Från altan till glasveranda på 40 år

Det blir en sån veranda som jag skulle kunna tänka mej att ha på mitt 100 år gamla hus. Som en gammaldags punschveranda! :love:
 
Det blir en sån veranda som jag skulle kunna tänka mej att ha på mitt 100 år gamla hus. Som en gammaldags punschveranda! :love:
Punschveranda är ju ett strå vassare. Och fantastiskt vackert men hade inte passat vår lilla stuga.

Just nu snurrar tankarna runt dörrkonstruktion. Husets gamla pardörrar är för kassa för att stå emot snö till vintern så ett par fönster av yttermodell - tjockare ram - är nu offer för en dörrkonstruktionsövning. Hittade en gammal endörrskarm som funkar på bredden.
Får ta av den nertill, för hög, men det är ok - men - så upptäcker jag att jag måste ha någon form av ram till fönstren för att dörren ska vara stadig och då sprack iden med den gamla karmen som då blev för smal.
Nertill skulle det vara samma stående panel som på väggen.
Vi väntar på ytterligare virkesleverans som kommer på fredag, skulle kommit igår, så då finns det tid att tänka framåt.
Samtidigt smyger jag runt och kollar storleken på ödehusfönster. På de återstående 9 fönstren är det nämligen ett udda glasmått. Och minst 5 spruckna rutor. Och det vore ju kanon att hitta gamla att få köpa. Men nähäpp.
 
Gud så kul och vad fint det kommer bli! Min mor gör samma grej med fönstren från det gamla originalhuset som låg här men inte finns kvar. Det hade en inglasad farstu med söta smala fönster och smala dubbeldörrar. Fönster och dörr ska glasa in deras altan. Jag kommer göra samma sak på torpet när det finns tid att göra om verandan vid ingången till huset. Då ska plasttaket bort och ersättas med riktigt tak och så ska husets originalfänster och pardörr sitta där, lite som en punschveranda. :love: Lycka till med ditt projekt, kul att följa!
 
Man kan strö vitpeppar i kittet om man har problem med fåglar. Får du tag på gamla fönster kan en glasmästare skära ut rätt mått åt dig. Finns numera " gamla glas" i nytillverkning. Måla absolut supertunt med linoljekittet! Kul att gå följa det fina bygget!
 
Jo jag har kittkniv men jag får ju alltid ett litet streck eller att hörnet följer med upp och så får jag klödda med fingret och det ser ut som lekis.
Det finns olika modeller av kittknivar, en del är svårare andra lättare att göra hörn med tycker jag.
 
Ujujuj. Ibland blir det som skulle vara enkelt väldigt svårt. Hur vi än testade olika graders lutning så blev panelbrädlapparna under taket på kortsidan inte riktigt raka. Många -Nu skiter jag i det härutbrott.
När det sen vart hyfsat rätt med måtten på bräderna så ställde jag i ett fönster innan vi spikade fast dom - då var det för trångt för fönstren?!?
Vafasen?
Så det blev till att skruva bort den vågräta regeln - och vad upptäcker jag? Jo att maken och sonen skruvat dit reglarna en centimeter längre ner än jag mätt ut? Mitt streck satt nämligen under regeln och blev synligt när jag tog ner den. -Det blev inte bra annars...Tack gode gud att jag kollade.
Dom illasinnade brädlapparna äntligen med rätt mått - ungefär...
 
@Luff: Dina män svek dig helt enkelt :( Tur att de har dig som styr upp det hela :up: :p
Nja jag fick ju styra upp - skruva ner och upp själv - sonen kom ut och höll när det skulle upp och fällde då kommentaren.
Annars är det ett väldigt gemensamt projekt. Maken är en slitvarg, han kan flänga upp o ner på stegar o ligga på knä trots värk i ungefär alla leder.
Jag funderar o funderar o funderar - och sågar o målar. Jag tänker för mycket framåt o han för lite - så oftast räddar vi varandra från ödesdigra misstag. Men vi får göra om en hel del när vi glömt något moment eller helt enkelt inte förstått hur krångligt något är innan vi sätter igång.
 
Det är inte färdigmålat och glasen är kladdiga med fingeravtryck från kittet men det går att se att det kommer att bli bra. Alla glasen på denna sida är handblåsta och jag har redan börjat fantisera om hur julgransljusen kommer att se ut därute :p
Jag har ont i halsen och feber så maken o sonen satte igång med panelen på insidan igår. Jag gick ut för att kika och insåg att dom tänkte sätta den grova sidan inåt.
När det väl ska sättas fast så är "spåren" i princip omöjliga att få ihop, allt böjer sig som en banan ut från väggen.
Maken påstår att det är för att dom inte ska sitta med den sidan ut....jag vägrar att tro att det stämmer. Jag säger att det måste vara något fel på spåren. När vi satte upp ytterpanelen kunde man sätta ihop bitarna med handkraft.
Make sur o tjurig. Vi provar att sätta ihop dom en lång sektion borta från väggen för att sedan spika fast dom, make kämpar o knackar. Och hmmmm, när vi börjar med tredje brädans bitar så är det helt enkelt. Och helt plötsligt står jag med feber o sågar panel så maken får hjälp. Sonen gav upp när det ändå "inte funkade". Kortsidan blev klar iallafall men det tog dubbelt så lång tid mot vad det borde. Det skulle ju bara vara att såga och spika dit. Jomenvisst.
Utan makens tjurighet hade vi inte bråkat så mycket men inte heller kommit någonstans utan hans envishet. Vi kompletterar varandra kan man säga.
 
Idag hände det lite. Panelen på insidan klar och målad en gång och allt är isolerat.
Kunde städa undan lite och sopa golvet. Golvet läggs nästa helg.
Listerna som ska hålla resten av glasen är uppe till tre fjärdedelar så jag kunde ställa i glasen och märka upp dom i den ordning dom ska stå sen. Så då kunde jag ju drömma lite och ta kort.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 317
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 560
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 464
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp