Bukefalos 28 år!

Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Det här tycker jag är ett jätteintressant klipp, eftersom det för mig belyser skillnaden ganska tydligt i vad jag är ute efter (givetvis utifrån utgångsläget just nu och vad man själv har att jobba med/har för preferenser, kommer aldrig kunna bli objektivt).
Jag tycker det ser väldigt harmoniskt och fint ut, balanserat, spänstigt, allmänt imponerande.

Haha men jag skulle ändå inte se det som ett ideal om det hade varit jag som suttit där, någon gång inom avlägsen framtid! ;) (alltså - jag kan beundra ridningen eftersom det är skickligt, även om det inte är något jag själv skulle vilja kopiera - jag skulle t ex inte vilja hoppa en 1.50-bana heller ens om jag kunde! :p)
Då kommer man in på de där detaljerna om "varför"? Vad är syftet med passagen? Vill vi ha en spänstig häst med vackert taktmässigt steg, eller har vi ett syfte med passagen? Jag som inte tävlar kommer alltid se syftet och effekten som det viktiga, hur det ser ut för ögat är faktiskt strunt samma, men skvallrar såklart om vilka effekter man får. Och då kan man ibland få känslan av att det "korrekta" går före effekten. Utifrån kommentarerna och utifrån det lilla man ser just i det här klippet. Det är verkligen pyttesmå saker, t ex att rumpan svajar i sidled (eller som en AR-tränare kanske hade sagt - hästen byter böjning i varje steg) och att spänsten och takten verkar komma före helheten i hur hästen använder sin kropp.
Men missförstå mig rätt nu - den har väldigt trevlig helhet. Det jag menar är att det ser ut som att man vill eftersträva ett färdigt resultat snarare än utnyttja passagen som träning. Eller allmänt sträva efter ett färdigt resultat tidigare än jag hade tyckt det var dags (väldigt spekulerande dock) Om någon är med på skillnaden? :)
En häst som passagerar med sväv- ej markbundet dvs med god tvåtakt måste på samma sätt som vi när vi springer sätta in fötterna under tyngdpunkten- inte fötterna under var lårbensknöl. utan en fot framför den andra- samma spår.
Kvinnor som har bredare höfter har av den anledningen det svårare.
En fot i taget bär- samma med häst- det du tolkar som att den svajar med rumpan.
Däremot ska den inte svaja- vicka på rumpan i travarbete.

Klart att man ska eftersträva rätt- om hästen klarar av det. Passage är bra styrketräning om det utförs rätt o hästen kan förbättra sin trav av det.

Sen finns det folk som inte gör så. de trampar o passagerar o sen bara rider ur det o får tasstrav- som AR-filmen ur piaff. Det är ju det som är konsten- att gå från ena travrörelser direkt till en annan så det ser mjukt o lätt ut- den riktiga svårigheten- övergången.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

För att återknyta till ett av mina inlägg tidigare i tråden så skiljer sig inte det så jättemkt från Hubbes senaste film som flash la in...

Däremot är det enorm skillnad på dessa två filmer och AR- filmerna

Där ser man tydligt hur mkt man missat och hoppat över i grunder och hela baletten så ja frågan är extremt berättigad dvs HUR kan man ens tro att man har gått från KD till AR, samt tro att man behärskar KD ?

Precis! Så ser jag det också, det blir så självklart för mej vad som är mitt ideal och vad som måste vara den röda tråden för mej!

För mej blir jämförelserna mellan den första jag la in med fågeln i mitten av filmen, och den lilla SRS-snutten jag la in så självklar, (samt även Sveas förstås) Liksom Bents filmer (inte bara den i tråden) och Hubertus-filmen! Det är jämförbara filmer utifrån vad man har som röd tråd i sin ridning tycker jag!
Sen att det är svårt, ja, det är det. Att rida som de gör kräver mycket av ryttaren. MEn även om jag inte klarar av det så har jag det som mål, och nåt steg vidare tar man kanske emellanåt:o

KL

Men jag tycker diskussionen är trevlig och intressant:bow: Tyvärr är jag inte på jobbet och kan leta filmer just nu:o, men följer diskussionen så gott jag hinner:laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Klart att man ska eftersträva rätt- om hästen klarar av det. Passage är bra styrketräning om det utförs rätt o hästen kan förbättra sin trav av det.

Det håller jag med om. Självklart eftersträvar man rätt. Ibland får jag dock intrycket av att man är så inriktad på att få det se rätt ut att man missar att tänja på gränserna i hästens kropp med risk för att få ett taktfel eller annan miss. Det här var ju träning som jag förstod det, inte uppvisning eller tävling, då förväntar jag mig också en tränings-passage där man får våga lite mer för att komma åt. Det såg bra ut, det tycker jag, det här tycker jag som sagt mest belyser skillnaden i inställning mellan olika ryttare snarare än talar om rätt/fel.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Det håller jag med om. Självklart eftersträvar man rätt. Ibland får jag dock intrycket av att man är så inriktad på att få det se rätt ut att man missar att tänja på gränserna i hästens kropp med risk för att få ett taktfel eller annan miss. Det här var ju träning som jag förstod det, inte uppvisning eller tävling, då förväntar jag mig också en tränings-passage där man får våga lite mer för att komma åt. Det såg bra ut, det tycker jag, det här tycker jag som sagt mest belyser skillnaden i inställning mellan olika ryttare snarare än talar om rätt/fel.
Hur menar du NU????? Tycker du att man ska begära ännu mer eller vad?

Det är en successiv uppbyggnad för att hästen inte ska bli överansträngd eller tycka att det är för jobbigt- ledsen häst. Det kommer med åren o alla har inte talang som Totilas.

Allt som ger taktfel- tappar balansen är en konsekvens av att man krävt över dess förmåga. Man sänker då kraven direkt.
Skulle vilja se den passage som du menar att man ska klämma fram.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Så kan man också se det. Det är alltid en balansgång. Jag menar att eftersom takten är väldigt bra, men andra saker hade kunnat vara bättre, tyder det på att ryttaren troligen har utrymme att "skola" mer i passagen. Inte att man med flit ska skapa taktfel, handlar mer om att säkerhetsrider man (tänk - rädd för att göra fel eller att det inte ska se bra ut) tror jag personligen att det är svårare att komma till ett stadie där man faktiskt får förändring.

Kanske blir det ett annat tänk när man sitter och rider hästar med mycket gång, bra gångarter och allmänt hög kapacitet. Att det handlar mer om att plocka fram, förvalta, inte förstöra, än vad det handlar om att lära in bra teknik och rörelsemönster. Själv skulle jag dock tycka det var tråkigt att alltid rida på det som redan finns snarare än att utveckla vidare i rörelsemönstret.

En sak jag tänker på som jag personligen hade velat utveckla vidare (men som för en tävlingsryttare kanske snarare ses som en del av talangen) är att få hästen våga dröja kvar mer i steget bak. Och höfterna som sagt som vi var inne på tidigare. Små detaljer som gör stor helhetsskillnad.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Det handlar mer om att man vill vara schysst mot hästen.

Sen undrar jag om även du har rörelser i slowmotion som skönhetsideal.
Det har inte jag.
Det är mer än benen som gör en bra passage.

Jag har lite svårt att se din häst göra ett enda steg:angel:

För att få till det kan man inte sitta löst på hästen- avlastningssits. Hur ska man då få till det. som jag ser det- med helt utan säte o annat som hänger ihop med sitsen- grunden.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Fast hur kan något vara viktigare än bakbenen i passage? Ok att det finns annat som är lika viktigt, men ska man hårddra det - utan bakben, ingen passage. blir det bara spänstig benlyftspassage.

Schysst mot hästen köper jag, men då beror det så mycket på vilket läge i utbildningen hästen är i. Själv hade jag hellre sett att bakbenen/bukaktivitet börjar jobba à la en bra passage i bara ett par steg, och att resten inte nödvändigtvis är med, just då, för att sen utöka stegen och förvänta sig bättre och bättre helhet givetvis.

Och där kommer vi in på skillnaden i tänk. Rider man passagen för momentet i sig eller för att skola hästen? Hur skolas hästen? Till att bli ännu mer spänstig och väldigt taktren kan jag tänka mig. Till att ännu bättre bära ryttaren och träna den typen av schwung - nja.
Någonstans måste man börja, men som sagt - skillnaden i tänk blir väldigt tydlig. Utan att jag personligen tycker något av det är rätt eller fel. (Vilket du uppenbarligen gör! ;) )

Jag tänker inte gå in på hur man ska lösa det, dels är jag inte erfaren nog inom det området och dels utgår jag ifrån att det finns många olika lösningar utifrån olika ekipage/hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Jaha. Och hur ska du få till det på en häst som inte förstår? som inte kan?

det funkar sällan så. Man får vara jäkligt glad om den gör ngt som liknar passage.. i början.

På dig låter det som att det bara fattas styrka.

titta på Bent o Co. sällan kan de gå från piaff direkt till passage o då är det ändå uppvisning. Sitter den för mkt kommer den inte framåt.

Prova själv.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Haha, att det är svårt med passage är jag medveten om, annars skulle man ju som sagt sitta och rida det själv till vardags! :D

Det är lätt att tolka in för mycket i saker och ting. Jag pratar om små nyanser (fast som med det mesta- stor skillnad i hästkroppen), en teknikfråga mer än en samlingsfråga. Det är en teknikfråga "bara" att få rätt muskler aktiverade, sen blir det såklart en styrkefråga när man väl kommit dit. Just det jag tänkte på i det här klippet alltså. Det har såklart också med samling att göra, men inte i piaff-grad. Hade varit intressant med en höghastighetskamera för då hade denna troligen tagit marginellt snabbare steg fram, när det egentligen borde vara tvärtom redan i en "vanlig" samlad trav, tänker jag.

För att spinna vidare så tänker jag att om man tränar ett moment för träningen/skolningens skull snarare än momentet i sig (nu utgår jag alltså ifrån det eftersom man inom AR filosoferar så, men jag respekterar att det finns olika syften), då är det en fördel om redan "vägen dit" så tidigt som möjligt ger rätt muskelaktivitet/teknik. Skulle man då skola förberedande för t ex passage (eller piaff, eller skolgalopp, eller vad som helst i princip) men aldrig riktigt nå dit alt. att det tar ganska lång tid att komma till en färdig rörelse, då har man ändå fått ungefär samma effekt träningsmässigt på vägen dit. Passagen vet jag iofs inte många inom AR som tränar mer än just i uppvisningssyfte, kan dock tänka mig att man gör det för att få luftigare gång och kanske förbereda för ökad trav, på en häst som har svårare för piaff kanske man börjar med passagen som samlad rörelse. Spånar bara.
Och som sagt - det här skriver jag för att jag tycker det är intressant med skillnaden.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

En rätt bra anledning att träna passage är att det är så HÄRLIGT! Det är ju en av de bästa grejerna på hela dagen. Ger dessutom en fantastisk möjlighet att bolla med samling, takt och tempo och en väldig känsla av närhet med hästen.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Jag kollade på min hästs öron senast igår både under passage o byten i varje. De är spetsade om jag inte börjar snacka eller gör ngt fel i hjälpgivningen- som hästen undrar över.
Där kan man snacka "stolt o vacker" häst. Framförallt inte missnöjd o gör det under protest.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Passagen vet jag iofs inte många inom AR som tränar mer än just i uppvisningssyfte, kan dock tänka mig att man gör det för att få luftigare gång och kanske förbereda för ökad trav, på en häst som har svårare för piaff kanske man börjar med passagen som samlad rörelse. Spånar bara.
Nu hänger jag inte med riktigt. Jag har fått förklarat för mig av mina tränare att passagen inte är ett mål alls, utan en viktig del av utbildningen för att komma till andra skolor. Jag har inte fattat det som en uppvisningsgrej alls. Har jag fattat fel?
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Nu hänger jag inte med riktigt. Jag har fått förklarat för mig av mina tränare att passagen inte är ett mål alls, utan en viktig del av utbildningen för att komma till andra skolor. Jag har inte fattat det som en uppvisningsgrej alls. Har jag fattat fel?

Det finns nog olika uppfattningar! :)

Den vanligaste jag hört (inom AR-kretsar) är att Passagen inte har någon direkt skolande effekt på hästen men däremot för ryttaren som får lära sig behärska många element samtidigt.
Även så är det en del som anser att man alltid bör börja med piaffen för att veta att hästen är nog skolad till bärighet. För att minska risken att få för mycket påskjut i förhållande till bärighet med bakbenen = lättare att få till maximal schwung "på rätt sätt". Men som sagt - mer ett kvitto dels på att alla element finns skolade i hästen, och utmaning för ryttaren att kunna bolla alla pusselbitar samtidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

En rätt bra anledning att träna passage är att det är så HÄRLIGT! Det är ju en av de bästa grejerna på hela dagen. Ger dessutom en fantastisk möjlighet att bolla med samling, takt och tempo och en väldig känsla av närhet med hästen.

Det kan jag verkligen tänka mig! :)
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Tappat tråden i Diskussionen..Men såg denna filmen o måste tycka till..

Hafsigt o Slafsigt, Dåligt förberedda Övergångar o Märkbart stressad häst (Ryckig)

Bara Jag som Tycker?

Eftersom du frågar

Jag tycker det finns många bra saker här - bla att när han får taktproblem i skritten att han kan rätta till det.

Sedan vet jag inte om tua läser, men jag tycker denna film visar likhet mellan nordis och Barockhästar att när man inte rider dem med tillräckligt snurr bakifrån att de står emot i ryggen och det blir bara framben. Samt att nacken tänker bakåt titt som tätt

Om man bara tittar på bakbenen i trav på denna så kan man tro att den skrittar. Precis samma ser man på nordisar - man måste ha en :devil: massa snurr bakifrån - som man måste orka "hålla i" i magen så de inte tippar framstupa och springer istället för travar med kadens
Hos Nordisar så krävs en massa Impulsion för att ens få rena gångarter.

Man ser i galoppen på denna att den är kantig dvs inte ren.
Den arbetar inte genom ryggen som den ska. Men sådant är ju a/ för det första svårt b/ inte ens säkert att denne eftersträvar.

Många barockryttare rider ju så - och som jag sa tidigare i tråden. "Spanjorer tycker det är snyggare/ mer Macho med stampande framben.

För mig tycker jag det ser ut som om de trampar vatten, och ja utan rygggen inga bra övergångar. På svansen tycket jag den ofta såg avspänd ut - jag tittade dock inte på munnen eller ansiktet, och har bar sett filmen en gång. Har svårt för det förhärligande....


Kan nån lägga in en Barockhäst med Impulsion så jag får se

OBS detta är en ödmjuk begäran om att få lära mera

(btw har jag fått tillbaka mitt nick - som ni kanske märker :angel: )
 
Senast ändrad:
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Inom AR är för övrigt passagen förberedande för den ökade traven, som Bet brukar kalla för "flygande passage".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 422
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 524
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 636
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp