Frigående höns eller i bur?

KL
Ni som köper vad ni kallar för hobbyägg, är det ägg direkt från någons gård då eller? Hur har ni hittat dom? Jag bor i Stockholm men skulle gärna vilja hitta någonstans där man kan köpa ägg där hönorna fått va hönor och gå ute och haft det bra! :) I nuläget är det bara KRAV och ekologiskt som kommer in i vår kyl.
 
KL
Ni som köper vad ni kallar för hobbyägg, är det ägg direkt från någons gård då eller? Hur har ni hittat dom? Jag bor i Stockholm men skulle gärna vilja hitta någonstans där man kan köpa ägg där hönorna fått va hönor och gå ute och haft det bra! :) I nuläget är det bara KRAV och ekologiskt som kommer in i vår kyl.
Jag köper av exet och av andra vänner som bor på landet och har egna pullor.

Att köpa hobbyägg behöver inte nödvändigtvis innebära ekologiska ägg, det beror på vad pullorna får för mat. I mitt fall är en ekologisk lantbrukare och hen utfodrar med egenproducerat foder. I exets fall så köper han värpfoder som inte är ekoproducerat. I vilket fall, så är hobbyäggen gulare än solen, och de har ett bra liv som frigående pullor och ett bra sexliv även om det kan vara ruff sex de ägnar sig åt...;)
 
Haha det är mycket värt att hönorna får ligga och va glada :) Kan man bara ringa random bonde och fråga om dom säljer ägg eller är det konstigt?
 
Haha det är mycket värt att hönorna får ligga och va glada :) Kan man bara ringa random bonde och fråga om dom säljer ägg eller är det konstigt?
Om man inte frågar, får man inget veta! Klart du kan göra så! Men det är långt ifrån alla bönder som har höns, eller ens produktion så det räcker till mer än hushållsbehov. Gör som jag sett flera gjort i min lokala ica-affär - sätt upp synlig köpeslapp i affärer som betjänar landsbygdsbor! Då får du snart kontakt. Och ägg. :)
 
Kolla gruppen Ägg nära dig på facebook @Aliche den är inte så stor än men ju fler som går med desto fler kommer få upp ögonen för att köpa ägg så hoppas jag :)
 
Jag köper av exet och av andra vänner som bor på landet och har egna pullor.

Att köpa hobbyägg behöver inte nödvändigtvis innebära ekologiska ägg, det beror på vad pullorna får för mat. I mitt fall är en ekologisk lantbrukare och hen utfodrar med egenproducerat foder. I exets fall så köper han värpfoder som inte är ekoproducerat. I vilket fall, så är hobbyäggen gulare än solen, och de har ett bra liv som frigående pullor och ett bra sexliv även om det kan vara ruff sex de ägnar sig åt...;)
Tja, hönorna på mitt jobb (iaf de som bor på gården) får oxå "ligga", tuppar finns såklart bland damerna ;-)
Min veterinär påpekade att hon aldrig tidigare besökt en hönsgård där djuren var så påpassade, de hönor som inte mår bra i stora hönshuset har fått egen box i stallet, med egen tupp.
Vid slakt så säljs hönorna i första hand billigt till de som vill ha egna höns, i andra hand slaktas de.
Att köpa traditionella, frigående innebär inte per automatik att de har det dåligt!!
 
....
Äggfabriker och djurvälfärd går helt enkelt inte ihop överhuvudtaget.

Jag har som sagt nära till ett stort hönseri och jag vill påstå att de hönsen har det bra. de får mat från gårdens åkrar och ägarna är måna om sina djur.
Kanske har andra människor med djupare kunskaper om höns andra åsikter men men... Jag har sett en hel del "hemmahöns" och katten vet om jag tycker att de har det bättre?
 
Våra coopbutiker i stan tar in ekologiska och KRAV-märkta ägg från en lokal gård, så jag och sambon köper alltid de äggen. Håller med många om att inte heller KRAV/eko-äggen känns så roliga alla gånger, men förhoppningsvis utvecklas djurindustrin till det bättre om det märks att fler konsumenter är beredda för att betala lite extra för sin mat i utbyte mot en bättre djurhållning.
 
Vi har egna höns och säljer ägg (i liten skala) men om jag skulle bli utan ägg är det ekologiska ägg som gäller.
 
Jag har faktiskt aldrig sålt egna ägg, trots att jag skulle kunna göra det. Däremot kan det hända att jag ger bort till bekanta eller bytt mot saker jag behöver - det kan vara squashplantor eller ett par längdskidor, man vet aldrig vad som dyker upp!
 
Jag har som sagt nära till ett stort hönseri och jag vill påstå att de hönsen har det bra. de får mat från gårdens åkrar och ägarna är måna om sina djur.
Kanske har andra människor med djupare kunskaper om höns andra åsikter men men... Jag har sett en hel del "hemmahöns" och katten vet om jag tycker att de har det bättre?

Faktiskt håller jag med dig här och det är det som gör ägg så svårt. Det är inte alla "sällskapshöns" som har det så bra och säkert inte alla hönserihöns som har det så dåligt. Problemet är att man inte vet när man står där och väljer i affären, märkningen säger egentligen inte så mycket.
 
Att köpa traditionella, frigående innebär inte per automatik att de har det dåligt!!
Nja. Det beror ju på. Och faktum är att majoriteten av konsumenter i affären inte har en aning hur just den förpackning av ägg de har i handen har haft det i familjeträdet. Därför så ger den ekologiska förpackningen större garantier för en en bra djurhållning än vad de konventionella äggen gör.
 
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?

Såg inte programmet, men det där med ägg har varit ett dilemma för mig. Försökte faktiskt undvika att köpa ägg förut, men nu när jag har en bekant som har en liten flock höns som får vara ute när de vill, så handlar jag frekvent.

Mina föräldrar började köpa ägg av en bonde i närheten, ekologisk sådan. Pappa, som tidigare tyckt det var tramsigt med ekologiskt och frigående, ändrade snabbt åsikt när katterna ratade vanliga affärs-ägg men gladeligen åt bondens ägg ;)
 
Jag inser nu att jag inte riktigt vet hur hönorna som värper de ägg jag köper har det... jag köper i vanliga affären ägg som kommer från en lokal producent. Det har känts bra, jag kan ju i princip åka dit och se hur det ser ut. Tyckte nog automatiskt att det kändes bra så.

Vill tacka för tipset om Facebookgruppen!
 
Nej tack, ägg är en bra råvara. Jag är skeptisk till pulverdieter! :D
Hellre vegetabilisk stärkelse som torkats och malts än något som orsakat hundratals, tusentals individers lidande.

Jag tror inte att det går att få till en vettig äggindustri men jag vet av erfarenhet att det går att äta vettigt utan att låta ägg ingå i kosten. Så för mig är valet enkelt.
 
Hellre vegetabilisk stärkelse som torkats och malts än något som orsakat hundratals, tusentals individers lidande.

Jag tror inte att det går att få till en vettig äggindustri men jag vet av erfarenhet att det går att äta vettigt utan att låta ägg ingå i kosten. Så för mig är valet enkelt.

För mig är också valet enkelt - hellre ägg från höns som fått leva naturliga liv än processat vegetabiliskt pulver.
 
Jag har som sagt nära till ett stort hönseri och jag vill påstå att de hönsen har det bra. de får mat från gårdens åkrar och ägarna är måna om sina djur.
Kanske har andra människor med djupare kunskaper om höns andra åsikter men men... Jag har sett en hel del "hemmahöns" och katten vet om jag tycker att de har det bättre?

Då har du inte haft höns själv va? Höns klarar flockar på max 25-30 individer. Äggfabriker har tusentals höns tillsammans.

Det och att ingen personal kan ha koll på hur individerna mår (pga mängderna höns) är ett recept på dålig djurvälfärd.

Jämför med att stänga in 200 hästar i ett ridhus och låta dom leva där permanent.
 
Jag köper av exet och av andra vänner som bor på landet och har egna pullor.

Att köpa hobbyägg behöver inte nödvändigtvis innebära ekologiska ägg, det beror på vad pullorna får för mat. I mitt fall är en ekologisk lantbrukare och hen utfodrar med egenproducerat foder. I exets fall så köper han värpfoder som inte är ekoproducerat. I vilket fall, så är hobbyäggen gulare än solen, och de har ett bra liv som frigående pullor och ett bra sexliv även om det kan vara ruff sex de ägnar sig åt...;)

Mina ägg säljs ju inte men även om de gjorde det skulle de aldrig kunna klassas som eko. De får nämligen vegetabiliska matrester, t ex bröd, ris och pasta som vi annars skulle slänga eller sallad som vi får från snälla grannar och vänner. Det foder vi köper är ibland eko, ibland inte, det beror helt på varifrån vi handlar - det är viktigare för oss att det faktiskt är pellets och inte massa mjöl som hönsen ändå inte vill äta än att det är ekologiskt producerat. När det inte är snö på backen så pickar ändå hönsen i sig en hel del av näringen i trädgården.
 
För mig är också valet enkelt - hellre ägg från höns som fått leva naturliga liv än processat vegetabiliskt pulver.

Men har man inte möjlighet att få tag på ägg från höns som har det bra, då tycker jag att valet borde vara enkelt: man låter bli att köpa istället för att välja det "minst dåliga".

Man behöver ju inte heller använda "vegetabiliskt pulver". Jag har en förpackning hemma men den räcker i evigheter.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 743
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp