Friskvårdsbidraget

Jodå, arbetsgivaren kan få besluta vad som är OK. Däremot kan de inte godkänna vad SKV inte godkänner.

Men vissa arbetsgivare godkänner ju bara kort på ett visst gym t ex.

Precis !

Allmänt :
Blev lite nyfiken när jag såg rubrikerna på de sociala medier som nämner ”summan max 5000 kr” också . Det stämmer ju inte, för enl skatteverkets regler finns ingen exakt summa utan man brukar som AG utgå från vad ett gymkort kostar i omnejden som bollpark/max, och utifrån det är det upp till arbetsgivaren att själv besluta vad som är skäligt samt att summan ska anses som ”ett mindre belopp”.

Jag antar att det är där de 5000 kr som nämns kommer med i bilden som just en bollparkssumma, men det blir lite missvisande som en del artiklar uttryckt sig.

Jag jobbar med HR och har hand om avräkningen av och kontrollen på friskvårdsbidraget för 2 separata företag. Det ena godkänner endast gymkort och det andra täcker allt som är listat som godkänt av SKV till maxbelopp 6000 kr/år .
 
Friskvårdsbidrag kan ju vara möjlighet att "utöva friskvård" på betald arbetstid också, inte enbart möjligheten att få ett träningskort betalt eller liknande.

Ja en hel del AG tillämpar det, men rätt få och i minskande takt stadigt sedan 2010, till förmån för friskvårdsbidraget.
 
Turridning borde ju kunna gå att få igenom? Alternativt att man rider sin egen häst på gruppträning?

Hos oss är bidraget på bara 2500 kr/år och vi får inte betala anmälningsavgifter eller köpa utrustning för pengarna, dvs skor mm är inte tillåtet.
 
@Mia_R nej utrustning ingår öht inte i bidraget det har det aldrig gjort .
Om man tex (som exempel) har bidrag för padel (väldigt poppis träning) så drar man av kostnaden för utrustningen på kvittot och ang bidraget .

Allmänt : ang bidragen tycker jag att SKV är ganska ypperligt lättförståeliga ang det hela om man läser där :) Står väldigt utförligt och tydligt och enkelt sen många år :)

Nu IOM nya godkännandet gällande golf och ridning behöver de lägga till dessa . Och lär bli nedringda nu om var definitionerna går osv innan det är klargjort .:cool:
 
Senast ändrad:
@Mia_R nej utrustning ingår öht inte i bidraget det har det aldrig gjort .
Om man tex (som exempel) har bidrag för padel (väldigt poppis träning) så drar man av kostnaden för utrustningen på kvittot och ang bidraget .

Allmänt : ang bidragen tycker jag att SKV är ganska ypperligt lättförståeliga ang det hela om man läser där :) Står väldigt utförligt och tydligt och enkelt sen många år :)

Nu IOM nya godkännandet gällande golf och ridning behöver de lägga till dessa . Och lär bli nedringda nu om var definitionerna går osv innan det är klargjort .:cool:
Det finns de i tråden som säger tvärt emot dig, både att utrustning är ok och att de får "skobidrag" av arbetsgivaren.
 
Jag tänker att man helt enkelt provar.
Jag tänker skicka in en kopia på skatteverkets beslut tillsammans med faktura och kvitto på betalning, så får vi väl se hur arbetsgivaren (och skatteverket) beslutar...

Det kostar ju inget att försöka och få avslag.
 
Jag har hittills aldrig utnyttjat mitt friskvårdsbidrag på 1500:- per år. De enda jag vet inom företaget som gjort det har använt det till gymkort vilket jag själv aldrig haft användning för. Massage och liknande inkluderas inte heller hos oss, det hade vart väldigt bra för mig annars. Hoppas att ridningen kan bli något jag kan använda pengarna till :)
 
Det finns de i tråden som säger tvärt emot dig, både att utrustning är ok och att de får "skobidrag" av arbetsgivaren.
Skobidrag är ett eget bidrag.
Antar att inte alla arbetsgivare har skobidrag, men det finns väl endel företag som har ’klädbidrag’ (heter kanske nåt annat?) också. Beroende på vad det är för verksamhet då.

Så är det hos oss, har aldrig sett att just utrustning ingår i själva friskvårdsbidraget.

—————
Jag skulle gärna se att man får nyttja friskvårdsbidraget till ridhuskort. Det har man ju nytta av både när man rider ensam och om man har tränare med sej.
Sen är det ju inte alla som har helt vita ridhuskort vad jag vet (?) :o.
 
Kommer gälla för träning för tränare om man åker iväg eller står på större anläggning dit tränare kommer men inget annat som jag förstått det förutom ridlektioner på ridskola. Hmpft för min del hade de betytt att jag inte skulle kunna utnyttjare då min tränare kommer hem till oss :down::banghead:
 
Det finns de i tråden som säger tvärt emot dig, både att utrustning är ok och att de får "skobidrag" av arbetsgivaren.

Ja två fel gör liksom inte ett rätt oavsett ? Om sen någon AG verkligen gör så så är det ju så helt enkelt, men blir det skatterevison så är det inte godkänt som sagt.
 
Kommer gälla för träning för tränare om man åker iväg eller står på större anläggning dit tränare kommer men inget annat som jag förstått det förutom ridlektioner på ridskola. Hmpft för min del hade de betytt att jag inte skulle kunna utnyttjare då min tränare kommer hem till oss :down::banghead:

Jo, manegeavgift kommer också att kunna fungera.
 
Känns super att skatteverket äntligen tagit med ridsporten! Hoppas på att företaget jag jobbar på även kommer att godkänna det. Jag tror vi har ca 2500 i friskvårdsbidrag. Tidigare har jag köpt kort på badhuset eller vart på massage.

Nu hoppas jag istället kunna nyttja det till ridhuskortet tex. Förhoppningsvis även någon träning. När jag läst lite på diverse tidningssidor verkar det som att organiserade träningar är okej om man åker iväg till annan anläggning tex. Hoppas! :)
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 221
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 248
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 817
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp