Bukefalos 28 år!

Full fart? eller?

Sv: Full fart? eller?

läs mitt senare inlägg där jag skrev att jag inte menade att det är sjukt. Att jag bara blev så irriterad eftersom det inte är sjukt att inte låta sina hästar rejsa runt heller. Båda sakerna handlar helt enklt om olik hästhållning. Jag vill inte att mina hästar springer, andra tycker det är okej. Som andra faktiskt redan påpekar, hästarna naturliga beteende är faktiskt inte att bralla runt och slösa på onödig energi som de behöver när ngn riktig fara dyker upp och något som klassas som riktigt fara för hästarna lär inte dyka upp i detta området, alltså finns det ingen anledning att hästarna rusar runt.

Varför tror du att de gör det då, även om det inte finns någon omedelbar fara?
 
Sv: Full fart? eller?

Att hästarna får någon mindre glädjefnatt i hagen och springer lite är helt okej och säkert helt naturligt. Däremot när jag ser hästar rusa varv efter varv i hagen så ser jag det som ett tecken på stress eller andra problem.

Mvh

Tora
 
Sv: Full fart? eller?

Varför tror du att de gör det då, även om det inte finns någon omedelbar fara?

Vadå, rusar runt?

Stress kan vara en anledning då ska dom verkligen in (iafa mina) för då är det ju ngt som inte står rätt till.
Sen är det ju klart att hästarna kan busa och bralla för att dom är glada men då rusar dom ju inte runt.
 
Sv: Full fart? eller?

Så, nu ska alla ni som har era hästar i rastgårdar (för 40X 60 är ingen hage, det är en rastgård) få svara på en fråga.

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?


Jag förutsätter att den fått gå i en riktig hage som unghäst.

Hur mycket spänningar som släpper när hästen verkligen bara får släppa loss kan jag bara föreställa mig.

Jag har lite skiftande storlek på hagarna. Minsta är väl ca 0,25 ha och den största är ca 2,75 ha. Jag har två hästar, snart tre. I huvudsak betas det, tjabbas lite sinsemellan (unghästarna) men inga direkta rejs så här års. Däremot kan det bli lite fart på sommaren när kvällningen/svalkan kommer. Det spelar ingen roll om dom är i minsta hagen eller den största... springa kan dom göra ändå.

Det viktigaste för min del är att hästen har en yta att röra sig på i alla gångarter och då även 0,25 ha uppenbarligen inte hindrar detta är det inte en "för liten" hage i mina ögon:cool:
 
Sv: Full fart? eller?

... och en annan "huvudsak" borde vara att alla hästar har en chans att komma undan om det blir gnabb. Kan variera lite hur stor hage man behöver för det känns det som, vissa behöver aldrig "komma undan", andra behöver yta ibland för att inte känna sig trängda.
 
Sv: Full fart? eller?

En fråga. Är det en självklarhet att alla hästar "brallar", rejsar, eller vad man nu vill kalla det? Mina har stora hagar, men väldigt sällan springer de omkring.
 
Sv: Full fart? eller?

Vadå, rusar runt?

Stress kan vara en anledning då ska dom verkligen in (iafa mina) för då är det ju ngt som inte står rätt till.
Sen är det ju klart att hästarna kan busa och bralla för att dom är glada men då rusar dom ju inte runt.

Min treåring gör det nästan varenda dag. Han springer och bockar och hoppar och drar med sig 6 åriga hagpolaren i leken. Piper och hoppar jämfota och tokgalopperar. Han verkar ärligt talat ha rätt kul.
 
Sv: Full fart? eller?

Knapplån

Jag vill att mina hästar ska ha så stor yta som möjligt att röra sig på. Men för att busa och galoppera behöver de egentligen ingen större yta, det gör de lika bra i en hage av ridbanestorlek (20x40 meter) som de gör i stora hagen.

/M
 
Sv: Full fart? eller?

*hugger sista*

Familjens tre hästar går i en något liten hage i mina ögon. Vet inte hur stor den är, kanske 100 x 100 meter? Den har dock inga hörn utan är mer rund :D
De springer, busar, leker minst ett par ggr i veckan som man ser dem, skulle tro att de drar en repa i leran i stort sett varje dag faktiskt, ibland blir det många varv!
Hagen är tillräckligt stor för att de ska slippa tvärvända utan de kan hålla full kareta en lång stund om de vill. Deras hage innehåller träd, bivåskillnader, nedfallna trädstammar (som hoppas över) och en liten bäck och de trivs SÅ bra!

Jag har hellre en lerig häst än en mindre lerig häst som tillbringar dagarna i sandhage...
 
Sv: Full fart? eller?

Jag har tre ponnyston och ett varmblod, som jag hämtade direkt från proffstränaren vid travet. Hon stod då på box och fick gå i skrittmaskin ca en timme per dag, och detta toppades av några timmar i sandig rasthage på söndagar. Inget ont om tränaren, deet var bara ett annat slags liv.
Jag bor i Småland och har kuperade och steniga hagar, men detta hindrade inte mig från att någon timme efter hemkomsten släppa det nyinköpta stoet i en hage på ca ett hektar. Jag undrar om ni kan tänka er den glädje och energi hon utstrålade då hon brallade runt, slog bakut, hoppade över stock och sten och galopperade! :) Det tog nästan en halvtimme innan hon började beta (hon hade då en väldigt knepig stil, hon har lärt sig nu. Alla barn i i början...). När sedan nya kompisarna kom ut började det om igen! Ponnystona rusar alltid som galna en stund när de byter hage eller får in nya vänner. De leker helt enkelt! :rofl: Jag kan inte fatta att man nekar sin häst den möjligheten. De vet ju var staketet är och känner sin hage.
Aldrig att någon har skadat sig pga detta. Tvärtom så har de antagligen utvecklat sin fina balans och koordination på detta sätt. Inte ens travaren snubblar när vi rider i hopplös terräng!
Fram för fria och glada hästar!
 
Sv: Full fart? eller?

min går på bete 3mån per år.
Resterande del av året går hon i mindre hage. Men den är mer långsmal så hon vänder upp nedtill och satsar fulltös uppåt och drar på rejäla bock och brallar. Det får nog mer än lös de ev spänningar som sitter.

Sen cantrar jag henne en del, aldrig i full fart då hon är ett fullblod men visst går det undan.
 
Sv: Full fart? eller?

... och en annan "huvudsak" borde vara att alla hästar har en chans att komma undan om det blir gnabb. Kan variera lite hur stor hage man behöver för det känns det som, vissa behöver aldrig "komma undan", andra behöver yta ibland för att inte känna sig trängda.

Absolut! Nu harjag inte hästar som gnabbas om revir/foder utan dom äter ur samma hög. Jag pratade om tjabb rent lekmässigt. ;)
 
Sv: Full fart? eller?

Så, nu ska alla ni som har era hästar i rastgårdar (för 40X 60 är ingen hage, det är en rastgård) få svara på en fråga.

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?

.


släpper honom på ridbanan några eller en gång i veckan, så får han springa av sej.. gör det i samband med våra lekar osv.. om jag bara släpper ut honom där o går i väg, så gör han likadant som i hagen.. går lite men står mest i still.. :confused:

på sommartlovet får han en myckeett större hage!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 234
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp