Bukefalos 28 år!

Full fart? eller?

Sv: Full fart? eller?

Vi har alltid haft hyffsat stora hagar till våra hästar med kuperad terräng, skog, äng osv. Där har de haft möjlighet att busa och vi har inte oroat oss speciellt över att de skulle skada sig. Har man ytor som tillåter detta är risken mycket liten jämfört med en hage i mindre skala.
 
Sv: Full fart? eller?

Min häst går i 20x20 hagar, varierat med att gå i större hagar, ungefär 40x60, 4-6 h/dag.
Han går ensam i 20x20 hagen, i den större går han med en annan.
Min häst får springa hur mycket han vill, att han har små hagar gör ju dock så att han inte kan släppa loss helt, vilket jag tycker är bra, då skaderisken minskar. Han får busa inom en rimlig gräns, att springa i en skogshage är över den gränsen.

Jag tror ärligt talat inte att hästarna får spänningar om de inte får springa av sig. Hästar som går ute på en liten yta rids oftast väldigt hårt.
Anky van grunsven har ute Salinero tjugo minuter varje dag i en longeringslina. Och den hästen har ju verkligen inga spänningar..?
 
Sv: Full fart? eller?

jag kan säga såhär. jag e jätte rädd om mina pållar då den ena varit en otursfågel. så hon har alltid gått i liten hage utan tråd å med lite gräs å inga kompisar. sen sa vet att hon skulle ha en månads vila när jag då kom hem så krånglade staketet i hennes hage (fick ej upp grinden) så jag blev så förbannad å tog hästen å släppte in henne i den kolosala sommar hagen min unghäst å dens mamma gick i å sedan den dagen har hästen varit frisk och det är nu 2 år sedan.

när jag tänker på de nu så kan man förså varför. min "oturfågel brallade runt ganska mkt i sin lilla hage hon givk i å så fort hon fått upp farten blev de tvärstopp för att vända. å de e ju klart som attan att de liter på dom. nu e de bättre nu kan hon få sina cp ryck å behöver ej slide stoppa efter 20 meter utan nu kan hon bralla flera hundra meter å de brukar räcka med en gång fram och tillbaka i hagen sen e hon trött tillskillnad från innan när hon kunde hålla på ½ timme i sträck =(

men men nu är min pålle lyckligare än någonsin med sina kompisar.

Här kommer lite bilder på henne med sina kompisar (fråga mej inte vad hon gör på den första :o)
18050243.jpg


18050244.jpg
 
Sv: Full fart? eller?

Bra tänkt :) Hästarna mår bättre av att röra på sig på stora ytor, eftersom det ligger i deras natur. Det är när de inte kan röra sig någorlunda obegränsat som skadorna oftast kommer.
Därmed inte sagt att de inte KAN skada sig i stora hagar, självklart kan de det! Men risken är mindre.

Hade praktik i ett hoppstall med dyra hästar en gång, har nog aldrig mått så dåligt! Hästarna fick inte vara ute om det var lerigt eller regnade, bara gå en timme i skrittmaskin, sen in igen. Hästarna var heltokiga att rida (avhjälptes med att banka dem i huvudet med ett spö), supertjuriga i boxarna och försökte springa ner en så fort man öppnade dörren. De som stått där lite längre var så håglösa att de inte tycktes märka att det fanns en värld omkring dem. Minns särskilt en unghäst som inte gick att röra, det hade gjort underverk om han bara fått vara barn och leka i en hage med andra hästar!
Hästarna var superdyra, och fick därför inte gå ut pga skaderisken. Men att hästarna vävde, bet på väggarna och skadade sig själva inne i boxen räknades visst inte som skador..
 
Sv: Full fart? eller?

Jag tänker så här:

Hur skulle jag själv må om jag på grund av skaderisk begränsade mitt liv för att utesluta alla risker? Det skulle i princip innebära att jag måste arbeta väldigt nära hemmet eftersom all transport med motorfordon innebär en risk.
Inga semestrar, plan kan störta och man kan bli uppäten av en haj. Inga joggingrundor eftersom risken att trampa snett är överhängande. All träning sker på det lokala gymmet med instruktör som kan kontrollera att jag inte tränar fel och skadar mig.
Äter bara analyserad mat eftersom man annars riskerar bli sjuk, och kan inte ha sex eftersom man även där kan sträcka sig eller bli oplanerat gravid (preventivmedel är ju inte 100% iga.)

Med det i åtanke går min häst i ordentliga hagar, sommarbete minst två månader om året i GIGANTISKA hagar och kommer från och med nästa månad att flytta till 2 hektar lösdrift. :banana:

Jag skulle inte må bra av begränsningarna jag beskrev ovan, och jag tror inte heller att min häst skulle må bra av dem. Det är min åsikt.

Jag fördömmer ingen som agerar annorlunda eftersom de precis som jag har sina åsikter om hästhantering och jag är inte rätt person att avgöra vem som har rätt. Jag gör bara som jag själv anser är bäst.
 
Sv: Full fart? eller?

Så, nu ska alla ni som har era hästar i rastgårdar (för 40X 60 är ingen hage, det är en rastgård) få svara på en fråga.

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?


Jag förutsätter att den fått gå i en riktig hage som unghäst.

Hur mycket spänningar som släpper när hästen verkligen bara får släppa loss kan jag bara föreställa mig.

Tja mina hästar gör i princip ingenting. De strosar runt lite med näsan i backen och letar efter något att äta, möljigtvis att treåringen kan trava runt lite, men mycket mer än så är det inte. Det finns roligare saker att undersöka än att springa runt och bli trött och svettig.

Under sommaren får de gå i stora gräshagar men vintertid är det grushagar som gäller. Svårt att säga hur stor den är då den är så oregelbunden. Ibland när det har frusit till så släpper jag dem i en av sommarhagarna men det händer som sagt inte mycket.

Jag antar helt kallt att mina hästar inte har några spänningar vare sig fysiskt eller psykiskt eftersom de inte far runt som skållade troll bara för att de får komma ut i en stor hage. Faktum är att de gör inte många knop. De tycker det är mycket roligare att stå och massakera en stackars gran än att flänga runt.

Mvh

Tora
 
Sv: Full fart? eller?

Jag har två jätte stora vinter hagar som hästarna går uppdelat i och där rejsar dom runt omkring under dagarna. Kom inte riktigt ihåg hur mycket hektar hästarna går i men stora är dom. Det går sju hästar i båda hagarna. sen har jag ju mindre hagar ochså plus tre stora sommarhagar.
 
Sv: Full fart? eller?

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?

Får, ja de får precis när de vill ;) Våra hagar är tillräckligt stora för att erbjuda gott om busmöjligheter även nu när de är som allra värst. Sen är det upp till hästarna om de vill sladda runt på blött gräs utan fäste, men hagarna är bara geggiga vid insläppet.

Min nordsvensk kommer varje dag i full galopp när de får lunchhö, han kunde inte bry sig mindre om ifall det är lerigt. I förrgår rev han upp halva hagen kändes det som :crazy:

Och i lördags så hämtade vi min nya häst, som inte gått i några pyttehagar iof men de var helt upptrampade och leriga. Så i söndags när han släpptes ensam en liten stund innan vi släppte ut de andra hästarna, då travade han omkring lite allmänt uppspelt. Sen stack han iväg en bit och kom tillbaka i full rejsgalopp :D Han såg så lycklig ut! Kunde dra en repa och bocka och ha roligt! Sen galopperade de runt lite alla hästarna för att bestämma rang, det var inga problem alls och han hade massor av utrymme att retirera på.

Jag blir faktiskt jätteglad varje gång jag tänker på vilka bra hagar vi har till hästarna. Kuperade, stora, naturliga inslag av bäckar, berg och skog. Hästar ska kunna bralla! Sen om de hellre betar fridfullt hela dagarna är en annan sak. Vi har haft en enda skada eventuellt relaterad till pinnar i skogspartierna, men det är än idag oklart om inte hästen blivit snittad med kniv. I övrigt, endast glada och busiga hästar i trevliga flockar.

Såhär kan det se ut:
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P28-01-06_11.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P16-06-06_12.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P06-06-06_13.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/vicky2.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/storahagen.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Full fart? eller?

Jag tänker så här:

Hur skulle jag själv må om jag på grund av skaderisk begränsade mitt liv för att utesluta alla risker? Det skulle i princip innebära att jag måste arbeta väldigt nära hemmet eftersom all transport med motorfordon innebär en risk.
Inga semestrar, plan kan störta och man kan bli uppäten av en haj. Inga joggingrundor eftersom risken att trampa snett är överhängande. All träning sker på det lokala gymmet med instruktör som kan kontrollera att jag inte tränar fel och skadar mig.
Äter bara analyserad mat eftersom man annars riskerar bli sjuk, och kan inte ha sex eftersom man även där kan sträcka sig eller bli oplanerat gravid (preventivmedel är ju inte 100% iga.)

Med det i åtanke går min häst i ordentliga hagar, sommarbete minst två månader om året i GIGANTISKA hagar och kommer från och med nästa månad att flytta till 2 hektar lösdrift. :banana:

Jag skulle inte må bra av begränsningarna jag beskrev ovan, och jag tror inte heller att min häst skulle må bra av dem. Det är min åsikt.

Jag fördömmer ingen som agerar annorlunda eftersom de precis som jag har sina åsikter om hästhantering och jag är inte rätt person att avgöra vem som har rätt. Jag gör bara som jag själv anser är bäst.

Tänkvärt! Jag vet inte om jag håller med på allt men det väckte iaf tankarna.
 
Sv: Full fart? eller?

Det är ju inte så ofta hästar springer i stora hagar egentligen. De är ju inte direkt gjorda för att bralla runt, utan de ska ju spara sin energi tills den behövs = när det blir farligt.

Men klart det händer att de rejsar. Min dam brukar ofta ha funktionen i hagen att säga till att det är farligt o dags att springa. ;)
 
Sv: Full fart? eller?

Hmm.. Förstod nog inte frågan :p Hästarna FÅR springa av sig lite då och då i ridhuset, men det gör dom sällan mer än om det är en massa skrämselobjekt (då kan det bli lite frisk fart iaf, men knappast "full fart"). Dom väljer oftast att ta det piano, nosa runt lite bara. Men så har de rätt stor hage iofs.
 
Sv: Full fart? eller?

Hästarna var superdyra, och fick därför inte gå ut pga skaderisken. Men att hästarna vävde, bet på väggarna och skadade sig själva inne i boxen räknades visst inte som skador..

Det där känner jag igen från min hästskötartid :angel: hästarna hade benskydd i hagen och det var väl bara 3-4 st som fick gå ut överhuvudtaget, då några timmar per dag. Sen att hästarna var krubbitare, vävare och luftsnappare (som exempel så var det i ett stall med 8 hästar 6 st med såna olater...)
De verkade inte "lida" av det i övrigt men stress av tristess är ju ett "lidande" i sig anser jag :p
 
Sv: Full fart? eller?

Menar du att de rejsar av sig på den videon? Du och jag har nog väääldigt olika definitioner på "bralla loss ordentligt" i så fall.
Tycker att det måste vara ganska tråkigt för en häst att inte få springa av sig mer än sådär, men det är ju min åsikt.

Måste hålla med här. Var ju mest trav och betande. När mina hästar är på humöret är det så det skallrar i husrutorna och det är en moln efter dom. Nästan =). Lite Mulle varning på dom är det ialf.
 
Sv: Full fart? eller?

Måste hålla med här. Var ju mest trav och betande. När mina hästar är på humöret är det så det skallrar i husrutorna och det är en moln efter dom. Nästan =). Lite Mulle varning på dom är det ialf.

Jag skrev aldrig att dom brallade och rejsade av sig heller.
 
Sv: Full fart? eller?

Jag tycker det är sjukt att låta sina hästar rejsa runt okontrollerat i hagen:smirk: Jag skiter fullständigt i om du tycker jag behandlar mina hästar som porslinshäsar för det kan jag erkänna att jag gör. Tycker inte det är fel att vara rädd om sin häst. Vad säger att en "porslinshäst" mår sämre.

Jag har aldrig påsått att rusa runt av orolighet är samma sak som är rejsa av sig.

Det där med att du tycker att det är sjukt att låta hästar rejsa,
tycker du hela hästarnas natur är sjuk då också??
Med tanke på att det är ju deras sätt att leka och visa att dom trivs?

Om du skulle vinna 10 miljoner tror jag att du skulle hoppa och skrika o springa runt av lycka..

Det är inget fel med att vara rädd om sin häst.
Det som är fel är att ta ifrån hästen sitt naturliga beteende.
 
Sv: Full fart? eller?

Det där med att du tycker att det är sjukt att låta hästar rejsa,
tycker du hela hästarnas natur är sjuk då också??
Med tanke på att det är ju deras sätt att leka och visa att dom trivs?

Om du skulle vinna 10 miljoner tror jag att du skulle hoppa och skrika o springa runt av lycka..

Det är inget fel med att vara rädd om sin häst.
Det som är fel är att ta ifrån hästen sitt naturliga beteende.

läs mitt senare inlägg där jag skrev att jag inte menade att det är sjukt. Att jag bara blev så irriterad eftersom det inte är sjukt att inte låta sina hästar rejsa runt heller. Båda sakerna handlar helt enklt om olik hästhållning. Jag vill inte att mina hästar springer, andra tycker det är okej. Som andra faktiskt redan påpekar, hästarna naturliga beteende är faktiskt inte att bralla runt och slösa på onödig energi som de behöver när ngn riktig fara dyker upp och något som klassas som riktigt fara för hästarna lär inte dyka upp i detta området, alltså finns det ingen anledning att hästarna rusar runt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 234
Senast: ako
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp