Började rida Avalon igen efter 2 månades uppehåll med enbart enstaka longeringar, han var lysande! :love:

Athena o Anni:

Vad härligt det låter!!! Vilka duktiga pollar :) Jag längtar så tills jag får börja rida min dräktiga :laugh: lilla tjej. Tänkte vänta tills den kritiska perioden gått och det är bara 1 vecka dit..... men det låter så härligt när ni berättar hur duktiga ni är så jag längtar sååååå! Känns långt med 1 vecka.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Skulle också låta pollen vila. Strunta i galoppen och lydnaden just nu för behöver han vila kommer det ju inte funka iaf. De kan ju bli så väldigt bråkiga när de inte orkar. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Nu har jag ridit min tösabit för första gången på ett halvår :banana: Hon är allt som allt sutten på tre gånger, och är hur cool som helst. Rör sig inte ur fläcken tills jag ber henne gå fram, och svänger och gör halter fint.

Vi har också gått vidare med tömkörningen, som egentligen är det jag tänkt lägga mest fokus på nu eftersom damen fortfarande växer. Igår gick hon med en draglina med kätting för första gången, och hon reagerar knappt när kättingen går emot bakbenet i svängarna. första gånge drog hon undan benet lite, men sen var det helt lugnt. Fantastiska häst! :banana: Hon lär kunna slå hål på alla myter om hispiga araber, här är en häst som inte KAN stressa. Kan inte tänka mg en häst som är mer lättlärd och som är så lugn som hon är.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*kl*

Min lilla tjej har vilat sen treårstestet förutom en skrittpromenad och ett par tömkörningspass. Hon har skött sig utmärkt de gångerna vi gjort något men hon har nog behövt vilan. Tänkte prova att rida lite i paddocken idag om sadeln tillåter:crazy:. Får återkomma om hur det går, men man har ju sina förhoppningar när det går så bra för er andra. Hoppas hoppas hoppas verkligen att oxå hon ska vara helt fantastisk nu igen och att strulet vi hade innan vilan enbart var trötthet.
Hon ÄR rädd för något förresten. Det fanns något som kunde skrämma henne oxå.... KOSSOR. De är ju döfarliga, äter säkert hästar som henne till lunch:D. Hon höll verkligen på att få hysteriskt utbrott när vi skulle förbi några på vår promenad.
Vi ska flytta oxå. Har fått plats i ett stall där jag kan få ridsällskap. Ska bli jätteskönt men samtidigt gör det lite ont i hjärtat att lämna det underbara stallet jag står i nu:cry:.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

i dag var han världens snällaste häst :p han var lika lugn som han brukar och lyssnade bättre än vad han brukar.. Konstigt.. han var ju som sagt helknasig i går.. men som jag sa innan så ska jag rida ut en sväng i morgon på honom och sen så ska han få sin vila i ett par veckor och sedan ridas lite till i och då ska jag gallopera! sen när vi har gjort det ska han få 2 månaders fritt. :)
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Nej, han ska aldrig lämna mig :love:
Nordisar är bäst ja, dom är så lättlärd och de är en helt annan dimension än dessa skvättiga halvblod. Älskar dom :love:


Skvättiga halvblod? :)

Det bästa som finns är halvblodshäst men en gnutta fullblod i, sådär 1/4-1/6, som mina tre alltså ;)


*Litet knapplån*

Idag fick pållen vila från ridning och vi tog bara en 10-minuters tur ut i gräshinderparken och tittade på bommar. Gick snällt över 4 bommar plant på marken och jag nöjde mig med det. Köpte en ny sadeljord till hoppsadeln, han drar hela 130 cm (!!). Så så värst liten om maggen är han då inte längre...
 
Senast ändrad:
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Det tror jag blir kanon dacke :)

Athena - jag håller med dig! vill gärna ha lite temperament och nerv (så länge nerverna sitter på insidan) Därför jag ville ha ett sto!
jag är fortfarande alldeles förvånad att brosus visar så pass mycket temperament i ridningen eftersom han är så kolugn i hanteringen. Men under ryttare händer det något!
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag trodde att Billan skulle vara lite tråkig att rida kan jag erkänna.
Jag har alltid gillat hästar med temperament och fart i - och Billan har hela tiden varit så lugn och cool.
Supercool i hanteringen, inte mycket till fart och bus i hagen heller.
Hon släpar benen efter sig när man är ute och går och är rent av istadig emellanåt.
Och så när man väl sitter på henne så är det en helt annan häst :)
Hon är pigg, lättlärd och verkar tycka det är hur kul som helst !

Och när jag för några månader sen ramlade av efter ett bocksprång i värsta Mullestil satt jag förvånad kvar på backen och skrattade när Billan rusar runt mig som en tok i värsta rodeo stil och såg överlycklig ut.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

jag hade ett sto på tillridning hos mig för en sommar sen. Hon var världens segaste att leda och somnade nästan när man sadlade osv. Men när man hoppade upp på henne så växlade hon om helt! Superenergisk och jättepositiv! fick hålla henne rejält när man var ute i skogen och på banan fanns det hur mkt energi som helst att jobba med. det var superskoj! hoppas min (och din) blir lika! för det är ju väldigt bekvämt med sega hästar när de ska hanteras ;) så länge de tänder på alla fyra när man sitter upp!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
23 563
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 694
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp