Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Den extra ökningen av blodproteiner utlöser då laminitis.

Britt-Marie
SHP

Detta var en alldeles ny teori. Hur skulle det gå till? Kan du ge hänvisning till den studien? HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Att en skodd häst skulle ha ett signifikant lägre proteinbehov var ju också nytt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Att kapa böjsenan är faktiskt en etablerad metod på svåra fall av hovbensrotation utomlands (USA). Finns beskriven i mkt veterinärmedicinsk litteratur. Att den fungerar finns det många som anser.
För den som vill veta mer går det att söka på , laminitis flexor tenotomy. Att hovbenet skulle fortsätta att rotera pga tenotomin är knappast hela sanningen, ofta verkar rotationen stoppa upp.
Tror knappast att ngn använder metoden här i landet.

PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Nu till nästa fråga: Vad göra åt de som kallar sig barfotaverkare men som inte är seriösa, de som filar och pular hemma?? Hur många hästar ska behöva lida, vart hör man av sig för att "anmäla" sådana personer.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Det var ju tydligen allmänt känd kunskap och behövde inte källkommenteras...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Nu vet jag inte om detta var Afrodites egen teori eller Strassers. Men som allt Strasser håller på med bygger det väl på hennes egen tolkning av andras arbeten, även där de som gjurt de ursprungliga arbetena inte alls instämmer i tolkningen (se tex mitt tidigare inlägg ang Luca Bein).
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Aha...och då går det ju inte att källkommentera...för grundregeln är ju att hänvisa till baskällan och inte till någons tolkning av den. Men om då grundkällan inte överenstämmer med det man vill ha fram då funkar det ju inte...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Flying High skrev:
Nu till nästa fråga: Vad göra åt de som kallar sig barfotaverkare men som inte är seriösa, de som filar och pular hemma?? Hur många hästar ska behöva lida, vart hör man av sig för att "anmäla" sådana personer.

Man kontaktar komunens djurskydds inspektör,då blir fallet diariefört samt samlas upp hos djurskydds myndigheten.

Eller P.L. har jag fel nu??? Du kanske vet exakt hur det skall gå till väga så vida jag nu snurrat till det.

Det här tycker jag är mycket viktig information då jag vet att många drar sig för att informera fall då dom inte vet vart och hur man bör gå till väga.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Man gör väl som med dito hovslagare, tar kontakt med kommunens djurskyddsinspektör som har skyldighet att kolla om anmälan kommer.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

En anmälan till kommunen går inte automatiskt till DJM.
Man kan knappast anmäla ngn för att denne "pular" hemma utan kunskaper, en djurskyddsanmälan är knappast meningsfull förrän hästen är uppenbart misskött eller vanskött i hovarna.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
En anmälan till kommunen går inte automatiskt till DJM.
Man kan knappast anmäla ngn för att denne "pular" hemma utan kunskaper, en djurskyddsanmälan är knappast meningsfull förrän hästen är uppenbart misskött eller vanskött i hovarna.
PL

"pular" man hemma utan kunskap så brukar det sluta med vanvårdade hovar vilket i slutändan kommer komma till DJM:s kännedom.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Nej normala djurskyddsärenden kommer inte till DJMs kännedom. DE kommer till kummunen o i nästa vända till länsstyrelsen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
"pular" man hemma utan kunskap så brukar det sluta med vanvårdade hovar vilket i slutändan kommer komma till DJM:s kännedom.


Långt ifrån säkert.
Jag har verkat en ponny skodd av en hovslagare och det var rent ut sagt för :devil: hur dom hovarna såg ut och det blev minsann inte anmält. Ska rätt mycket till för att nån anmäler nån för vanvård av hovar, inte tillräckligt många som vet hur det SKA se ut.... Och att nån som åtminstone försöker fixa med hovarna själv misslyckas så kapitalt att andra reagerar tycker jag inte låter särskillt troligt. Sneda och utflutna hovar är liksom inget som förefaller rapporteras i särskillt stor utsträckning i dag, och underlaget är ändå rätt stort....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Flying High skrev:
Nu till nästa fråga: Vad göra åt de som kallar sig barfotaverkare men som inte är seriösa, de som filar och pular hemma?? Hur många hästar ska behöva lida, vart hör man av sig för att "anmäla" sådana personer.

Så du menar att de som har många års erfarenhet och som verkar/ skor sina egna hästar ska anmälas enbart pga bristen av formell utbildning ??
Skrämmande tanke...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Nej normala djurskyddsärenden kommer inte till DJMs kännedom. DE kommer till kummunen o i nästa vända till länsstyrelsen.
PL

för att diarieföras eller???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

HannaZ skrev:
Långt ifrån säkert.
Ska rätt mycket till för att nån anmäler nån för vanvård av hovar, inte tillräckligt många som vet hur det SKA se ut.... Och att nån som åtminstone försöker fixa med hovarna själv misslyckas så kapitalt att andra reagerar tycker jag inte låter särskillt troligt.

Man kan överlåta detta till komunens djurskydds inspektör för opartisk bedömning
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Behöver man inte ha ett giltigare skäl för att anmäla någon för vanvård av hästens hovar, än att denne inte har en riktig hovslagarutbildning ?
Måste man inte vid sin anmälan kunna motivera Varför man gör anmälan ?

(obs ingen kritik riktad mot dig, utan bara en undran.. Tänkte att du kanske vet mer än jag i den frågan)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Vad menar du?
Den myndighet som inte kan vidtaga några åtgärder är DJM.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Den person jag har i åtanke har INTE mångårig erfarenhet, utan har en egen unghäst, och är ute o verkar andras hästar....

Häst/ponnyägarna är unga tjejer som inte vet eller kan säga ifrån!!! En undrade varför ponnyn gick så konstigt på grusvägen.......

Jag vet att verkaren har en vän som också håller på med barf.verk. men jag ska ta reda på om någon av de har utbildning. Men med det jag har hört är det inte klokt som de gör med hästarna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Här vill jag sätta punkt för den typen av diskussion, nu handlar allt om hörsägen och det är ord som vi inte vet sanningshalten i. Det går bra att diskutera när det finns mera konkreta fakta och inte enbart hörsägen, dessutom så handlar det om personligt tyckande och tänkande vilket vi skulle undvika i denna tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 442
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 399
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 586
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 006
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp