Bukefalos 28 år!

Från flock till ensamkatt

Nahar

Trådstartare
En äldre kattdam har flyttat in hos mig. Hon är minst 20. En mycket liten och späd dam, som innan bott med två andra katter. De var yngre och energinivåerna matchade inte. Tanken är att damen skall bli stallkatt, men för tillfället bor hon i mitt kök. Jag märker dock att hon verkar lite ensam ibland, eller så har hon tråkigt. Det är ju tidigt efter omställningen men hon är skygg för människor (jag får klappa lite ibland och leka ibland, hon söker kontakt men är nervös kring att vara för nära för mycket), så jag är orolig att hon inte får tillräckligt med stimulans från mig. Hon verkar dock ganska nöjd med att ligga och sova vid elementet största delen av dagen.

Men, hur kan jag berika hennes liv utan kattkompis? Hur kommer hon ha det som stallkatt sen tror ni? Är orolig att hon kommer vara ensam och ledsen sista åren i livet, men jag har inte någon lust att mixtra för mycket med att hitta eventuell kattkompis (+ har inte råd just nu). Hon är mycket liten (<2 kg) och som sagt gammal. Så chansen att hitta en lika gammal, lugn, liten katt är ju inte stor. Mer stimulans får hon när hon har tillgång till kontrollerad utevistelse, men jag är ändå orolig kring ensamheten. Finns det något jag kan ordna som kan hjälpa förutom en till katt?

P.s. Ja, jag har en till katt men det finns inte någon chans att de går ihop. Alls.
 
Jag skulle inte flytta runt en så gammal katt. Är hon van att bo i stall? 20år är en väldigt gammal katt och de kräver extra omsorg för att må bra. Behöver få leva så likt hon gjort tidigare och är van (minus kanske bråkiga yngre förmågor) och ha det lugnt, skulle inte oroa mig för stimulering.

Rekommenderat att kolla upp henne hos veterinär om det inte är gjort.
Liten och späd och den åldern ger lite varningsklocka.
Är ytterst sällan jag ser så gamla katter som mår bra både kroppsligt och psykiskt (men är lite skevfördelat mot den sjukare delen av populationen då man jobbar inom djursjukvården.)
 
Hon har inte varit stallkatt innan. Första ~10 åren var hon gatukatt, sen har hon bott inomhus med kattflock. Vet inte om det gör någon skillnad men stallkatt i detta fallet skulle innebära uppvärm sadelkammare/foderkammare och tillgång till inhängnad utevistelse och dagligt gos/lek från människor. Hon är veterinärkollad utan särskild anmärkning, mer än att hon knappt har tänder kvar (dragits några i taget under flera år och ska kontrolleras regelbundet). Hon har alltid varit mycket liten, jag antar att det kan vara att hon var undernärd som liten eller något sådant då hon var gatukatt.

Kanske är det jag som blir lite väl berörd av hennes höga jamanden då och då, att hon liksom går runt och verkar leta efter andra katterna. Men, det kan ju bero på att hon är vägg i vägg med min nuvarande katt och därmed hör att det finns andra där. Kanske bättre i stallet där det är kattfritt? Att hon kan komma mer till ro, menar jag. Hon leker ju lite med vippa när jag bjuder in, men inte alltid, så helt understimulerad är hon kanske inte. Hon verkar i alla fall mindre stressad än när jag träffade henne i förra hemmet, så det är ju något bra, tänker jag.
 
Jag förstår faktiskt inte varför man utsätter en så gammal katt för något sånt här? Är den van vid att bo inne med människor och ha sällskap så är det ju taskigt att ha ut den i stället imo.

Jag har inget emot stallkatter i sig alltså - men skulle aldrig göra så mot en så gammal katt.
 
Hur länge har hon varit hos dig?
Sen julafton.
Jag förstår faktiskt inte varför man utsätter en så gammal katt för något sånt här? Är den van vid att bo inne med människor och ha sällskap så är det ju taskigt att ha ut den i stället imo.

Jag har inget emot stallkatter i sig alltså - men skulle aldrig göra så mot en så gammal katt.
Har du läst mitt andra inlägg?
 
Hon har inte varit stallkatt innan. Första ~10 åren var hon gatukatt, sen har hon bott inomhus med kattflock. Vet inte om det gör någon skillnad men stallkatt i detta fallet skulle innebära uppvärm sadelkammare/foderkammare och tillgång till inhängnad utevistelse och dagligt gos/lek från människor. Hon är veterinärkollad utan särskild anmärkning, mer än att hon knappt har tänder kvar (dragits några i taget under flera år och ska kontrolleras regelbundet). Hon har alltid varit mycket liten, jag antar att det kan vara att hon var undernärd som liten eller något sådant då hon var gatukatt.

Kanske är det jag som blir lite väl berörd av hennes höga jamanden då och då, att hon liksom går runt och verkar leta efter andra katterna. Men, det kan ju bero på att hon är vägg i vägg med min nuvarande katt och därmed hör att det finns andra där. Kanske bättre i stallet där det är kattfritt? Att hon kan komma mer till ro, menar jag. Hon leker ju lite med vippa när jag bjuder in, men inte alltid, så helt understimulerad är hon kanske inte. Hon verkar i alla fall mindre stressad än när jag träffade henne i förra hemmet, så det är ju något bra, tänker jag.

Hon kan inte vara dement då? Tänker att det kan orsaka oro och att katten inte kommer ihåg var hon befinner sig eller vilka som kan finns i närheten.

Jag hade nog inte flyttat ut henne till ett stall utan tänker att en sån gammal katt behöver all värme och omvårdnad hon kan få.
 
Hon kan inte vara dement då? Tänker att det kan orsaka oro och att katten inte kommer ihåg var hon befinner sig eller vilka som kan finns i närheten.

Jag hade nog inte flyttat ut henne till ett stall utan tänker att en sån gammal katt behöver all värme och omvårdnad hon kan få.
Detta inlägg och @Wingates inlägg gör att jag undrar om det inte är min oro som blåst upp situationen något. Hon ligger alltså mest och sover/vilar på sin kudde, men någon gång ibland går hon en runda och jamar lite. (Mycket mindre än min andra katt som springer runt och skriker mest hela tiden.) Hon hittar till mat och låda utan problem, kollar ut genom fönstrena och leker lite. Det enda som skiljer hennes situation nu från stallet är tillgången till utevistelse, och därför är jag orolig att hon är understimulerad, för det är bara lek med vippa 2 gånger om dagen, istället för att hon kan aktivera sig när hon vill i voljären.

Men, jag förstår ju att det här med att bo i stallet/sadelkammaren är lite annorlunda (hon träffar mig då 2 gånger om dagen istället för ~5) och hon är inne nu av den anledningen att jag vill lära känna henne och se till att hon trivs innan den lilla flytten "ut".
 
Äsch, ge tantaluringen lite tid att landa, lär känna henne lite bättre och fatta beslut sen om var hon bor bäst. Understimulerad tror jag inte du behöver oroa dig för, hon är ju jättegammal. Och om hon är det nu i början så kan du ju överväga hur du bäst hanterar det i längden.
 
Förstår ärligt talat inte vad du menar är fel eller vad jag borde ändra på?
1. Jag tycker det är oschysst att ens flytta en så gammal katt. Jag hade hellre avlivat den än omplacerat om jag varit ägaren. Gamla djur har precis som gamla människor svårare att anpassa sig och jag tycker inte det är värdigt.
2. Jag tycker absolut inte man låter en så gammal katt bli stallkatt, det vore skillnad att ha den kvar som stallkatt om den redan varit det. Det är en äldre individ som behöver extra omvårdnad och ha det lyxigt den sista tiden - inte leva avskiljt från människor utomhus (även om den har uppvärmd sadelkammare). Dessutom riskerar en så gammal och liten individ att snabbt bli dödad av något annat rovdjur ute, den lär knappast kunna försvara sig.
Jag tycker det är rent ut sagt elakt mot katten.
 
1. Jag tycker det är oschysst att ens flytta en så gammal katt. Jag hade hellre avlivat den än omplacerat om jag varit ägaren. Gamla djur har precis som gamla människor svårare att anpassa sig och jag tycker inte det är värdigt.
2. Jag tycker absolut inte man låter en så gammal katt bli stallkatt, det vore skillnad att ha den kvar som stallkatt om den redan varit det. Det är en äldre individ som behöver extra omvårdnad och ha det lyxigt den sista tiden - inte leva avskiljt från människor utomhus (även om den har uppvärmd sadelkammare). Dessutom riskerar en så gammal och liten individ att snabbt bli dödad av något annat rovdjur ute, den lär knappast kunna försvara sig.
Jag tycker det är rent ut sagt elakt mot katten.
1. Här har vi något olika etiskt tänkande. Jag ser ingen skillnad i värde på djurliv och människoliv. Ska människor avlivas när de inte längre kan bo hemma utan hjälp? När de inte längre kan leka med de som är 40 år yngre? Det finns väl argument för det också, men för mig är det en absurd tanke att avliva en frisk och pigg katt för att hon inte längre kan försvara sig från de yngres lek. Hon mår prima och är trygg hos mig, att döda henne är i mitt tycke ett extremt etiskt övertramp. Här förstår och respekterar jag att det finns olika tankar, men jag håller inte med.
2. Du verkar inte ha förstått livsförhållandet som "stallkatt" här. Hon kommer leva i princip som en innekatt, förutom att jag inte sover i huset/stallet. Uppvärmt, ombonat, och voljären är helt nätad med hönsnät, inklusive tak - inget rovdjur kommer åt henne, utom möjligen en liten vessla eller så som kan slinka genom men det tror jag hon klarar och kan värja sig från genom att gå in (luckan ska vara chipstyrd). Hon är dessutom skyggis som inte har stort behov av mänskligt umgänge. Trots detta är hon nu i köket för att jag ska lära känna henne, se om hon är frisk, hur hon trivs - och känns det inte 100 får hon stanna inne. Lyxigt och omvårdnad kommer hon ha, mer än många innekatter. Jag kanske inte borde använt ordet stallkatt om det är så förknippat med vanvård/nonchalans?

Det verkar för mig som att du gjort en väldig massa antaganden om mig och katten, och på det antar att det bara finns En Korrekt Etik.
 
En stallkatt springer lös i stallet och i markerna och jagar möss. Det är inte det du menar när du skriver stallkatt va? Du ska ha henne instängd men med möjlighet att gå ut i voljär? Jag fattar faktiskt inte varför det ens behövs ha en katt på det viset? Och en så gammal kisse?
 
En stallkatt springer lös i stallet och i markerna och jagar möss. Det är inte det du menar när du skriver stallkatt va? Du ska ha henne instängd men med möjlighet att gå ut i voljär? Jag fattar faktiskt inte varför det ens behövs ha en katt på det viset? Och en så gammal kisse?
För att hålla mössen under kontroll i foder- och sadelkammare. Det kan en katt göra utan att vara utekatt. Att hon är gammal har inte med det att göra utan om andra omständigheter, som gjorde att det bästa för henne var att lämna sitt tidigare hem.
 
Ja, jag tycker inte det gör nån skillnad?

Jag håller med. En så gammal katt som är van sen 10 år att bo inomhus med människor tycker jag inte att man ska göra om till stallkatt. Lägg till att den knappt har några tänder och jag tycker att man absolut INTE ska göra om den till stallkatt eller utekatt alls. Om den behöver flyttas så tycker jag att den ska få bo som innekatt hos nån, helst med kontrollerad utevistelse.

Stallkatter fyller sin funktion men då ska det vara yngre katter som flyttar ut i stallet inte en 20-åring.
 
Jag håller med. En så gammal katt som är van sen 10 år att bo inomhus med människor tycker jag inte att man ska göra om till stallkatt. Lägg till att den knappt har några tänder och jag tycker att man absolut INTE ska göra om den till stallkatt eller utekatt alls. Om den behöver flyttas så tycker jag att den ska få bo som innekatt hos nån, helst med kontrollerad utevistelse.

Stallkatter fyller sin funktion men då ska det vara yngre katter som flyttar ut i stallet inte en 20-åring.
Har du läst om vad begreppet innebär här?
 
För att hålla mössen under kontroll i foder- och sadelkammare. Det kan en katt göra utan att vara utekatt. Att hon är gammal har inte med det att göra utan om andra omständigheter, som gjorde att det bästa för henne var att lämna sitt tidigare hem.
Utan tänder?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 333
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 602
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 059
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp