Bukefalos 28 år!

Frågor om BRS...

R

Raderad medlem 111022

Hej.

Det är så att jag på full allvar funderar på att söka till British racing School. Har tittat i några andra trådar om ämnet, finns rätt många, och kikat lite på deras hemsida, men jag har så många frågor att jag tänkte göra det enkelt för mig och skapa en ny tråd. :)

Jag har fyllt sexton och går gymnasiet nu, teknik. Det är en rätt krävande linje så jag undrar hur det fungerar med arbetsryttarekursen och när den är. Undervisas det bara i galopp, som en kurs, eller är det lite mer som gymnasiet? Kommer man att missa nio veckor av skoltid?

Det ligger ju i Newmarket vad jag vet, ska man flyga dit med sina föräldrar och så, hur klarar man sig heeelt själv där sedan? Väger för övrigt 40 och är 1.60 lång. Har väl lite muskler men inte mycket.

Vad ska man ha med sig utom ett brinnande intresse? Tvingas man att arbeta hos en engelsk tränare sedan eller kan man åka hem efter kursen och fortsätta leva ett vanligt liv, och liksom spara på kunskaperna? Känner att jag måste jobba lite, är ju både lat och kräsen, haha.

Hur jobbigt är det? Skämt åsido, men räcker det att ha varit lite hos en tränare under en tid eller måste man ha någon annan praktik. Hur funkar det med "anställningsintervjun"? Är all undervisning på engelska? Dum fråga kanske, men tänk om man inte fattar någonting? Frågorna är många, kommer att fråga mer efterhand som jag kommer på. Så om någon har gått där får ni gärna berätta helt hur det gick till och så, så jag har lite grund att stå på.

Tack :laugh:
 
Sv: Frågor om BRS...

En fråga till, eller två :devil:

* Hamnar man med andra svenska elever man kan prata med,

* och finns det som någon slags "ambassadör" som man kan vända sig till? Fel ordval kanske, men ni fattar :p
 
Sv: Frågor om BRS...

Finns hjälm och sån't där..? ;)
 
Sv: Frågor om BRS...

Det finns rätt så mycket bra information på svenska här: http://www.unggalopp.nu/forumView.aspx?topmenuid=14&forumId=41

Det är inte som gymnasiet och jag rekommenderar att du går klart gymnasiet först. Man läser lite engelska, matte och hästkunskap på skolan men det är absolut ingenting som motsvarar gymnasiet.

Du bor på skolan i 9 veckor, som på ett internat, får mat osv. Så man klarar sig på så sätt. Står mer om det i länken.
Efter dom nio veckorna som så ska man "praktisera" med lön hos en engelsk tränare för att slutföra utbildningen, så man måste stanna i England ett tag och jobba. Då får man hitta ett eget ställe att bo på och får sköta sig själv helt enkelt.

Om det fortfarande är som det var när jag var där, så går alla svenskar i samma kurs som börjar i januari. Men all undervisning sker på engelska. Vad jag minns så kunde man låna säkerhetsväst på skolan och hjälm kan man köpa i någon av hästaffärerna i Newmarket, det är billigare att köpa en hjälm där än i Sverige.

Och det ÄR JOBBIGT, det är långa dagar, högt tempo, dålig mat, man har mocksäckar istället för skottkärror osv.. Det står mer i länken om hur en vanlig dag ser ut :)

Helena Gärtner är den som kan svara på frågor om ansökning osv.
helena.gartner@galoppsport.se

Hoppas det hjälpte :)
 
Sv: Frågor om BRS...

Det är en ren yrkesutbildning där du lär dig att arbeta i ett kapplöpningsstall. Att arbeta i ett kapplöpningsstall är hårt arbete så det är tufft men om det är det man vill göra är utbildningen guld. Du kommer direkt in i ett tävlingsstall och får jobb vilket inte många andra utbildningar garanterar.:D

Maten lär vara ett sorgligt kapitel men efter de första nio veckorna är det upp till dig själv vad du vill äta.:d

Det krävs inga förkunskaper, det finns elever som i stort sett aldrig sett en häst tidigare men ju mer du kan desto mer lär du dig givetvis.
 
Sv: Frågor om BRS...

Det är som sagt en ren yrkesutbildning, du kommer missa 9 veckor i skolan om du nu planerar att gå kursen och sen åka hem igen. Dessutom kostar det numera 6000 kr att gå kursen för svenskar, de pengarna får man tillbaka när man klarat av hela utbildningen med praktik och alla prov. Så åker du hem efter 9 veckor så är de pengarna borta. Anledningen att den regeln kom är just att många går kursen på skolan och sen åker hem, då får inte skolan bidrag från staten eftersom de räknas på hur många som avslutar kursen. Men du kan såklart välja att åka hem när du vill, ingen tvingar dig till något.

Sen får du ju lön hos tränaren. Tänkte på det där du skrev om att du måste jobba :) Man får till och med "lön" på skolan, fickpengar i alla fall.

Kursen svenskar brukar åka på börjar i januari, men du får söka till vilken som helst. Det är ju dock stor risk att du blir ensam svensk om du åker på nån annan kurs. Och du kan prata med engelsmännen också ;) de brukar vara rätt pratglada.

Jag TROR att hjälm och skor finns att låna, men de rekommenderar att man skaffar eget. Väst kan du låna. Om du söker och kommer in kommer du få en lång lista med saker som ska med :)
 
Sv: Frågor om BRS...

Vi fick låna nästan all utrustning, hjälm, skor och väst. Chaps behövs dock också! Annars åker man in till Newmarket och handlar om man vill ha egna grejor. En sak jag kan rekommendera om man kommer in är att försöka åka några dagar innan kursen börjar, de två första veckorna får du nämligen inte lämna skolan, och tvättmedel och handdukar kan ju kännas lite onödigt att släpa med sig (Ryanair har ju trots allt ganska snäva bagageregler).
Kan ju vara mysigt att få se stan lite också innan man börjar :)
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 020
Western Efter mycket velande så tror jag att det är i denna kategorin som mina frågor hör hemma? Om det inte är så får ni gärna flytta på...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: danilo
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Martina_m
·
Western Står just nu i ett dressyrstall och har insett mer och mer att jag är mer formad av mina åtta år på westernstall (mer än hälften av mina...
Svar
13
· Visningar
2 012
Senast: Pilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp