Frigående höns eller i bur?

Jag har ett KRAV-hönseri i kommunen. Köper enbart ägg som kommer därifrån.
Har egentligen rätt svårt för att äta ägg, men dessa smakar ändå bäst.

Hade helst haft egna hönor och jag hoppas det kommer bli verklighet i framtiden.
 
Nu får jag iofs ägg via jobbet (jobbar på äggpackeri)
KRAV är enorm brist på, då det är svårt för producenterna att ställa om, än värre blir det vid årsskiftet, då reglerna skärps och få kommer att kunna leva upp till reglerna, tyvärr!!!
Skulle önska att det fanns något "enklare" alternativ så att såväl hönsens som konsumenternas krav kunde tillgodoses...
De KRAV-ägg vi får in idag tar slut snabbare än smör i solsken....
Dock vet jag att gården jag jobbar på har en väldigt god hönshållning
 
Vi har fyra hönor av nån dvärgras, de värper mer än vi gör av med på sommarhalvåret, så vi brukar ge bort en kartong ägg till bekanta då och då. De har sin sittpinne på en boxvägg mellan hästarna - de har valt den platsen själva, finns "hästfria" pinnar också men de är bortvalda - bor i hela stallet och går ute helt fritt på dagarna.
Vintertid måste vi köpa ägg och då är det alltid ekologiska ägg - jag låter bli att köpa hellre än att köpa ickeekologiskt. Och då är inte det ekologiska fodret de får det viktigaste för mig, utan att kravhöns har både färre kompisar/kvadratmeter och tillgång till utevistelse.

Burägg skulle aldrig falla mig in, never ever!! Av samma anledning som jag inte tycker att det är okej att ha en häst på box 24 timmar/dygn. För även om dagens burar är bättre än tidigare, så är det fortfarande alldeles för lite utrymme för att hönorna ska kunna utöva någon som helst form av naturligt beteende. Bild lånad från Svenska Äggs sida.
inredd_bur.jpg


Jag själv hade ångest för att jag funderade på att göra om en knappt 7 kvm box, 2,8 m i takhöjd, till hönsutrymme där de skulle få bo helt på vintern (de vill inte gå ut då ändå), inte för att det blir för många hönor/kvm utan för att jag tycker att det blir för liten yta att röra sig på.
 
Nu får jag iofs ägg via jobbet (jobbar på äggpackeri)
KRAV är enorm brist på, då det är svårt för producenterna att ställa om, än värre blir det vid årsskiftet, då reglerna skärps och få kommer att kunna leva upp till reglerna, tyvärr!!!
Skulle önska att det fanns något "enklare" alternativ så att såväl hönsens som konsumenternas krav kunde tillgodoses...
De KRAV-ägg vi får in idag tar slut snabbare än smör i solsken....
Dock vet jag att gården jag jobbar på har en väldigt god hönshållning
Ja, man önskar ibland att det fanns nåt mellanting mellan det stenhårda krav-regelverket och resten.
 
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?
Köper inga ägg längre. Tar från jobbet där det läggs några ägg om dagen. Tidigare köpte jag ekoägg. Blir mörkrädd när man ser hur fabrikshönorna lever. Sk frigående samt burhöns. Inget jag vill sponsra öht!
 
Vi har egna höns, och säljer ägg i liten skala. Det är så härligt att se hönsen strosa runt i trädgården, umgås med varandra, utforska världen, krafsa och komma och hälsa på oss människor.
Lite fler än hälften av mina hönor är "industrihöns" som skulle avlivas pga för hög ålder (1-1,5 år).
 
Har egna hönor så jag får många goda ägg. Vägrar att köpa ägg i butik när hönorna värper dåligt. Kläcker en hel del kycklingar också och föder upp tupparna som slaktas hemma på gården när de är ca: fyra månader. Då är de lika stora som en sexveckors broiler och jag har inga pytte raser.... :eek:

Ett stort plus för hemmaäggen är den fantastiska fina färgen gå gulorna när hönorna får gå ute och sprätta och picka i sig vad de vill. :D
 
Ni som köper ägg från hobbyhöns, vad brukar ni betala?
Jag kommer snart att få betydligt mer ägg än vi kan gör av med, och vet inte riktigt vad jag ska ta för dom.
 
Jag köper eko-ägg och sambon köper billiga ägg... Längtar efter att min stallägare köper höns, då ska det bli KRAV-ägg på frukostbordet!
 
Ni som skriver att ni köper "det minst dåliga alternativet". Hur tänker ni då? Om man inte har möjlighet att köpa ägg från höns som har det schysst så är det väl bara att låta bli att köpa ägg?
 
Man klarar sig väldigt bra helt utan att äta ägg. :idea:

Om man vill fortsätta använda sina vanliga bakrecept etc så rekommenderar jag
noegg.jpg

Superenkelt att använda, håller länge (torrvara).
 
Ni som köper ägg från hobbyhöns, vad brukar ni betala?
Jag kommer snart att få betydligt mer ägg än vi kan gör av med, och vet inte riktigt vad jag ska ta för dom.
Mamma säljer 15 ägg för 20:-. Alldeles för billigt enligt mig, men hon fegar eftersom det KAN finnas dåliga ägg. Vilket typ aldrig händer...
 
Köper bara ekologiska hobbyhönsägg. Äter sällan ägg som ägg utan har typ bara i mat och bak vilket innebär att det inte blir så omfattande konsumtion.
 
Det var väldigt bekvämt när jag jobbade på 4H och fick ägg...

Nu äter jag iofs mycket veganskt, men fuskar ibland och köper då från frigående utomhus. Bor i storstad - här finns både kravägg och gårdsägg för den som gör en liten ansträngning och åker till rätt butik = stor skillnad för hönan Agda.

Om jag hade trädgård skulle jag gärna ha tre-fyra hedemorahöns, de blir himla trevliga husdjur!
 
Köper bara Krav-ägg men eftersom jag varit in i en äggfabrik (frigående) så mår jag ändå dåligt över varje ägg jag äter, och kommer i sommar skaffa egna höns igen.

Äggfabriker och djurvälfärd går helt enkelt inte ihop överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 743
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp