Bukefalos 28 år!

Fråga till marsvinsKUNNIGA!

L

LoveRindi

Jag har två marsvinshonor som dricker rätt mycket. Jag undrar om det kan vara njursten? Har hört att om hamstrar dricker mycket så beror det på njursten, men gääller det marsvin också?

Bara svar från kunniga! tack!
 
Jag kan svara generellt eftersom jag
inte är expert på marsvin.
Mängden vätska ett djur intar beror
bl.a. på födan. Får de mycket grönsaker
dricker de mindre, mycket torrfoder dricker
de mer.
För hund och katt är det så att dricker de mer
än 100ml/kg/dag så har de polydipsi (för stort
vätskeintag).
Du kan ju mäta ungefär hur mycket de dricker för
ofta är det inte så mycket som man tror.
Polyuri kan bero på:
psykogen - i brist på något roligare
Lever-, Njurinsufficiens
Diabetes
Binjureproblem
livmodersinfl.
För mycket kalcium /för lite kalium
m.m.
 
bra svar, det var inte det första jag tänkte åp iallfall, kan ju mkt väll vara så.
mina marsvin dricker inte mkt alls, de äter vädligt väldigt mkt grönsaker.
 
Dricker eller slabbar (vissa marsvin tycker det är en rolig sysselsätning)?
Hur är flaskan?
Jag tycker det är svårt att hitta flaskor som inte läcker och vissa läcker en hel del.
Hur är det under flaskorna...mycket blött snabbare än det borde?

Marsvin kan ha diabetes och inte bara njursten och vill man veta om det är njursten så får man kolla hos veterinären.
Njursten hos marsvin beror oftast på för hög kalium halt mot fosfor (är oftast så i pellets).
Då behöver kosten ses om.
Är det diabetes finns det inte för mycket man kan göra.
Är det vattenslabb så kan man prova att byta flaska.
Hur är marsvinen?
Verkar dom förövrigt vara friska förutom att det går åt en hel del vatten?
Är du orolig så får du ta dom till vetten för att kontrollera om det är stenar.
Är lite svårt att säga om dom är sjuka eller inte via nätet.

Jämför man med hamstrar så blir det en enorm skillnad eftersom det är skilda djurarter som lever i skilda miljöer och har olika storlekar.
Hamster dricker faktiskt väldigt lite vatten :)
 
Usch, nu blev jag också orolig! Min marsvinspojke dricker också mycket men jag har aldrig tänkt att det kunde vara något farligt. Han både äter och dricker mkt, är i fint hull osv så jag tror ju inte att det är något fel på honom men... :crazy:
 
Vavvakta lite.
Är marsvinet för övrigt friskt så är det nog bara vattenlek från marsvins sidan :D
Du kan ge honom tranbärsjoucie i förebyggande syfe för njursten.
 
Tack för avaren! :bow: Det kanske inte är nåt farligt, för övrigt är dom hur pigga å glada som helst! De kanske blir törstiga av höet??
 
marsvinen kan oxå dricka väldigt mycke eftersom att dom käkar salt, mina marsvin gör som så att så fort dom känner för att slicka på saltstenen så dricekr dom först seddan slickar dom på saltstenen lite gran, dricker igen slickar på saltstenen igen, dricker igen slickar på saltstenen igen å så vidare å de kan dom hålla på med ett tag å då går det självklart åt en del vatten.
å så får man självklart tänka på att dom där flaskorna inte rymmer särskilt mycket vatten heller, vilket e bra eftersom att man byter vattnet oftare istället för amen dom har ju vatten byter sen som vissa människor håller på med. :cool:
 
Ta ut saltstenen.
Marsvin skall inte ha sådant då det kan ge urinstenar :crazy: och har inget behova av extrasalt utan bra foder ger dom nog med den varan ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
52 291
Senast: Gunnar
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 373
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp