Frigående höns eller i bur?

Jag äter mina egna hönors ägg. - 25 st damer och 5 tuppar just nu. Säljer överskottet men är smått trött på att mina fina ägg ska reas enligt köparna. Jag vill ha 1.50 kr för ett 30 grams ägg - jämför 3.65 för ett frigående hönsfabriksägg a 65 gr.
Hönorna har alltid tillgång till utevistelse, mestadels går dom där dom vill på gården. Dom naturruvar och fostrar sina kycklingar tillsammans med tupparna.
Kollegorna dreglar när jag då och då delar med mig av överskottet och jag får beröm för de fina äggen. Men betala för nästa omgång - nixpix. Så jag tjatar då inte på dom om att dom ska köpa.
Dom som glatt beställer får mina finaste ägg.
 
Skulle aldrig köpa något annat än ekologiskt när det gäller ägg. Nu har jag sån tur att en vän har skaffat höns som har det helt förträffligt, så jag köper från henne :)
 
Hellre vegetabilisk stärkelse som torkats och malts än något som orsakat hundratals, tusentals individers lidande.

Jag tror inte att det går att få till en vettig äggindustri men jag vet av erfarenhet att det går att äta vettigt utan att låta ägg ingå i kosten. Så för mig är valet enkelt.

Jag vill inte heller bidra till lidande, men personligen mår jag inte bra av stärkelsebaserad kost. När jag har möjlighet kommer jag därför att köpa ägg av stallägaren.
 
Jag äter mina egna hönors ägg. - 25 st damer och 5 tuppar just nu. Säljer överskottet men är smått trött på att mina fina ägg ska reas enligt köparna. Jag vill ha 1.50 kr för ett 30 grams ägg - jämför 3.65 för ett frigående hönsfabriksägg a 65 gr.
Hönorna har alltid tillgång till utevistelse, mestadels går dom där dom vill på gården. Dom naturruvar och fostrar sina kycklingar tillsammans med tupparna.
Kollegorna dreglar när jag då och då delar med mig av överskottet och jag får beröm för de fina äggen. Men betala för nästa omgång - nixpix. Så jag tjatar då inte på dom om att dom ska köpa.
Dom som glatt beställer får mina finaste ägg.

Hur funkar det egentligen när man har så många ihop? Bildar de då små flockar? Hur många ägg får du i snitt? Vilken ras/raser? Tycker hamburger är himla fina :)
 
Jag vill inte heller bidra till lidande, men personligen mår jag inte bra av stärkelsebaserad kost. När jag har möjlighet kommer jag därför att köpa ägg av stallägaren.
Att inte äta ägg behöver inte betyda att du baserar din kost på stärkelse heller.

Jag tipsade om no-egg mest som ett enkelt alternativ för den som vill fortsätta baka med sina gamla recept och dylikt utan att behöva tänka runt det alltför mycket. Men man måste ju absolut inte rakt av ersätta ägg med något slags substitut.
 
Sen vi flyttade till hus för några år sen har vi haft turen att kunna köpa ägg av en granne som har höns. De går i hönsgård med ute- och innedel och inte helt fritt men har det fint och bra.
De tar 2 kr styck men vi brukar byta honung mot ägg :)

Innan vi flyttade från stan valde jag ekologiska.
 
Ni som köper ägg från hobbyhöns, vad brukar ni betala?
Jag kommer snart att få betydligt mer ägg än vi kan gör av med, och vet inte riktigt vad jag ska ta för dom.
Jag gav bort mina. Det kändes bättre att ge bort än att ta betalt, på så vis fick fler möjlighet att få ägg från frigående höns, tänkte jag, och kanske skulle få sina ögon öppna. Jag förlorade inget på det, hade höns för min egen skull i första hand.
 
Har inte sett programmet.

Min sambo är äggproducent så vi äter våra egna ägg. I dagsläget har vi frigående konventionella höns och burhöns. Det finns planer på att ev börja med så kallade "free range" höns, det är konventionella höns som går ute.

Våra höns tas omhand väl och är väldigt välmående så jag har inga som helst samvetskval över att äta deras ägg.
Jag ser förövrigt inte KRAV som någon direkt kvalitetsstämpel i det här fallet heller..

Gällande frigående vs bur så finns det ju för- och nackdelar med båda. Burhöns har inte ihjäl eller skadar varanda på samma sätt som frigående, men nog är det skönare för hönsen att få röra sig på större yta än buren.
 
Senast ändrad:
Hur funkar det egentligen när man har så många ihop? Bildar de då små flockar? Hur många ägg får du i snitt? Vilken ras/raser? Tycker hamburger är himla fina :)

Jag har svensk dvärghöna med en gnutta lohman i. Dom grupperar sig runt tupparna efter hönornas tycke och smak.
Skulle varit 3 tuppar men en var så liten så jag misstog honom för höna och en är så mesig så jag hade inte hjärta att ta bort honom. Han bråkar inte med hönorna och ser mest dum ut så han får vara kvar.
Lilltuppen ser ut att bli stor och fin så det var nog bra att jag missade honom - han lär sig nu hur man ska bli en bra tupp - mata hönorna, vakta, visa rede och vara en gentleman - annars får man smisk av pappa.
Haremen består av 6-10 hönor, en stor tupp och ibland en andretupp.
Jag får väl 10 ägg om dagen just nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 743
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp